Mä en keksi mitään ruokaa 1v3kk tytölle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TosiPäteväÄiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TosiPäteväÄiti

Vieras
Siis apua! =O Tuntuu, että ei ole olemassa mitään terveellistä, monipuolista ruokaa, mitä tyttökin osaisi ja haluaisi syödä (söisi niin paljon, että maha tulee täyteen).

Mä en keksi edes mitään salaatin tapaista, mitä voisi antaa...raasteena olen antanut tähän asti kurkun ja porkkanan ja tomaatin pieninä paloina, mutta nyt ei enää syö sellaisena...

Makkarakeitto on ainut ruoka, mitä uppoaa ja sitä ei paljoa tekisi mieli antaa...voi hitsi!

Millaista ruokaa teidän "vauvat syö"? Älkääkä vastatko vain, että sitä samaa kun me itsekin...

meillä tyttö 1v4kk syö samaa ku me muutkin :D
eli, makaronilaatikkoa, lihapataa, perunoita, keitettyjä vihanneksia, kanaa, broileria.. kaikki käy.
porkkanaraaste tekee kauppansa, samoin marjat ja hedelmät viipaloituna sopiviksi paloiksi.

*muoks onko teillä jotain allergiaa vai mikä aiheuttaa hankaluuksia?

Sori, sitä samaa kuin me itsekin varsinkin kun näkee että me syödään sitä. Peruna on herkkua, erilaiset kasviskeitot, soijamureke, kasvispihvit, chili sin carne.. kaikki menee mutta pitää olla makua (=valkosipulia ja mausteita). Hernekeitto ei kelvannut kun eilen kokeili, se tuli sylkien ulos. Oli kyllä mustakin aika mautonta ukon tekemä soppa ja laitoin itselleni varmaan ruokalusikallisen tulista sinappia :D

:D
Ei, en sano että sitä samaa kuin me itsekin.

Periaatteessa samaa söivät, mutta muussattuna ja muutenkin hieman eri versioina. Perunamuussi ja lihapullat/jauhelihakastike, jauhelihakeitto, kalakeitto, kanakastike ja peruna (riisi ei uponnut jommallekummalle muksulle, en muista kummalle, vielä tuossa iässä, toiselle kelpasi jasmiiniriisi mutta ei muunlainen riisi), makaronilaatikko hienonnettuna, jne. Salaatteja ja muita tuoreita rehuja muksut alkoivat tosissaan syömään vasta isompina, ja monipuolisesti syövätkin nykyään, vaikka yksivuotiaana ne vielä syljettiin pois. Olivat aikamoisia sihtikurkkuja noin puolitoistavuotiaiksi, sen jälkeen alkoi uppoamaan ihan mikä vaan.

Meillä taaperon namia on esim. risotto joko lihasta tai kanasta, kalakeitto, nakkikeitto, lihapullat ja muusi, perunat ja jauhelihakastike, spaghetti ja jauhelihatomaattikastike, kinkku- ananaspasta,riisiä ja kanaa currykastikkeessa, makaronilaatikko (tonne voi ujuttaa hyvin kasvispussinkin sekaan). Monesti myös teen omia hässäkkäsekoituksia, esim. tummaa makaronia, ruokakermaa, tonnikalaa tai nakkeja, tomaattimurskaa ja kasvissuikaleita, sipulia ja purjoa nakataan sekaisin ja uuniin hautumaan. Näitä voi vaihdella munamaitoon, riisiin, fetaan, herne-maissi-paprikaan, jauhelihaan, kanaan ym. Helppoa!

Kiitos ihanaiset vinkeistä! Meillä tuntuu olevan tuo koostumus varmaankin enemmän se ongelma kuin mitä maku... Esim just tuo makaronilaatikko maistuu kyllä, mutta napero vain napsii sitä vähän ikään kuin herkkuna. Oikeaksi ruuaksi mieltää sitten sosemaisen ruuan, esim kasviksista ja kanasta tehtynä... Mitä mä oon tehny väärin? Siis syökö oikeesti jonkun samanikäinen ihan lautasellisen risottoakin? Voi apua...mä ehkä oon soseuttanu liian pitkään tuon tytön ruuan.

