Maalismammoja?

  • Viestiketjun aloittaja anno
  • Ensimmäinen viesti
katriina-
Oltiin jo toisella sivulla!
Täällä ollaan vahvasti yhtenä kappaleena. Eilen sentään tuli viitisen napakampaa supistusta illalla, mutta ei niissä ollut minkäänlaista säännönmukaisuutta, varmaan 10-40min "välit". Pöh. Lenkkeilin eilen pitkästä aikaa normaalia enemmän, esikoinen viihtyi niin hyvin rattaissa ja oli ihana ilma! Ajattelin, josko joitain suppareita sais aikaiseksi, ja tulihan niitä sentään muutama, edellisiltana ei tainnut olla yhtään. Yö meni sit levottomammin, kun illalla ei saanut heti nukuttua supistusten vuoksi. Ja muutenkin nukuin jotenkin koiranunta...

minä-75:toivottavasti rauta tepsii ja saat olosi kohenemaan! Mä oon syönyt nyt rautaa pikkuannoksena raskauden puolivälin jäljestä, ja hemoglobiinilukemat ovat nyt samat kuin odotuksen alussa.

Millainen tilanne Maarialla mahtaa olla? Jokohan tuli kuitenkin lähtö synnyttämään?
 
minä-75.
Mun vasenta kantapohjaa särki eilen ja hieroin sitä,ni autto_Oiskohan se ollu siinä kohtu-pisteen kohalla...Ni sit yöllä supisteli kipeesti vähän aikaa.Ja nyt aamulla puolisen tuntia.Mut nyt taas rauhallista.
39+2 vko menossa,että onhan tässä vielä laskettuun aikaanki aikaa jälellä...Mut kummasti sitä vaan aina tässä vaiheessa alkaa synnyttämään lähtöö miettiä ja on vähän malttamaton.

Vielä väsyttää, mut otin taas rautaa, eiköhän se ala jossain vaihees tehota. Ja yöllä tuli taas univelkaa, ku kuopus itkeskeli kai MPR-rokotusta.Laitettiin se rokotus sille kuitenki eilen...
Tääl on tosi ankee keli.Vettä sataa ja loskasta.Asutaan Oulussa.
 
lusiina
Jep, keli on tosiaan aika kammottava, me asutaan myös täällä "pohjosessa" aika lähellä Oulua. :)

Toivottavasti sulla minä-75 alkais auttamaan tuo rauta, se on inhottavaa se olo ku on vaan aina väsynyt. Mitä rautaa syöt? Mulla on ollu ennen raskautta hemoglobiini aina tosi hyvä, n.150 mut sit jossai puolessa välissä raskautta tippu tonne 107.. :O olin kyllä tosi väsyny sillon.. Söin Obsidania ja nousi ihan hyvin sit, nyt se on ollu päälle 120 joka kerta neuvolassa, ja en syö enää. Eihän tuo oo lähelläkään mitä se on mulla ollu aikasemmin mutta eipä sen tarvikkaan. :)

Alko tekeen kamalasti mieli jotain hyvää.. Suklaata tms. Mies meni onneksi töihin autolla eli en pääse täältä minnekkään, tai no kävellen toki. :D No, saapa nähä joutuuko sitä lenkille ja samalla karkin ostoon vai kärvistelenkö ilman.. :)
 
lusiina
Tuli vielä mieleen, että on taisi tuo Elviira M lähtä silloin joku aika sitte laitokselle..? Jokohan kohta kotiutuu vauvan kanssa ja käy tänne ilmoittelemassa.. :)

Ja Maaria tosiaan, laitappa jotain kuulumisia, vai joko oot sairaalassa vauvan kans?

Hui, täähän alkaa meneen jännittäväksi.

lusiina, rv 38+4
 
Elviira M.
Hei maalismammat! Juu, lähtö laitokselle tuli yllättäen silloin torstaina 6.3. (rv 40+5).

