Mä en ymmärrä sitä, että pyöreissä perheissä vian ajatellaan automaattisesti olevan vanhempien, mutta hoikkien perheessä ei..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lilli

Vieras
Kun aina puhutaan, että VAIN ruokailutavat vaikuttaa, jos perheessä syödään terveellisesti, pitäisi kaikkien olla hoikkia ja jos lapset ja vanhemmat ovat pyöreämmän sorttisia (ei siis lihavia) niin ajatellaan, että perheessä syödään väärin.

Sitä vain mietin, kun tunnen pari perhettä jossa sekä vanhemmat että lapset ovat todella pitkiä ja hoikkia, ja ovat saaneet noottia kouluterkkarilta jne. että tuskimpa sellaisista perheistä kuitenkaan ajatellaan, että lapsille ei anneta ruokaa..

Miksi ei voida ymmärtää, että kyllähän ne geenit vaikuttaa tässäkin asiassa!!?

Niin, no esimerkillä on aika iso vaikutus.

Alkoholistien lapsista tulee alkoholisteja suhtessa enemmän kuin muista perheistä.
Korkeasti koulutettujen vanhemmista tulee lapsia, jotka kouluttautuu korkeelle..
ja niin edelleen

Alkuperäinen kirjoittaja ev:

Alkoholistien lapsista tulee alkoholisteja suhtessa enemmän kuin muista perheistä.
Korkeasti koulutettujen vanhemmista tulee lapsia, jotka kouluttautuu korkeelle..
ja niin edelleen

Ja laihojen lasten perheissä lapsia opetetaan olemaan nälässä ja syömään liian vähän vai?

Meidän lasten koulussa on sisarukset jotka tosi hoikkia. Myös heidän äiti "luuta ja nahkaa". Ainakin lasten kertoman mukaan syövät todella vähän koulussa ja kotona vielä vähemmän. Lähinnä limsaa ja karkkia. Heidän tokaluokkalainen on pienempi mitä meidän eskarin aloittava 5v. Eli kyllä oon väliin ajatellu et syövätkö kotona yhtään mitään. Ja ovat saaneet koulussa erityisoikeuksia tuon syömisen kanssa kun se ei vaan suju. Ja äiti ollut todella vihainen jos lasten pitäny syödä niinkuin muutkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

ja niin edelleen

Ja laihojen lasten perheissä lapsia opetetaan olemaan nälässä ja syömään liian vähän vai?

No se mitä perheessä syödään, vaikuttaa myös lapsiin. Miksi vanhemmat jotka syö jotain tosi terveellistä ruokaa runsaine kasviksinneen yms. ostais lapsille hampurilaisia? Ei niiden nälässä tarvi olla silti, en ymmärtänyt kommenttiasi.

Olenko tilastopoikkeus? :D

Alkoholisti perheen lapsi: menee kuukausia että otan tippaakaan alkoholia

Vanhemmat keskikoulun käyneitä: itse olen opiskellut pitkälle ja opiskeluja suoritettu lisää myös työn ohessa.

Poikkeus vahvistaa säännön..

Alkuperäinen kirjoittaja Oops:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

ja niin edelleen

No se mitä perheessä syödään, vaikuttaa myös lapsiin. Miksi vanhemmat jotka syö jotain tosi terveellistä ruokaa runsaine kasviksinneen yms. ostais lapsille hampurilaisia? Ei niiden nälässä tarvi olla silti, en ymmärtänyt kommenttiasi.

No se mun kysymys oli, että jos automaattisesti ajatellaan, että pyöreissä perheissä syödään huonosti, liikaa, niin miksi sitten ei yhtälailla oleteta että laihojen lasten perheissä lapsille ei anneta riittävästi ruokaa?

