Mä en vaan osaa iloita kaverin raskaudesta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piia

Vieras
Okei, onhan se jo pidempän puhunut vauvasta ja kai se sen sitten tosissaan haluaa ja nyt on onnessaan, mutta silti tossa on juttuja jotka häiritsee mua.

- lapsen isä on satunnainen yhdenillanhoito jolle valehteli käyttävänsä pillereitä

- kaveri tupakoi eikä meinaakaan lopettaa

- olen kuullut huhuja että juokin enkä edes ihmettelisi jos käyttäisi huumeita, on ollut molempien käyttöä taustalla ja niin monta lopettamista joiden aikana kuitenkin on käyttänyt kokoajan vähän etten oikein luota noihinkaan

- on kokoajan ihan p-a (mikä osaltaan herättää enemmän epäilyksiä noista aineiden käytöstä), myy kaikkea tavaraa mitä sattuu omistamaan ja ruinaa rahaa lainaksi, vaikka sossun tukien lisäksi saa joka kuukausi rahaa myös vanhemmiltaan ja mummoltaan

- on todella ylipainoinen, eikä näe siinäkään mitään riskejä

- varastelee, myös kavereilta

- ei ole saanut mitään kouluja käydyksi eikä meinaa käydäkään, taloudellisen puolen laskee että nyt kun saa lapsen niin rahaa tulee joka ovesta ja ikkunasta eikä kannatakaan mennä kouluun eikä töihin

Mä oon varmaan tosi tiukkis mutta mun käy nyt jo sääliksi tota tulevaa lasta ja olo vaan pahenee kun kuuntelee kaverin suunnitelmia mitä meinaa tehdä kun lapsi syntyy. Tunnustan jopa että toivoin keskenmenoa kun hän kertoi raskaudesta.

Ihan vain tiedoksi että ihminen voi muuttua paljonkin raskausaikana jos kerran niin kovasti vauvan tahtoo ;) Se että kuulet huhuja että juo alkoa ei tarkoita että hän joisi tai se että on ylipainoinen ei ole syy olla raskautumatta

Toisaalta toivon että kaverisi tajuasi olla sinulle kertomatta mitään kun et osaa yhtään positiivista ajatusta hänestä antaa :(
Kaikkiin juoruihin kun ei aina kannata uskoa ;)

Taitaa olla PROVO koko juttu tai ap pönkittää itse huonoa omaatuntoaan kun uskoo kaiken mitä kylillä puhutaan...yleensähän ne siellä kylillä tietää minunkin asiat paremmin kuin minä itse :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Olispa nyt olemassa se päihdeäitien pakkohoitolaki jo niin saataisiin vauvalle apua :(

Ja mitenhän sitä tässäkin tapauksessa sitä apua sille vauvalle saataisiin?

Jos se tuleva äiti on ihan narkkari ja alkkis, niin tuskin se ilmoittautuisi neuvolan asiakkaaksi ollenkaan, mikäli kyseinen laki olisi voimassa.

PAKKOHOITO on siis kyseessä. Etkö tiedä mitä se tarkoittaa? Ei sitä että perustuu vapaaehtoisuuteen vaan ihan ilmoituksen perusteella voidaan velvoittaa äiti pakkovieroitukseen raskausaikana.

Apuaaa, ei kai tuollasta olekaan :(.. Mikä luuseri! Ja ei, en oo myötätuntoinen jos ihminen on noin tyhmä. Kyllä ymmärrän että asiat voi olla välillä sekaisin, mutta noin pahasti? :/ Enpä kyllä tiedä miten häntä vois auttaa, vai haluaako edes apua. Jos noista aineista nyt ensimmäiseksi sais vieroitettua.

Olispa nyt olemassa se päihdeäitien pakkohoitolaki jo niin saataisiin vauvalle apua :(

Ja mitenhän sitä tässäkin tapauksessa sitä apua sille vauvalle saataisiin?

Jos se tuleva äiti on ihan narkkari ja alkkis, niin tuskin se ilmoittautuisi neuvolan asiakkaaksi ollenkaan, mikäli kyseinen laki olisi voimassa.

