Mä en oikein käsitä miten se voi olla niin vaikeeta laittaa ne muksut ajoissa nukkumaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tuttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tuttu"

Vieras
Tosi monen kaverin lapset 1v-6v hilluu vielä puolilta öin valveilla "kun ei me saada niitä nukkumaan", "ne ei malta nukkua". Miten se voi olla niin vaikeeta? Mun mielestä se on ihan opettamiskysymys että opetetaan lapsi meneen nukkumaan tiettyyn kellonaikaan eikä siitä tingitä.

No osalla lapsista nyt vaan on aika vahva oma unirytminsä, ja sitä on oikeasti tosi vaikea muuttaa. Mä oon niiiiin aamuntorkku ollut aina, eikä siihen oo mitkään säännölliset kouluunheräämiset vaikuttaneet (oon siis jo vanha). Omat lapset taas on aamunvirkkuja ja simahtaa illalla kasilta. Saisivat riemumielin valvoa, jos se tarkoittais että nukkuisivat sitten vastaavasti aamulla pidempään, vaan eipä tarkoita - herätys on joka aamu puolen tunnin tarkkuudella samaan aikaan, riippumatta siitä mihin aikaan on nukahdettu.

No joo. Mä en ymmärrä miten jotkut ei muka löydä töitä, ei voi olla ilman alkoa, ei voi jättää baareiluja väliin, ei pysty saamaan lainaa sen verran että oman talon, saa raha-asiansa niin sekaisin että menettää luottotiedot, pystyy elään vuokrakasarmeissa, ei osaa ajaa autoa, ei matkustele ulkomailla, ei osta lapsilleen uusia merkkivaatteita, käy kirppareilla...

Jatkanko? =)

No tulkaa vaan laittamaan tuo meidän 2v illalla kahdeksalta nukkumaan, niin suurella todennäköisyydellä se ei onnistu kun lapsi ei vaan nuku. Joskus harvoin nukahtaa suht aikaseen, mutta silloin on jääneet päiväunet välistä.

Toi jätkä on aina ollut iltavirkku ja aamuntorkku. Tää nuorempi on ainakin näin alkuun helpompi iltaisin, esikoinen on ollut vauvasta lähtien hankala. Muistan kuinka kantelin sitä silmät ristissä yhteenkin asti yöllä, kun toinen ei vaan nuku.

[QUOTE="vieras";22748185]No joo. Mä en ymmärrä miten jotkut ei muka löydä töitä, ei voi olla ilman alkoa, ei voi jättää baareiluja väliin, ei pysty saamaan lainaa sen verran että oman talon, saa raha-asiansa niin sekaisin että menettää luottotiedot, pystyy elään vuokrakasarmeissa, ei osaa ajaa autoa, ei matkustele ulkomailla, ei osta lapsilleen uusia merkkivaatteita, käy kirppareilla...

Jatkanko? =)[/QUOTE]

Mäkään en ymmärrä noita juttuja ollenkaa. TUon lisäksi etten ymmärrä miksei lasta voi laittaa nukkumaan ajoissa.

[QUOTE="shihtzu";22748195]No tulkaa vaan laittamaan tuo meidän 2v illalla kahdeksalta nukkumaan, niin suurella todennäköisyydellä se ei onnistu kun lapsi ei vaan nuku. Joskus harvoin nukahtaa suht aikaseen, mutta silloin on jääneet päiväunet välistä.

Toi jätkä on aina ollut iltavirkku ja aamuntorkku. Tää nuorempi on ainakin näin alkuun helpompi iltaisin, esikoinen on ollut vauvasta lähtien hankala. Muistan kuinka kantelin sitä silmät ristissä yhteenkin asti yöllä, kun toinen ei vaan nuku.[/QUOTE]

No sillon on päikkärit jo hänelle liikaa tai ne on liian myöhään tai liian pitkät.

Mitä väliä lasten nukkumaanmenoajoilla on jos he saavat olla kotona ja herätä omaan tahtiins aamuisin. Siinä ei ole kellään lapsettomalla kaverilla nokan koputtamista jos perhe valitsee oman tyylinsä, do you understand, ap.

Alkuperäinen kirjoittaja aloitus on lapsettoman höpinää;22748229:
Mitä väliä lasten nukkumaanmenoajoilla on jos he saavat olla kotona ja herätä omaan tahtiins aamuisin. Siinä ei ole kellään lapsettomalla kaverilla nokan koputtamista jos perhe valitsee oman tyylinsä, do you understand, ap.