Itse ajattelen siis niin, että geenit vaikuttaa tässäkin, hoikilla vanhemmilla on ihan normaalia että lapset on hoikkia, enkä usko että eivät saa tarpeeksi ruokaa. Samaten pyöreiden lasten kohdalla, en automaattisesti oleta että syövät jatkuvasti hamppareita tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Pom:

Vanhemmat keskikoulun käyneitä: itse olen opiskellut pitkälle ja opiskeluja suoritettu lisää myös työn ohessa.

Hienoa, että olet saanut karistettua itsesi irti perheesi huonosta painolastista. Ja kyllä, olet tilastopoikkeama.

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:

Hienoa, että olet saanut karistettua itsesi irti perheesi huonosta painolastista. Ja kyllä, olet tilastopoikkeama.

Mun kaverin perheessä äiti ja isä oli alkkiksii. Perheen pojasta tuli alkkis, tytöstä absolutisti ja koulutti itsensä korkeelle. Poika näkyy notkuvan puiston penkeillä ajoittain ja on ihan juoppo.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilli:
Kun aina puhutaan, että VAIN ruokailutavat vaikuttaa, jos perheessä syödään terveellisesti, pitäisi kaikkien olla hoikkia ja jos lapset ja vanhemmat ovat pyöreämmän sorttisia (ei siis lihavia) niin ajatellaan, että perheessä syödään väärin.

Sitä vain mietin, kun tunnen pari perhettä jossa sekä vanhemmat että lapset ovat todella pitkiä ja hoikkia, ja ovat saaneet noottia kouluterkkarilta jne. että tuskimpa sellaisista perheistä kuitenkaan ajatellaan, että lapsille ei anneta ruokaa..

Miksi ei voida ymmärtää, että kyllähän ne geenit vaikuttaa tässäkin asiassa!!?

No, ei ihminen ole pyöreä, jos ei syö liikaa tai liian kaloripitoista ruokaa. Geenit EI lihota, ainoastaan ruoka. Sairaudet on eriasia.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
ja me vanhemmat ollaan läskejä lapsemme hoikkia/normaalipainoisia ja liikkuvia yksilöitä sitähän vasta ihmetelläänkin.

Joo, mutta kannattaa muistaa, että tavat tarttuu ja mallista opitaan. Kohta lapset 15v ja samanlaisia kuin vanhempansa.

unohdat sen että lihavuus on ongelma joka aiheuttaa valtavat miljardien rahanmenot. koko länsimainen lääke"tiede" tutkii ja hoitaa pääasiassa ylipainosta aiheutuvia vaivoja.

kun taas laihuus ei.

tollanen yleistäminen, että alkkarin lapsesta tulee alkkari, mielisairaan lapsesta hullu, köyhän lapsesta köyhä jne on todella vanhanaikaista eikä sovi sivistysyhteiskuntaan. tälläisen ajatteleminen paljastaa kertojastaan niin paljon, eikä välttämättä hyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
ja me vanhemmat ollaan läskejä lapsemme hoikkia/normaalipainoisia ja liikkuvia yksilöitä sitähän vasta ihmetelläänkin.

Joo, mutta kannattaa muistaa, että tavat tarttuu ja mallista opitaan. Kohta lapset 15v ja samanlaisia kuin vanhempansa.

Kannattaa myös ottaa huomioon että mun ja miehen lihavuudet johtuu puolittain sairauksistamme. Toinen puoli ruasta joka se ruan syöminenkin johtuu minun kohdalla etenkin just nimenomaan siaraudestakin ja on hemmetin vaikeaa taistelua tässä suossa.:( (yleensä sitä paitsi syömme miehen kanssa kun lapset/kukaan ei oo näkemässä)

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Alkuperäinen kirjoittaja Mie:

Mun kaverin perheessä äiti ja isä oli alkkiksii. Perheen pojasta tuli alkkis, tytöstä absolutisti ja koulutti itsensä korkeelle. Poika näkyy notkuvan puiston penkeillä ajoittain ja on ihan juoppo.

