Lyhennetty työviikko 4pvä viikossa - miten kesäloma + arkipyhät lasketaan ja normaali uloskirjaus?

  • Viestiketjun aloittaja Kyselee
  • Ensimmäinen viesti
Kyselee
Tekeekö kukaan lyhennettyä työviikkoa siten, että tekisi töitä 4 päivää viikossa?
Miten teillä on laskettu kesälomat? Meneekö teillä yhden viikon aikana 5 lomapäivää (4 arkipäivää + lauantai) vai 6 lomapäivää (5 arkipäivää + lauantai)?

Miten sitten ihan käytännössä teillä menee työpaikalla tuo 4 päivän viikko? Jos teillä on käytössä työajanseuranta (esim. flexim tai muu työaikapankki) niin miten te kirjaatte itsenne ulos, kun seuraava päivä on se osittainen hoitovapaapäivä? Laskeeko teillä työpaikan järjestelmät ne oikein?
Meillä ei ole järjestelmään saatu laitettua sitä menemään "oikein" vaan se on merkitty niin, että järjestelmässä tehdään 6h päivää 5x viikossa, mutta käytännössä todellisesti 7,5h päivää 4x viikossa. Tästä tulee sitten ongelmia arkipyhien sekä kesälomien kanssa, kun järjestelmä ei osaa oikein laskea niitä ja vähentääkin saldoja arkipyhien ja kesälomapäivien kohdalla -1,5h! Eli jos pitää yhden lomapäivän, niin kuluu se lomapäivä + -1,5h saldoja!

Haluaisinkin kuulla, että miten teillä muilla menee? Kiitoksia jo etukäteen, jos joku viitsisi kertoa melko yksityiskohtaisesti omasta tilanteestaan. Minä en oikein ymmärrä miksi työpaikallani on tuollainen tapa ja haluaisin kuulla muiden kokemuksia.
 
asdaa
Minä olin jonkun aikaa osittaisella 4-päiväisellä viikolla. Lomaa menee se 6 päivää, koskapa sitä kertyykin samalla lailla kuin normaalisti töissä käyvillä. Jos arkipyhä sattuu omalle vapaapäivällesi (mikäli se on määritelty pysyväisesti samalle päivälle), menee arkipyhä vapaapäiväsi "alle".

Teillä ei ole osaamista sen työajan seurannan kanssa. Yritäpä vielä keskustella, että sinne on mahdollista luoda oma ryhmä sinulle, kenen työaika on erilainen. Minulla oli ihan sama ongelma (henkilösihteeri ei osannut hoitaa asiaa niin, että olin töissä 4 x 7,5 h/vk) ja aluksi pidin käsin kirjanpitoa. Keskustelin myöhemmin eri yhteydessä tuon meidän työajanseurannan toimittajan kanssa ja hän kertoi, että totta kai onnistuu muunlainenkin työaika kuin 6 h/pv normaalien lisäksi. Teilläkin on varmaan ongelmana sen järjestelmän osaamisen puute. Omista oikeuksista pitää kuitenkin pitää huolta ja työajat saatava sen mittaisina kuin ne on osittaisen hoitovapaan sopimuksessa määritelty.
 
aiheen vierestä..
Nythän on ollut pienten lasten päivähoidosta viestimissä puhetta ja todettu usealtakin eri taholta, että lapsen kannalta olennaisinta on yksittäisen hoitopäivän pituus, ei niinkään hoitopäivien määrä. Eli parempi vaihtoehto olisi tehdä 5pv/vk 6h työpäivää kuin 4 täyttä päivää. Siis jos lapsen kannalta parasta hoitoratkaisua halutaan ajatella..
 
.jeps.
Jos on se tilanne kuin minulla, että on tosi pitkä työmatka (minulla 2 x 45 km = 90 km/pv), niin 4 pv/vko on järkevämpi kahdestakin syystä: säästää aikaa työmatkoissa ja säästää rahaa, kun bensakulut putoavat 20 %. Aina siis tuo 6 h/5 pv vko ei ole järkevää.

Minusta teidän kannattaisi ottaa yhteyttä kulunseurantavalvontatoimittajaan. Sieltä asiakastuesta saisi varmasti tietää, miten järjestelmää pitää sinun osaltasi käyttää. Jos se ei onnistu, niin sitten varmastikin järjestelmään voi manuaalisesti korjata puutteet kuukausittain/kerran vuodessa tai esim. pomon + palkanlaskijan kanssa sopia, että voiko ne kompensaatiot sitten suorittaa ylimääräisinä vapaapäivinä järjestelmän ohi. Muutoin en osaa asiaa kommentoida, koska meillä ei töissä ole käytössä minkään valtakunnan kellokorttia.
 
Liila
Kannattaa työehtosopimuksesta tarkistaa, mitä arkipyhien osalta on sanottu. Valtiolla on niin, että jos arkipyhä sattuu oman vapaapäivän kohdalle, niin silloin osittaista työtä tekevällä on oikeus vähentää tuntejaan samassa suhteessa muun henkilöstön kanssa siltä viikolta.
 
