mä en jaksa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermoheikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermoheikko

Vieras
En tiedä mikä mussa on vikana, mikä mun vauvassa on vikana tai missä hitossa se vika on. 4,5kk poika, on alkanut itkemään kaiket päivät. Koskaan mikään ei ole hyvin. Mikään ei ole kivaa. On ehkä 5minuuttia tyytyväinen jos on jotain mielekästä(tällähetkellä mielekästä on vain helistimet, ei mikään muu) tekemistä, sitten alkaa taas väkästys tai kamala huutokohtaus. En saa päivisin mitään tehdyksi! Jo pelkkä maidon lämmitys tuottaa vaikeuksia kun poika vaan itkee. Ja mulla menee hermot. Välillä olen vaan jättänyt pojan sängylle mennyt itse toiseen huoneeseen. Olen itkenyt, kironnut ja potenut huonoaomatuntoa tämän vuoksi. Yöt poika nukkuu ihan ok. Ja herättyään on yleensä oikeen aurinkoinen. Mutta kun mies lähtee töihin niin taas se alkaa... en saa mitään yhteyttä enää vauvaani, kun saan katsekontaktin alkaa poika itkemään. Perusasiat on kunnossa(ruoka ja kuiva vaippa)... Ei tunnu kuumeiselta... Ei auta laulu, juttelu, jumppaus, kutittelu, mikään hassuttelu, ei viihdy lattialla, ei omassa sängyssä mobilea kattelemassa, ei missään. Syliin yleensä rauhottuu, jos kävellään tai katsellaan ulos, muuten ei viihdy sylissäkään. Mikä on??? Onko kellään muulla ollut tälläistä?
Käyn päivittäin yksinäni kävelyllä kun mies on tullut töistä, eli saan tarvittaessa omaa aikaakin. Ja ihan hyvin jaksan kun mies on kotona, mutta alan pelkäämään jäämistä päivisin pojan kanssa kahden.
Mielessä pyörii kauheita ajatuksia. Mitä jos pimahdan ja satutan lasta.. olisiko kaikille parempi, että lähden ja jätän miehen ja pojan kahden, he kyllä pärjäisivät ilman minua, huonoa äitiä, joka ei osaa, ei jaksa, jolla ei kärsivällisyys riitä....
Voi kun pojan käytökseen löytyisi jokin viksu selitys, kuten hampaan tulo...

Meillä on ollut ihan samanlaisia kausia. Nyt poika on 8kk, ja mikään ei ole aamua lukuunottamtta hyvin. Olen itse tällä hetkellä vähän kipeä, ja tuntuu ettei millää jaksaisi kuunnlle jatkuvaa kitinää ja itkua.

Meillä nää kaudet on mennyt aina ohi, ja toivon että tämäkin menisi mahd. pian.

onko kestänyt päiviä vai viikkoja?
saakohan riittävästi unta, paljon yöllä ja päiväunet?
entä sillon kun ootte muualla esim mummolassa ( kaipaako vaihtelua päiviin)

Poika oli ihan vauvana aika ""vaativa tapaus"", mutta sitten oli hetken helpompaa.. Tämä on kestänyt nyt noin viikon verran... Yöllä nukkuu 21-06, yleensä kerran yössä herää. Päivällä nukkuu yhdet pitemmät(2-3tuntia) ja kahdet lyhyet(puol-yksi tuntia) päikkärit. Vaihtelua saattaa hyvinkin kaivata, en tiedä, ei olla nyt reiluun viikkoon vierailtu missään... Hammasta minäkin ajattelin, mutta poika nukkuu kuitenkin yön ihan hyvin niin en sitten tiedä...

Meillä pojalle puhkesi viime vkolla uusi hammas ja vkon oli itkuinen ja kitisevä, mitenkään ei oikein ollut hyvä olla. Yöt nukkui kuitenkin hyvin, vaikka yöunille laittoa sävelsi ensin aika hysteerinen itku.
Annoin pojalle muutamana iltana supon, mutta lääkäri sitten sanoi, että anna mieluummin nestemäistä särkylääkettä, koska suppojen vaikutus on vähän epävarmaa eli ne vaikuttaa kelle vaikuttaa. Annoin nestemäistä s.lääkettä illalla ja poika oli levollinen ja tyytyväinen sen illan ja nukkumaankin meni nätisti. Eli aika kivuissaan toinen oli ollut.

Anna ap. todellakin sitä särkylääkettä ja jos se auttaa, niin pojallasi sit varmasti sattuu. Jaksamista!

