Lyhyet naiset, paino ja ruokavalio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Miten te muut lyhyet naiset pysytte hoikkina tai normaalipainoisina? Mitä syötte?

Oon ite aika lyhyt ja aktiivisuusmittarin mukaan kaloreita kuluu keskivertopäivänä vain n. 1300-1500. Mun paino ei putoa millään vaikka kärsin nälästä jo nykyisillä syömisillä. Mun annoskoot on oikeasti pieniä enkä herkuttele älyttömiä määriä, ehkä n kerran viikossa ja silloinkin kohtuudella. Normaalit arkisyömiset on esim. aamupalaksi 1-2 palaa leipää, maustamaton jogurtti, töissä lounaalla salaattia tai edellispäivän kotiruokaa pieni annos, kotona normaalia kotiruokaa pieni annos ja iltapalaksi esim. maustamatonta jogurttia tai rahkaa ja joskus leivän siivu tai vaikka karjalanpiirakka. En saa kiinni et mikä tossa määrässä tai sisällössä voi lihottaa? Asia huolestuttaa tosi paljon ja ajattelen painoa päivittäin. On vaan jotenkin masentunut fiilis että oon tämmönen läski noillakin syömisillä ja jos haluan olla edes normaalipainoinen niin mun loppuelämän ruokavalioon ei juuri muuta mahdu kuin salaattia ja rasvatonta maitorahkaa. Mun paino on noussu n vuodessa tai vähän reilussa miltei 10 kg vaikkei elintavat oo muuttunut mihinkään vuosikausiin...

Ja mä syön 6-16 välillä 3 leipää päällä juustoa ja kinkkua. 18.00 normikotiruokaa esim 2 reilua perunaa ja jauhelihakastiketta ja raastetta, illalla leipä tai esim wingsejä10kpl/tacoja 4... Pyörällä kuljen töihin ja takas 1.8km suuntaansa. En lenkkeile tms. Pituus 159cm paino 48-49 kg.

Oletko varma, ettet syö liian vähän, ja kroppa on mennyt säästöliekille? Eli kun energiansaanti on niukkaa, alkaa keho pienentämään kulutusta. Paljonko liikut? Kannattaa lisätä liikuntaa, mieluiten kuntosalia kuin aerobista, sekä lisätä ruuan ( terveellisen, rasvojakin, hyviä, pitää olla ) määrää. Mikäli syy ei ole kilpirauhasessa, niin aineenvaihdunta on varmaankin jumissa.

Mun mielestä tossa on vähän liikaa.
Ite syön ehkä puolet tuosta ja oon 170cm pitkä.
Esim perunaa syön korkeintaa yhden pienen päivässä

Ei todellakaan ole liikaa. Kun syö terveellisesti, siis jättää kaikki höttöruuan pois, sokerit ja valkoisen jauhon, karkit, sipsit, jne, syö joka annoksella myös jotain proteiinin lähdettä ( raejuusto, kana, kala... )sekä kasviksia, hedelmiä + hyviä rasvoja, mm avocado, pähkinät, oliiviöljy, niin voi syödä reilunkin kokoisia annoksia ja laihtua.

Liikuntaa lisää, etenkin isoilla painoilla tehtäviä sarjoja, ei pelkästään mitään juoksulenkkejä, vaan kunnon salitreeniä mukaan, niin johan alkaa paino putoamaan. Liian vähäisellä syömiselle ei muuta kuin sairastuttaa itsensä.

Ap...

Kilpirauhanen on tutkittu ja tsh on ollut koholla, itse kilpirauhashormoni on ollut normaali mutta alarajoilla. Sain silti lääkityksen pienellä annostuksella mutta oon syönyt sitä jo 2 kk ilman vaikutusta tähän paino-ongelmaan. Työterveyslääkäri ei viime viikolla noteerannut painoasiaa mitenkään vaikka ilmaisin huoleni siitä. Vastaus oli vain ylimalkainen että voi johtua kilpirauhasesta enkä saanut mitään apua. Ilmeisesti täytyy odottaa että paino on 30 kg liikaa niin aletaan oikein suositella laihdutusta...

