Mä oon järkyttynyt :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä mä teen?!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä mä teen?!

Vieras
Tiedän että tein väärin. 14-v tyttäreltä oli jäänyt mese auki kun lähti kotoa. Ja keskusteluhistoria.. luin sitten keskustelut tyttären parhaan kaverin kanssa.. ja järkytyin. Viinaa, tupakkaa ja epäily raskaudesta! :( Mun tyttäreni, jonka oon luullut oikeasti olevan kunnollinen ja fiksu. Ja miten mä oonkaan luottanut siihen ja kehunut sitä (ja kaveriaankin) fiksuksi. Ja kaikki ihan turhaan. Voi helvetin helvetti.

Ja miten mä voin ottaa puheeksi noi asiat muuten kuin sanomalla että luinpa ne sitten. Voi jumalauta. Se nyt taitaa olla kyllä murheista pienin. Ja meillä oli sopimus, että ei tupakkaa eikä alkoa ja se saa sitten ajokortin. Ja niinkun se on puhunut että tupakointi on typerää ja idioottien hommaa ja ei hän todellakaan semmoiseen ala. Ja sama alkoholista. Että hän on kaverinsa kanssa ainoat jotka on selvinpäin ja ei he aio edes ottaa ja tietää riskit jne. Ja tuo perkeleen seksihomma. Miten monta kertaa mä oon sille sanonut että huolehtii itsestään ja menkoista ja käyttää kondomia sitten joskus kun se on ajankohtaista. Ja että mulle voi kertoa ihan kaiken. Niin ei. Kaikki ollut ihan turhaa. Se on valehdellu mulle päin naamaa ties mitä kaikkea. Mä luotin siihen tyttöön, ja nyt on kaikki toisin. Ahdistaa. Ja itkettää. En mä ois tämmöstä halunnut käyvän :(

Vedä nyt syvään henkeä! Puhu asiasta vasta sitten kun tytölles kun olet kunnolla rauhoittunu. Teinit voi liioitella keskenään asioita, ja oli miten oli nyt on uudestaan sen keskustelun paikka.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä mä teen?!:
Tiedän että tein väärin. 14-v tyttäreltä oli jäänyt mese auki kun lähti kotoa. Ja keskusteluhistoria.. luin sitten keskustelut tyttären parhaan kaverin kanssa.. ja järkytyin. Viinaa, tupakkaa ja epäily raskaudesta! :( Mun tyttäreni, jonka oon luullut oikeasti olevan kunnollinen ja fiksu. Ja miten mä oonkaan luottanut siihen ja kehunut sitä (ja kaveriaankin) fiksuksi. Ja kaikki ihan turhaan. Voi helvetin helvetti.

Ja miten mä voin ottaa puheeksi noi asiat muuten kuin sanomalla että luinpa ne sitten. Voi jumalauta. Se nyt taitaa olla kyllä murheista pienin. Ja meillä oli sopimus, että ei tupakkaa eikä alkoa ja se saa sitten ajokortin. Ja niinkun se on puhunut että tupakointi on typerää ja idioottien hommaa ja ei hän todellakaan semmoiseen ala. Ja sama alkoholista. Että hän on kaverinsa kanssa ainoat jotka on selvinpäin ja ei he aio edes ottaa ja tietää riskit jne. Ja tuo perkeleen seksihomma. Miten monta kertaa mä oon sille sanonut että huolehtii itsestään ja menkoista ja käyttää kondomia sitten joskus kun se on ajankohtaista. Ja että mulle voi kertoa ihan kaiken. Niin ei. Kaikki ollut ihan turhaa. Se on valehdellu mulle päin naamaa ties mitä kaikkea. Mä luotin siihen tyttöön, ja nyt on kaikki toisin. Ahdistaa. Ja itkettää. En mä ois tämmöstä halunnut käyvän :(

ÄLÄ KERRO SILLE ETTÄ LUIT!!! luottamus menee ikuisiksi ajoiksi!!! kysy vaikka et "hei, sie haiset vähän tupakalle?" sillee ihan nätisti ja yritä johdatella vähän!! Mutta älä tee sitä niin et kerrot totuuden :(

• Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
Minäkin luulen, että siellä on aika rankasti liioiteltu! Omassa nuoruudessani ainakin oli joku buumi, että jos kaveripiirissä joku oli ollut ensimmäistä kertaa "silleen", niin muut yritti pistää paremmaksi keksimällä just jotain apua, oonkohan mä raskaana-tyylisiä juttuja. Samoin nuo tupakka ja alkoholijutut voi olla yksittäistä maistelua, ei mitään kännäämistä tai nikotiiniriippuvuutta. Asiat selviää, vedä henkeä...

No kun ei se ole koskaan haissut tupakalle. Eikä ollut mitenkään krapulainen/alkolta tuoksuva. Mulla on joskus jääkaapissa siideriä/valkkaria eikä koskaan ole hävinnyt mitään. Mulla on usein tupakka-aski laukussa/autossa (poltan vain työmatkoilla, en kotona) eikä yhtään röökiä ole koskaan kadonnut. Mä en ihan todella ole osannut edes epäillä, olen luottanut tyttöön täysin. Ollaan juteltu paljon näistä asioista, ja oon luottanut kun se on kertoillut kavereitteinsa polttamisesta/alkon käytöstä avoimesti ja paheksunutkin sitä touhua. Mä oon oikeasti uskonut että se tyttö on fiksu.

Ja ei, tää ei todellakaan ole provo. Oliskin. :(

no onneks teinit puhuu keskenään, ja lähes kaikki teinit kertovat kavereidensa asiat toisille kavereilleen, jotkut vanhemmilleen, ja ne jotka jää kiinni vanhemmilleen, yrittää aina laittaa syyn muiden kavereiden piikkiin "kyllä maijakin...." ym ym... että pidät keskustelun jossa kysyt ensin suoraan, jos kiistää sanot että olet muiden vanhemmilta kuullut, kaverit on reetunnu, tai jotain siihen suuntaan. paska homma, voimia teille ap... ja onneks kakarat liiottelee, että voi olla että turhaan oot raskaudesta huolissas, toivottavasti!! kuka tahansa on voinut lukea noi tekstit, esim sen toisen kaverin äiti... keskustele sen toisen äidin kanssa!! nyt tytöt kuriin.. :(

Kannattaa kyllä tosiaan ottaa puheeksi noi asiat silleen varovasti, ei räyhäämällä.. Ethän halua tulla isoäidiksi vielä? Ei kannata kieltää kaikkea, koska nuoret tekee sen kumminkin. Suosittelen, että opastat ehkäsyssä, kun se on nyt ajankohtasta. Ettei hän tulisi vielä raskaaksi tai vielä pahempaa saisi sukupuolitauteja. Luottamus voi mennä, että tyttö on vihainen eikä luota sinuun kun luit hänen keskustelujaan ja se on väärin ja tuomittavaa. Mutta tyttäresi petti sinun luottamuksen myös, eikä sekään ole oikein. On se ymmärrettävää, että nuoret tahtoo kokeilla asioita, mutta pitäisi varmistaa, että hän on turvassa eikä satu mitään vakavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Minäkin luulen, että siellä on aika rankasti liioiteltu! Omassa nuoruudessani ainakin oli joku buumi, että jos kaveripiirissä joku oli ollut ensimmäistä kertaa "silleen", niin muut yritti pistää paremmaksi keksimällä just jotain apua, oonkohan mä raskaana-tyylisiä juttuja. Samoin nuo tupakka ja alkoholijutut voi olla yksittäistä maistelua, ei mitään kännäämistä tai nikotiiniriippuvuutta. Asiat selviää, vedä henkeä...

Tyttö just kertoi jostain ikätoveristaan (tytöstä) joka oli kehuskellut seksielämällään ja sillä että hakee e-pillerit. Ja puhui siitä just naureskellen ja sanoi että ei hän ainakaan kehtais tuolleen koko kylän kuullen jutella tuommosista. Mä oon ollut niin sinisilmäinen. Ei näköjään mikään meidän välillä olekaan niin kuin oon uskonut. Ja todellakin oon kaikkeni tehnyt aina, että se lapsi vois mulle kaiken kertoa. Ja kun se on avoimesti kertonut poikaystävistään yms niin oon uskonut että mitään tuommoista ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Kannattaa kyllä tosiaan ottaa puheeksi noi asiat silleen varovasti, ei räyhäämällä.. Ethän halua tulla isoäidiksi vielä? Ei kannata kieltää kaikkea, koska nuoret tekee sen kumminkin. Suosittelen, että opastat ehkäsyssä, kun se on nyt ajankohtasta. Ettei hän tulisi vielä raskaaksi tai vielä pahempaa saisi sukupuolitauteja. Luottamus voi mennä, että tyttö on vihainen eikä luota sinuun kun luit hänen keskustelujaan ja se on väärin ja tuomittavaa. Mutta tyttäresi petti sinun luottamuksen myös, eikä sekään ole oikein. On se ymmärrettävää, että nuoret tahtoo kokeilla asioita, mutta pitäisi varmistaa, että hän on turvassa eikä satu mitään vakavaa.