Alkuperäinen kirjoittaja TosiPäteväÄiti:
Kiitos ihanaiset vinkeistä! Meillä tuntuu olevan tuo koostumus varmaankin enemmän se ongelma kuin mitä maku... Esim just tuo makaronilaatikko maistuu kyllä, mutta napero vain napsii sitä vähän ikään kuin herkkuna. Oikeaksi ruuaksi mieltää sitten sosemaisen ruuan, esim kasviksista ja kanasta tehtynä... Mitä mä oon tehny väärin? Siis syökö oikeesti jonkun samanikäinen ihan lautasellisen risottoakin? Voi apua...mä ehkä oon soseuttanu liian pitkään tuon tytön ruuan.

Eihän sellasen 8 kk iästä eteenpäin tartte ees soseuttaa! Tulee vaikeuksia jos ei opi puremaan!

Neiti on tän kuun lopus 1v 3kk ja syö makaroonia, perunaa, kanaa lihaa, jauhelihaa, laatikoita, puuroa, keittoja, riisiä yms :) siis ihan kaikkea mitä meilläkin syödään. ison lautasellisen syö, isoimmat lihat yms pienennän sen verran että saa hyvin pureskeltua.

yks meidän lemppari on kanakasvis curry +riisiä.

eli kanaa paistettuna valkosipulissa ja bataattia,perunaa ja porkkanaa kookosmaidossa. mausteena kurkumaa,roomankuminaa ja inkivääriä.suolaa ja jotain muutakin voi laittaa.esim laakerinlehden ja neilikkaa..

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Eihän sellasen 8 kk iästä eteenpäin tartte ees soseuttaa! Tulee vaikeuksia jos ei opi puremaan!

Se on ihan lapsikohtaista, tarvitseeko soseuttaa vai ei.
Hienojakoista sosetta ei varmaan enää tarvitse tehdä, mutta jotkut lapset oksentaa kaiken ulos jos ruoassa on isompia kokkareita, tai kieltäytyvät kokonaan syömästä.
Kaikki mun tuntemat sihtikurkut, omani mukaanlukien, ovat kuitenkin reilusti ennen 2 v ikää oppineet syömään ihan kunnon sapuskaa :)

No älä muuta sano... Vaan en viittiny sitä 8kk ikäistä nälkään tappaa kuin ei saanut syötyä kökköjä...yökki vaan ja sylki pois =(

Älä huoli, jotkut vaan tykkää enemmän yhdestä ja toinen toisesta. Mun kaverin tyttö pitkään söi vaan sosemaisia mutta ihan hengissä on edelleen ja oppi 1,5v syömään jo vähän paremmin.:) Toiset vaan on tarkempia siitä mitä suuhunsa laittaa ;) auttaisko jos tekisit vähän "löysempää" ruokaa? Eli vaikka aina joku tomaatti- yms kastike ihan risotonkin joukkoon, niinhän niissä kaupan purkkiruuissakin on. Meillä ainakin sillain uppoaa paremmin jos ei muuten maistu.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Se on ihan lapsikohtaista, tarvitseeko soseuttaa vai ei.
Hienojakoista sosetta ei varmaan enää tarvitse tehdä, mutta jotkut lapset oksentaa kaiken ulos jos ruoassa on isompia kokkareita, tai kieltäytyvät kokonaan syömästä.
Kaikki mun tuntemat sihtikurkut, omani mukaanlukien, ovat kuitenkin reilusti ennen 2 v ikää oppineet syömään ihan kunnon sapuskaa :)

Jaa meillä on vielä toivoa, ettei tarvis pakata sauvasekotinta koulureppuun mukaan =)

Jaa meillä on vielä toivoa, ettei tarvis pakata sauvasekotinta koulureppuun mukaan =)

Mä veikkaan, että puolessa vuodessa tulee tapahtumaan ihmeitä tuon asian suhteen =)

Se on muuten jännää, että 8 kk iästä lähtien ruokaa ei mukamas saisi soseuttaa, vaikka minä tiedän 8-9 kk ikäisiä ja yksivuotiaitakin joilla ei ole joko lainkaan hampaita, tai vasta etuhampaat. Ei niillä pottua hienonneta! :D Ja puhkeamassa olevat poskihampaatkin voi olla syy kokkareruoasta totaalikieltäytymiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja olava:
Neiti on tän kuun lopus 1v 3kk ja syö makaroonia, perunaa, kanaa lihaa, jauhelihaa, laatikoita, puuroa, keittoja, riisiä yms :) siis ihan kaikkea mitä meilläkin syödään. ison lautasellisen syö, isoimmat lihat yms pienennän sen verran että saa hyvin pureskeltua.

