Mä olen niiiin allerginen tietyntyyppiselle "nousukkuudelle" tai materialistisuudelle. Hyi että.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kyse EI ole kateudesta. Meilläkin tulot on keskitason yläpuolella, lapsuudessa saatiin kaikki mitä tarvittiin ja päälle ja laadukasta, on reissattu, sisusteltu yms.

Voin pahoin kun törmään tähän tietynlaiseen materialismiin ja pinnallisuuteen. Tiettyjen "parempitasoisten" asioiden korostamiseen.

Hyvä esimerkki on "blogistaniassa" monet lapsiaiheiset, mutta erittäin materialistiset blogit, joissa lapsia esineellistetään ihan huolella ja pääosassa on merkkivaatteet, kalliit ja trendikkäät sisustuselementit, lomamatkat yms. Etenkin ne lasten vaatteet ja lapsi on kuin sivuosassa. Alkaa yököttää.

Ihan livenäkin näihin törmää. Asumme kait sitten hieman "paremmalla omakotialueella" ja täällä lähileikkipuistossa käy tästä korttelista sellaisia hyvin materialistisia ja ulkoisista asioista mielihyvää hakevia äitejä. Lapset on tietysti puettu vimpan päälle ja vaatteista jutellaan mielellään, korostetaan miten käytiin xxxxx-kampaamossa (siinä kalliimmassa luxuspaikassa) laitattamassa tämä uusi kevätlook ja miten ens tiistaina ei päästäkään vauvauintiin kun ollaan siinä vaiheessa lentokoneessa matkalla siihen kaikkien tietämään turistirysään jne. Kun puhutaan ruoanlaitosta, niin puhutaan siitä miten tuli laitettua sitä hienonnimistä trendiruokaa kun juuri pari päivää sitten xxxx-ravintolassa (se hienompi paikka) maistettiin sitä ja oli niin hyvää. Merkit ja brandit vilahtelee puheessa tiuhaan. Mies jos on paikalla niin on tällättynä ja pepsodent-hymyisenä ja muistaa kertoa uudesta autosta ja pyytää tuttujakin kurkkaamaan sitä. Ja miten illalla pääsee taas (sille kalliille) salille käymään kunhan hoitaja tulee ensin paikalle.

Hyi hemputa =/ Siis ihan normaaleja juttuja monet, mutta se korostaminen....

No joo, siitä kai jokainen puhuu mikä on itselle tärkeää :) meillä ei ole hirveästi rahaa, mutta luulen että mun puheessa myös silti vilisee ne asiat joita me päivän mittaan tehdään, paikat joissa käydään, sekä hinnat joilla olen löytänyt kirppikseltä niin ja näin hienon vaatteen lapselleni :D

Mitä blogeihin tulee, niin eikö se ole vaan ihan hyvä että pääosassa ovat lastenvaatteet eikä lapset itse? Jättää vähän yksityisyyttä lapsillekin jotka eivät ole vielä siinä iässä että ymmärtäisivät saamansa julkisuuden päälle.

Muuten uskoisin että noita sisustus- ja lastenvaateblogeja seuraavat ihmiset jotka ovat enemmän kiinnostuneita kauniista sisustuksesta ja tyylikkäistä lastenvaatteista kuin kyseisen bloggaajan perheestä ylipäätään.

• Tykkää
Reactions: zenn
jos olet rohkea voithan alkaa kertomaan heille jonkun avustusjärjestön (esim. kirkon ulkomaanapu ja SPR) tekemästä työstä kehitysmaissa. Mitä saa esim. 40eurolla lapset kehitysmaissa.. on aliravitsemusta, vesipulaa, tauteja, lääkkeiden tarvetta, luonnonkatastrofeja, sotaa, hätää.. jne. Arvostan sitä jos haluaa lapsia auttaa kehitysmaissa jos itsellä on paljon ylimääräistä rahaa mistä antaa.

• Tykkää
Reactions: Miili
[QUOTE="vieras";25993540]Kyllä ärsytykselle on monia muitakin syitä kuin kateus. Yksi yleinen on se, ettei elämänarvot kohtaa. Näin ilmeisesti myös ym. tapauksessa.[/QUOTE]

Elämänarvot? Kertooko mielenkiinnon kohteet kenties kaiken elämänarvoista?