Ja ihana tyttö syntyi illalla puoli kymmeneltä!! (3865, 51.5)

Eilen tultiin kotiin - ja nyt vasta kerkeän koneelle tätä ilmoittamaan.

Synnytyksestä jotain lyhyesti: avautuminen eteni nopeasti, en oikein ymmärtänytkään että nyt se synnytys on tosiaankin käynnissä. Silloin viiden maissa laitoin tänne viestiä ekoista tuntemuksista. Seiskan aikaan tajusin, että näitähän taitaa tulla säännöllisesti. Kasin maissa olivat jo tuntuvampia = kipeitä. Sairaalaan tulless( ysin mais) oli kohdunsuu täysin auki, vedet meni sisätutkimuksessa. Eiku synnytyspaita päälle ja saliin. Melkein heti tuli ponnistuksentarve. Ja n.10 min. ponnistin ja vauva oli maailmassa puoli kymmeneltä!

Avautumiskivut eivät missään vaiheessa olleet sietämättömiä. Ponnistaminen sattui ehkä enemmän kuin esikoiselta(silloin olin saanut epiduraalin), huusin nyt kyllä niin että kurkku oli myöhemmin kipeä. Mutta ei sekään ollut mitään tajunnanäärirajoilla -kipua. Huuto vain jotenkin tuntui "auttavan toimitusta", siksi annoin tulla..

Tosi positiivinen kokemus koko synnytys!!

Pitkätukkainen peikkoprinsessamme on aivan ihana ja tosi rauhallisen oloinen vauva.

Tsemppiä teille vielä odottaville! Hellikää masujanne, nauttikaa viimeisistä päivistä raskaana. Ottakaa vielä pari kuvaa ihanista vauvamahoistanne. Kohta ne ovat poissa ja vauvanne maailmassa.

t. Elviira M.
 
Elviira M.
Ja suuret onnittelut ja ruusukimppu Cosmicille isosta pojasta! Vauvat pitävät nyt kiireisenä, mutta koitetaan palailla vielä kirjoittamaan lisää kokemuksista, eiks juu.
 
katriina-
Onnittelut Elviira M. ja pikkuinen peikkoprinsessa!! Tosi nopea oli sitten tuo synnytys! Olikohan sulla esikoisenkin synnytys melko nopea?

Mulla on tänään ollut jonkin verran supistelua, mutta taas kivutonta ja vain pari kipeämpää. Hassua, että jotenkin tuo esikoisen syntymäaika 39+2 oli ikään kuin toinen laskettu aika, jotenkin sitä aatteli, että tää toineki saattaa syntyä samoihin aikoihin. Hullua :) Laskettuun aikaan on vielä 4 päivää, huomenna taas neuvola sitten.
 
minä-75.
Onnea Elviira M:lle tyttövauvan syntymän johdosta!
olipa tosi helpon kuulonen ja nopea synnytys.On ne synnytykset jokaisella niin erilaisia ja joka kertaki itellä vähän erilaisia... :)
Lusiinalle:syön Obsidania.Tuntuu,että nyt alkaa olla jo paljo pirteempi olo ku eilen,että nopeesti se auttaa tosiaan...
Kävin äsken pikku kävelyllä ja alko sattuu tonne aivan alas takapuoleen...Kai se vauva on jotenki niin alhaalla,että tollanen pikku lenkkiki on erilaista ku ennen...
 
minä-75.
Vielä Lusiinalle : synnytystä varten ois hyvä varmaan syyä sitä rautaa tai alkaa syyä sitä heti synnytyksen jälkeen...eli ku siinä synnytyksessä menettää verta, ni hemoglobiinihan saattaa laskea melko alas...Mut kyllähän ne sen sairaalas mittaa.
 