Mulla on 3 lasta, 6v ja 3v menevät nukkumaan tasan klo21 ja nukahtavat 15 minuutissa ilman mitää lisäkikkailuja, näin on ollu 1v iästä alkaen kummallakin. Vauva 5kk nukahtaa klo22. Nää iltakukkujien äidit on kyselleet että miten me onnistutaan tuossa.No sillä että on hyvä päivärytmi ja tuosta nukkumaanmenoajasta pidetään aina kiinni. Jää aikaa olla miehen kanssa iltaisin toisin kuin noilla kavereilla joiden muksut nukahtaa puolilta öin.

[QUOTE="shihtzu";22748195]No tulkaa vaan laittamaan tuo meidän 2v illalla kahdeksalta nukkumaan, niin suurella todennäköisyydellä se ei onnistu kun lapsi ei vaan nuku. Joskus harvoin nukahtaa suht aikaseen, mutta silloin on jääneet päiväunet välistä.

Toi jätkä on aina ollut iltavirkku ja aamuntorkku. Tää nuorempi on ainakin näin alkuun helpompi iltaisin, esikoinen on ollut vauvasta lähtien hankala. Muistan kuinka kantelin sitä silmät ristissä yhteenkin asti yöllä, kun toinen ei vaan nuku.[/QUOTE]

HAHAHAH!!

Tää on illan virkku ammun torkku....... HAH! Kaikki lapset ovat ja aikuisetkin, jos eivät tajua (tai kukaan ei tajua pakottaa heitä) mennä aikaisin nukkumaan.

Pointti on siis siinä, että aamulla herätys, sängystä pois siinä puoli seittemän aikaan. Kyllä saisin teidänkin esikoisen parin-kolmen vuorokauden jälkeen illalla aikaisin nukkumaan.

No sillon on päikkärit jo hänelle liikaa tai ne on liian myöhään tai liian pitkät.

Päikkäreiden pituudella ei ole mitään merkitystä, nukkuu puoli tuntia tai kaksi tuntia, niin ilta venyy. Sen tiedän että päikyt voi olla liian myöhään, mutta kun tuo nukahtaa päikyille kotona, niin sitä ei pidä mikään hereillä sillä hetkellä, kertokaas miten väsynyt lapsi pidetään väkisin hereillä, minä en ole keksinyt vielä keinoa, kun tuo vaan nukahtaa.
On ollut päiviä, jolloin ei nuku päikkyjä ja silti ilta venyy ja joskus nukkuu autossa 10-15 minuuttia ja silti ilta venyy.

Nyt on taas suht iisisti käynyt nukkumaan iltaisin, ei tarvitse huuto konserttia pitää, mutta jätkää pitää pitää kiinni että nukahtaa, tai muuten karkaa sängystä hyvin nopeasti

[QUOTE="julia";22748257]HAHAHAH!!

Pointti on siis siinä, että aamulla herätys, sängystä pois siinä puoli seittemän aikaan. Kyllä saisin teidänkin esikoisen parin-kolmen vuorokauden jälkeen illalla aikaisin nukkumaan.[/QUOTE]

Mutta kun jotkut haluavat nukkua itsekin pitkään aamulla!

Meillä tyttö 7kk menee joka ilta klo 20 nukkumaan, tätä rytmiä on pidetty jo 3kk ikäisestä asti. Nukahtaa omaan sänkyynsä nopeasti ja nukkuu rauhallisesti läpi yön, herää yleensä klo8-830.

Kyllä mun mielestä selkeä rytmi ja nukkuma-ajat helpottaa meidän ja lapsen elämää.

Meillä ei oo mitään säännöllistä päivärytmiä, mutta lapset nukahtaa 5-10 minuutissa sen jälkeen kun ovat petiin menneet, oli se sitten kello 19:30 tai kello 24 tai jotain siltä väliltä. Eikä oo ikinä tarvinnut nukutella tai tehdä mitään sirkustemppuja sängyn vieressä että lapset suostuisi pysymään pedissä.

Mä en oo tykännyt pitää tiukkaa rytmiä, koska etenkin lomalla voidaan olla kylässä kello 22 asti, tai tulla kotiin keskustasta vasta kello 21, eikä ole kivaa jos muksut ns. sekoaa kun rytmi poikkeaa totutusta.

Näin on meillä ollut aina, eikä asia ole meille koskaan ollut ongelma. Silti tosi usein kuulen että kyllä lapsilla pitää olla säännöllinen rytmi, ja lasten paikka ei ole ulkona kello 21 tai valveilla kello 23. Mutta kukaan ei ole osannut kertoa, että miksi...

[QUOTE="shihtzu";22748280]Päikkäreiden pituudella ei ole mitään merkitystä, nukkuu puoli tuntia tai kaksi tuntia, niin ilta venyy. Sen tiedän että päikyt voi olla liian myöhään, mutta kun tuo nukahtaa päikyille kotona, niin sitä ei pidä mikään hereillä sillä hetkellä, kertokaas miten väsynyt lapsi pidetään väkisin hereillä, minä en ole keksinyt vielä keinoa, kun tuo vaan nukahtaa.
On ollut päiviä, jolloin ei nuku päikkyjä ja silti ilta venyy ja joskus nukkuu autossa 10-15 minuuttia ja silti ilta venyy.

