Mä tein sosiaaliviranomaisille ilmoituksen omista vanhemmistani!

Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:
Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Itellä tod.näk. uudelleen edessä. Viimeksi johti siihen, että veli sai tukipaikan. Ja käyvät tarkistuksilla. Mutta ne soittaa aina etukäteen, ja silloin siivotaan ja ollaan selviä. Joten mitään ei voi tehdä. Itse olen onneksi jo omillani, mutta veljet jäivät osa-aikaisesti sinne.

Mun kaks aikuista veljeä ( töissä käyviä ) asuu myös vielä siellä ja heille nyt ihan ensin hommataan omat asunnot sossun kautta. Mä olen ollut jo 16 vuotta omillani. Mun vanhempien koti on läävä, eikä sitä yhdessä päivässä siivota puhtaaksi.

No ei meinkään taloa. Siellä on hometta ja kaikkea. Mutta keittiö, olohuone,lastenhuone siivotaan, johon siihenkin menee monta päivää. Kotona asuessani jouduin tekemään sen itse. Vaikka kaikkien lasten koulut on jossain vaiheessa ilmaisseet huolensa ja minä tosiaan itse, on tilanne yhä sama. Minä tosin en ole enää hakattavanan siellä.

Siis juoko sun molemmat vanhemmat?
Mä siivosin kans silloin, kun asuin kotona. Kukaan naapuri ei koskaan tehnyt ilmoitusta. Todella ihmettelen sitä vieläkin, että miksi naapurit ei puuttunu??

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Mitähän ihmettä ajattelet sen sossun tuossa tekevän? Siis jos siellä ei asu lapsia, ni aikuiset saa voida kotonaan niin pahoin kuin vaan haluaa ja jaksaa. Jos ei apua halua ni ei sille mitään voi. Parhaiten autat heitä ja itseäsi kun et ole tekemiissä jos eivät apua edes halua.

sossu ehkä vois suositella perheensisäistä lähestymiskieltoa`?
http://www.oikeus.fi/6568.htm
(toimii ainakin tapauksissa kun täysi-ikäinen peräkammarin poika kiristaa tai kaltoinkohtelee iäkästä vanhempaansa, mutta avio/avoparin kohdalla en tiedä )

ap :hug:

Varmaanki toimis myös ap:n vanhempien tapauksessa ja aivan varmasti yhteiskunnalla on keinoja autta, mutta huom. siinä vaaditaan aikuisen ihmisen OMA HALU tulla autetuksi. Väkisin ei voi ketään autella niin säälittävää kuin se joskus onki. Siis kun on kyse aikuisista.

Mitähän ihmettä ajattelet sen sossun tuossa tekevän? Siis jos siellä ei asu lapsia, ni aikuiset saa voida kotonaan niin pahoin kuin vaan haluaa ja jaksaa. Jos ei apua halua ni ei sille mitään voi. Parhaiten autat heitä ja itseäsi kun et ole tekemiissä jos eivät apua edes halua.

Mä ajattelin ESTÄÄ PERHESURMAN! Ja avata äitini silmät! Äitini on absolutisti, joten autan hänet jaloilleen. Tai kohta saamme lukea lehdestä ikäviä uutisia.

Ja mun pitäisi katsoa vierestä, kuinka sairas isäni "tappaa" äitini, joka ei edes tajua sitä. Hän on itse absolutisti, mutta myös sairastunut.
Mä en voi tätä enää vierestä katsella.

tässä on sellainen huono homma ja harhakuvitelma että sä alat pelastamaan äitiäsi. Jos äitisi ei ole valmis luopumaan parisuhdehelevetistä niin turhaan yrität auttaa, väsytät itsesi eikä tilanne muutu.
Toivottavasti teillä ei ole näin.
Mutta äitisi täytyy myös haluat pois tuosta, se ei riitä ett sinä yrität auttaa ja "pelastaa".