Ok, ehkä ap:n ja näiden muiden mielenkiinnon kohteet ei kohtaa, ja ap:ta vituttaa kun ei ole kaveria leikkikentällä.

[QUOTE="vieras";25993560]Elämänarvot? Kertooko mielenkiinnon kohteet kenties kaiken elämänarvoista?

Ok, ehkä ap:n ja näiden muiden mielenkiinnon kohteet ei kohtaa, ja ap:ta vituttaa kun ei ole kaveria leikkikentällä.[/QUOTE]

Sää taidat olla näitä nousukkaita ;))

Ymmärrän kyllä ap:n pointin tuossa "mainostuksessa" mitä jotkut pitävät. Itse en koe sitä ärsyttävänä, vaan lähinnä huvittavana ja jopa sellaisena myötähäpeä-juttuna. Siis mietin mahtaako ihminen itse huomata miten läpinäkyvää tuo käytös on...

Mä kyllä ymmärrän ap.ta.

Itseänikin kuvottaa elämäntyyli, jossa kaikki pyörii ostamisen ja rahan ympärillä. Mun mielestä on jotenkin surullista, jos ihminen esim. ilmoittaa harrastuksekseen shoppailun. Ihan kuin tää maailma ei jo nyt ois hukkumaisillaan siihen krääsään, jota kaikkien kämpät on pullollaan. Puhumattakaan tavaroiden tuottamiseen liittyvästä luonnon ja köyhien ihmisten riistämisestä.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Minua on myös sama asia ärsyttänyt teini-iästä lähtien.

Minun elämäntyylini on aina aiheuttanut ihmisissä sellaista kuvitelmaa, että minulla on kaikki huonosti enkä voi olla onnellinen kun minulla ei kaikki ole niin viimeisen päälle eikä samalla tavalla kuin kaikilla muilla.

Ihan vain muutama esimerkki:

- Olen aina inhonnut kultaa, en yksinkertaisesti pidä kultaisista koruista, näin ollen aikoinaan mieheni kanssa hankimme hopeiset kihlasormukset. Tämä aiheutti aivan käsittämätöntä päänsärkyä parille ihmiselle, jotka muistivat joka käänteessä tuoda esiin omat KULTAISET sormuksensa, ja aina kun tuli jotain kihloista/naimisiinmenosta/jostain sormuksiin liittyvästä puhe, niin aina se kääntyi siihen "ai niin mutta x:llä ja xx:llä olikin vain hopeiset sormukset" ja sääliviä katseita.

- Opiskellessani aikuisiällä toista ammattia, monelle oli aivan käsittämätöntä että asuin SEN IKÄISENÄ OPISKELIJA-ASUNNOSSA! He kun olivat jo niiiiiiiiin aikuisia ja ihan oikeissa vuokra-asunnoissa, voitteko kuvitella. Minä viihdyin asunnossani hyvin, sisustukseni oli vaatimatonta mutta minun näköistäni, olin kaikkeen tyytyväinen mutta sain kuulla todella paljon kuittailua siitä kuinka minulla oli liian pieni tv eikä luonani voinut katsoa mitään, "Kyllä huomaa että on opiskelijakämppä kun on niin paljon reikiä seinissä" jne

- Puhelimeni/televisioni/tietkoneeni/muut vempeleet eivät koskaan ole olleet aina sitä viimeisintä huutoa, tämäkin närästää monia ihmisiä ja siitä suoraan sanottuna vittuillaan kun kaikki on niin vanhaa. Käytän kaikkea kunnes se hajoaa enkä ostele uutta siksi koska se juuri nyt sattuu olemaan muodissa.

Monien ystävien kanssa on alkanut varsinkin iän myötä hiertää välit pahasti, kun en vain jaksa kuunnella sitä "raharaharahatavaratrahauuttauuttaraha"- jauhamista. En ole itse sellainen ihminen yhtään, minun elämäni koostuu aivan jostain muusta kuin jatkuvan uuden materian tavoittelusta. Ja tosiaan eniten ottaa päähän se sääliminen ja jankuttaminen etten minä ole onnellinen kun ei ole sitä ja tätä eikä asiat juuri niin kuin muilla.

No miten helvatassa jotain voi ärsyttää toisen hienot vaatteet, kampaus tai lomamatkat, ellei sitten syynä ole KATEUS?

