Mä olen niiiin allerginen tietyntyyppiselle "nousukkuudelle" tai materialistisuudelle. Hyi että.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä kyllä ymmärrän ap.ta.

Itseänikin kuvottaa elämäntyyli, jossa kaikki pyörii ostamisen ja rahan ympärillä. Mun mielestä on jotenkin surullista, jos ihminen esim. ilmoittaa harrastuksekseen shoppailun. Ihan kuin tää maailma ei jo nyt ois hukkumaisillaan siihen krääsään, jota kaikkien kämpät on pullollaan. Puhumattakaan tavaroiden tuottamiseen liittyvästä luonnon ja köyhien ihmisten riistämisestä.

just näin. Ei tää ole muuta kuin wt-ihmisiä tällaiset. Sivistyneistö on kiiinnostunut jostain ihan muusta kuin shoppailusta.

Niin joo ja ap:lle. Muuttakaa pois hienostoalueelta niin hiekkalaatikolla näkyy niitä tuulipukumammojakin. Miks te ootte sinne ängennyt jos tollanen materialistisuus ärsyttää, siellähän niitä just on.

Mun kokemuksen ja näkemyksen mukaan ei ole erityisen sivistynyttä rehvastella omaisuudellaan. Se on nousukasmaista eikä milloinkaan tyylikästä.

On eri asia olla varakas kuin sivistynyt. Raha ei ketään tee tyylikkääksi tai hienoksi. On arvokasta omata oikeitakin elämänarvoja - oli sitten rahaa tai ei.

Eli komppaan ap:tä - kyllä muakin tuollainen surettaa, mutta lähinnä sikis, että ko. ihmiset eivät varmaan ole kovin onnellisia, jos tärkein asia elämässä on materia.

Mun kokemuksen ja näkemyksen mukaan ei ole erityisen sivistynyttä rehvastella omaisuudellaan. Se on nousukasmaista eikä milloinkaan tyylikästä.

On eri asia olla varakas kuin sivistynyt. Raha ei ketään tee tyylikkääksi tai hienoksi. On arvokasta omata oikeitakin elämänarvoja - oli sitten rahaa tai ei.

Eli komppaan ap:tä - kyllä muakin tuollainen surettaa, mutta lähinnä sikis, että ko. ihmiset eivät varmaan ole kovin onnellisia, jos tärkein asia elämässä on materia.

Mun mielestä ei ole rehvastelua kertoa esim ostaneensa uuden auton tai jonkun kivan x-merkkisen paidan lapselleen. Se kuuluu ihan normaaleihin keskusteluihin. Vain kateellinen ei kestä kuulla sellaista.
Blogeissa nyt en ainakaan ihmettele, että materia nousee pintaan. Aika harvaa kiinnostaa TÄYSIN tuntemattoman muu elämä ja ne jorinat. :D

Ystävien kesken jaetaan muutakin, mutta miksei myös sitä että ostettiin se uusi auto. Naurettavaa että tuollaisesta pitäisi olla hipihiljaa tai muuten se on "rehvastelua". Naurettavaa valitusta tällainen. :D

Huomaa kyllä ettei palstalla ole kovin sivistyneitä ihmisiä, elämäntapaloukkaantujia täynnä.

Hei se että ihmisellä on rahaa ei tee hänestä onnettomampaa eikä se poissulje sitä että hänellä olisi oikeita arvoja, ei edes silloin, kun hän kertoo tuttavalleen ostaneensa auton.
Minä olen materialisti,mutta se ei poissulje muuta millään tavalla. Huvittaa että joku voikin kuvitella niin.

Ehkä olen joku superihminen, aina huoliteltu ja kampaajat käyty, hyvät tulot joita en ainakaan yritä peitellä(miksi pitäisi?), kaunis koti, uusi auto, kauniit vaatteet lapsilla, käytöstavat ja paljon paljon rakkautta perheessä. Olemme todella onnellisia.Tämähän on mahdoton yhtälö teidän mielestä, joten = superihminen. :D Hehh heh ;)

Ainiin ja pidän blogia jossa on enimmikseen materialistisia asioita, koska isoa osaa henkilökohtaisesta elämästäni en halua suoltaa kaikkien silmille, sensijaan pintapuolen voin muiden silmille tarjotakin. Jos ei kestä, voi olla lukematta.

Minä olen materialisti. Se tarkoittaa sitä, että rakastan kauniita asioita ympärilläni. Siksi en voi ostaa kertakäyttövaatteita henkkamaukalta tai kertakäyttöhuonekaluja ikeoista.

