Lyhentynyt kohdunkaula

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei!

Huolissaan oleva toista lasta odottava äiti täällä kirjoittelee. Tähän raskauteeni on mahtunut paljon huolta, stressiä ja murhetta eikä vähäisempänä jo aikaisin alkaneet alavatsakivut ja supistelut.

Rv 22 siis menossa ja neuvolalääkäri totesi, että kohdunkaula on aiemmasta 3,7cm lyhentynyt nyt 2,6cm. Lääkäri käski levätä ja välttää supistuksia aiheuttavaa toimintaa.

Ilmeisesti siis akuuttia ennenaikaisuuden uhkaa ei ole, mutta olisiko täällä ihmisillä kokemusta vieläkö raskaus voi tällä kohdunkaulan mitalla jatkua turvallisille viikoille?😭

Ahdistaa ja pelottaa että vauva kuolee.

Mulla ollut esikoisen jälkeen kaikissa raiskauksista puolivälistä saakka kohdunkaula n. 2cm. Esikoisen kanssa ei mitattu kuin vasta vikalla kolmanneksella ja se oli silloin normaali 3cm niille viikoille.
Tokaa odottaessa olin vuodelevossa (kotona) rv 34 saakka ja sen jälkeen aloin liikkumaan normaalisti (eli hyvin vähän kun fyysinen kunto romahti makoillessa). Lapsi syntyi rv 38. Kolmannen kanssa ei enää vuodelepoa. Neljännen kanssa ei myöskään. Kaikki syntynyt rv 38. Esikoinen rv 39.

Mulla ollut esikoisen jälkeen kaikissa raiskauksista puolivälistä saakka kohdunkaula n. 2cm. Esikoisen kanssa ei mitattu kuin vasta vikalla kolmanneksella ja se oli silloin normaali 3cm niille viikoille.
Tokaa odottaessa olin vuodelevossa (kotona) rv 34 saakka ja sen jälkeen aloin liikkumaan normaalisti (eli hyvin vähän kun fyysinen kunto romahti makoillessa). Lapsi syntyi rv 38. Kolmannen kanssa ei enää vuodelepoa. Neljännen kanssa ei myöskään. Kaikki syntynyt rv 38. Esikoinen rv 39.

Kiitos, tämä lohdutti jo paljon!! Ihana kuulla ettei lyhentynyt kohdunkaula tarkoita automaattisesti että vauva syntyy keskosena.

Hei!

Huolissaan oleva toista lasta odottava äiti täällä kirjoittelee. Tähän raskauteeni on mahtunut paljon huolta, stressiä ja murhetta eikä vähäisempänä jo aikaisin alkaneet alavatsakivut ja supistelut.

Rv 22 siis menossa ja neuvolalääkäri totesi, että kohdunkaula on aiemmasta 3,7cm lyhentynyt nyt 2,6cm. Lääkäri käski levätä ja välttää supistuksia aiheuttavaa toimintaa.

Ilmeisesti siis akuuttia ennenaikaisuuden uhkaa ei ole, mutta olisiko täällä ihmisillä kokemusta vieläkö raskaus voi tällä kohdunkaulan mitalla jatkua turvallisille viikoille?

Ahdistaa ja pelottaa että vauva kuolee.
Mulla oli tuon saman 2,6 cm suurinpiirtein samoilla viikoilla, supistuksia oli läpi raskauden ja 37+0 kaulaa ei ollut ollenkaan ja 3 cm auki, käynnistettiin 37+2 joten en tiedä kauanko olisi vielä yksiössään viihtynyt. Olin varma, että syntyy keskosena, mutta niin vain päästiin täysiaikaisiksi.

Täällä arvioitiin nyt rv 28+5 että kohdunkaulaa n. 2 cm, kuukausi sitten oli 3 cm (toki eri neuvolalääkäri molemmilla kerroilla). Kohdunsuu kuitenkin vielä kiinni, joten varsinaista lepomääräystä ei tullut. Sairaslomaa kuitenkin sain.

Supisteluja ollut jo pari kuukautta, ja kaikki liikkuminen niitä provosoi. Sellaiset arkiset asiat kuin kävelylenkki tai kaupassa käynti on haastavia, eikä aina onnistu ollenkaan. Imuroida en voi ollenkaan. En voi myöskään kantaa mitään yhtään painavampaa.

Minulla supistukset on kiristymisen tunnetta, joka pakottaa istumaan alas. Välillä myös alavatsaa vihloo levossa ja tuntuu paineen tunnetta alapäässä, jossain kohdunkaulan tienoilla.

Jännittää kyllä kauanko vauva viihtyy vielä mahassa. Hirveä stressi, kun samaan aikaan pitäisi levätä ja saada kaikki vauvaa varten valmiiksi 😅 Isoin pelko ennenaikaisen syntymän lisäksi on se, jos joutuukin sairaalaan vuodelepoon. Toivottavasti näin ei kuitenkaan käy 😊

Esikoisen kohdalta en muista mitään kohdunkaulan mittauksista, mutta toinen raskaus oli kaksosraskaus, joka ei sitten edennytkään edellisen tapaan. Ensimmäisellä tehostetun seurannan poliklinikka käynnillä n. Rv23 lääkäri jo huolestui tilanteesta ja määräsi vuodelepoa kotona ja sairaslomaa töistä. Puolentoista viikon päästä minut otettiin jo osastolle. Eivät tienneet synnytänkö tänään huomenna vai mitä tapahtuu, mutta kohdunkaula oli vuodelevosta huolimatta huvennut olemattomiin, edes tukilankoja ei voinut enää asentaa. Makasin sairaalassa hiukan päälle 5 viikkoa ja mitään ei tapahtunut. Pääsin lopulta kotiin lepäämään ja taisin sielläkin vielä maata useamman viikon. Synnytys tapahtui rv38. Mitään erityisiä tuntemuksia tuosta kohdunkaulan yllättävästä lyhenemisestä ei itsellä ollut. Vain joitain kivuttomia harjoitus suppareita. Lääkärit alussa kun asia huomattiin kysyivät ajanko paljon autolla (tärinän takia) ja ajoinhan minä, mutta eipä kyllä tuokaan mikään varma syy-yhteys ole. Vajaa 4kk vuodelepo romahdutti fyysisen kunnon ja kesti pitkään saada täysi toimintakyky takaisin. Nyt olen raskaana uudelleen (rv9) ja vahva tunne että, nytkin kaksoset tulossa. Kunhan tämä selviää niin täytyy miettiä millä varotoimilla selviäisin ilman pitkää sairaalareissua, mutta siis lyhyelläkin kohdunkaulalla voi selvitä pitkälle. Ymmärrettävästi todella stressaava tilanne. Itse keskityin vain rentoutumaan nykyhetkessä, sillä jokainen päivä kohdussa on merkittävä kehitysaskel tuolla aikajanalla.