minä-75.
Minä taas täällä.
Eilen kerkesin jo kehua,että ois pirteempi olo,mut taas väsyttää.
En tiiä johtuuko siitä alhasesta hemoglobiinista vai ihan vain univelasta.
Kuopuski herätteli n.3 kertaa yöllä.Pitäs huudattaa siltä yöjuonti pois.Eli nokkamukista vaatii maitoa,ku herää.Tuttikin on...Välillä nukku jo täysiä yöunia,mut korvatulehusten ja muiden sairastselujen takia taas tullu tota yöjuomista.
Ois aika paljo kotihommia tehtävänä,mut ei auta ku levätä,ku ei oo kertakaikkiaan virtaa...
 
sere79
tässä oon kohta neuvolaan menossa. kiva päästä sinne taas.
melkeenpä tekis mieli toivoa niitä oikeita synnytyssupistuksia kun en ole niitä koskaan tuntenut, ei ole kummallakaan pojista ollut minkään laista yritystäkään ulos tulemiseen ja leikkaukseen ollaan hyvin päästy. ei sillä että jotain ongelmia hakisin mutta ihan vaan kokemuksen vuoksi edes kerran olisi kiva saada tuntea niitä vaikka tuskin ne "kivoja" on. taidan olla hiukan hullu :D :D
 
katriina-
Neuvolakuulumisia: sf edelleen 34, junnannut siinä nyt 3 viimeistä mittausta (joista ekan kyllä teki eri ihminen). Vauva siis laskeutunut jo tosi alas. Painoarvionkin sain, 3,5-4kg!! Apua, jos menee 2vkoa yli ajan ja on jo nyt liki 4kg? Eikös nuo vaavit kasva tässä vaihessa jopa 200g/vko? Esikoinen painoi vain 3,3kg, syntyi näillä main. Terkkari sanoi, että tää kyllä vaikuttaa isommalta.

Viime yönä ei tainnut tulla yhtään kipeää supparia. Sainkin hyvin nukuttua, olin aika väsy illalla. Kaks ihmistä jo tekstaillut aamulla, et vieläkö oon yhtenä kappaleena. Nyt ne kyselyt vaan lisääntyy tästä varmaan.
 
Kerde
ONNEA ELVIIRA M JA PEIKKOTYTÖLLE MYÖS!!! Olipas sulla "mukavan" tuntuinen synnytys.

Mäkin jouduin aloittaa syömään obsidania ja sitä on nyt viikon verran tullut popsittua. Täällä alkoi viimeinen viikko, kun la on ens keskiviikko. Siis voihan synnytykseen olla vielä kolmekin viikkoa, mut viime yönä mullakin alko supisteleen. Jee, jee! Eka kerta, kun tuli kivuliaampia supistuksia peräjälkeen eli kyllä tuo h-hetki lähestyy.

Me käytiin eilen ostamassa vauvelille auton kaukalo, joten nyt on suunnilleen kaikki tärkeimmät hankittu. Sen kunniaksi varmaan supistuksiakin tuli yöllä. No, tuplavaunut jäi vielä kyllä kauppaan, mut niitä ei varmaankaan tarvitse ihan heti. Ne voi hakea sitten, kun vauva on syntynyt. Me odotellaan uusia värivaihtoehtoja yhtiin kärryihin... Hieman turhamaista...

Huomenna taas neuvola, joten palaillaan silloin kuulumisten kera. Tsemppiä vauvojen hoitoon!

Kerde 39
 
sere79
neuvolassa kaikki ok, viikkoja nyt 37+3, sf-mitta 33 cm, pää alaspäin edelleen, sykkeet hyvät, verenpaine tosi alhainen niinku ollu koko ajan, ettei ihmekkään ku yhtmittaa huimaa, hb mun kohdalla tosi hyvä 123, ei se normaalistikkaan ton kummosempi ole mut nyt oon ottanu obsidania kun ehti laskee alle 90 yhdessä vaiheessa. kyllä mulla vaan se alottamisesta meni vaan 5 päivää ni jo näky ja tuntu teho siitä, ettei siinä niin kovin kauaa mennyt. painoa ei edelleenkään ole nimeksikään tullut lisää, maanantaina taas oksentelin siihen malliin ettei ihmekkään. muuten kaikki on hyvin ja mitään ihmeellistä ei ole, väsyttää silti vaan ja millään ei jaksaisi odottaa.
mutta kyllä se tästä iloksi muuttuu :)
 
lusiina
Oikein paljon onnea Elviira M ja koko perhe!!
Tosi positiivisen kuulonen synnytys.. :) Voi ihanaa.. Tuliko mitään repeämisiä tms..?

