lyhyt äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sf mitta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sf mitta

Vieras
Oletteko kuulleet sellaista väitettä, että lyhytkasvuisilla ja pienikokoisilla naisilla saattaa olla iso sf-mitta? Sf-mittani huitelee yläkäyrillä, pituus 157 cm, painoa ennen raskautta alle 50 kg. Neuvolalääkäri arveli johtuvan siitä, että olen niin lyhyt (selkä lyhyt), että vauva ei mahdu enää kasvamaan ylöspäin kohdussa, vaan masun on kasvettava suoraan eteen. Pitkillä naisilla taas vauva mahtuu pitkään kasvamaan ylöspäin ja sf-mitta saattaa mennä alakäyrillä??

Olen hieman huolissani korkeasta mitasta. Miten muilla pienillä mammoilla? Onko isompi sf mitta aina merkki isosta vauvasta?Tietysti sitä myös miettii, onko kaikki kunnossa... Painoa on tullut aika vähän, joten ei johdu pulskistumisesta.

Sf-mitta vaihtelee vauvan asennon ja mittaajan mukaan.Mä en ymmärrä oikeen miks sitä yleensä kauheesti seurataan,ku se ei mun mielestä kerro mitään vauvan koosta.
Mulla oli esikoisella ainaki välillä isompia mittoja ku kuopuksella ja kuopus oli syntyessään kooltaan isompi.Kummatki poikia ja samanmuotoinen maha...Olen myös lyhyt n.160 cm.

Olen 160 cm pitkä ja normaalipainoinen. Vatsa oli aivan valtava, mutta poika syntyessään ihan normaalin kokoinen (3560g, 53 cm). Olen myös useasti kuullut tuon teorian siitä, että pitkillä äideillä vauva mahtuu paremmin tuonne sisuskalujen sekaan kun taas meillä vertikaalisesti rajoittuneemmilla ei vauvalla ole tilaa kasvaa kuin ulospäin. Lähipiirissäni tämä on kyllä ihan selvästi pitänyt paikkansa.

Minäkin olettaisin että mitta vaihtelee hirveästi mm. mittaajasta ja vauvan asennosta riippuen. Tietenkin äidin pituudella ja leveydellä on vaikutusta asiaan.

Olen 177 cm pitkä, leveälanteinen ja raskausaikana sf-mitta kulki lähes neuvolakortin yläkäyrällä. Vatsa oli iso ja vauvasta veikattiin yli 4-kiloista. Tyttö syntyi rv 41+5 ja oli ""vaan"" 53 cm/3650g.

Mulla meni sf-mitta kanssa raskauden ajan yläkäyrillä, oikeastaan enimmäkseen käyrän yläpuolella. Vauvasta sanottiin että tuntuu käsikopelollakin normaalia suuremmalta (päälle 4 kiloista veikattiin). Kun neiti pääsi mahan paremmalle puolen ei hän ollutkaan ""kuin"" 50cm ja 3770g, eli ei kuitenkaan mikään jättiläinen :) Kannattais varmaan tosiaan kysellä neuvolassa että mitä sanovat koosta kun kokeilevat käsikopelolla (mahan päältä tietenkin) nyytiin kokoa.

itse olen myös lyhyt, 155cm ja sf-mitta huikenteli koko ajan käyrien yläpuolella. Loppuajan mittauksissa se oli jo 40, joten kyllä täälläkin jännitettiin kuinka iso jättiläinen sieltä onkaan tulossa. Pääsin myös tarkempiin kontrolliin tuon ison sf-mitan takia, sillä mulla se johtui osaksi liiallisesta lapsiveden määrästä, joka voi olla myös vaarallista. Kävin pari kertaa äippäpolilla ultrissa, jossa tarkasteltiin veden määrää ja lapsen kokoa, veden määrä oli melkein kriittisellä rajalla. Painoarviossa vauvan kooksi veikattiin yli 4kg, ja kun tyttö syntyi painoi hän 4105g ja lopulta syntyi leikkauksella. Totta kuitenkin on, että vauvalla on pienemmät oltavat lyhyempien äitien vatsassa kuin jos pituutta olisi 170cm ja tämä takia vatsan mitta kasvaa omilla käyrillään. Mutta sinuna pyytäisin päästä vauvan painoarvioon ja samalla tuota lapsiveden määrää voidaan arvioida onko se normaalin mitoissa. Hyviä loppuhetkiä!

Mullakin pituutta hurjat 154 cm. Toisessa raskaudessa (ensimmäisestä en enää muista) keskiraskauden aikaan tuntui ahdistavan keuhkoja (ei niin kuin astma) makuuasennossa ja kävellessä/liikkuessa. Se helpottui siinä vaiheessa kun vauva laskeutui. Tosin edelleen tuntui, että olen yhtä vauvaa koko tyttö, kun peppu tökki äitiä tuossa kylkiluiden tietämissä ihan loppuun saakka. Massu tuntui kyllä edelleen alkavan ihan heti rintojen alta, tuntui kuin olisi Muumimamma! ;-)

Kummatkin poikani ovat olleet syntyessään suht pieniä, ilmeisesti johtuu eniten perintötekijöistä. Ensimmäinen täysaikaisena painoi vähän alle 2900 g ja tämä tuorein tapaus vähän yli 3200 g, sokereiden kohoamisesta huolimatta.

