Mä haluan raparperia...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zxc
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

zxc

Vieras
mistäköhän voisi katsoa ilmoitukset tai laittaa oman, jos ihmisillä on tarpeetonta raparperia(ja sitä kyllä on, ku monilla se kasvaa ku rikkaruoho) niin mulla olis sille käyttöä.
yhden ilmoituksen löysin netistä jossa myydään 1e/kg, mutt se oli aika kaukana. pk-seutu on kyseessä.

mä oisin onnellinen kun joku täälläpäin ilmottas tarviivansa raparperiä.
sitä on kaivettu jo parillekkin mukaan tuolta ja tuntuu että se vaan kiihdyttää sen kasvua.
kyseessä joku vuoden nakki ja muussi laji joka kasvattaa varret metrin pitusiks..

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;24082287:
kyseessä joku vuoden nakki ja muussi laji joka kasvattaa varret metrin pitusiks..

ja ne on melkein ranteen paksuista, sama täällä...
Olen jo vienyt keväällä työkavereille lapiolla jakopalojakin, ens vuonna se on jo toivottavasti alle 2 m2 alalla...

[QUOTE="vieras";24082297]ja ne on melkein ranteen paksuista, sama täällä...
Olen jo vienyt keväällä työkavereille lapiolla jakopalojakin, ens vuonna se on jo toivottavasti alle 2 m2 alalla...[/QUOTE]

jep.
no mut siitä hyvä että tuo ei mene puisevaksi, näillä nyky lajeilla kuulema on huono tapa mennä puisevaksi kun kasvaavat/jos ehtii kukkia.

Meilläkin olis vaikka kuinka paljon, mutta taitaa aapee olla niin kaukana. Pitäis lähettää ja painaviahan nuo ovat. Taitaa olla sitä vanhaa hyvää lajiketta, oli jo tässä kun muutettiin kolkyt vuotta sitten.

Siis täh, voiko raparperia muka käyttää vielä tähänkin aikaan? Mä olen luullut, että sitä otetaan vaan keväällä kun varret ovat juuri puskeneet ulos maasta ja on pehmeää ja hyvää. Nythän ne varret on metrisiä ja puisia!!

Mä kerään omasta raparperista siemeniä talteen ja syksyllä saatan sitten lähetellä niitä haluaville. On kestävä lajike. Siemenistä asti kasvattaessa kestää aikansa että saa satoa kerätä.

Raparperisima on älyttömän hyvää ja raikasta, voi lantrata vedellä, limulla tai vichyllä jos on liian tiukkaa sinänään. Jos raaskii tai on jämiä niin vähän mansikkaa sekaan... :p googlella löytyy ohjeitakin

Raparperi käytetään tai pakastetaan keväällä/alkukesästä. Ei sitä enää kannata haalia. Halpaa voi olla,mutta ei hyvää. Johonkin juomiin ja simaan kyllä kelpaa.

Raparperi käytetään tai pakastetaan keväällä/alkukesästä. Ei sitä enää kannata haalia. Halpaa voi olla,mutta ei hyvää. Johonkin juomiin ja simaan kyllä kelpaa.

On ihan hyvää vieläkin, justiinsa porukoitten puskasta kävin hakemassa itelleni..

Ja ap, olen nähnyt raparperiä myytävän ihan torilla, et seuraavana toripäivänä kannattaa mennä kattelee onko tarjolla.

[QUOTE="vieras";24082744]Raparperisima on älyttömän hyvää ja raikasta, voi lantrata vedellä, limulla tai vichyllä jos on liian tiukkaa sinänään. Jos raaskii tai on jämiä niin vähän mansikkaa sekaan... :p googlella löytyy ohjeitakin[/QUOTE]

Et voi olla tosissasi! Tein nyt vapuksi raparperisimaa. Kun avasn pullon, se levisi ympäri kämppää, ja se haju... Yök.. Makukin oli hirveä. Heitin koko 10 litraa viemäristä alas.

kyllä meidän omat on hyviä vielä, keväällä keräsin surimman osan ja laitoin miehen mukana töihin osan. nyt puskee uusia varsia kokoajan. meillä kanssa vähintään 40 vuotias lajike

[QUOTE="Milla";24082904]Et voi olla tosissasi! Tein nyt vapuksi raparperisimaa. Kun avasn pullon, se levisi ympäri kämppää, ja se haju... Yök.. Makukin oli hirveä. Heitin koko 10 litraa viemäristä alas.[/QUOTE]

Taisi olla eri ohje tai ainakin tekotapa, mulla ei kyllä pullon avaaminen haise metriä kauemmas? :O

Siis täh, voiko raparperia muka käyttää vielä tähänkin aikaan? Mä olen luullut, että sitä otetaan vaan keväällä kun varret ovat juuri puskeneet ulos maasta ja on pehmeää ja hyvää. Nythän ne varret on metrisiä ja puisia!!

Mä kerään omasta raparperista siemeniä talteen ja syksyllä saatan sitten lähetellä niitä haluaville. On kestävä lajike. Siemenistä asti kasvattaessa kestää aikansa että saa satoa kerätä.

Mehumaijalla voi tehdä mehuksi tai pakastaa ne nyt ja keittää myöhemmin.

Yhteistyössä