MÄÄ EN USKALLA LEIKKAUTTAA KISSAA. PELKÄÄN ETTÄ SE KUOLEE.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apu on lähellä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apu on lähellä

Vieras
Mää en uskalla viedä tyttökissaa leikkaukseen kun pelkään että se kuolee! Kyse on 3vuotiaasta pienestä tyttökissasta joka aina ollu sellanen raukka ja syö huonosti. Nyt kiimassa tietenkin syöny vielä huonommin.. eli leikkauttaa pitäsi. Mutta kun minä pelkään että pikkunen menehtyy koko leikkaukseen!
Miten pelosta pääsee eroon?

Pojan leikkaus meni ok ja se leikattiin jo vauvana. Sitä en pelännyt ollenkaan kun poikakissan leikkaushan on aika pikku juttu loppujen lopuks.

Toivottavasti se on sitten sisäkissa. Meinaan jos sen joku naapurin kolli tuikkaa tiineeksi pihalla, niin saattahan se kuolla synnytykseenkin...

Mä vein eilen puolilta päivin 2 tyttökissaa ja yhden pojan tuohon lähiklinikalle, kolmen aikaan hain pois ja tänään ne pyyhältää taas jo ihan täysillä.

Lääkärin mukaan yleisin ongelma on mahdollinen haavan nuoleminen ja tulehtuminen, eikä sekään ole kovin yleistä. Pönttö päähän jos alkaa siltä näyttää, että rupeavat lipomaan niitä.

Noi kastraatiot ja sterilisaatiot on aikas rutiinihommia eläinlääkäreille. Mutta voithan viedä vaikka johonkin suurempaan eläinklinikalle jossa on varmasti kokeneemmat lääkärit kuin kunnan eläinlääkärit. Itse käytiin koiran kanssa APEXilla Helsingin Malmilla vaikeassa silmäleikkauksessa ja mahtavasti meni! Tosi pätevä lääkäri ainakin meidän koiralla!

Alkuperäinen kirjoittaja apu on lähellä:
Juu siis sisäkissa tottakai. Ja poika on jo leikattu.

No mikä pakko sitä sitten on leikkauttaakaan? Riippuen tietysti siitä, miten pahasti sillä kiima sitten yleensä pukkaa päälle...

Mä leikkautin omani juuri siksi, että saan ne pihalle ilman pelkoa naapurin kolleista.
Ja pojan tietysti siksi ettei omia pane paksuksi, mutta myös siksi että tekee pienemmän reviirin kun pallit on pois.

Tuskinpa se kissan koosta on kiinni, miten leikkaus onnistuu. Konsultoi eläinlääkäriäsi, hän kyllä tietää.

Meillä toinen kissa parani hetkessä, mutta toinen alkoi nuolemaan haavaa niin, että oli pakko laittaa tötterö päähän. Tästäkös kissa ei tykännyt, mutta haava sai parantua rauhassa.

kyllä sisäkissakin kannattaa leikkuttaa, tosi tympeitä ne juoksut ja tyttökin merkkailee. Kyseleppä noista pillereistä jos et uskalla leikkauttaa. Eikä eläinlääkäkri leikkaa jos jotain on. Itselläni yhdellä kissalla sydän pysähtyi mutta oli ilmeisesti allerginen nukutusaineelle. Saivat sen käyntiin ja tuolla se juoksee lelujen perässä.

Käsittääkseni kohtutulehdukset on yleisempiä leikkaamattomilla tyttökissoilla. Ja kyllä kun tolla kiima on päällä viikkotolkulla kun se tulee ja huutaa ja huutaa ni ei sitä kestä hullukaan.
That´s why.

Alkuperäinen kirjoittaja apu on lähellä:
Käsittääkseni kohtutulehdukset on yleisempiä leikkaamattomilla tyttökissoilla. Ja kyllä kun tolla kiima on päällä viikkotolkulla kun se tulee ja huutaa ja huutaa ni ei sitä kestä hullukaan.
That´s why.

No sittenhän se on vaan yritettävä miettiä järjellä, eikös?

Leikkauksen riskit, vai mahdollisen kohtutulehduksen riskit?

Mä en tiedä yhdenkään elukan kuolleen kastraatioon. Tiedän kuitenkin mm. muutaman koiran, jotka on kuolleet tai käyneet hyvin lähellä kohtutulehduksen takia....

Muoks. Ja kyllä täälläkin kissat tutkitaan ihan viimeisen päälle ennen nukutusta ja leikkausta, jotta riskit olisi mahdollisimman pienet.
Olin itseasiassa tyytyväinen, kun leikkauksen lisäksi/sen takia sain myös tietää, ettei kissoista löytynt mitään synnynnäistä tai päällepäin näkymätöntä vikaa.
Ja jos olisi löytynyt, olisin tyytyväinen siitä että tiedän ja voisin sitten sen mukaan niitä hoitaa. Tuskin olisi tullut käytettyä tuon laatuisessa tarkastuksessa ilman sitä leikkausta.

ei se tyttökissan leikkauttaminen edes välttämättä poista niitä kiimaoireita ja kamalaa maukumista. meillä 6v. tytteli joka leikattu kun oli niin kauheita kiimamaukunoita, mut ei se auttanu, edelleen on samaa toimintaa ja huutoa.

Yhteistyössä