Hae Anna.fi-sivustolta

Lyhyet kuukautiset

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Mistä johtuu?, 03.06.2005.

1. Mistä johtuu? Vierailija

Jos normaali kuukautiset kestävät vain kaksi päivää, tarkoittaako se, että ns. luteaalivaihe jää liian pieneksi? Vai mistä on yleensä kysymys?

Tietäisikö joku??!

2. .. Vierailija

Enpä osaa tarkkaan sanoa, mistä lyhyet kuukautiset johtuvat. Luteaalivaiheeseen ne eivät liity mitenkään. Luteaalivaihe on aika oviksesta menkkojen alkuun (eli jos ovis on kp14 ja kierto 28, niin luteaalivaihe on tuo kp14-28 välinen aika).
    Voihan se olla, ettei ole paljon vuodettavaa tai sitten kaikki vuotaa niin ryminällä, ettei sitä riitä moneksi päiväksi.
    Itselläni on n. 3 päivän vuoto, jota moni gyne on pitänyt ihan ok:na. Itsekin pidän siitä, enkä halua vuotaakaan pidempään, jos ei ole pakko :)
    Kun mulla oli käytössä terolutit enkä yhdessä kierrossa ovuloinut, niin vuoto oli tosi vähäistä, n. vuorokauden pituinen.

3. niin Vierailija

Niin, eli tavallaan mitä runsaammat kuukautiset (jos ei puhuta sinänsä niiden kestosta) viittaavat parempaan ovikseen? Mitä runsaampi, sitä hedelmällisempi?
    Mihin teroluteja sitten syödään, jos kierto on normaali? Tai miksi sinä söit? Edistääkö/parantaako se jotakin kuitenkin?
    Haluaisin tietää, mihin keltarauhashormoni vaikuttaa...

4. .. Vierailija

Ei se nyt niin yksinkertaista ole, että mitä runsaammat menkat, sitä hedelmällisempi. Voi, olisipa tässä asiassa joku yksinkertaista :)
    Mulla se kerran ollut tosi niukka vuoto (ei ollut punaista ollenkaan), johtui varmaan ekasta terokierrosta, jolloin ei ollut ovista ollenkaan. Terot kuitenkin ""pakottivat"" vuodon tulemaan, vaikka mitään vuodettavaa ei sillä kerralla ollutkaan.
    Runsas vuoto sinällään ei viittaa parempaan ovikseen. Ovis voi olla hyvä, mutta limakalvo ei. Tai limakalvo voi olla hyvä, mutta ovista ei kunnolla tapahdu jne. Ei siis ole tosiaan noin yksinkertaista.
    Itse söin teroja siksi, että pillereiden jälkeen kierto meinasi karata pitkäksi. Terolut on synteettinen keltarauhashormoni, jota käytetään moniin eri juttuihin. Katso pakkausselosteesta tai googleta. Mulla tavoitteena oli herättää elimistö ja säännöllistää kiertoa ja se toimi hyvin. Keltarauhashormonia on myös olemassa aitona, esim. Lugesteron. Sen tavoitteena on pidentää luteaalivaihetta, jos esim. se on liian lyhyt ja tapahtuu tiputteluvuotoa jne. Sitä käytetään esim. ivf-hoidon tukena.
    Sen verran täytyy sanoa, että jos vuoto on jatkuvasti pelkkää ruskeaa tahnaa, saattaa olla esim. estrogeeni-vajausta tms. Kyllä siellä pitäisi aina häivähdys vertakin tulla, jotta limakalvo voisi hyvin.

5. Evita Vierailija

En tosiaan ole mikään asiantuntija, mutta olen joskus mielestäni kuullut epäilyksiä siitä, että niukat kuukautiset kertoisivat siitä, että limakalvo kohdussa on melko ohut. Sinällään ihan loogiselta kuulosti, että jos limakalvo tosiaan on ohut, niin kierron lopulla ei voi kovin paljon vuotoa tulla, kun ei ole, mitä vuotaisi.. Tiedä sitten.

Tuo kuulostaa oudolta, että olisi sitä hedelmällisempi, mitä runsaammat kuukautiset. Minulla on kohtuu runsaat (n.6 päivää kestää vuoto kaikkiaan), mutta lääkäri ainakin epäili, ettei ovulaatiota tapahtuisi..

6. niinpä Vierailija

no mulla on ainakin järkyttävän runsaat kuukautiset, mutta lasta vaan ei kuulu! Kaikki tutkimukset tehty, kummassakaan ei mitään vikaa, yritystä takana jo 2 v. Ei mitään. Eli, mun kohalla ei ainakaan pidä paikkaansa, että olisi jotenkin ""hedelmällisempi"" tai ois joku super-ovis! Mun menkkoja jos aattelee, mulla pitäis jo olla vähintään kaksoset!!!

7. .. Vierailija

Joo, ei tosiaan pidä paikkaansa, että olisi hedelmällisempi jos vuotaa pitkään ja/tai paljon. Eikä vuodon määrä korreloi suoraan kohdun limakalvon paksuuteen tai ohuuteen. Nämä ovat aina niin monimutkaisia juttuja, ettei yhdestä hommasta voi vetää koko tilanteen osalta johtopäätöksiä..

8. PENIS Vierailija

seksin miehen kaa ja vuoti sitä menkkaa

9. sannieh Vierailija

mitä jos kuukautist ei tuu kolmeen kuukautee eikä oo kertaakan makannu sängys jonkunkaaa mist se st johtuis jos menkat ei tuu 3kk tarkottaako että olen sairas vai mitä ? osakko joku auttaaa moni sanoo että jos o stressanu ja paino o liian matala ja jotai syömis häiriöitä ???

10. vierailija1 Vierailija

11. vierailija1 Vierailija

mitä jos kuukatiset alkoivat eilen ja veren vuoto loppui jo toisen päivän puolessavälissä. Pitäisikö huolestua?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri