Mä en kyllä mene kouluun jos mulle ittelle ei kukaan ilmoita, että missä ja koska

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Perjantai-iltapäivään mennessä piti tulla sähköpostiin, että missä ja koska koulu jatkuu. Mitään ei ole tullut eikä ole luokanvalvoja soittanut.

Yhdelle luokkakaverille oli toinen luokkakaveri sanonut, että huomenna jatkuisi kymmeneltä ja että missä koulussa. Mutta mä en mene jos ei kerran mulle ittelle ilmoiteta mitään. En tuon yhden sanaan niin täysin luota ja muutenkin haluan saada varman tiedon ittelleni.

Enkä muuten ala kyselemäänkään mistään, että mikä on homman nimi. Samaa mieltä on pari muutakin luokkakaveria.

siellä koulussa juuri silloin kun tuo kauheus tapahtu? olen miettinyt että ehtisikö siinä kun on siis pienessä tilassa missä joku alkaa ampumaan niin jos muutamat tai useammat olisivat alkaneet heittämään esim. tuoleja, pulpetteja tms päin ampujaa niin olisiko siitä ollut apua..? tietysti pelko ja paniikki ovat kamalan suuret että voi olla ettei pysty toimimaan mitenkään...yritän itseäni psyykata tällaisiin tapahtumiin...(kun näitä nyt näköjään täällä sattuu) että en menisi paniikkiin vaan ampujaa pitäisi jollain konstilla estellä esim. heittämällä tavaroita...jne..ja hyökätä porukalla kimppuun...mutta nämä ovat vaan sellaisen ihmisen ajatuksia joka ei ole koskaan joutunut mitään noin kauheaa kokemaan..

Alkuperäinen kirjoittaja .....:
siellä koulussa juuri silloin kun tuo kauheus tapahtu? olen miettinyt että ehtisikö siinä kun on siis pienessä tilassa missä joku alkaa ampumaan niin jos muutamat tai useammat olisivat alkaneet heittämään esim. tuoleja, pulpetteja tms päin ampujaa niin olisiko siitä ollut apua..? tietysti pelko ja paniikki ovat kamalan suuret että voi olla ettei pysty toimimaan mitenkään...yritän itseäni psyykata tällaisiin tapahtumiin...(kun näitä nyt näköjään täällä sattuu) että en menisi paniikkiin vaan ampujaa pitäisi jollain konstilla estellä esim. heittämällä tavaroita...jne..ja hyökätä porukalla kimppuun...mutta nämä ovat vaan sellaisen ihmisen ajatuksia joka ei ole koskaan joutunut mitään noin kauheaa kokemaan..

Vaikea tuohon on mitään sanoa...ei sitä voi tietää olisiko auttanut.

Eikös siellä ollutkaan tiedotustilaisuutta perjantaina koulun jatkumisesta?Näin ainakin poika sanoi, että tyttöystävänsä menee tiedotustilaisuuteen, milloin jatkuu ja missä....vai onko tullut jotain muutoksia eikä tilaisuutta ollutkaan?Tai sit mä olen ymmärtänyt jotain väärin :ashamed:

Mä en usko että siinä ehtii tehdä mitään.. Kuvittele tilanne että tuttu koulukaveri tulee luokkaan ja alkaa kaivaa kassiaan, ajattelet että se kaivaa ehkä penaalia, mutta kaivaakin aseen ja alkaa heti ampua ja siinä ekojen minuuttien/sekuntien aikana kuolee jo ekat. Tuolla luokassa oli vielä koe käynnissä eli todennäköisesti tutkailet tiiviisti omaa paperiasi, kun joku tulee myöhässä luokkaan.. Ja siis joku tuttu (eri asia olisi jos tulisi joku ihan tuntematon).

Alkuperäinen kirjoittaja Kotikissa:
Eikös siellä ollutkaan tiedotustilaisuutta perjantaina koulun jatkumisesta?Näin ainakin poika sanoi, että tyttöystävänsä menee tiedotustilaisuuteen, milloin jatkuu ja missä....vai onko tullut jotain muutoksia eikä tilaisuutta ollutkaan?Tai sit mä olen ymmärtänyt jotain väärin :ashamed:

No just, ei mulla ole ollut mitään tietoa jostain tiedotustilaisuudestakaan. Ja kun meille sanottiin keskiviikkona tiedotustilaisuudessa, että pyritään perjantai iltapäivään mennessä ilmoittamaan jatkosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotikissa:

No just, ei mulla ole ollut mitään tietoa jostain tiedotustilaisuudestakaan. Ja kun meille sanottiin keskiviikkona tiedotustilaisuudessa, että pyritään perjantai iltapäivään mennessä ilmoittamaan jatkosta.

Voi olla että mä olen käsittänyt väärin.Täytyypi tänään kysyä pojalta kun kotiutuu Kauhajoelta tänne Kankaanpäähän päin, että oliko mitään tiedotustilaisuutta.

Et kai ihan oikeasti kuvittele että tuolilla pärjää ASEISTETTUA henkilöä vastaan?

Jos oikeasti joskus joudut ikävään tilanteeseen, älä nyt ala leikkiä mitään ninjasankaria. Mitäs sitten kun se ampuja toteaa, että eniten tästä porukasta vituttaa tuo yksi ääliö joka ei lopeta tuota tuolilla huitomista?

kaikkien huoneessa olevien pitää vaan alistua kuolemaan eikä yhtään yrittää puolustautua? jos huoneessa on 20 ihmistä ja kaikki hyökkäävät ampujan kimppuun niin tod.näk.ampuja saadaan taltutettua...jos kukaan ei tee mitään niin varmasti kaikki kuolevat.

