Maalismammoja?

  • Viestiketjun aloittaja anno
  • Ensimmäinen viesti
lusiina
Täällä ei enää mitään.. :/ Alkaa jo vähän masentaa. Silloin toissailtana ja sitä edellisenä tuli jo ihan kunnon supparisarjoja, mutta eilen illalla yksi ainut kipeä supistus. Hah. ei taideta täällä synnyttää ennen kesää. ;) Nytkään ei mitään merkkejä ole ollut.. Edes limatulppa ei ole lähtenyt. Harmittaa kun neuvolassa eivät "tutki" tuota alakertaa, tietäis että missä mennään.. No, onhan tässä aikaa, mutta mietityttää vaan vauvan iso koko.. Kun oli torstaina jo painoarviossa 4,3kg ja kasvaa älytöntä vauhtia.. Että jos antavat mennä sen 2 viikkoa yli ennen ku käynnistetään niin se on yli 5 kilonen. Ja oishan se niin ihana saada se vauski jo syliin. Mutta ei auta ku odottaa vielä, on tässä 9kk jaksettu niin jaksetaan yhä edelleen.

Oonkohan jotenkin outo, kun musta on ihan kiva kun ihmiset kyselee ja laittaa viestiä että missä mennään ja onko uutisia? :) On mukava kun muutkin ottaa osaa odotukseen. Toisaalta onhan se tympiä aina vastata samaa, että ei vielä jne, mutta sitkeesti nuo kaverit ja sukulaiset jaksaa mun kuivista vastauksista huolimatta kysellä. :)

Antakaa nyt jotain vinkkejä millä sais tämän käyntiin? Saunaa on kokeiltu ahkerasti mutta se ei kyllä vaikuta yhtään.. Toista ässää mies ei oo kovin halukas enää koittamaan, ja on kai se ihan ymmärrettävää kun tokihan se huomaa etten pysty siitä ihan entiseen malliin nauttimaan. ;) Mutta pitää yrittää vielä houkutella. Siivous ei kovin innosta, mutta jospa alottaisin huomenna sitten kunnon suur-/kevätsiivoukset tässä talossa, ikkunatkin vois pestä. :D Oon kuullut että myös suklaa ois yks ässä lisää, ja sitä tulee varsinki näin pääsiäisenä syötyä, mut ei vaikuta. Antakaa nyt jotai vinkkiä!

Kaissuli: kyllä se siitä, kun on tuota limatulppaakin sulla tullut, niin voit olla varma että siellä jotain ainakin tapahtuu..

Mitkä fiilikset minä-75:llä? Onko tuntemuksia?

Katriina tais jäädä sille tielleen.. :D sairaalaan siis. Voi kun itekki pääsis!!

-lusiina rv 40+3
 
Kaissuli
Kaikki hyvin ja yliaikaiskontrolli varattu pe 4.4. et silloin viimeistään pääsee tosi toimiin...siis paree ois;)
nyt aamusta ollu masun nipistelyä...toivottavasti lähtis käynnistymään vaikka jo tänään...
 
minä-75.
Täällä sitä ollaan kokonaisena ja melko lailla normaali vointi,ihan vähän nipistelee vatsaa.
Tänään jo 9 pv yli lask.ajan eli sunnuntaina se tasan 14 pvää. Jospa sais sen yliaikaiskontrollin sille päivää ja sit vaikka käynnistäisivät...Huomisaamuna ois vika neuvolassa käynti ennen synnytystä.

Lusiinalle: Vinkkejä synnytyksen käynnistykseen on kuuluisat kolme ässää: sauna,seksi ja siivoilu.Sit syöminen kans...Et jos oikeen ähkyyn syö,ni saattaa supistella.
Mut mulla noi ei oo auttanu mitään.
Seksiä pitäs harrastaa vielä tietyssä asennossa (selällään ja jalat ylhäällä,tosi helppo asento tässä ison mahan kaa), et kohdunkaula kylpis spermassa...
Sit nännien hieronta voi kans joillain saada suppareita aikaan.