Kyllä, tämä tulee kalliiksi. Mutta ei kuitenkaan niin kalliiksi kuin kulutukseen perustuva elämäntyyli. Ja asioista osaa nauttia ihan toisella tavalla, kun niihin joutuu pikkuisen säästämään.

Samanlaista materialismia toivoisin monelle muullekin.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Mun mielestä ei ole rehvastelua kertoa esim ostaneensa uuden auton tai jonkun kivan x-merkkisen paidan lapselleen. Se kuuluu ihan normaaleihin keskusteluihin. Vain kateellinen ei kestä kuulla sellaista.
Blogeissa nyt en ainakaan ihmettele, että materia nousee pintaan. Aika harvaa kiinnostaa TÄYSIN tuntemattoman muu elämä ja ne jorinat. :D

Ystävien kesken jaetaan muutakin, mutta miksei myös sitä että ostettiin se uusi auto. Naurettavaa että tuollaisesta pitäisi olla hipihiljaa tai muuten se on "rehvastelua". Naurettavaa valitusta tällainen. :D

Huomaa kyllä ettei palstalla ole kovin sivistyneitä ihmisiä, elämäntapaloukkaantujia täynnä.

Ap:n kuvaamat naiset eivät vain "kertoneet" ostaneensa jotakin vaan hänen kuvauksensa mukaan puhuvat tuollaisista asioista jatkuvasti. Kyllä minäkin kerron kaverille, jos vaihdan autoa, mutta se, miten asian kertoo, on väliä.

Kertomisella ja "rehvastelulla" on eronsa. Kyllä puheesta tunnistaa, onko ihminen aidosti iloinen esim. uudesta autosta ja siksi kertoo kaverille, vai onko pyrkimys kertomisella nostaa omaa statustaan luettelemalla merkkin, hinnan, lisävarusteet ja niiden merkin ja hinnan jne.jne.

Tunnen muutamia erittäin varakkaita ihmisiä, jotka harvoin, tuskin koskaan kertovat hankinnoistaan tuohon sävyyn. He voivat iloita esim. uudesta veneestä, mutta sävy ei koskaan ole rehvasteleva, hintaa ei koskaan sanota, merkkejä ei mainita jne. Se olisi heistä junttimaista.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";25996272]Minä olen materialisti. Se tarkoittaa sitä, että rakastan kauniita asioita ympärilläni. Siksi en voi ostaa kertakäyttövaatteita henkkamaukalta tai kertakäyttöhuonekaluja ikeoista.

Kyllä, tämä tulee kalliiksi. Mutta ei kuitenkaan niin kalliiksi kuin kulutukseen perustuva elämäntyyli. Ja asioista osaa nauttia ihan toisella tavalla, kun niihin joutuu pikkuisen säästämään.

Samanlaista materialismia toivoisin monelle muullekin.[/QUOTE]

Mun on kyllä vaikea ymmärtää miten ikean puiset huonekalut olisivat kertakäyttökamaa ja muiden merkkien eivät? Ja meillä niitä H&M vaatteita on kyllä kierrätetty useammalla lapsella.

[QUOTE="jaa";25996598]Ap:n kuvaamat naiset eivät vain "kertoneet" ostaneensa jotakin vaan hänen kuvauksensa mukaan puhuvat tuollaisista asioista jatkuvasti. Kyllä minäkin kerron kaverille, jos vaihdan autoa, mutta se, miten asian kertoo, on väliä.

Kertomisella ja "rehvastelulla" on eronsa. Kyllä puheesta tunnistaa, onko ihminen aidosti iloinen esim. uudesta autosta ja siksi kertoo kaverille, vai onko pyrkimys kertomisella nostaa omaa statustaan luettelemalla merkkin, hinnan, lisävarusteet ja niiden merkin ja hinnan jne.jne.

Tunnen muutamia erittäin varakkaita ihmisiä, jotka harvoin, tuskin koskaan kertovat hankinnoistaan tuohon sävyyn. He voivat iloita esim. uudesta veneestä, mutta sävy ei koskaan ole rehvasteleva, hintaa ei koskaan sanota, merkkejä ei mainita jne. Se olisi heistä junttimaista.[/QUOTE]

Mä olen varmasti superjuntti koska kehun kyllä silloin kun olen saanut jonkun asian tai tavaran tosi edullisesti. Saatan siis kehua lomamatkasta, että se maksoin vain niin ja niin vähän. Muuten ei kyllä tule mainittua tavaroiden hintoja.

Materialismissakin taitaa olla erilaisia tasoja. Todellinen antimaterialisti välttää hankkimasta mitään ei-ehdottoman-tärkeää, kirppailija hankkii käytettynä, joku hankkii tavaraa uutena, mutta harvemmin ja kestävää jne. Minusta pahin materialisti on se, joka menee pintamuodin mukana ja ostaa "kertakäyttövaatteet ja - tavaraa" joka puolivuosikkaalle. Kuten Ksantippakin aiemmin kuvaili. Viimeistä voi puolustella sillä, että vie nämä ostoksensa käytön jälkeen kiertoon esim. kirppareille, mutta tosiasiassa tukee epäekologista ja epäeettistä tuotantoa. Voi vain miettiä sitä muutaman euron hintaista vaatetta, ja ihmetellä miten se olisi voitu tuottaa riistämättä luontoa ja/tai työntekijää. Moni kuluttaja kuulunee useampaan ryhmään samanaikaisesti. Esimerkiksi ei vaihda vaatekaapin sisältöä jatkuvasti, mutta nauttii luksuksesta ruokahankinnoissaan tai hankkii aina viimeisimmän teknologian kotiinsa. Tai ostaa jokaisen mieleisensä vaatteen miettimättä todellista tarvetta, mutta välttää yksityisautoilua.

Kannatan sitä, että annetaan jokaisen elää niinkuin haluaa, mutta raja tulee mielestäni siinä kohtaa, missä toisen valinnat vaikuttavat muihinkin eläviin. Laajassa mittakaavassa kuluttava elämäntyyli vaikuttaa kyllä meihin kaikkiin. Toivottavasti kulttuurimuutos olisi tuloillaan.

[QUOTE="vieras";25996629]Mä olen varmasti superjuntti koska kehun kyllä silloin kun olen saanut jonkun asian tai tavaran tosi edullisesti. Saatan siis kehua lomamatkasta, että se maksoin vain niin ja niin vähän. Muuten ei kyllä tule mainittua tavaroiden hintoja.[/QUOTE]

Mitäs junttia tuossa on? Nimenomaan junttia on se, että ostaa kallista siksi, että se on kallista, jotta voisi sillä nostaa arvoaan ja statustaan. Kallein ei aina ole parasta, tietty merkki ei aina kerro hyvästä laadusta jne.

Kuvailemasi toiminta on järkevää rahankäyttöä.

Materialismissakin taitaa olla erilaisia tasoja. Todellinen antimaterialisti välttää hankkimasta mitään ei-ehdottoman-tärkeää, kirppailija hankkii käytettynä, joku hankkii tavaraa uutena, mutta harvemmin ja kestävää jne. Minusta pahin materialisti on se, joka menee pintamuodin mukana ja ostaa "kertakäyttövaatteet ja - tavaraa" joka puolivuosikkaalle. Kuten Ksantippakin aiemmin kuvaili. Viimeistä voi puolustella sillä, että vie nämä ostoksensa käytön jälkeen kiertoon esim. kirppareille, mutta tosiasiassa tukee epäekologista ja epäeettistä tuotantoa. Voi vain miettiä sitä muutaman euron hintaista vaatetta, ja ihmetellä miten se olisi voitu tuottaa riistämättä luontoa ja/tai työntekijää. Moni kuluttaja kuulunee useampaan ryhmään samanaikaisesti. Esimerkiksi ei vaihda vaatekaapin sisältöä jatkuvasti, mutta nauttii luksuksesta ruokahankinnoissaan tai hankkii aina viimeisimmän teknologian kotiinsa. Tai ostaa jokaisen mieleisensä vaatteen miettimättä todellista tarvetta, mutta välttää yksityisautoilua.

Kannatan sitä, että annetaan jokaisen elää niinkuin haluaa, mutta raja tulee mielestäni siinä kohtaa, missä toisen valinnat vaikuttavat muihinkin eläviin. Laajassa mittakaavassa kuluttava elämäntyyli vaikuttaa kyllä meihin kaikkiin. Toivottavasti kulttuurimuutos olisi tuloillaan.

Aamen.

Minua taas ei niinkään ärsytä, vaan surettaa sellaisten ihmisten puolesta jotka eivät näe tämän kaiken järjettömyyttä. Kieli vyön alla juostaan oravanpyörässä vain, jotta olisi rahaa ostaa kaikkea mitä ei oikeasti edes tarvitse. Arki on raskasta, lapsia ehtii nähdä pari tuntia illassa ja ystävää kerran vuodessa. Ja miksi? Siksi, että pääsee kesälomalla pois kotoa kauas maailmalle, kauas siitä selkänahoista revitystä talosta jossa ei ehditä koskaan viettää perheen kesken aikaa ja joka on täynnä turhia kodinkoneita joiden tarkoitus on helpottaa arkea tai rentouttaa....kun ensin niiden hankkimiseksi on stressattu ja painettu hulluna töitä.

En vaan tajua.

[QUOTE="vieras";25996622]Mun on kyllä vaikea ymmärtää miten ikean puiset huonekalut olisivat kertakäyttökamaa ja muiden merkkien eivät? Ja meillä niitä H&M vaatteita on kyllä kierrätetty useammalla lapsella.[/QUOTE]

Arvasinkin, että joku käy puolustamaan juuri näitä merkkejä, jotka kirjoitin pienellä ajatellen että ne edustaisivat halpatuotantoa noin yleensä.

Mutta puhutaan sitten merkeistä isoilla kirjaimilla :) Olen minäkin joskus ostanut H&M:n vaatteita kirpulta ja yllättynyt iloisesti kun ne ovatkin kestäneet. Mutta kun kauppaan menen ja rahapussini avaan, en halua yllättyä jos tuote kestää.

Mitä taas Ikeaan tulee, kodissamme on entisen asukkaan peruina useitakin Ikean ratkaisuja. Nyt viimeksi olen kiertänyt sähköliikkeitä ja yrittänyt korjauttaa keittiön halogeenivalaisinta, josta pamahti muuntaja. No sattumoisin Ikea ei valmista varaosia, muiden muuntajat eivät ole yhteensopivia eikä kyseistä valaisinta valmisteta enää. Kaiken kukkuraksi kyseisiä valaisimia on meillä neljä kappaletta, näkyvällä paikalla. Argh, suututtaa tällainen haaskaus.

[QUOTE="vieras";25996528]Minusta taas on eroa siinä, kertooko ostaneensa lapselle tosi kivan paidan vai tosi kivan X-merkkisen paidan.[/QUOTE]

No okei, eli ens kerralla pitää hyssytellä sitä merkkiä. :D
Saako sitten sanoa että ostin hennesiltä yhden paidan? Eikös sekin ole samanlaista rehvastelua?´Mitä eroa siinä on siihen, että kerron ostaneeni sellaisen punaisen paidan lacostelta??
Niin, se on vaan teidän päässä se rehvastelu.

Miksi, oi miksi pitää kertoa hiekkalaatikoilla puolitutuille ihmiseille mitä on ostettu ja minkämerkkistä ja kenelle? Ketä kiinnostaa sun paita ja kalsariostokset? Kuka kyselee että mitä olet tässä männä viikolla ostanut ja mistä ja kuka ne pukee päälle? Esitteleekö joku itsensä "hei olen Helen tosta sinisestä talosta ja tässä on meidän pojat Pilli ja Pulla ja ostin eilen heille sukat sokkarilta.

[QUOTE="nuuh";25997449]Miksi, oi miksi pitää kertoa hiekkalaatikoilla puolitutuille ihmiseille mitä on ostettu ja minkämerkkistä ja kenelle? Ketä kiinnostaa sun paita ja kalsariostokset? Kuka kyselee että mitä olet tässä männä viikolla ostanut ja mistä ja kuka ne pukee päälle? Esitteleekö joku itsensä "hei olen Helen tosta sinisestä talosta ja tässä on meidän pojat Pilli ja Pulla ja ostin eilen heille sukat sokkarilta.[/QUOTE]

Harvassa taitavat onneksi olla näin lastenvaatehankintojaan esittelevät äidit. :D Lähinnä nuo lastenvaatteet on tulleet puheeksi kun olen itse nähnyt jonkun kivan näköisen vaatteen ja kysynyt mistä se on hankittu tai vastaavasti joku kysyy sitä samaa jostain oman lapseni vaatteesta. Kerron kyllä sen mitä toinen haluaa tietää ja jos huomataan että meillä on yhteneviä makuja ja kiinnostuksia niin voidaan vähän pidempäänkin turista aiheesta. Mutta mitään ykköskeskustelunaiheita nuo ei todellakaan ole.

Uusimmat

Yhteistyössä