PAKKOHOITO on siis kyseessä. Etkö tiedä mitä se tarkoittaa? Ei sitä että perustuu vapaaehtoisuuteen vaan ihan ilmoituksen perusteella voidaan velvoittaa äiti pakkovieroitukseen raskausaikana.

En ole kyseistä lakiehdotusta sen tarkemmin sanasta sanaan lukenut.

Haluaisin kuitenkin tietää, että ihanko sillä niitä ohjaillaan sitten pakkohoitoon, kun joku vaan soittaa ja ilmoittaa?

Täällä oli tähän asti puhe, että neuvoloista yms. sitten ohjataan eteenpäin. Ongelmahan on se, että neuvola-asiakkaaksi ilmoittautuminen on äidin oma tehtävä...

Jos se taas menee niin, että kuka tahansa katkera naapuri tai vittuuntunut exä voi kyseisen ilmoituksen tehdä, niin tuollaista lakia tuskin tulee, tai se tuskin tulee toimimaan. Vai mistä sä kuvittelet, että ne resurssit revitään tarkistamaan joka ainoa vihjepuhelu??

Alkuperäinen kirjoittaja juorukello:
Ihan vain tiedoksi että ihminen voi muuttua paljonkin raskausaikana jos kerran niin kovasti vauvan tahtoo ;) Se että kuulet huhuja että juo alkoa ei tarkoita että hän joisi tai se että on ylipainoinen ei ole syy olla raskautumatta

Toisaalta toivon että kaverisi tajuasi olla sinulle kertomatta mitään kun et osaa yhtään positiivista ajatusta hänestä antaa :(
Kaikkiin juoruihin kun ei aina kannata uskoa ;)

Sitä muuttumista olen toivonut, mutta raskaus on jo puolessa välissä eikä ainakaan vielä ole mitään tapahtunut. En mä tiedä mitkä on juoruja, itse hän mulle suoraan sanoo ettei tupakoinnista tai ylipainosta ole vauvalle mitään haittaa, ei yritä päästä eroon kummastakaan. Tavoroiden myynti-ilmoituksia ja rahanruinaamisia näkyy facebookissa liki päivittäin. Itse kertoi valehdelleensa niistä pillereistä.

Ainoa mikä noista on huhuja on noi juomisjutut, niitä olen kuullut ihmisiltä ketkä eivät pidä tästä kaverista joten en niihin ihan heti luota vaikka samaa epäilenkin. Positiivista on se että hän tulee kyllä toimeen lasten kanssa ja meidän tyttökin tykkää hänestä kovasti. Mutta kun hän viimeksi meillä käydessään jäi pariksi tunniksi lapsen kanssa kaksin kotiin ja sen jälkeen oli rahaa kadonnut lapsen säästöpossusta ja vähän muualtakin niin ei tee enää mieli edes pyytää häntä kylään.

Tottakai mun pitäisi olla onnellinen kaverin puolesta, kyllä mä sen tiedän. Mutten vaan osaa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200902029019623_uu.shtml

Lue tuolta, en jaksa kirjoittaa :)

Niin, tuossakin puhutaan vaan neuvoloiden puuttumisesta asiaan. Ja jos ei ilmoittaudu sinne neuvolaan, niin se siitä sitten.

Toi koko lakiesitys on aivan naurettava.

Minusta on naurettavaa taas se että päihdeäidit saa pahoinpidellä mahavauvojaan kun yhteiskunta tyytyy harmittelemaan vieressä. Ihmisoikeudet ne on sikiölläkin.

Niin, tuossakin puhutaan vaan neuvoloiden puuttumisesta asiaan. Ja jos ei ilmoittaudu sinne neuvolaan, niin se siitä sitten.

Sitä paitsi vaikka ilmottautuisikin sinne neuvolaan niin ei sitä alkoholinkäyttöä ole pakko siellä tunnustaa. Jos on nuorempi ihminen eikä juomisen jälki vielä näy niin vaikea neuvolan sitä on nähdä. Tämäkin kaveri varmasti on kieltänyt neuvolassa aineidenkäytön ja kertoo korkeintaan olleensa kohtuukäyttäjä ja lopettaneensa kokonaan raskaudesta kuullessaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Sitä paitsi vaikka ilmottautuisikin sinne neuvolaan niin ei sitä alkoholinkäyttöä ole pakko siellä tunnustaa. Jos on nuorempi ihminen eikä juomisen jälki vielä näy niin vaikea neuvolan sitä on nähdä. Tämäkin kaveri varmasti on kieltänyt neuvolassa aineidenkäytön ja kertoo korkeintaan olleensa kohtuukäyttäjä ja lopettaneensa kokonaan raskaudesta kuullessaan.