Nyt on taas suht iisisti käynyt nukkumaan iltaisin, ei tarvitse huuto konserttia pitää, mutta jätkää pitää pitää kiinni että nukahtaa, tai muuten karkaa sängystä hyvin nopeasti[/QUOTE]

Anna ihmeessä nukkua vielä 2-vuotiaan päiväunet. Jos tosissan haluat, että lapsi menee illalla aikaisin nukkumaan, niin takuuvarma keino on se, että herätät aamulla aikaisin. Touhuatte kunnolla päivät, lapsi nukkuu max. tunnin päikkärit jo puolen päivän aikaan. Ja illalla menee taas kahdeksalta nukkumaan.

Tää on illan virkku ammun torkku....... HAH! Kaikki lapset ovat ja aikuisetkin, jos eivät tajua (tai kukaan ei tajua pakottaa heitä) mennä aikaisin nukkumaan.

Pointti on siis siinä, että aamulla herätys, sängystä pois siinä puoli seittemän aikaan. Kyllä saisin teidänkin esikoisen parin-kolmen vuorokauden jälkeen illalla aikaisin nukkumaan.[/QUOTE]

Ihanko kaikki aikuiset ja lapset vaatii sen, että ne joku muu (kuka?) pakottaa illalla nukkumaan? Oisko sulla vinkkiä, miten tota rytmiä saa myöhäistettyä lapsella joka ei nuku enää päiväunia? Ois iiiiiihanaa nukkua joskus vaikkapa yhdeksään...

Mäkään en ymmärrä noita juttuja ollenkaa. TUon lisäksi etten ymmärrä miksei lasta voi laittaa nukkumaan ajoissa.

Mä taas en ymmärrä lainkaan sitä, miten muut stressaa muiden elämällä - oikeesti, mitä väliä!
Meidän lapset ei mene muuten sun mielestä ajoissa nukkumaan, mutta nukkuvat riittävästi joka yö. Tämä on vain meidän perheen rytmi, mutta enpä valita tästä kenellekään!

Ensinnäkin mä en ymmärrä miksi sitä pitäisi aamulla herätä puoli seitsemän, jos ei ole aamulla minnekään menoa, meillä herätään yleensä kahdeksan aikaan aamulla, viimeistään yhdeksältä ja nukahtaa monesti päikyille vasta klo 17, joskus jo kahdentoista maissa, yleensä siinä välissä ja joskus jää päikyt väliin kokonaan. Joskus harvoin nukahtaa kahdeksan aikaan illalla, mutta yleensä menee sinne 22-23 välille.
Vauva-aikana yritin sitä, että illalla kahdeksalta jätkä käy yöunille, niin siitä nyt vaan ei mitään tullut, nukkui tunnin tai kaksi ja sitten heräsi kukkumaan sinne puolille öin.

Meillä ei oo mitään säännöllistä päivärytmiä, mutta lapset nukahtaa 5-10 minuutissa sen jälkeen kun ovat petiin menneet, oli se sitten kello 19:30 tai kello 24 tai jotain siltä väliltä. Eikä oo ikinä tarvinnut nukutella tai tehdä mitään sirkustemppuja sängyn vieressä että lapset suostuisi pysymään pedissä.

Mä en oo tykännyt pitää tiukkaa rytmiä, koska etenkin lomalla voidaan olla kylässä kello 22 asti, tai tulla kotiin keskustasta vasta kello 21, eikä ole kivaa jos muksut ns. sekoaa kun rytmi poikkeaa totutusta.

Näin on meillä ollut aina, eikä asia ole meille koskaan ollut ongelma. Silti tosi usein kuulen että kyllä lapsilla pitää olla säännöllinen rytmi, ja lasten paikka ei ole ulkona kello 21 tai valveilla kello 23. Mutta kukaan ei ole osannut kertoa, että miksi...

siksi että selkeä päivärytmi luo lapselle turvallisuutta ja alkuyön tunteina(21-24) nukutut unet on ne tärkeimmät.

tutkimusten mukaan alkuyön unet klo21-24 on kaikkein tärkeimmät lapsen kehitykselle. jos lapsi aina nukahtaa puolilta öin niin se jää niistä paitsi. samoin se on aikuisellakin, pelkästään nukuttujen tuntien määrä ei ole merkitsevä tekijä vaan myös se unien ajankohta.

Mihinköhän se perustuu? Näillä leveysasteilla ei ainakaan päivänvaloon, kun joskus paistaa aina ja joskus on koko päivän pimeää...