Mukavalta kuulostaa myös neuvolakuulumiset serellä ja katriinalla. Älä katriina huoli siitä isosta painoarviosta, mulla on myös iso vauva tulossa (ainakin mittausten mukaan, mulla siis ultralla mittailtu) ja eipä se auta kun ottaa vastaan mitä tulee.. Kuulostaahan tuo vähän hurjalta mutta kylläpä ne ammattilaiset sen tietää.. :) Ja sittenhän sen näkee mahtuuko vai ei. Ja poishan se on saatava se vauva joskus sieltä eli kai se sitten leikataan jos ei mahdu. Serellä oli ainakin ihan tosi positiiviset kokemukset sectioista, eli ei kai se sitten mitään kamalaa voi olla. :)

minä-75, koita nyt vaan levätä siellä, tankkaa rautavarastoja ja syö myös C-vitamiinia, se auttaa rautaa imeytymään.. :) Eli ei kun appelsiinejä kehiin. Tottahan se on että ei joka päivä jaksa niin touhuta, sillon on vaan parempi ottaa rennosti.

Itellä on tänään kummasti virtaa, aattelin lähtä ihan kävellen käymään kaupoilla nyt.. Jospa sitä sais aikaseksi. Perjantaina on mulla neuvola, eli sitte enempi kuulumisia täältäpäin.

-lusiina, rv 38+5
 
minä-75.
Katriinalle:
Neuvolan painoarviot on mun mielestä yhtä tyhjän kanssa, jos niitä ei tehä ultralla...Eli älä stressaa turhaan sitä, että sulle ois välttämättä mikään 4kg:nen vauva tulossa, se on todellakin vain epämääränen arvio.
Eli keskimäärin vauvat on n.3,5kg painosia ja jos terkkarista käsin tunnustelemalla tuntuu, että ois hiukan sitä isompi, ni sanoo varmuuden vuoks n.3,5-4kg.

Ja ei nelikilonen oo mun mielestä mikään mahoton synnytettävä (jos sen kokonenki sit tulis), mulla oli nimittäin kuopusta edelliset syntyessään 3120g ja 3490g ja sit kuopus olikin ykskaks 4120g.Kuopus synty vielä kasvot eellä ja käsi poskella ja päänympärys oli 38,5cm,ni silti se vaan mahtu ihan hyvin tulemaan ja oon tosiaan ite pieni kokonen.
En ite ois ikinä uskonu, että mä niin isoo vauvaa synnytän ja oisin varmasti vähän pelänny sitä mennä synnyttämään, jos oisin tienny etukäteen, mut ihan hyvä, etten tienny,koska oisin ihan turhaan pelänny.
Sit ku ne sano siinä synnytyksessä kuopuksen paínon,ni ajattelin,ettei voi pitää paikkaansa,että meillekö tuli yli 4kg:nen vauva.

Ultralla tehtyyn painoarvioon heittoa voi tulla 100-200g suuntaan tai toiseen.Siihen voi luottaa...Mulle tehtiin viime pe ultralla tän tulevan vauvan syntymäpainoarvio,3100g ja jos menis 2vk yli, ni sit n.3500g.
Ja mulle mun terkkari sai nyt maanantaina sf-mitaks saman ku sulla 34 cm.Senki perusteella en usko,että sulle mitään jättiläistä ois tulossa.
 
katriina-
Niin, onhan se painoarvio tuolla tavalla käsin arvioiden varmaan aika vaikea tehdä. Mä oon itse vauvana (synnyin 42+1) painanut 4,150kg, joten eihän se ihme ois vaikka vaavi oiskin iso. Tosin tulis vähän painoeroa esikoiseen (3,3kg), mutta ei ilmeisesti oo mahdotonta, aikamoiset erot olleet minä-75:nkin lapsilla.

Yöllä heräsin kahdesti vähän kipeämpään supistukseen. Siis jopa, kaksi supistusta tuli :) Aamullakin oli tuossa vielä yksi. Mutta kyllä ovat kovin harvassa nyt, ei ole sitten edellissunnuntain tullut yhtään "harjoitussarjaa". Laskettu aikakin on jo ylihuomenna, limatulppaakaan ei näy, joten alkaa tuntua, että taidetaan mennä yli ajan niin että raikaa.
 
Monte72
Jälleen huonosti nukuttu yö takana, niihin tosin jo tottunut. Lonkat huutaa halleluujaa ja veskissä saa ravata 30 - 120 min välein. Suorastaan helpottaa, kun koira söpöläisemme tulee kuin kello 6.40 hakemaan miestäni itseään ulkoiluttamaan ja saa nousta laittamaan aamiaista. Mulla nyt 40+3 ja TYMPIIIIIIII tää raskaus. Harjoitussuppareita enää jäljellä, kivuliaat supparit, jotka olleet riesana ja rajoitteena jo raskausviikosta 12 alkaen, loppu kuin seinään pari viikkoa sitten. Eli tämä ötökkä ei todellakaan aio tulla yksiöstään ennen pääsiäistä. Suunnittelemme silti varalta koiran vientiä hoitoon jo tänään, veljeni ja vanhempani kun eivät mitenkään riemastuneet mahdollisesta koiran yönoutoajatuksesta... Minä taas suren jo valtavasti etukäteen söpöläisestä luopumista, sehän on päivisin nyt ainoa seuralaiseni ja pitää mut jotenkin järjissäni ja pakottaa ulkoilemaan lyhyen lenkin päivälläkin säässä kuin säässä.
Eilen tuli pestyä ikkunat, täksi päiväksi suunnittelen muuta siivousta (jälleen, vaikka fiksumpaa ois varmaan odottaa siihen, kun koira hoidossa eikä tuomassa uutta kuraa sisälle). Tosin olen menettänyt kaiken uskoni kolmen S:n tehoon.
Semmoista valitusvirttä taas näin aamutuimaan, ehkä tämä tästä pirteämmäksi muuttuu...
Erityisest voimia kaikille yliajalla odottaville ja voimia loppurutistukseen. Suuret onnittelut jo vauvautuneille!
 
minä-75.
Mulla alko eilen särkee vasenta nivustaivetta ja kipu säteilee jalkapohjaan asti.Eli jonkinlaista liitoskipua kai.Koko yön särki ja vieläki...Ei oo aiemmin tollasta ollu...
Sit supistelee välillä kipeesti,mut ei mitenkään säännöllisesti...
Toisaalta ihan kiva,että jotain alkaa tapahtua,mut toi liitoskipu on tosi inhottava.Mieluummin ottasin suppareita vastaan.
Täällä on pitkästä aikaa hyvin nukuttu yö takana.Tai siis silleen,etten jääny valvomaan viime yönä tunniks-pariks,vaan jatkoin kuopuksen herättelyjen jälkeen heti unia.Paljo pirteempi olo_Oikeestaan ihan normaali.Ja ehkä se rautakin on nyt alkanu kunnolla imeytymään.
Voimia Monte 72:lle! Varsinki esikoisen odotus on tuskastuttavan pitkä, kun laskettuaika on ylitetty...Sitä ei jaksais enää oottaa yhtään...
Itellä tosiaan lapset syntyny 41+6,41+3 ja 42+0 viikoilla,joten kokemusta on...
 