Mut ite ku jo 4:ttä ootan yliajalla, ni oon todennu, että ei meiän vauvat synny ennenku on niiten syntymäpäivä!
Eli itekseen noi meiän pojat on sit alkanu syntyy, vasta ku ovat kypsiä, ei oo mitkään konstit auttanu.Se synnytyksen käynnistyshän on hormonaalinen toiminta,että noi tahallaan aiheutetut supparit ei ainakaan mulla sit auta...
Vyöhyketerapia vois kans auttaa, mut sitä ois pitäny alkaa hieroo niitä pisteitä jo hyvissä ajoin.tietysti aina voi vieläki kokeilla.
Mä nyt en jaksa enää hermoilla, vaan ootan sunnuntaihin kiltisti. :)
Aurinkoista päivänjatkoa kaikille vielä kokonaisina oleville ja suppareita!
 
lusiina
Jep.. Niinhän se ku sanoit minä-75, että eipä ne vauvat taida tulla sieltä ennenku oikiaan aikaan sitte vasta. Ei auta mitkään ässät. :D

Kävin tänään neuvolassa, kaikki oli ok, poika vaan on melkonen jötkäle, reilusti yli 4 kiloa. Torstaina meen uudestaan, kuulemma on joku uus ultralaite tulossa sinne, ja on ihan esittelijäkin paikalla ja minä joudun koekaniiniksi.. No, sinne vaan esittelemään masua kaikille. :)

Kysyin sitten terkalta, että kuinka paljon annetaan mennä yli ennen ku käynnistetään, niin sano että sen 14 päivää.. Eli tulis mulla täyteen ens viikon pe, 4.4. Terkka suostui kuitenkin soittamaan sairaalaan, että voisko saada aikaisemmaksi ton ajan, kun ensisynnyttäjä ja yli 4 kiloinen vauva. olivat sairaalassa sitä mieltä, että vauva punnitaan vasta sitten kun on syntynyt. Mutta suostuivat sitten antaan mulle ajan ensi tiistaille, eli 1.4. silloin ois rv 41+4, eli toivottavasti käynnistävät silloin jos ei oo aikasemmin syntyny.

Itse toivon että syntyis tän viikon aikana mut saapa nyt nähdä..

Mites Kaissuli, onko masun nipistelyt siitä muuttuneet johonki suuntaan?

Laittakaapas taas kuulumisia. :)

-lusiina, rv 40+4
 
minä-75.
Kiva Lusiina,että pääset yliaikaiskontrolliin jo ens tiistaina,ku sulle on kuitenki iso vauva tulossa.Toivottavasti tosiaan käynnistävät sillon ja vauva mahtuu tulemaan normaalisti alateitse.
Tää meiän vauveli ei pitäs olla kovin iso.Tai viikko sit keskiviikkona oli sen 3300g,että jos vähän vielä kasvaa,ni varmaan n.3,5kg.
Kovasti vielä liikkuu mahassa.Tai ihan sattuu ku potkii...
Nyt illalla on tullu vähän harjoitussuppareita,mut ei mitään kovin kipeitä.Varmaan ihan rasituksesta,ku oon tänään touhunnu kaikkee...
Huomisaamuna tosiaan neuvolaan.
minä-75 ja rv 41+2
 
Kaissuli
Nipistelyt jäi sikeen..mitä nyt 1,5h kävelylenkin jälkeen nivuset oli ihan törkeen kipeet;) mitäs kävelin liikaa....
nyt hieman rauhallisempi olo...jännättää vaan että milloin tulloo. kun ei se niitä suppareita välttämättä anna ennen kun ollaan tosi toimissa. jaksamisia muille suppareita odotellessa:)
 
minä-75.
Mä taas täällä...Kävin neuvolassa ja sain yliaikaiskontrolliajan vasta maanantaille rv 42+1 sillon.Ärsyttää ku ne ei voinu sitä aikaa sunnuntaille antaa, en tiiä miks.Sillon meillä ois ollu lapsille hoitaja helposti saatavilla, nyt täytyy miettiä kelle ne veis...
Aion vaatia käynnistystä sit ma, jos tää ei oo siihen mennes itekseen syntyny vielä.
Voi ku ei tarvis sinne yliaikaiskontrolliin asti enää oottaa...
 
katriina-
niinpäs se lähtö sitten tuli sunnuntaina, ja 41+1 syntyi tyttö! iso oli, 4195g 53cm. Synnytys meni yllättävän kivuttomasti verrattuna siihen, millaista odotin. Omissa supistuksissa oli hyvin taukoja ja ainoa vahvempi supistus tuli vasta 7cm auki tilanteessa, kun kalvot oli puhkaistu ennen spinaalia. Ois varmaan ollut nopeampi synnytys ilman spinaalia ja ponnistamisen tarvekin jäänyt tallelle, mutta kivutontahan tuo loppu sitten oli puudutteen kanssa. Ponnistussuunta oli aluks vähä hukassa ku ei ollu tarvetta ponnistaa, mutta kun löytyi niin sitten vauva syntyi ihan ok. Hartiat vähän jumittivat, mutta ei tullut repeämiä, vain yksi tikki. Kaikenkaikkiaan oli ihmeellinen olo, että voiko synnyttämisessä päästä näin helpolla :) Tyttö on nyt unilla. Myöhemmin lisää :)
 