Verikokeisiin voidaan velvoittaa säännöllisin väliajoin.

Minusta on naurettavaa taas se että päihdeäidit saa pahoinpidellä mahavauvojaan kun yhteiskunta tyytyy harmittelemaan vieressä. Ihmisoikeudet ne on sikiölläkin.

Tarkkaan ottaen nykyään ei ole. Siis ihmisoikeuksia sikiöllä.

Jos tällainen lakiehdotus tulee, siinä olisi huomattavan tarkasti määriteltävä, mihin voidaan puuttua, millä keinoin ja missä vaiheessa.

Tosiasiassa kyseinen laki tod.näk. karkottaisi neuvolan piiristä aika paljon sellaista asiakasmateriaalia, joka nykyään sentään vielä älyää sinne ilmoittautua. Tällä kyllä siivottaisiin tilastoja, mutta se vähäkin nykyään mahdollinen seuranta jäisi pois.
Saattaisipa mukavasti yleistyä tätä myöten myös sillan alla ja rappukäytävissä synnyttämiset, vauvat jotka koskaan eivät päädy syntyneiden kirjoihin ja terveydenhuollon piiriin. Puhumattakaan ties mihin hylätyistä vastasyntyneistä.

Lisäksi jos ruvetaan puhumaan sikiön ihmisoikeuksista, pitäisi puuttua myös aborttilakiin.

Nythän naisella on oikeus aborttiin käytännössä mistä syystä tahansa. Jos kuitenkin sikiölle myönnetään ihmisoikeudet, pitää määritellä missä menee sikiön ja alkion raja. Kun alkio muuttuu sikiöksi, sitähän ei sitten enää saa abortoida, koska sillä on ihmisoikeudet.

Tällöin kuitenkaan alkoholistiäitiä ei voida määrätä pakkohoitoon ennen kuin raskaus on siinä vaiheessa, että kyseessä on sikiö. Ja silloin moni vahinko on jo syntyvän vauvan osalta taphtunut.

Vaihtoehtoisesti täytyy kieltää aborttikin kokonaan.

Tässä on aika monta asiaa jotka pitää, tai ainakin pitäisi, ottaa huomioon ennen kuin tuollainen laki voi astua voimaan...

Mustakin toi lakiesitys on ihan naurettava. Eihän äidit mene neuvolaan jos ne tietää, että sitä kautta joutuu pakkohoitoon. Tossa ei ole mitään järkeviä määreitä että millä perusteilla siihen pakkohoitoon joutuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kuinkahan helposti sellaiseen ryhdytään? Jos tämäkin kyseinen äiti ei puhu mistään alkoholiongelmasta ja kertoo muutenkin sen mitä terkka haluaa. Yrittää lopettaa tupakointia, siirtyy terveelliseen ruokavalioon eikä tietenkään juo yhtään. Osaako neuvola silloin epäillä jotain ja laittaa noihin verikokeisiin. Jos ne verikokeetkin sitten on säännöllisin väliajoin eli ennaltamäärättyinä päivinä niin aika moni raskaana juova nainen kysenee kuitenkin sen verran pitämään taukoa ettei verikokeessa näy.

Mä vielä korostan etten tässä tarkoita raskaana juomisella sitä että että olisi jatkuvasti perseet olalla, vaan enemmän sellaista tissuttelua useamman kerran viikossa ja joskus humalahakuisempaakin juomista lähinnä kotioloissa.

Aivan, mutta verikokeista ei esim. näy se, jos äiti vetää joka viikonloppu korillisen kaljaa. Jos se otetaan se verikoe vaikka maanantaian. Jos verikoe otetaan maanantaina, niin keskiviikkona voi vielä vetää vaikkapa amfetamiinia ja mitään ei enää maanantaina näy.

Yhteistyössä