katriina-
Täälläkin on kyllä' vähä ikävät tunnelmat tähän odottamiseen. Painontunne mahassa lähes koko ajan, kävellessä tuntuu ikävältä, vaikka pystyn kyllä onneks liikkumaan ihan ok. vaikka nukuin mielestäni suht ok yöllä, en ilmeisesti oo kuitenkaan saanut tarpeeksi unta, on niin väsynyt ja pinna kireellä -olo. Pitää koittaa saada tunnin päikkärit nukuttua, eilen nukuin vain puol tuntia. Jos sit helpottais.
 
minä-75.
Tänään toi liitoskipu ollu ihan älytöntä.Niin kipeenä,ettei pysty ku makaamaan.Otin Panadolia ja autto ehkä tunnin ajan,mut sit taas jatku kipu.Ei niitä särkylääkkeitäkään viittis kokoajan popsia...Toivottavasti tää nivuskipu ei jatku koko loppuraskautta...
 
Elviira M.
Hei vaan.
Tuosta kokoarviosta. Meillä meni kyllä täysin pieleen kaikkien tekemät arviot silloin esikoisen kanssa. Vielä synnytyssalissakin kätilö arvioi vauvan olevan 3,5-kiloinen, kuten aikaisemminkin oli arvioitu. No, maailmaan putkahti 4,5-kiloinen potra poika.
Mitään ongelmia ei kuitenkaan ollut, sillä vauva mahtui hyvin tulemaan. Välilihanleikkaus ja jonkinlainen repeäminen tuli, mutta niinhän tapahtuu pienempienkin vauvojen kanssa.

Omasta synnytyksestä vielä muutama juttu. Limatulppa mulla meni vasta silloin kun supistukset olivat tuntuvia. Tehtiin juuri sairaalaan lähtöä, kun huomasin sellaista verilimaa pöksyissä. Lusiina kyseli, että tuliko repeämiä tms. Tehtiin välilihanleikkaus ja sen lisäksi oli joku pintarepeämä. Onhan tuo haava vähän kurja juttu. Vaikeuttaa istumista, kun ei oikein saisi haavan puolella istua. Mutta esim. imettäessä istun (aika usein imetän kyllä makuultaankin) ja ne sessiot kestävät välillä pitkäänkin.

Jälkisupistukset olivat tällä kertaa hurjia. Tuntuivat lähes samanlaisilta kuin kovat avautumissupistukset. Esikoisen jäljiltä ei todellakaan ollut yhtä pahoja.

Oletteko te pikkukakkosen-odottajat pitäneet esikoisianne sairaalaassa vierihoidossa öisinkin? Mulla on molemmat olleet pari ekaa yötä hoitajilla aamuyöhön saakka. Ovat sitten tuoneet 5-6 maissa tissille. Nytkään en saanut ensimmäisenä yönä nukuttua, sillä tulin osastolle kahdentoista maissa yöllä. Eikä tosiaankaan tullut uni silmään, kun kaikki pyöri niin mielessä. No, seuraavana päivänä en tietenkään osannut nukkua. Illalla hoitajat kysyivät pidänkö vauvan vieressä. Ajattelin "kauhulla" tulevaa yötä: oma vauva herää ehkä kahden-kolmen-tunnin välein. Naapuripetiläisen vauva herää myös, mutta eri aikoihin. Sitten voi olla vauvojen kätinöitä muuten vaan. Ja sitten kun on hiljaista, pitäisi itse saada unenpäästä heti kiinni... Päädyin toiseen vaihtoehtoon: syötin iltasyötön kymmenen-yhdentoista maissa. Sitten vauva hoitajille. Itselle nukahtamislääke ja korvatulpat. Aamukuudelta vauva tuotiin viereen rinnalle. Onneksi imetys onnistuij ja vauva jatkoi vielä unia. Itsekin uinuin vielä hetken.

Oikeasti voi käydä niin, että kun äiti tulee sairaalasta vauvan kanssa kotiin, hän on rättiväsynyt eikä ole nukkunut kuin muutaman tunnin yössä. Tässäkin hommassa mahtaa olla sairaalakohtaisia eroja, ja jopa hoitajakohtaisia.