No en todellakaan halua isoäidiksi vielä! Just viime vkl juteltiin näistä asioista, ja tyttö itsekin sanoi että ei halua äidiksi vielä pitkiin aikoihin ja huolehtii itsestään yms. Mä oon ihan oikeasti luottanut siihen tyttöön!

Alkuperäinen kirjoittaja jssap:
Tee lastensuojeluilmoitus välittömästi välinpitämättömistä vanhemmista !

Ai musta vai? Miten niin MÄ oon ollut välinpitämätön?! Meillä on kotiintuloajat ja hyvät välit ja jutellaan asioista.. mutta näköjään jutut on olleet aika valikoivia sitten :(

Minäkin olin "kiltti" teini. Vanhempien kanssa paheksuin ja kauhistelin ryyppääviä ja polttavia nuoria. "hyi no en minä semmosta halua tehdä! :o "
Mutta mitäpä teinkään selän takana? Kotiintuloaikoja noudatin kiltisti, mikään ei viitannut siihen, että oikeasti tein näitä asioita. Kaverin luokse yökylään, kun tämän vanhemmat reissussa, toki sama tarina oli kaverilla.
Ja niimpä sitten sain esikoiseni 3vk ennen 17v syntymäpäivääni. Ja kyllähän minä ne ehkäisy asiat tiesin, eikä kyse ollut siitä, ettei mua olis ollut valistettu. Kännissä olin.
Vanhemmat vaan luotti mun kirkassilmäisiin selityksiin, et no enhän MINÄ semmoisia tee!

Alkuperäinen kirjoittaja entinen teiniäiti:
Minäkin olin "kiltti" teini. Vanhempien kanssa paheksuin ja kauhistelin ryyppääviä ja polttavia nuoria. "hyi no en minä semmosta halua tehdä! :o "
Mutta mitäpä teinkään selän takana? Kotiintuloaikoja noudatin kiltisti, mikään ei viitannut siihen, että oikeasti tein näitä asioita. Kaverin luokse yökylään, kun tämän vanhemmat reissussa, toki sama tarina oli kaverilla.
Ja niimpä sitten sain esikoiseni 3vk ennen 17v syntymäpäivääni. Ja kyllähän minä ne ehkäisy asiat tiesin, eikä kyse ollut siitä, ettei mua olis ollut valistettu. Kännissä olin.
Vanhemmat vaan luotti mun kirkassilmäisiin selityksiin, et no enhän MINÄ semmoisia tee!

surullisen tuttu tarina... puhu tytölle ennen kun on myöhäistä....

Että tuo saa aina mun niskavillat pystyyn kun kasvatetaan lapsia tee mitä sanon, älä niinkuin minä teen -metodilla! Olkaa esimerkkejä lapsillenne! Älkää minun sanani on lakini -tyyppejä! Jestas!

Mulle tulee mieleen kaksi vaihtoehtoa:

Entä jos mese oli jätetty tarkoituksella auki, eli testiksi läpäiseekö äiti luottamuksen? (siis lukeeko äiti vai eikö lue, ja kun huomaa, että mese on auki, niin kertooko vai ei.)

Toinen (se pahempi), jos kaikki on totta, niin tärkeintä on tukea raskausepäilyssä, ja auttaa toimimaan eteenpäin. Syyllistäminen ei tuossa tilanteessa auta.

Pyysit vastausta toisessa ketjussa... Vaikea tilanne sulla!
Koska hän itse jätti mesen auki, et voinut olla näkemättäkään keskustelua. Mun mielestä voit aivan hyvin sanoa että hänellä jäi mese auki ja että luit keskustelun. Saat vastaasi teinin raivopuuskan. Anna sen ensin mennä ohi ja anna hänen rauhoittua. Sen jälkeen keskustele asiasta. Kysy faktat, mitä on tapahtunut ja milloin. Kysy onko hän tehnyt raskaustestin ja jos ei ole, osta hänelle sellainen ja ole mukana kun testi tehdään. Yritä kaikkesi olla kiihtymättä!!! Tiedän, helppo sanoa näin ulkopuolisena... Mutta yritä kuitenkin pysyä asialinjalla ja selvittää faktat. Kerro myös että luotit häneen ja nyt luottamus on mennyt, älä sitä asiaa hyssyttele.

Yhteistyössä