Maalismammoja 2011?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sudenmarja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sudenmarja

Vieras
Huhuu! Missä ovat maalismammat odotusaikapuolelta? Voitaisiin jatkaa keskustelua vaikka täällä jos kiinnostusta löytyy...

Ja tervetuloa myös uudet joilla oli laskettu aika ja/tai lapsi syntyi maaliskuussa.

Minulla la 26.3 ja tyttö syntyi 4.4.2011

Siirryn myös tänne.

Minulla la 27.3. ja tyttö syntyi 1.4. :)

Miten on Sudenmarjalla ja muilla keskusteluun jatkossa liittyvillä vauva-arki lähtenyt sujumaan? Meillä sujuu hienosti, mutta välillä on kyllä melkoisia "tissiraivaripäiviä". Tyttö haluaisi olla rinnalla tuntikaupalla ja hirveä itku tulee, jos tissi tippuu suusta hetkeksikään. Neuvolassa sanoi, että kuulostaa siltä, että tytöllä on aikamoinen lutkutustarve ja mullahan menee rinnat rikki, jos olen tissi suussa jatkuvasti (esim. eräänä päivänä klo 16-23...). Nyt ollaan siis tuputettu tytölle tuttia, kun tiedetään, että hän on tarpeeksi syönyt ja raivarit ovatkin lievenneet. Neuvolantäti sanoi myös sitä, että vauvat voivat helposti syödäkin tällaisissa tilanteissa liikaa ja kun jatkavat vaan syömistä, maha tulee kipeäksi -> kiemurtelua rinnalla -> hirveä itku selkä karrella. Ja juuri tuollaista se meillä oli.. Paino kuitenkin tytöllä nousee, joten maidon riittämättömyydestä ei pitäisi olla myöskään kyse. :)

Muutenhan tyttö on suloinen kuin mikä ja sitä jaksaa vaan tuijotella ja miettiä, kuinka onnellinen sitä on, kun sellaisen sai :) (Meillä kun yritystä oli se pari vuotta takana ja olin jo heittää kirvestä kaivoon..)

Iloista pääsiäistä!

Heippa Nti80 :)

Hyvin on lähtenyt käyntiin meilläkin. Tyttö on kiltti kuin mikä jos vain saa ruokaa usein ja välittömästi ;) Kyllä tuokin rinnalla viihtyy paljon, mutta ei ole saanut mitään raivareita. Sylkäisee itse tissin pois suusta kun masu on täynnä ja hamuilee käsiään suuhun vain nälkäisenä. En ole toistaiseksi antanut tuttia ollenkaan, enkä varmaan annakaan jos jatkuu samaa rataa.

Tyttö näyttää myös kasvavan hyvin, 10 päivän iässä painoa oli jo 150 g enemmän kuin syntyessä ja posket pyöristyvät koko ajan. Maito siis riittää päätellen siitä sekä märistä ja kakkaisista vaipoista. Ensi perjantaina on seuraava neuvola ja silloinhan sen painon taas näkee, lastenneuvolantäti tulee kotikäynnille.

Ihanaa kun on lämmintä ja aurinkoista, voi tehdä pitkiä vaunulenkkejä. Tänään oltiin koko perheen voimin (minä, vauva, mies ja kaksi koiraa) pitkällä kävelyllä. Kahvilan terassilla imetin ensimmäistä kertaa julkisella paikalla, eikä se harsoliinan suojassa ollut ollenkaan niin hankalaa kuin olin kuvitellut.