Mulla oli suurin osa sairaalakassin sisällöstä ihan turhaa. Mutta omia aamutossuja en ollut ottanut, kun minusta sairaalakengät on aivan ok. Ja sitten en saanutkaan koko kenkiä sairaalasta. Olivat kuulemma lopussa :O Hipsutin sitten sukkasillaan käytävillä, kunnes mies toi tohvelit kotoa.

Maidonnousu sai minut melkein sairaaksi. Rintoja pakotti ja sain hirveitä vilunväristyksiä. Oli pakko käydä pumppaamassa sairaalan sähköpumpulla helpompaa oloa. Liivinsuojia en hirveästi tarvinut. Maito nousi kunnolla vasta kolmantena vuorokautena synnytyksestä. Eka ja toka päivänä rinnat olivat vielä ihan pehmeät, ihan ihmetytti, saako vauva sieltä muka jotain.

Hei, mä alan kohta kirjoittaa romaania. Pitää kuitenkin lähteä katsomaan mitä tuolle typykälle kuuluu, kun on nukkunut jo nii-in pitkään.

Jaksamisia isojen mahojenne kanssa! Ketkähän on jo laitoksella? Maaria mahtaa olla ainakin..

t. Elviira ja peikkotyttö (1 vk )
 
minä-75.
Oon kuullu, että OYSissa hoitajat ei ota mielellään vauvoja nyt hoitoon yöksi, vaan pitäs ite hoitaa yölläkin...Ainakin tällä hetkellä, ku on ruuhkaa synnytysosastoilla.Maaliskuussahan on tunnetusti aina ruuhka-aika synnärillä...

Meiän esikoinen ja kuopus oli teho-osastolla heti synnytyksen jälkeen, että mulla on vain yhdestä lapsesta kokemus tuosta normaalista tapauksesta, että vauva on äidin kans osastolla.
Ni sillon ne kyllä otti sen hoitoon ekan yön ajaks, että sain nukkua.Seuraavina öinä taisin ite hoitaa...
 
katriina-
Mulla oli takana kolme huonoa yötä ennen synnytystä, yhteensä unta 6tuntia ja viimeisenä yönä supistusten välit. Olin todellakin niin väsy, että nukuin aina 5min pätkiä, vaikka edessä oli synnytys! Illalla osastolla synnytyksen jälkeen nukahdin samantien, vauva kainalossa, heti kun annettiin "lupa" nukkua eli mies lähti kotiin jne. Hoitajat herättivät syöttämään vauvaa, ja sitten taas nukuin. Nukuin koko seuraavan päivänkin aina, kun ei ollut vieraita tms. eli selkeesti oli jo niin paljon univelkaa, ettei ees tuo täysin uusi tilanne ja osaston vauvat yms. häirinneet unta ollenkaan. Vauva oli vieressä sängyssä, koska en ois uskaltanut nostaa sängystään viereeni. Hoitajat ehdottivat sitten, että vauva tulis viereeni nukkumaan sen sijaan, että oisivat ottaneet vauvan vauvalaan. No, se ja sama, eipä tuo herännyt vaan syömäänkin oli herätettävä ;) Kotona alkoikin sitten toinen meininki. Vielä toisenkin yön nukuin sikeästi, kolmantena aloin jo olla "normaali" ja todellakin kaivata kotisänkyä.

Heh, toivottavasti meidän vaavin painoarvio ei heitä kilolla ja tulossa olis 4,6kg vaavi! Tai no, mikäs siinä, jos tuo vaan mahtuu sitten tulemaan. Ehkä noita repeämiä/epparihaavoja tulee helpommin kyllä isojen vauvojen kans? Tosin kai synnytyksen nopeuskin vaikuttaa asiaan.

Sain nukuttua puolen tunnin päikkärit, ja siinäkin olin jo pari kertaa hereillä. Uni on jotenkin tosi pinnallista. On edelleen aika väsy olo, pitäis varmaan siivota taas täälläkin. jospa siitä sais niitä supistuksia sitten ;)
 

Yhteistyössä