Pidin ruokapäiväkirjaa kun mietin että enkö vain itse tajua syöväni liikaa, mutta ei siitä löytynyt syytä. Kukaan ei varmaan edes uskoisi että miten voin näyttää tältä niillä syömisillä ja että oon huijannut siinä. :( Liikuntaa harrastan 1-3 kertaa viikossa ja nyt on tarkoitus lisätä sitäkin kun hankin taas salikortin. Tällä hetkellä oon n. 13 kg päässä painoindeksin ihannepainosta mutta mulle riittäis hyvään oloon kyllä n. 8-10 kg pudotuskin. Kävin viimeks vaa alla ja painoin 67kg mikä on liikaa tällaiselle vähän yli 150 cm pitkälle. Ja tosiaan kun oon vuosia painanut 54-58 kg ja yhtäkkiä noussut 10 kg siitä.

Ja mä syön 6-16 välillä 3 leipää päällä juustoa ja kinkkua. 18.00 normikotiruokaa esim 2 reilua perunaa ja jauhelihakastiketta ja raastetta, illalla leipä tai esim wingsejä10kpl/tacoja 4... Pyörällä kuljen töihin ja takas 1.8km suuntaansa. En lenkkeile tms. Pituus 159cm paino 48-49 kg.

Siis klo 6-16 välisenä aikana syöt kolme leipää? Miten tuollaisella syömisellä jaksaa tehdä mitään?

Oon 158 cm ja 54 kg. Oon rakenteeltani siro ja lihaksikas, mutta mulla on muutama ylimääräinen kilo vyötäröllä, jos painaisin 52 olisin jo tosi laihan näköinen, läski kertyy aivan suoraan vyötärölle.

Syön aamupalaksi leipää ja jugurttia + juomat, terveellinen lounas, välipala ja iltaruoka. Liikun 3 km suuntaansa pyörällä ja työ suht aktiivista (seisomista, kävelyä vähän istumista). Pahana tapana tulee herkuteltua liian usein illalla, joka näkyy pienenä vararenkaana vyötäröllä. Sen sais varmaan pois kun jättäis ne herkut pois. Mutta ei jaksa koska ruuhkavuodet.

Aapeen kalorinkulutus On kyllä tosi vähäinen. Eihän tuo ole juuri enempää kuin perusaineenvaihdunta?! Kuinka saisit lisääaktiivisuutta päivään? Teetkö istumatyötä?

Syötkö Jotakin lääkettä?

Kilpirauhaseen tyroksiinia ja e-pillereitä huonon ihon ja kuukautisongelmien vuoksi (akne vaivannut 10 vuotiaasta asti ja kuukautiset epäsäännölliset). Tiedostan että noi pillerit voi nostaa painoa mutta oon syönyt noita useamman vuoden jo ja tää paino-ongelma on tullut nyt. Vois tietysti koittaa lopettaa ja katsoa mikä tilanne ihon, kuukautisten ja painon suhteen sen jälkeen.

Syön mitä sattuu ja miten sattuu.
En laske kaloreita enkä välttele herkkuja. Työ on fyysisesti vaativaa.

Mitat 157/53

Siinä että se kilpirauhaslääkitys alkaa vaikuttamaan, voi mennä useampikin kk.
Itse aikanaan aloitin Thyroxinin keväällä ja paino lähti tippumaan vasta loppuvuodesta. Mutta siinä tipahtikin sitten 14 kiloa parissa kuukaudessa.
Muut oireet kyllä alkoi helpottamaan jo kuukaudessa.

Siinä että se kilpirauhaslääkitys alkaa vaikuttamaan, voi mennä useampikin kk.
Itse aikanaan aloitin Thyroxinin keväällä ja paino lähti tippumaan vasta loppuvuodesta. Mutta siinä tipahtikin sitten 14 kiloa parissa kuukaudessa.
Muut oireet kyllä alkoi helpottamaan jo kuukaudessa.

Tää on helpottava tieto... Söin n. 10 v sitten tyroksiinia myös ja paino putosi silloin 10 kg, mutta en muista missä ajassa. Painoin silloin 47 kg mutta kärsin samaan aikaan tosi rankoista vatsaoireista mitkä aiheutti ilmeisesti laktoosi-intoleranssi ja ärtyväsuoli. Lopetin tyroksiinin ehkä n 1-2 v syönnin jälkeen kun en huomannut mitään vaikutusta söin tai en. Arvoja seurattiin ja ne heitteli siten että tsh oli toisinaan kohollaan ja toisinaan ei, joten lääkitystä ei aloitettu uudelleen ennen kuin tänä kesänä kun kärsin hirveästä väsymyksestä. Ehkä mä vielä odottelen ja toivon parasta että paino lähtis kuukausien kuluessa tippumaan ja pääsisin takaisin omaan normaalipainooni.

Yhteistyössä