Täällä "tissiraivarit" vaan jatkuu.. Joinakin päivinä oon saanut tytön syömään tuttia ja tyytymään siihen, toisina päivinä mikään muu ei kelpaa kuin tissi ja se huuto on ihan hirveä, jos ei tissi ole suussa. Mä olen välillä ollut tunti kaupalla ihan jumissa tytön kanssa tuon takia. Neuvolassa edelleen painotettiin, että täytyy antaa huutaa välillä ja tunkea vaan sitä tuttia suuhun. Mäkään en muuten mitenkään väkisin haluaiskaan opettaa tyttöä tutille, mutta tää nyt on ihan oman mielenterveydenkin kannalta parempi näin. Neuvolassa myös sanottiin, että se on temperamenttinen tyttö, eikä se itku tosiaan kuulosta miltään muulta kuin vihalta. Tyttö on äkäinen, kun ihana turva viedään suusta pois ja ilmaisee mieltään.. Taas otettiin ruokapainokin, ja varmistettiin että maitoa tulee, kun oon itse sitä monta kertaa miettinyt, että itkiskö se sittenkin nälkäänsä. Mutta ei se sitä ole.

Mutta joo, on myös helpompia päiviä ja yöt nukutaan edelleen hyvin, joten sinänsä hyvin menee :) Ja tyttö kasvaa hyvin. Torstaina oli lastenlääkärikäyntikin ja terve tyttö on. Tosi jäntevä ja tarkkaavainen.

Kun tyttö nukkuu, näkee hurmaavia refleksihymyjä.. :) Ne on niiiiin ihanan näköisiä. Niitä oikeita sosiaalisia odotellessa!!

Ja tosiaan ihanaa, kun on ollut upeita kelejä! Tyttö tykkää nukkua vaunuissa ja ollaankin tehty pitkiä vaunulenkkejä. Saa mamikin vähän raitista ilmaa ja liikuntaa :) Miten on muuten synnytyksestä palautuminen onnistunut muilta? Mulla häipyi kilot ja maha viikossa synnytyksen jälkeen. Nyt jälkivuotokin tuntuu vetelevän viimeisiään. Kohta on siis varmaan jälkitarkastuksen aika!

Hauskaa vappua!

Täällä "tissiraivarit" vaan jatkuu.. Joinakin päivinä oon saanut tytön syömään tuttia ja tyytymään siihen, toisina päivinä mikään muu ei kelpaa kuin tissi ja se huuto on ihan hirveä, jos ei tissi ole suussa. Mä olen välillä ollut tunti kaupalla ihan jumissa tytön kanssa tuon takia. Neuvolassa edelleen painotettiin, että täytyy antaa huutaa välillä ja tunkea vaan sitä tuttia suuhun. Mäkään en muuten mitenkään väkisin haluaiskaan opettaa tyttöä tutille, mutta tää nyt on ihan oman mielenterveydenkin kannalta parempi näin.
Jos kerran kyse ei ole mistään "tiheän imemisen kaudesta" eli vauva ei ole tilailemassa itselleen lisää sapuskaa, niin kai se tutti on paras vaihtoehto. Kyllä meilläkin välillä viihdytään tissillä koko ilta, mutta raivareita ei ole ollut.
Torstaina oli lastenlääkärikäyntikin ja terve tyttö on. Tosi jäntevä ja tarkkaavainen.
Meillä kävi neuvolantäti kotikäynnillä. Tytön paino on noussut jo melkein kilon syntymäpainosta, siis vajaassa neljässä viikossa. Eli ilmeisesti maitoa sitten tulee... Napa on vielä sellainen aika ällö ja erittää keltaista möhnää, siellä on pieni pätkä napatynkää jäljellä ja napa on niin syvä ettei sitä saa kunnolla kuivattua pumpulipuikolla. Ei kuullemma kuitenkaan näytä pahalta.

Kun tyttö nukkuu, näkee hurmaavia refleksihymyjä.. :) Ne on niiiiin ihanan näköisiä. Niitä oikeita sosiaalisia odotellessa!!
Joo sama täällä :)

Miten on muuten synnytyksestä palautuminen onnistunut muilta? Mulla häipyi kilot ja maha viikossa synnytyksen jälkeen. Nyt jälkivuotokin tuntuu vetelevän viimeisiään.
Kilot on lähteneet aika hyvin, ei niitä tainnut juuri tullakaan muuta kuin turvotusta. En ole käynyt vaa'alla kun en omista, seuraavalla neuvolakäynnillä sitten pääsen itsekin punnitukseen ;) Maha on vielä tuollainen vähän taikinainen mutta kai se siitä, jälkivuoto on lopuillaan. Tikkejä taitaa kyllä olla vielä jäljellä, mutta muuten alapää alkaa näyttää melko entisenlaiselta.

Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Virtaus :)

Ollaan siis kirjoiteltu odotusaikana ketjuun tuolla odotuskeskustelujen puolella, mutta näköjään muut eivät ole löytäneet tietään tähän ketjuun.

Meillä aloitettiin viime viikolla D-vitamiinitipat, ja tuntuvat aiheuttavan vatsavaivoja :( Vauva kitisee, ähkii, röyhtäilee, pieree ja kiemurtelee ja nukkuu vain lyhyitä pätkiä. Huomenna ajattelin jättää tipat väliin ja katsoa vaikuttaako ja käydä apteekissa ostamassa jotain toista merkkiä.

Tervetuloa Virtaus :)

Meillä aloitettiin viime viikolla D-vitamiinitipat, ja tuntuvat aiheuttavan vatsavaivoja :( Vauva kitisee, ähkii, röyhtäilee, pieree ja kiemurtelee ja nukkuu vain lyhyitä pätkiä. Huomenna ajattelin jättää tipat väliin ja katsoa vaikuttaako ja käydä apteekissa ostamassa jotain toista merkkiä.

oletko Sudenmarja kokeillut disflatyn tai cuplaton tippoja? meillä niitä on alusta asti käytetty masuvaivoihin. Itsekin tulee cuplatonia otettua jos on pitkiä kokouksia tai paljon istumista. Meidän pieni on nyt pari päivää nukkunut päivällä 3 h ja se on tuntunut ihan ihmeelliseltä.

Viimeksi muokattu:
Tervetuloa mukaan, Virtaus!

Meillä oli sunnuntaina ristiäiset ja päivä meni kaikenkaikkiaan hienosti. Tyttö oli alkuseremonian ajan ihan unessa, mutta sitten kun pappi otti syliin ennen viimeistä virttä, heräsi ja "lauloi mukana" sen viimeisen virren.. :) En ole ennen ollut ristiäisissä, missä pappi ottaisi lapsen syliinsä, mutta täällä Kauniaisissa se on ilmeisesti tapana.

Me ollaan käytetty Cuplatonia nyt vajaan viikon verran, koska olen alkanut epäillä itkuisuuden syyksi myös ilmavaivoja. Tuntuu, että se on vähän auttanutkin!

Niitä oikeita hymyjä on muuten jo näkynyt jonkun aikaa ja nyt tyttö on alkanut myös vähän äännellä. Ihania ääniä! :)

Tervetuloa mukaan, Virtaus!

Meillä oli sunnuntaina ristiäiset ja päivä meni kaikenkaikkiaan hienosti. Tyttö oli alkuseremonian ajan ihan unessa, mutta sitten kun pappi otti syliin ennen viimeistä virttä, heräsi ja "lauloi mukana" sen viimeisen virren.. :) En ole ennen ollut ristiäisissä, missä pappi ottaisi lapsen syliinsä, mutta täällä Kauniaisissa se on ilmeisesti tapana.

Meillä oli viikko sitten ristiäiset ja prinsessa kanssa nukkui mutta ihan koko toimituksen ajan. Tuntuu olevan aika rauhallinen neiti muutenkin, jos vain maha on täynnä:) Meillä myös pappi otti vauvan syliin täällä Kaarinassa.

Niitä oikeita hymyjä on muuten jo näkynyt jonkun aikaa ja nyt tyttö on alkanut myös vähän äännellä. Ihania ääniä! :)

Meilläkin on jonkin verran vauvapuheetta ja se on niin ihanan kuuloista =) Oletteko muut pitäneet paljon vauvaa mahallaan? Itse en ole juurikaan ja mietin että pitäisikö enemmän pitää, jotta motoriikka kehittyy.