Alkuperäinen kirjoittaja ........:
kaikkien huoneessa olevien pitää vaan alistua kuolemaan eikä yhtään yrittää puolustautua? jos huoneessa on 20 ihmistä ja kaikki hyökkäävät ampujan kimppuun niin tod.näk.ampuja saadaan taltutettua...jos kukaan ei tee mitään niin varmasti kaikki kuolevat.
Eh... Meinaatko että siinä oikeasti ehtii alkaa hyökkimään kimppuun? Luulen että siinä tapauksessa kumminkin tulee itse ammutuksi. Ja kun ei olla ajatustenlukijoita, niin mistä kukaan tietäisi yhtäaikaa alkaa hyökkimään aseistetun tyypin kimppuun.

Voi voi, onhan se hyvä että suunnittelee jotain strategiaa valmiiks, mutta ei jälkiviisaus tuo näit kuolleita takasin. Ja sit jos ei ole ollut ikinä tollasessa tilanteessa, ei voi todella tietää miten siinä sitten käyttäytyis... kovinkin hemmo saattaa laskea alleen. Ja varmasti tuo tilanne on ollut niin nopsaan päällä, että ei ole paljon ehtinyt onneksi tajuta edes mitä tapahtuu.

olikin vain pohdintoja ehtisikö siinä tekemään mitään? kuitenkin ampui kaikki? eikö sieltä vain yksi päässyt hengissä ulos? eli joka tapauksessa tulee ammutuksi..niin mitä siinä silloin häviää jos yrittää jotenki puolustautua...

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Voi voi, onhan se hyvä että suunnittelee jotain strategiaa valmiiks, mutta ei jälkiviisaus tuo näit kuolleita takasin. Ja sit jos ei ole ollut ikinä tollasessa tilanteessa, ei voi todella tietää miten siinä sitten käyttäytyis... kovinkin hemmo saattaa laskea alleen. Ja varmasti tuo tilanne on ollut niin nopsaan päällä, että ei ole paljon ehtinyt onneksi tajuta edes mitä tapahtuu.
Fiksua tekstiä, juuri tuota minäkin ajoin takaa. Sitä ei todellakaan voi tietää etukäteen, miten tuollaisessa tilanteessa käyttäytyisi.

Alkuperäinen kirjoittaja ........:

Okei, oisitko sä vapaaehtoinen siihen ensimmäisenä hyökkäävään riviin? Vaikka kaikki 20 toimisi täydellisessä yhteistyössä etukäteen suunnitellun linjan mukaan, kukaan ei säikähtäisi, kukaan ei yrittäisi karkuun, se ehtisi kuitenkin ampua ensimmäiset 5 ennen kun kukaan edes pääsisi luokan ovelle. Sinä varmaan suostuisit olemaan se ensimmäinen tulilinjalla?

Ja mistä helvetistä ne ties aikooko se tosiaan ampua vai niinkun esim. Auvinen, joka kävi tosi monessa luokassa ampumatta kuitenkaan siellä.

mä ole sanonu että itse uskaltaisin näin tehdä..esitin vain pohdintoja siitä miten kannattaisi toimia vastaavissa tilanteissa. sanoin myös että minulla ei ole kokemusta. varmasti pelkäisin ja tod.näk.jähmettyisin paikalleni.. nämä ovat vain ajatuksia...en syyttele enkä neuvo..

Ei ole vieläkään mitään ilmoitettu. Ilmoitan likan hoitajalle, että likka tulee hoitoon lyheksi päiväksi. Kyllä tähän mennessä olisi pitänyt jo ilmoittaa meille.

Lehdessä luki surmansa saaneesta opettajasta, että hän oli Saarta yrittänyt estää. Tätä mä olin ajatellut jo ennen tuota lehtijuttua, koska sen verran tätä opettajaa tunsin.

Mä ymmärrän ... :n pointin. Varsinkin kun miettii, että Saaren on luultavasti pitänyt vaihtaa lipasta/ladata asetta välillä?

Ite kyllä ihan satavarmasti jähmettyisin niille sijoilleni, vaikka olisi kuinka sovittu, miten toimitaan.

miten se pystyi lahtaamaan niin paljon ihmisiä, ehkä osaksi sen takia, että uhreista oli 8 naista. Toisekseen loppuun asti minä ainakin voisin ajatella, että jos on "kiltisti" niin ei ammuta. : (
Ap, anna anteeksi koulun väelle. Kaikki on varmasti niin shokissa, eikä vähiten opet, että ehkä he eivät ole hokanneet kaikkea ja ajatelleet, että sana kulkee suusta suuhun? Voimia kovasti tulevaan viikkoon sinulle!

Nyt on paristakin kautta tullut tietoa, että koulu (tai ainakin jokin tapaaminen ) on huomenna yhdellä koululla kymmeneltä. Edelleenkään meidän luokalle ei ole ilmoitettu mitään. Yksi opettaja kyllä laittoi sähköpostilla henkilökohtaisen puh.numeronsa ja kirjoitti siinä viestissä, että nähdään huomenna. Laitoin hänelle viestiä takaisin, että en tule huomenna kouluun. Likan hoitajalla kun on huomenna vapaapäivä, en ollut sitä muistanut ollenkaan joten likalla ei ole varahoitopaikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletko itse ollut kriisipalaverissa? Hirveä tapaus on.

Keskiviikkona olin tiedotustilaisuudessa jonka jälkeen jaettiin porukka omiin ryhmiin ja pari opettaja sekä joku tukihenkilö kyseli meidän jaksamista. Mutta mä mielummin puhun näistä asioista äitin ja kavereitten kanssa. Äitin kanssa olen koko viikon soitellut useammankin kerran päivässä. Mä en osaa ulkopuoliselle puhua tällaisista.

Yhteistyössä