Mua ärsyttää se, että ihmiset tuhlaa ihan surutta luonnovaroja ja tuotta jätettä suunnattomat määrät, sivutuotteena sodat, sorto, kärsimys (mutta eiväthän ne heitä kosketa)! Eivät yhtään ajattele tulevaisuutta, ekologisuutta, tai lasten tulevaa maailmaa :( jos vain voisin, niin kääntäisin nupista niin että jokainen ohjelmoituisi ajattelemaan ympäristöä yhtä paljon kuin itseään, NIIN MAAILMA PELASTUISI!

Se että joku mainitsee vaatteensa merkin tai suosikkiravintolansa nimen, ei varmaan tee hänestä nousukasta tai materialistia. Usein merkin tai paikan nimen kertominen toimii tarkennuksena että vastapuoli osaa paremmin kuvitella asian mielessään.

Se että XXXXX on sinun mielestäsi se parempi ravintola tai xxxxx se luksuskampaamo, ei tarkoita että nuo ihmiset ajattelisivat samalla lailla: heille se vain sattuu olemaan joku ravintola tai kampaamo missä ovat käyneet.

Jos minä kerron ostavani esprit-vaatteita, niin kirppareita suosivan ihmisen mielestä se saattaisi olla kehumista ja Bossia käyttävä saattaisi ajatella minun köyhäilevän.

[QUOTE="vieras";25993710]Mua ärsyttää se, että ihmiset tuhlaa ihan surutta luonnovaroja ja tuotta jätettä suunnattomat määrät, sivutuotteena sodat, sorto, kärsimys (mutta eiväthän ne heitä kosketa)! Eivät yhtään ajattele tulevaisuutta, ekologisuutta, tai lasten tulevaa maailmaa :( jos vain voisin, niin kääntäisin nupista niin että jokainen ohjelmoituisi ajattelemaan ympäristöä yhtä paljon kuin itseään, NIIN MAAILMA PELASTUISI![/QUOTE]

Oliko tässä ärsyynnyksessä nyt kysymys matkustelusta, sisustuksesta yms (mitä kerroit itsekin harrastavasi) vai sen mainostamisesta?

Itse en näe siinä ostamisessa ja matkustelussa mitään pahaa jos ihminen tykkää siitä. Jos taas näkee kauas että ihminen tekee tuota vaan elääkseen tietyn mallin mukaan, ahdistuu ja stressaa niin se tuntuu vähän surulliselta. Jos taas ihminen kokoajan vaan mainostaa noita asioitaan, tuo kokoajan merkkejä ja hintoja esille niin se on jotenkin surkuhupaisaa. Mutta jos ihminen on tuosta löytänyt itselleen mieluisan tavan elää niin miksikäs ei. Ekologisuus voi tulla sitten esille sillä että myy tai lahjoittaa eteenpäin niitä itselle turhiksi käyviä vaatteita ja tavaroita, samoin kestävien ja hintavien laatuhuonekalujen ostaminen on jees ratkaisu, kuin myös ekologisten ja luomutuotteiden suosiminen.

Eikö kaikki voi vain olla sellaisia kuin ovat? Minusta on okei että toiset arvostavat ekologisuutta ja eivät osta tavaroita.

Meidän perhe harrastaa matkailua ja ulkona syömistä. Käyn myös kampaajalla ja ostan vaatteita sekä elektroniikka tarpeiden mukaan. Luonnollisesti jutustelen näistä asioista, koska kuuluvat elämääni. Koen että näistä asioista on helpompi jutella puoli tuntemattomille kuin vaikka Afrikan nälänhädästä, uskonnosta tai omista syvistä tunteistani.

Pröystäily ja toisten arvostelu on minustakin syvältä. En kyllä vielä ap:n esimerkeistä tätä huomannut. Oletko ap ajatellut että antaisit kaikkien olla sellaisia kuin ovat?

[QUOTE="vieras";25993399]Toihan on vain vastakohta white trash-elämäntyylille joka tällä palstalla kukoistaa. Kukin tyylillään, onneksi osa on myös keskitason ihmisiä.[/QUOTE]
Mun mielestä tuollainen materialismi on sitä wt-meininkiä.

Yhteistyössä