Viimeksi muokattu:
oletko Sudenmarja kokeillut disflatyn tai cuplaton tippoja? meillä niitä on alusta asti käytetty masuvaivoihin.
En ole kokeillut, mutta vaihdoin D-tippoja. Neuvolantäti sanoi "D-vitamiinivalmisteet eivät aiheuta vatsavaivoja, ne vatsavaivat nyt vaan alkaa samoihin aikoihin ja se vaihe vaan pitää jaksaa ja niitä tippoja ei saa lopettaa". Seleevä, kiitos avusta... Kaverille oli sanottu neuvolassa "Näistä tulee lähes aina vatsavaivoja, aloita yksi tippa kerrallaan ja lisää sitten annosta". Näyttää siis terkkareiden käsitykset ja monen arkikokemus olevan aika monenlaisia ;)

Pari päivää annoin olla kokonaan ilman ja sitten kokeilin muutaman päivän Gefilus-tippoja yhden päivässä. Niistä tuli vähän oireita joten seuraavaksi oli listalla Jekovit. Niistä ei ole tullut oireita, olen nyt kasvattanut annoksen kahteen tippaan päivässä. En kai minä nyt kiduta lasta mahakivulla jos sen voi välttää vaihtamalla valmistetta... Tai sitten olen vain kuvitellut ne vatsavaivat ;)
Onneksi olkoon kastetulle! :) Me ajateltiin pitää nimenantojuhlat tuossa kesäkuussa.
Meilläkin on jonkin verran vauvapuheetta ja se on niin ihanan kuuloista =)
Joo meilläkin on tuo ääntely muuttunut vähän monipuolisemmaksi, mutta ei sitä oikein vielä voi sanoa jokellukseksi. Tyttö hymyilee ihanan aurinkoisesti <3
Oletteko muut pitäneet paljon vauvaa mahallaan? Itse en ole juurikaan ja mietin että pitäisikö enemmän pitää, jotta motoriikka kehittyy.
Minä pidän aika vähän mahallaan, koitan kyllä muistaa kantaa eri asennoissa. Minun ja vauvan kanssakäyminen kun on suureksi osaksi sylittelyä ja imetystä. Mieheni sen sijaan "jumppaa" tytön kanssa joka ilta, pitää mahallaan, kääntelee eri asentoihin yms. Vaipanvaihdon yhteydessä voisi aina laittaa mahalleen pikku hetkeksi, täytyy skarpata.

Viimeksi muokattu:
Hyvin vähän mäkään pidän tyttöä mahallaan (paitsi sylissä), koska ei viihdy ollenkaan.

Nyt on alkanut itkuisuus täällä pikkuisen rauhoittua onneksi. Hulluja porupäiviä kyllä mahtuu vielä arkeen, mutta paremmin on nyt mennyt kuin esim pari viikkoa sitten. Vaihdoin D-tipatkin siihen Gefilus-versioon. Oiskohan se jotain sitten auttanut..

Liikkuminen tytön kanssa on kyllä välillä haasteellista. Välillä menee hyvin, välillä ei todellakaan. Äskenkin kun käytiin vaunulenkillä..tai siis yritettiin käydä..tyttö huusi suoraa huutoa ja käännyttiin sitten takaisin, kun en viitti vaunuissa pitkään huudattaakaan. Ja oli puhdas vaippa ja maha täynnä. Välillä se ei vaan viihdy vaunuissa ollenkaan. Näyttää ihan yliväsyneeltä, mutta ei nukahda, vaikka miten heijaa ja hyssyttää.. Toissapäivänä käytiin ekan kerran kauppakeskuksessa lyhyellä shoppailureissulla ja se taas meni hyvin, tyttö nukkui nätisti koko reissun ja mami sai shoppailtua :) Mutta joka kerta, kun jonnekin lähtee, jännittää että tuleeko nyt hirveä huuto. :/ Kyllähän se huuto aina sillä korjaantuu, kun iskee tissin suuhun, mutta esim. vaunulenkillä ei kiinnosta alkaa puistonpenkillä imettää ja kun ei se välttämättä edes sitten auta kun sen hetken. Oon edelleen yrittänyt tunkea sitä tuttia suuhun, ja välillä tyttö sen huolii ja nukahtaa onnellisesti tutti suussa, mutta useimmiten ei kelpaa sitten millään. Ja koska neiti on tissiaddikti, mä niin toivoisin, että se hyväksyisi sen tutinkin lohtuna, eikä aina tarvis olla tissi suussa. Se kun ei edes aina syö, mussuttaa vaan. Puuh.. Oon ollut ihan loppu tän takia koko imetystouhuun.