Paljonko teiän tytällä on hampaita? Meillä on vasta nuo etuhampaat...onko niitä nyt 8 sitten...? En tohtis millään antaa lihanpalaa...ei se sais sitä purtua millään ikenillä!

Ainut todellinen sihtikurkku kehen olen törmännyt, oli mun esikoinen, jolla kitarisa peitti 3/4 nielusta. Annetaanhan niille hampaattomille vauvoillekin maissinaksua, kurkunpalaa jne. sormiruokaa purtavaksi. En nyt kokolihaa lähtisi tarjoamaan kaksihampaiselle, mutta jauheliha, kala jne. pitäs mennä ihan ok.

Meillä kuopus nyt 1v3kk poika ja syö kyllä ihan samaa ruokaa mitä me muutkin.Keittoja,perunat+kastike,riisi+kana,laatikot,kalapuikot ja ranskalaiset jne.Kaikki uppoo ja hedelmät menee hyvin,samoin kurkku,kukkakaali,porkkana jne.Pojalla on myös vain nuo 8 hammasta eli 4 alhaalla ja 4 ylhäällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rusinantte:
Meillä kuopus nyt 1v3kk poika ja syö kyllä ihan samaa ruokaa mitä me muutkin.Keittoja,perunat+kastike,riisi+kana,laatikot,kalapuikot ja ranskalaiset jne.Kaikki uppoo ja hedelmät menee hyvin,samoin kurkku,kukkakaali,porkkana jne.Pojalla on myös vain nuo 8 hammasta eli 4 alhaalla ja 4 ylhäällä.

Voi jee...tässä tuntee ittensä todella onnistuneeksi =(

Mä tulin vaan ruokavinkkejä kyseleen, mutta sitten saittekin mut hoksaamaan, että mä oon syöttäny ihan väärin tuota lasta. Kyllä mä oon tyhmä...

No jos tästä nyt pikkuhiljaa alkais antaa vaan sitkeästi "pihviä" niin ei varmaan peli oo vielä menetetty?

Mä tulin vaan ruokavinkkejä kyseleen, mutta sitten saittekin mut hoksaamaan, että mä oon syöttäny ihan väärin tuota lasta. Kyllä mä oon tyhmä...

No jos tästä nyt pikkuhiljaa alkais antaa vaan sitkeästi "pihviä" niin ei varmaan peli oo vielä menetetty?

Et sä oo tyhmä, lapset vaan on erilaisia, erilaisine mieltymyksineen.

Eli tarjoa lapselle ruokaa siinä muodossa missä se hänelle parhaiten maistuu. Nou hätä :), kyllä sinunkin lapsesi ennen 2 v ikää syö pihviä ja ranskiksia :D

Alkuperäinen kirjoittaja Rusinantte:

pikkuhiljaa muutat sitä ruokaa karkeammaksi :)
vihanneksia voit kokeilla antaa vaikka ohuina tikkuina, meidän muksut tykkäs semmosista.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Et sä oo tyhmä, lapset vaan on erilaisia, erilaisine mieltymyksineen.

Eli tarjoa lapselle ruokaa siinä muodossa missä se hänelle parhaiten maistuu. Nou hätä :), kyllä sinunkin lapsesi ennen 2 v ikää syö pihviä ja ranskiksia :D

Sä oot ihanan kannustava ihminen! =) Ja kiitos muillekkin vastanneille...mä lähen nyt kauppaan tytön kanssa!

Alkuperäinen kirjoittaja olava:

Paljonko teiän tytällä on hampaita? Meillä on vasta nuo etuhampaat...onko niitä nyt 8 sitten...? En tohtis millään antaa lihanpalaa...ei se sais sitä purtua millään ikenillä!

Etuhampaat vain, seittemän näkyi olevan

Yhteistyössä