Alkuperäinen kirjoittaja määää:

Mä ajattelin ESTÄÄ PERHESURMAN! Ja avata äitini silmät! Äitini on absolutisti, joten autan hänet jaloilleen. Tai kohta saamme lukea lehdestä ikäviä uutisia.

ihan mielenkiinnosta kyselen että kuinka luulet sossun puuttuvan muulla tavoin asiaan kuin hankkivan kotona asuville aikuisille lapsille oman asunnon,
kun äitisi on aikuinen niin ei häntä voi pakotta muuttamaan pois toki sinä voit jutella mutta en yhtään yllättyisi jos ei kuitenkaan kaikesta huolimatta halua pois miehensä rinnalta lähteä...valitettavasti näitä on nähty liian monta ja ne joko päättyy ikävästi tai sitten jonkin oheis sairauden tuomaan kuolemaan.Itse suosittelisin kuitenkin olemaan äiti omille lapsillesi sillä ainoasteen äitisi on vastuussa omasta elämästään,et sinä

kiitos sanoistasi...tuntuu vaan niin pahalle. En kestä kattoo vierestä miten äiti luhistuu.....voi olla, että yhteiskunta ei mitään tee, mut mä ainakin yritän. pakko. Mä todella huolehdin omista lapsistani. Se on varma.
Mä tiedän, että äiti on vastuussa omasta elämästään, mutta kyllä mä haluan auttaa sitä eteenpäin. Jos vaikka silmät aukeevat.
Miten luulet hänen hakeutuvan hoitoon, kun hän ei edes itse tajua tarvitsevansa hoitoa??

aikuisia ihmisiä ei voi pakottaa tässä maassa mihinkään, oli tilanne sitten toisten silmissä minkälainen tahansa, ikävä kyllä.
itsekin alko-perheessä kasvanut ja nyt sen aikaansaamia seurauksia pienempien sisaruksien kohdalla seuranneena en enää muuta toivo kuin että puututtaisiin näihin ongelmiin jo varhaisessa vaiheessa. sossussa voivat auttaa jos apua haluaa vastaan ottaa.
olen sekä pakolla että yhteisymmärryksessä apua hakenut ja hyötyä siitä on ollut ikävä kyllä vain nille ketkä sitä apua itsekin ovat halunneet.
voimia hankalaan tilanteeseen!

Itellä tod.näk. uudelleen edessä. Viimeksi johti siihen, että veli sai tukipaikan. Ja käyvät tarkistuksilla. Mutta ne soittaa aina etukäteen, ja silloin siivotaan ja ollaan selviä. Joten mitään ei voi tehdä. Itse olen onneksi jo omillani, mutta veljet jäivät osa-aikaisesti sinne.

Mun kaks aikuista veljeä ( töissä käyviä ) asuu myös vielä siellä ja heille nyt ihan ensin hommataan omat asunnot sossun kautta. Mä olen ollut jo 16 vuotta omillani. Mun vanhempien koti on läävä, eikä sitä yhdessä päivässä siivota puhtaaksi.

No ei meinkään taloa. Siellä on hometta ja kaikkea. Mutta keittiö, olohuone,lastenhuone siivotaan, johon siihenkin menee monta päivää. Kotona asuessani jouduin tekemään sen itse. Vaikka kaikkien lasten koulut on jossain vaiheessa ilmaisseet huolensa ja minä tosiaan itse, on tilanne yhä sama. Minä tosin en ole enää hakattavanan siellä.

Siis juoko sun molemmat vanhemmat?
Mä siivosin kans silloin, kun asuin kotona. Kukaan naapuri ei koskaan tehnyt ilmoitusta. Todella ihmettelen sitä vieläkin, että miksi naapurit ei puuttunu??

Juovat kyllä, meidän perheessä tosin eniten äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja halauksia:

Ja mun pitäisi katsoa vierestä, kuinka sairas isäni "tappaa" äitini, joka ei edes tajua sitä. Hän on itse absolutisti, mutta myös sairastunut.
Mä en voi tätä enää vierestä katsella.

tässä on sellainen huono homma ja harhakuvitelma että sä alat pelastamaan äitiäsi. Jos äitisi ei ole valmis luopumaan parisuhdehelevetistä niin turhaan yrität auttaa, väsytät itsesi eikä tilanne muutu.
Toivottavasti teillä ei ole näin.
Mutta äitisi täytyy myös haluat pois tuosta, se ei riitä ett sinä yrität auttaa ja "pelastaa".