Mutta silloin kun tytöllä on hyvä fiilis, hän on niiiin aurinkoinen ja hymyileväinen ja ihanasti pikkuisen "juttelee" :)

Meillä Gefilus-tipat näyttivät aiheuttavan ihan yhtä paljon ilmavaivoja kuin D-tipat, nyt käytössä Jekovit, mutta siitä tulee näköjään myös maha kipeäksi aina kun yritän kasvattaa annosta yli kahden tipan :/ No kohta pääsen täältä mökiltä takaisin sivistyksen pariin niin voin ostaa taas pari tippamerkkiä lisää...

Nappailin muuten itse niitä Gefilus-tippoja jonkin aikaa kun eivät lapselle käyneet, ja minullakin meni niistä maha sekaisin. Ihmettelin mitä olen mennyt syömään mutta sitten älysin pitää taukoa niissä tipoissa ja oireet hävisivät.

Oletko Nti80 kokeillut jos vauva viihtyisi paremmin liinassa tai repussa? Minun liinailuni on jäänyt vielä aika vähälle ja tyttö tuntuu itse asiassa nukkuvan vaunuissa paremmin kuin huonosti sitomassani liinassa... kun ei vaan osaa :D

Meillä on tuo kaikkein tihein iltatissittely ehkä vähän helpottanut. Sellaistahan se taitaa olla tämä alkuaika, 3 kk jälkeen kuullemma helpottaa.

Mä en kyllä ole huomannut ainakaan toistaiseksi mitään huonoa noissa Gefilus + D -tipoissa. Tuntuu, että on vaan helpottanut tilannetta. Mutta yksilöllistähän se varmasti on, mikä sopii ja mikä ei. Ja mä annan noi tipat aina illalla, eli jos niistä jotain vatsanpuruja tulisi, meillä tuskin nukuttaisiin öisin.. Ja viime yönäkin meidän neiti veteli sikeitä klo 22-4:30 ja siitä vielä yhden herätyksen kautta puoli ysiin.. :)

Meillä on Ergo Baby Carrier -rintareppu ja ainakaan toistaiseksi meidän neiti ei ole siinä viihtynyt... :(

Nää helteet kyllä ottaa nyt vähän koville. Itse oon normaalisti oikee helleihminen ja nautin kunnon lämmöstä ja auringosta jne, mutta nyt säälittää tuon pikkuisen puolesta, kun on niin kuuma.. Teutonian vaunuissa on kyllä se erittäin hyvä ominaisuus, että niistä saa sen kuomun takaosan auki ja siellä on verkko, ettei se koppa ole ihan pätsi, kun käy pieni tuulenvire. Eli vaunulenkkejä voi kuitenkin näilläkin keleillä tehdä. Täällä pk-seudulla on tänään lähemmäs 30 astetta ja tuntuu, että ilma seisoo. Ihan sauna tuolla pihalla. Eikä sisälläkään kauhean viileä kyllä ole... Enteilee ukkosia tämmöinen keli.