Minä en näitä ihan tilastopoikkeamina pitäisi. Toki alkoholistiperheissä tuntuu lasten alkoholisoituminen olevan huomattavasti yleisempää kuin
muisssa perheissä, mutta paljon on myös heitä alkoholistien lapsia joilla ei ole mitään alkoholiongelmaa. Jotkut ovat absolutisteja ja toiset taas ihan kohtuukäyttäjiä, normaaleita työssäkäyviä ihmisiä. Ei kaikki suinkaan korkeastikoulutettuja, mutta ihan tavallisia toisen asteen tai amk:n käyneitä kuintenkin, toki joukossa myös korkeastikin koulutettuja.

Hyvin monenlaisissa ja monenlaisissa asemissa olevilta ihmisltä kuyulee jossain vaiheessa heidän vanhempiensa olevan alkoholisteja. En ylläty vaikka joku lääkäri kertoo vanhempiensa olleen alkoholisteja.

Anteeksi nyt vaan, mutta kouluterkkari ihan oikeasti kehotti mua antamaan lapselle ruokaa enemmän.

Vaikken tajua, miten kahdesta sirohkosta vanhemmasta voisi syntyä muuta kuin hoikka poika...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tollanen yleistäminen, että alkkarin lapsesta tulee alkkari, mielisairaan lapsesta hullu, köyhän lapsesta köyhä jne on todella vanhanaikaista eikä sovi sivistysyhteiskuntaan. tälläisen ajatteleminen paljastaa kertojastaan niin paljon, eikä välttämättä hyvää.

Ei se mielestäni mitään syrjontää tms ole. Ihan faktaahan on että jos lapsella on vanhemmat jotka ovat alkoholisteja, eivät ole koskaan käyneet töissä eivätkä edes huolehdi kunnolla lapsistaan, puhumattakaan siitä että kannustaisivat näitä kouluun ja opiskeluihin niin kyllähän nämä lapset saavat ns. heikommat eväät elämänsä rakentamiseen kun tavallisten perheiden lapset. Kyllä hekin voivat selvitä - ja usein selviävätkin - normaalielämään, mutta kyllähän se koulussa menestyminen ja korkeammalle opiskelu vaatii heiltä enemmän kuin niiltä "parempien perheiden" lapsilta joita vanhemmat kannustavat opinnoissa, ostavat kirjat, koulutarvikkeet, kustantavat kurssit ja alan harrastukset ym. Tukevat taloudellisesti opiskeluaikana jne.

toisekseen, laiha lapsi ehtii kyllä lihoa ja kasvaa. sen sijaan lihavan lapsen kohdalla tiedetään että ominaisuus pysyy.
pituutta kasvavan lapsen on normaalia olla laiha.

Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Anteeksi nyt vaan, mutta kouluterkkari ihan oikeasti kehotti mua antamaan lapselle ruokaa enemmän.

Vaikken tajua, miten kahdesta sirohkosta vanhemmasta voisi syntyä muuta kuin hoikka poika...

Sä taidat olla eka, joka ymmärsi pointin.. Siis että jos vanhemmat siroja ja pieniä, lapset myös usein siroja ja pieniä, vaikka söisivät hyvin. Jos vanhemmat vankempia (EN SIIS PUHUNUT LIHAVISTA) niin usein myös lapset vankempia vaikka söisivät terveellisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:

Meidän down-poika on aina ollut hoikka ja kasvanutkin terveitä lapsia hitaammin, mikä vamman huomioiden on ollut ihan normalia. Neuvola oli useampaan otteeseen huolissaan hyvin syövän lapsen ravinnonsaannista ja kun kerroin lapsen syövän aina kaiken, lukuunottamatta makeita herkkuja niin meitä oltiin lähettämässä jollekin ravitsemusterapeutille. :D

Vasta lapsen ollessa ehkä 3v terkka sai lopulta hankittua ne down-kasvukäyrät jonka jälkeen totesikin pojun kasvaneen kokoajan kauniisti keskikäyrillä... :whistle:

Yhteistyössä