Mä oon niin kyllästynyt naapurin pentuun..tai ennemminkin vanhempiin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras ap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras ap"

Vieras
Asutaan rivitalossa. Sanotaan nyt vaikka että meillä on tyttö nimeltä Maija. Naapurissa taas poika nimeltä Matti. Matti on 4v ja Maija on 6v.
Maija osaa leikkiä taloyhtiön pihalla itsekseen tosi hienosti. Tietää säännöt ja tulee kertomaan tekemisistään. Matti taas ei, Matti juoksee autotielle, käy hakkaamassa autoja parkkipaikalla, karkaa metsään yms. Matin vanhemmat antavat Matin ulkoilla myös yksin. Huikkaavat Maijalle että katsotko vähän Matin perään. Noh, Maijan leikit katkeaa kun hän juoksee Matin perässä ja soittamassa Matin ovikelloa kertoakseen missä Matti milloinkin menee... Toimii siis lapsenvahtina.
Matti saattaa koputtaa meidän ovea ja sanoa että pelottaa. Ärähdin Matille että menehän kotios siitä jos pelottaa..Ohoh..mutta hermot menivät.
Miten siis sanoa naapurille ettei Maija ole heidän poikansa vahti vaikka siihen suostuukin? Tulee kesä, Matti tulee taas, tulee syömään meidän grillatessa, tulee tallomaan kukkapenkit, tulee jahtaamaan koiraa,rikkoo lelut. Ei kuuntele sääntöjä ei mitään... Mä niin haluan omakotitalon ja oman rauhan. Kiitos ja Aamen :)

Sano niille vanhemmille, että teidän 6v ei missään tapauksessa ole lapsenvahtina, eikä katso kenenkään perään, sellaista vastuuta ei voi noin pienelle antaa. Ja alat kytätä asiaa ja huomautat toistuvasti, jos se ei mene kerrala kaaliin. Vaikka kuinka suuttuisivat, en antaisi omaa lastani käyttää tuolla tavalla vahtina. Entä jos jotain sattuu? Syyttääkö vanhemmat sun lasta. Nyt rohkeutta, ja pid't lapsesi puolta tuollaisia vanhempia vastaan. Ja jos niiden lasta pelottaa, toimit ihan oikein, kun sanot sille, että menee omaan kotiinsa omille vanhemmilleen asiasta kertomaan!

Mene sanomaan heille, ettei Maija enää vahdi heidän lastaan. Hullun touhua laittaa 6v vahtimaan 4v:tä! Sitten kerrot sun lapsellesi, ettei enää katso Matin perään eikä mene soittamaan naapureiden ovikelloa, jos Matti jotain luvatonta touhuaa. Pitäähän Maijan saada leikkiä rauhassa! Älä opeta tyttöäsi kynnysmatoksi.

Sitten kun Matti tulee teidän pihalle tekemään, kiellät tekemästä tai tulemasta teidän pihalle ja viet vaikka kädestä pitäen pois teidän pihalta tai vanhemmilleen.

Itse kävisin sanomassa että tyttöä ei saa käyttää lapsenvahtina hänellä on omat leikit . Sanotte että Matti saa tulla teidän pihalle ainoastaan silloin kuin sinä tai miehesi antaa siihen luvan.
Jos ei sano suoraan niin jotkut ei vaan ymmärrä.

Sano suoraan Matin vanhemmille.

Sanoisin tuossa tilanteessa myös omalle Maijalleni että leiki sinä leikkejäsi, Matin vanhempien tehtävä on vahtia omaa poikaansa.

Ja Matille sanoisin, että jos pelottaa, mene sanomaan omille vanhemmillesi. Jos on nälkä, syö kotonasi. Älä tule luvatta pihaamme, älä kävele kukkapenkissä, jne. Tarvittaessa sanoisin tiukasti ja taluttaisin pois. Kai se oppii. Ja vanhemmille avautuisin asiasta myös, vaikka isoin kirjaimin jos muu ei auta.

Muakin ärsytti, kun yhteen aikaan naapurissa asuvat sisarukset tuli aina meille sanomaan että mulla on tylsää, mulla on jano, mulla on paita ihan märkä joten saisinko kuivan päälle...käskin mennä omaan kotiin, oman äidin luo, kun tuosta tuli jokapäiväistä. Mä en oo mikään naapuruston lasten hoivaaja vaikka kotona ja hereillä olisinkin...no, onneksi nuo ei enää asu täällä.

Lapselle olen tuhannesti sanonut että ei tarvitse suostua ja leikkii omia juttujaan..Sanoo ettei se haittaa ja on ihan kiva katsoa Matin perään.Mutta toisaalla se purkautuu niin että hän kokee joutuvansa aikuistumaan liian äkkiä. Ilmenee aina välillä, mutta lapsi on huono puhumaan ja kiltti kun mikä. Vanhemmat ovat taas sitä mieltä että Maija ja Matti vaan leikkivät yhdessä, ettei Maija varsinaisesti vahdi Mattia. Matti on heidän mukaansa myös tarpeeksi iso leikkimään yksin ulkona..Ei mene jakeluun suora puhe, yritetty on.

Yhteistyössä