Onko teillä muuten vielä mitään vuorokausirytmiä? Meillä ei oikeastaan.. Illalla yritän saada aika samoihin aikoihin nukkumaan ja tyttö herää aamulla siinä 8-10 välissä. Usein parin tunnin jälkeen heräämisestä lähdetään vaunulenkille ja iltapäivällä nukutaan joskus vähän, joskus enemmän. Koskaan ei tiedä, kuinka kauan se uni maistuu.. Noh, ehkä tästä vielä jossain välissä muodostuu selkeämpi rytmi. :)

Heippa vaan kaikille! Mukana ollaan! :)

Meillä laskettuaika oli 9.3 ja tyttö syntyi 5.3..
Vauhtia on riittäny, eikä oo hirveesti ollu ylimäärästä aikaa että olis tietokoneelle ehtiny, muuta kun laskut maksamaan.. :) Esikoispoika (1v 9kk) pitää kyllä huolta ettei päivästä lopu vauhti.. ;) Muuten kyllä menny tosi hyvin.. Nyt hampaiden tulo aiheuttanu vähän kuumeilua ja kitinää..

Viime neuvolakäynnillä todettiin että tytöstä taitaa tulla aika pitkä.. :) Kuukaudessa kasvanu pituutta 5cm, nyt siis 5kk ja 68cm pitkä..

Täällä menee ihan mukavasti.

Vaihdoin sitten Gefilus-D-vitamiinitipat Jekovitiin ja vatsavaivat katosivat sillä. Sitten nappailin itse niitä Gefilustippoja ja sain oman mahani sekaisin... Eli ei ne näköjään sovi kaikille.

Tyttö kavaa kovasti ja vaatteita jää pieniksi, nyt jouduin laittamaan telakalle viimeisetkin kokojen 60-62 vaatteet ja siirtymään kokoihin 68-70. Ensi viikolla on neuvola niin näkee taas kuinka paljon oikein on kasvanut. Tyttö on edelleen täysimetyksessä, pian vois alkaa maistella kiinteitä.

Tämän hetken hitti on kaikkeen mahdolliseen tarttuminen ja maisteleminen. Hän osaa kääntyä vatsalleen muttei takaisin selälleen ja usein hermostuukin vatsallaan kun ei pääse mihinkään. Sitten kun hänet menee kääntämään selälleen hän kääntyy samantien takaisin... Jalat vatkaavat kyllä sinnikkäästi ja hän koittaa vetää polviakin mahan alle.

Meilläkin kasvetaan kovaa vauhtia. Viime viikolla neuvolassa tyttö oli 61,5cm ja 6395g.

Tyttö on kääntynyt muutaman kerran mahalta selälleen ja sängyssä selältä mahalleen. Tätä on tapahtunut kuitenkin satunnaisesti ja sitten taas keinutaan vaan kyljeltä toiselle.. Hän ei kauheasti viihdy edes mahallaan, joten ilmeisesti hirveetä hinkua siihen kääntymiseen ei ole.

Juttua tulee solkenaan, se on aika hellyyttävää :) Ja hymyjä ja nauruja. Alku oli niin kovin itkuista, että nyt on niin ihanaa, kun kaikki on niin paljon helpompaa, eikä itkua tule kuin selkeästä syystä. Ne ekat kaksi kuukautta olivat oikeasti ihan hirveitä. Imetin tuntitolkulla ja silti tyttö vaan huusi. Tilanne alkoi helpottaa 3kk kohdalla, onneksi. Mitään syytä itkuille ei löytynyt. Ja Gefilus+D -tippoja on meillä syöty toukokuusta asti ja ei niistä ole mitään oireita kyllä tullut.. Mutta noi on niin kovin yksilöllisiä juttuja.

Meilläkin kovasti tartutaan kaikkeen ja kaikki, minkä saa käteen, menee suuhun. Ja jos ei ole leluja käsillä, käsi menee suuhun. Kai ne hampaat kohta tulee.. Kuolaakin tulee ihan hulluna koko ajan.

Yöt nukutaan hyvin edelleen. Ennätys taitaa olla 9h putkeen. Normisti kuitenkin eka unipätkä on n. 6h, sitten nukutaan pari kolme 2h pätkää.

Mekään ei olla vielä kiinteitä aloteltu. Ensi viikolla neuvolantäti tulee kotikäynnille juttelemaan turvallisuusasioista ja samalla varmaan jutellaan sitten kiinteistäkin. Taidetaan aika pian ne kyllä aloitella, koska edelleen tyttö syö tosi usein.

Yhteistyössä