Ymmärrän, mitä tarkoitat. Voi olla, että äiti itse tajuaa siinä vaiheessa, kun 2 aikuista poikaa muuttaa pois ja hän jää yksin juoppohullun miehensä kanssa. ( niinkuin hän itse isääni kutsuu ).

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
aikuisia ihmisiä ei voi pakottaa tässä maassa mihinkään, oli tilanne sitten toisten silmissä minkälainen tahansa, ikävä kyllä.
itsekin alko-perheessä kasvanut ja nyt sen aikaansaamia seurauksia pienempien sisaruksien kohdalla seuranneena en enää muuta toivo kuin että puututtaisiin näihin ongelmiin jo varhaisessa vaiheessa. sossussa voivat auttaa jos apua haluaa vastaan ottaa.
olen sekä pakolla että yhteisymmärryksessä apua hakenut ja hyötyä siitä on ollut ikävä kyllä vain nille ketkä sitä apua itsekin ovat halunneet.
voimia hankalaan tilanteeseen!

Kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mitä sossu voi tolle asialle tehdä?

Kamalalta kuulostaa, todella. Varmasti tuntuu tosi pahalta seurata vieressä tollaista :hug:

Mä oon kyllä aika hajalla äitini takia. Huomenna selviää lisää, että miten aletaan toimia. Äitini tarvitsee lääkärin apua, on niin heikossa kunnossa. Mun täytyy varmaan huijata se lääkäriin, että saa hoitoa. Suomessa ei ole pakko hoitoa ja äiti ei lähtenyt lauantaina mun mukaan. Olisin vienyt päivystykseen.

Suomessa ON pakkohoitoa eli tahdonvastaista hoito kyllä!!

Alkuperäinen kirjoittaja onpas:

Kamalalta kuulostaa, todella. Varmasti tuntuu tosi pahalta seurata vieressä tollaista :hug:

Mä oon kyllä aika hajalla äitini takia. Huomenna selviää lisää, että miten aletaan toimia. Äitini tarvitsee lääkärin apua, on niin heikossa kunnossa. Mun täytyy varmaan huijata se lääkäriin, että saa hoitoa. Suomessa ei ole pakko hoitoa ja äiti ei lähtenyt lauantaina mun mukaan. Olisin vienyt päivystykseen.

No, ambulanssi kuskit ei ottanu äitiä kyytiin, kun ei halunnut lähteä.

Tahdonvastaisen hoidon , eli pakkohoidon kriteerit ovat seuraavat: Ihminen on mielisairas, hän on vaaraksi itselleen ja/tai muille. ilman hoitoa eitulisi pärjäämään, että tältä pohjalta voidaan toimia, en tiedä tapaustanne,joten en voi enempää kommentoidakkaan...voimia sinulle ja oikeastihanki apua lääkärin kautta vahemmillesi. Lääkäri voi laittaa lähetteen mielisairaalaan, jos näin on tarvis tehdä. Ja ensinnäkin ihmeellisiä ampulanssikuskeja kun eivät saaneet puhuttua kyytiin. Toinen vaihtoehto on sekä ambulanssi ja poliisit,tällöin on lähdettävä..

No ei kyllä riittäis perusteet tahdonvastaiseen hoitoon äidillesi lukemani perusteella. Eli tahdonvastainen hoitopäätös tehdään vain jos henkilö on vakavaksi vaaraksi itselleen tai muille. Ja eikös se vaaranaiheuttaja teillä oo isä?

On joo pakkohoito, mutta ihmisen pitää olla vaarallinen itselleen tai muille. On todella tarkat kriteerit miten aikuinen ihminen pakkohoitoon joutuu.

Elämä on välillä niin syvältä mutta sä teit oikein ja toivottavasti voit jossain vaiheessa olla ylpeä teostasi.Ite elin väkivaltasessa suhteessa ja tiedän että aina siitä ei pääse yksin pois,kun ei ole voimia.ei se ikä meinaa mitään etteikö sossuun ois voinu yhteyttä ottaa.
:)