minä-75.
Onko kaikki muut pääseet jo synnyttämään ja minä täällä yksin odottelen vielä? :)
Nyt 11 pv yli lask.ajan.Edelliset syntyny 13,10 ja 14 pv yli, ni jospa tää sit syntys 11 tai 12 pv yli.Toiveajattelua. :) Kuitenki syntyy sit vasta 15 pv yli lask.ajan...
Oon yrittäny touhuilla lasten kaa jotain.Käyny kaupoissa,ku ei jaksas vaan kotona olla.Vähän sellanen levoton olo,ku ei tiiä millon synnytys alkaa.
Toivoisin,että alkas viikonloppuna,ku ois lastenhoitaja saatavilla.Maanantaina on vähän epävarma se hoitojuttu.Mut voinhan mä mennä eka itekseen sairaalaan ja mies tulla sit perästä.Vaik ikävää se on yksin mennä.
Tsemppiä kaikille vielä odottaville,jos niitä on!
 
katriina-
Tsemppiä teille vielä odottaville!! Ja kiitos onnitteluista.
Mulla eivät ne supparit muuten ollenkaan säännöllistyneet missään vaiheessa. Kun mentiin näytille varuiksi kuitenkin (teho lisääntyi mielestäni kummiskin niissä supistuksissa), niin ne harvenivat taas n.10minuuttiin tai ylikin. Olin kuitenkin auki jo 3-4cm, joten jäätiin sille reissulle. Pääsin ammettakin kokeilemaan :) Synnytyksen kestoa on siten vähä vaikea määritellä. Ekoista alle 10min suppareista meni kyllä 21 tuntia ennen ku vauva synty, aamusta 11 tuntia ku supparit tuntuvampia.. kesto laskettiin sitten aamusta.
VAuva vaikuttaa vähän helpommalta toistaiseksi kuin esikoinen. Masu vaivaa kyllä, mutta neiti kipristelee sitä hiljakseenkin jonkin verran, ei koko aikaa itke suureen ääneen. Aika hyvin on ainakin tänään unikin maittanut.
 
Kerde
Heissan!
Poika tuli sunnuntai aamuna 4050g ja 54cm!!! Oikein ihana karvaturri! Ei sitten ollut pieni poitsu, vaikka synnytysvastaanotossakin kätilö arvioi 3,5 kiloseks...

Synnytys oli tällä kertaa aika positiivinen kokemus. Amme, ilokaasu ja spinaali auttoivat kipujen kanssa. Kestoa tuli ainoastaan 7h 15min, kun edellisella kerralla 23h eli kolme kertaa lyhyempi koitos. Repeämän tikkaaminen koitui vaikeaks, sillä kätilö yritti kaks kertaa ja joutui purkamaan tikit pois, kun oli kuulemma huonoa jälkeä. Onneks kolmas kerta toden sanoi ja lääkäri sai tikattua repeämän kunnolla.

Sairaalasta kotiuduttiin eilen ja sen jälkeen onkin ollut hulinaa esikon kanssa. Vauva on tyytyväisen oloinen nuori mies. Mutta nyt taasen hommiin, joten palaillaan!

Ai niin, onnea katriina tytön tylleröstä!!!
 
lusiina
Voi, katriinalle suuret onnittelut tytöstä ja Kerdelle suuret onnittelut pojasta!! <3 Nyt onkin meidän ketjussa varmaan enempi vauvoja kuin odottajia..

minä-75, äläs nyt, oon minäki vielä täällä yhtenä kappaleena.. Eikä toivoakaan muusta. Mutta eiköhän yritetä viikonlopun aikana pukata vauvat pihalle? Siinä ois tavotetta :D

Onkohan Kaissuli vielä kans ehjänä? :)

Kävin tänään neuvolassa, olivat ostamassa sinne uutta ultraa ja pääsin koekaniiniksi. Oli myyntiedustajat sun muut paikalla. Kyllähän noilla vähän leuka loksahti kun painoarvioksi tuli yli 4,5kg tällä kertaa.. No, kaipa ne sitten sairaalassa katsovat että mahtuu syntymään.. Alkaa jo tuntumaan että sama miten tuo tulee ulos, kuhan tulee. Olkoot sitten synnytys tuskallisimmista tuskallisin tai vaikka joutuis sektioon, kunhan jotain vain nyt tapahtuisi!!

Huomenna meen 500 kilometrin lenkille, on kumma jos ei ala tapahtua. Saunaan voisin hyökätä tänä iltana vielä..

