F
Fleur de la Cour
Vieras
kasvattaja.. Olin tässä seurakunnan kasvatusasioiden johtokunnan kokouksessa kun olen sellaiseenkin heikolla hetkellä varajäseneksi lupautunut ja hämmästyin miten kunnon kristityt ihmiset ovat oikeastaan aika julmia kasvatusajatuksissaan. Lapsen pitää sitä tätä ja tuota ja totella pitää, rajat pitää olla, säännöt tulee aikuiselta ja se on jämpti! Mietin sen jälkeen oikeen kuinka monta kertaa päivässä mä kysyn lapseltani lauseen 'Mitä sä haluaisit?' ja taidan kysyä sen aika monta kertaa. Ja aina hellyn siihen lempeimpään vaihtoehtoon, ja oikeastaan pitää myöntää, että huomioni saa kunhan sanoo 'Äiti mua pelottaa'. Eikä se silti tarkoita etteikö meillä olis sääntöjä, ruokaa pitää syödä, mieluiten terveellistä ruokaa, nukkuma-ajoista en tingi eli valvoa ei saa, harrastuksiin suhtaudutaan niin että jos jotain aloittaa niin siitä pitää kiinni ja läksyt ovat lapsen työtä ne pitää tehdä kunnolla. Mutta siis jokaiselle säännölle pitää mun mielestä olla perusteltu syy, että mulla vanhempana on sitä lupa vaatia. En ole vanhempana mikään yksinvaltias ja diktaattori vaan yksi osa yritystä nimeltä perhe. Mutta sen verran terveessä firmassa haluan olla, että jokaisella saa olla myös parannusehdotuksia asioihin ja niitä kuunnellaan. Mä en tiedä millaisen kuvan äidistä lapseni mahtaa isona muodostaa, mutten halua ainakaan että hän ajattelee että sääntöjä noudatettiin vain siksi että äiti niin halusi ja suuttui jos näin ei tapahtunut.