Suosittelen, että hommaat itsellesi kuulosuojaimet tai korvatulpat. Minä ainakin olen huomannut, että voin itse olla paljon rauhallisempi kun vähennän ""melutasoa"" näin ja vaikka vauva huutaa, voin rauhallisemmin hoidella ja viihdyttää. Kun olen itse rauhallinen vauvakin rauhottuu jossain vaiheessa paremmin. Voimia sinulle!

Mä muistan hyvin tuon vaiheen, meillä se iski todella kovaa. Juju taisi olla siinä, että neiti halusi UUSIA kokemuksia, ei enää niitä vanhoja seiniä.

""Esittelin"" sitten tytölle kaikki keittiön kaapit (jokaista pari minuuttia), jääkaapin, vaatekaapit, kirjahyllyt yms. Mulla lapsi oli kantoliinassa naama menosuuntaan ja käytiin kaappeja läpi.

Aina kun tytön roudasi uuden kaapin eteen, niin naama kirkastui ja käminä loppui ja tyttö innostu kunnolla, hetkeksi... Sitten käytiin läpi mun mutsin kaapit :D Eikä se kaappien sekaisuus haittaa :)

Tuohon aikaan vietettiin aikaa paljon myös ostareissa, varsinkin vaatekaupat oli POP, niissä oli paljon ihmeteltävää!

Ja tämäkin vaihe meni sitten ohi...

Kokeileppa aloittaa vaikka ""ryynikaapista"" :)

Oletko antanut mitä nestemäistä särkylääkettä? Mulla kotona 500mg Panadol hot, ohjeessa lukee että alle 4-vuotiaille lääkärin ohjeen mukaan? Voiko siis tätä panadol hottia antaa? (toki ei koko pussia)vai onko pienille lapsille jotain omaa nestemäistä särkylääkettä?

Ap:lle joo meillä samanlaista, nyt tyttö 4,5kuukautta ja ihan selkeesti hampaista johtuvaa toi kitinä ja ettei missään voi olla kuin sylissä ja liikkeessä. Meillä ainakin ihan karjutaan noita hampaita. Tänäänkin syöminen oli yhtä kiukuttelua ja taistelua, mutta hedelmäsose meni tosi hyvin kun oli kylmää. Meillä tätä on jo kestänyt jo parisen viikkoa, alkaa kyllä hermot olee koetuksella. No yleensä odotan aina seuraava aamua, jolloin aina yleensä iloinen ja hymyilevä, onnneksi huominen tuo aina vähän toivoa paremmasta, voimia kaikille. Ja niin noi supot ei kyllä yhtään helpota noihin hammas särkyihin meillä.

Meilläkin vauva kyllästyy välillä totaalisesti mun naamaan,aika paljon ollaan kaksistaan. Kummasti kitinä loppuu kun tulee vieraita tai mennään mummolaan. Sitten on kuin Hangon keksi!:)

Meillä tytön ylähampaiden tulo itketti, huudatti ja kitisytti yhden viikon melko tarkkaan tuossa 6,5 kk iässä. Aiemmin oli tullut jo 2 alahammasta ilman suurempia itkuja, joten emme osanneet yhdistää kitinää ja kirkumista hampaiden tuloon. Nyt muistankin, että se kitinäviikko oli pääsiäistä edeltävä viikko, ja vitsailimme kirkunan lomassa että joku on käynyt vaihtamassa aurinkoisen tyttömme pääsiäisnoitaan. Sitten ylähampaat ilmaantuivat pintaan pääsiäisen jälkeen, ja päättelimme että siitähän se kitinä johtui. Yöt meilläkin menivät ok, päivisin vaan mikään ei kelvannut.

Minä ""jouduin"" aloittamaan kiinteät pojalle neljän kuukauden iässä. Huuto loppui lyhyeen, kun iltaisin sai vatsansa täyteen. Sillä raasulla oli nälkä. Äidinmaito ei riittänyt enää, tai korvikkeet. Vatsa huuti ruakaa! :)

Annoin pojalle Panadol 24mg/ml oraalisuspensio tai siis näin tuossa pakkauksessa lukee. Tätä nestemäistä särkylääkettä saa antaa yli 3kk ja väh. 3 kiloiselle. Alle kolmekuiselle jos antaa pitää lääkärin kanssa neuvotella.
Ihan vaan kun apteekista kysyy lääkettä ja kertoo vauvan iän ja painon, niin eiköhän he oikeanlaista lääkettä anna.
Itse annoin lääkkeen ihan lusikalla, vaikka ruiskeenkin sain. Lääke on aika paksua, joten lusikalla oli minusta helpompi antaa.

Yhteistyössä