Kyselee
Kiitos kommenteista. Sainkin jo vähän tietoa myös muilta tutuilta ja järjestelmään pystyisi laittamaan tunnit aivan oikein, ja asia on selvityksessä. Tuosta kesälomasta vielä asdaalle, että siihen ei muuten vaikuta se, että millä perusteella se kertyy. Riippuu sopimuksesta, täytyykö esim. olla 14 työpäivää/kk että kerryttää 2,5 lomapäivää/kk. Ja lomapäivät käytetään sitten päiväkohtaisesti eli esim. arkipyhästä ei kulu omaa lomapäivää eikä myöskään palkattomaksi vapaaksi merkitystä arkipäivästä, jos se on oikein merkitty järjestelmään. Eli jos pitää putkeen loman niin 4-päiväisellä tulisi noin 5 viikkoa kesälomaa, eihän siitä saa samaa "korvausta" kuin täysipäiväinen työntekijä, mutta suhteessa lomapäiviä on yhtäpaljon.

"Aiheen vierestä.." vastaus sinulle, eli meillä lapsi on kotihoidossa joka tapauksessa. Jos tekisin 6h päivää, kotiintultuani lapsi nukkuisi vielä pari tuntia päiväunia, joten hän ei hyötyisi osittaisesta hoitovapaasta mitään. Yksi kokonainen arkipäivä viikossa on selkeästi parempi ratkaisu meidän lapselle. Tilanteet vaihtelevat, joten mielestäni on erityisen tärkeää, että on juuri tuo mahdollisuus valita joko 6hx5pvä tai 4pvä/vko välillä oman perhetilanteen mukaan.
 
Ene
Olen valtiolla töissä ja olen tehnyt aikoinaan 6 h päivää ja viimeksi 4 päivän viikkoa. 6h päivässä työajanvalvontajärjestelmään oli laitettu tuo "oletusajaksi" eli leimaukset tapahtuivat ihan normaalisti. 4 päivän viikolla taas mun piti edellisenä päivänä leimata ulos jollain lisäkoodilla, jolloin seuraavan päivän tunteja ei vähennetty saldosta.

Yksi lomalla oltu päivä kulutti vuosilomaa 1,5 päivää. Nelipäiväisen viikon lomailu vei siis samat 6 lomapäivää kuin normaalistikin. Tavallaanhan siinä vähän häviää, jos osa-aikaisena pitää niitä normaalilla työajalla kertyneitä lomia, mutta tasaantuu sitten kun palaa normaalille työajalle ja pitää niitä osa-aikaisena kertyneitä lomia, jotka ovat kertyneet normaalisti.

Työpäivän ja työviikon lyhentämisessä on kummassakin puolensa. Esimerkiksi juuri työ- ja hoitomatkaan käytetty aika, oman perheen kuljetuskuviot ja lapsen päivärytmi vaikuttaa siihen, mikä on kannattavaa ja kuinka paljon työajan lyhennys oikeasti vähentää lapsen hoidossaoloaikaa.
 
Piirula
Mä kyselin vuosi sitten vähän kaikkialta (neuvolasta, päiväkodista, tutuilta hoitajilta ym. ) ja kellään ei ollut antaa suoraa vastausta siihen, mikä työajan lyhennysmuoto on lapsen parhaaksi, kukaan ei ollut kuullutkaan mistään tutkimuksista tmv.

Mä siis rupesin tekemään 4-päiväistä viikkoa juuri tuon työmatkan takia, ja meillä se on toiminut tosi hyvin, lapset tykkää kun on vapaapäivä. Meillä kun saadaan sitä hoitopäivän pituutta pidettyä kurissa myös sillä, että käytetään työajan liukumia hyväksemme, mieheni vie lapset aamulla hoitoon, minä paahdan seitsemäksi töihin, jotta voin sitten kolmelta jo lähteä kotiin päin, näin lasten hoitopäivän pituus on aamun sujuvuudesta riippuen 7-8 h/pv.
 
Netta
Anoppini , joka on hoitanut lapsia päiväkodissa kohta kolmekymmentä vuotta. Oli ehdottomasti sitä mieltä, että nelipäiväinen työviikko on parempi lapsen kannalta eli yksi vapaapäivä viikossa. Itse teen niin että olen keskiviikot kotona, jolloin lapseni ovat hoidossa kaksi päivää, vapaa, kaksi päivää, vapaa tyylillä. Jos lapsi on hoidossa sen normi päivän eli n. 8- n. 16 on hänelle parempi pysyä päiväkodin päivärytmissä: Aamupala, leikkiä/yhteinen hetki, ulos, ruoka, lepo, välipala, leikkiä/yhteinen hetki, ulos, kotiin. Kesken päivän tupsahtaneilla saattaa olla vähän "pallo" hukassa koko päivän. Lapset ne kun ovat niitä rutiineista tykkääviä otuksia :)
 

Yhteistyössä