Sf-mittaan vaikuttaa lukuisat tekijät, eikä sillä välttämättä ole tekemistä vauvan koon kanssa. Itsekin olen 157 cm pitkä, sf-mitta laahasi käyrien alla koko raskauden ja selityksenä oli se, että maha mahtui olemaan lantionpohjassa. Hyvin yksilöllistä millaisia mittoja saadaan ja sf-mitta antaa vain viitteitä siitä minkä kokoinen vauva olisi tulossa. Jos on aihetta huoleen, neuvola lähettää kyllä eteenpäin tutkimuksiin (=ultralla katsotaan vauvan koko). Jos mitat pysyvät ""käyrillä"" ei yleensä ole syytä lähettää eteenpäin.

Niin ja sitä sf-mittaa kyselit...

Ensimmäisessä raskaudessa viikoilla 20-22 oli yläkäyrillä (21cm), kuten toisessakin (19cm), sitten oli kummassakin tippunut keskikäyrälle. Eka raskaudessa viikolla 32 putosi alakäyrille (27cm) ja siinä pysyi loppuun saakka (viikolla 38 oli 30cm), tokassa pysyi keskiarvon tuntumassa, hieman alapuolella (viikolla 32 se oli 32cm).

Olen tismalleen saman pituinen kuin sinä, ja sain pojan puolitoista kuukautta sitten. Mulla sf-mitta huiteli reippaasti käyrien yläpuolella koko sen ajan mitä sitä mitattiin, ihan loppuvaiheessa raskautta mitta oli peräti 40 senttiä (maha eilaskeutunut missään vaiheessa). Maha oli myös tosi iso, ja ihan kokonaan tuossa edessä, takaapäin ei varmaan missään vaiheessa nähnyt että edes odotan. Poika syntyi käynnistyksellä vasta viikoilla 42+1 ja pituutta oli 52 senttiä ja painoa vaivaiset 3880 g. Eli meille tuli ihan normaalikokoinen vauva vaikka kaikki ns. merkit antoi ymmärtää että iso vauva tulossa. Painoarvio piti tismalleen paikkansa pari päivää ennen käynnistystä.

Mullakin sf-mitta oli kokoajan käyrien yläpuolella. Muutenkin vatsa oli tosi ison näköinen. Olen lyhyt,158 cm, ehkä tuo teoria pitää minulle paikkansa. Kun vauva syntyi,hän oli vain 3005g ja 47,5cm. Niin ja painoa minulle tuli koko raskausajalla 23 kg!!
Sf-mitat oli mm. vko 26 24 cm, vko 29 31cm, vko 35 36cm ja kun poika syntyi 38+2 vkolla sf-mitta oli38.

Minä olen pituudeltani 160cm. Sf-mitta meillä oli rv37 40cm ja sen jälkeen ei enää mitattukkaan. Maha oli valtava ja sen mukaiset kauheat raskausarvet rintoihin asti. Vauva leikattiin perätilan vuoksi viikolla 38+2 ja oli 52cm ja 4290g. Niin ja sokereissa ei ollut meillä mitään. Kuulemma harvinaisen alhaiset tulokset.

Oon 160 cm ja painoa tuli raskauden aikana 5 kg.lähtöpaino oli 55.sf-mitta oli raskauden lopulla 32 cm ja vauva oli vähän reilu 3 kg.eka lapsi oli 3,7 kg ja sf.mitta 34.Mulla th sanoi kun vatsa alkoi tosi myöhään kasvamaan,vasta 7 kk että on pienet lantioluut ja vauva mahtuu kasvamaan luisessa lantiossa niin pitkään.

JA tosi asiahan on,että jonnekin suuntaan on vaavin mahduttava kasvamaan,jos ei sisällepäin niin ulospäin sitten!!
Myös lapsiveden määrä suurentaa mittaa.Mun ystävällä oli paljon vettä ja hän olikin kyllä iso.Mutta tärkeintä että vauva kasvaa ja voi hyvin,älä sure mittoja,nuo käyrät on muutenkin niin kurjia.Jos ei kasva käyrien mukaan,huolestuu.

Mä olen kanssa lyhyt just ja just ehkä 160cm ja ihanne painon alapuolella paino kulkenut aina ja silti sf-mittakin oli kokoajan käyrien alapuolella...ei kai se sinänsä kerro lapsen koosta mitään luulisin, ainoastaan juuri siksi sitä seurataan että nähdään kasvaako lapsi...Loppuaikana mulla ei toi sf-mitta kasvanu enää ollenkaan ja kysyinkin huolestuneena että mistä johtuu, niin sanoivat vaan neuvolassa sen olevan ihan normaalia. Niin mun poika oli syntyessään 3230g ja 51cm.

Osallistunpa minäkin tähän keskusteluun kun sattui niin itsellekin ajankohtainen aihe, terkut vaan odottajien puolelta : )

Olen 168 ja sain lähetteen ä-pkl:lle kun sf-mitta alarajoilla. Jo ulkoapäin lri totesi että minulla niin leveä lantio & tilaa myös pystysuunnassa, että vauva luultavasti mahtuu olemaan myös poikittain. Ja näin olikin kun ultrattiin, että vauva poikittain rv 28, siitä syystä sf-mitta pieni. Vauva oli mittojen mukaan aivan keskikäyrillä, joten kaikki hyvin. Eli kyllä se äidin ruumiinrakenne vaikuttaa sf-mittaan, joten jos vain pystytte niin olkaa turhia huolestumatta, niin yksilöllisiä nuo vatsanpäällismitat.

Iloisia odotuspäiviä ja vauvanhoitoa!