-lusiina rv 40+6
 
minä-75.
Onnittelut Kerdelle potrasta pojasta!
Kävin tänään taas n.tunnin lenkillä ja sauna on kuumenemassa.Katotaan vaikuttaako mitään.
Onpas Lusiina sulle tulossa iso esikoinen. Mut ei se sitä sano, että välttämättä sektioon joutus. Iteki oon ton 4120g painosen kuopuksen synnyttäny alateitse, vaik oon ite pienikokonen.Koitahan jaksella ja toivon,että pääset mahollisimman pian synnyttelee...
 
Kaissuli
Joo edelleen kotosalla...hiljaista on. Vaikka pari pv sitten kävin 1,5h lenkillä ni eipä supistellu pahemmin.pientä masun kovettumist ehkä. toissapäivänä työnsin kolalla lunta 40min ja si yöllä heräsin muutamaan kertaan suppariin, hieman jomotti, mut se taas siitä. että kaikkea on kokeiltu.siis todettakoot että tulee kun on tullakseen. nyt on ihan rauhallinen olo. toissailtana alko jo pää hajoilemaan ja itketti koko illan. mieski alko jo hermostumaan miun kiukuttelusta. nyt onnex ihan ok olotila. tasan viikonpäästä kontrolli. neuvolasta sano että sano sinne ettet suostu lähtemään ilman vauvaa kotiin....;) aijon vedota siihen, että mieheni opiskelee ja olisi ees hiukka helpompi jos synnytys olis pe, ni olisi kax pv aikaa vaan olla meidän kanssa sairaalassa. kyllähän sieltä koulusta tietenkin poissa voi olla, mutta takas ne hommat kummiskin pitää tehdä. toivottavasti menee si läpi ehdotus, siis jos sinne asti joudutaan....
 
minä-75.
Täällä jo 41+5 rv menossa eli 12 pv yli lask.ajan.
Eilen illalla tuli sen lenkin ja saunomisen jälkeen vähän kipeitä supistuksia,mutta kyllä ne sit levolla rauhottu.
No mulla on maanantaina se yliaikaiskontrolli,että sit pyydän käynnistämään,jos ei oo siihen mennes itekseen syntyny.
Se mua vaan stressaa mihin noi lapset vie jos synnytys tulee yöllä.Päivällä ois vähän paremmin lastenhoitoapua.No jospa tää ei yöllä syntys,kuten ei edellisetkään.Synnytys on kyllä alkanu yöllä,mut sairaalaan oon menny aamuyöstä/aamusta...vähän harmi vaan lähtee kuskaa lapsia kesken unien johki.
No kivempi kuitenki,että mies tulis mukaan,ku yksin mennä synnyttämään.
 
katriina-
Onnittelut Kerdelle!
Mulle sanoivat sairaalassa, että isompikin olisi mahtunut hyvin tulemaan lantiosta. Ja en oo ulospäin mitenkään isokokoinen, joten ei se siitä oo kiinni. JA mun äiti on synnyttänyt mut perätilassa, olin 4150g painava ja esikoinen. Ja äiti oli 42kg ennen raskautta, ja pienilanteinen ulospäin.
 
lusiina
Hei taas.. Oon vähän sekasin tällä hetkellä. Mua ei enää niinkään pelota tuo lapsen koko, vaikka kaikki sitä kauhisteleekin kun kerron. Onhan se iso joo, mutta onkai ne muutkin isoja lapsia synnyttänyt. Itse esikoisena painoin 3,7 kiloa, vuoden päästä syntyi pikkuveljeni ja oli yli 5 kiloa. Äitini on minua yli 10 senttiä lyhyempi, ja ollut tuohon aikaan varmaan 10 kiloa laihempi, hoikka naikkonen. Ihan alakautta mahtui syntymään, mitä nyt kummatkin solisluut katkaistiin synnytyksessä ja nyt 20 vuotta tuon synnytyksen jälkeen äitini mahaleikkuksessa selvisi että vatsalihakset olivat repeytyneet 5cm..

Nojoo, mutta siis sekava olotila johtuu siitä tällähetkellä kun mies vietiin aamulla ambulanssilla sairaalaan, n.150km päähän. Kovat mahakivut, on ollut ennenkin ja jo kerran leikattu. Nyt tod. näk. toinen leikkaus edessä elleivät kivut lakkaa.. Epäillään kaikkea suolen solmuista tukoksiin yms.. No, eipä umpparia voi enää epäillä kun se(kin) poistettiin viime leikkauksessa. Itse en jaksanut lähtä ajamaan ambulanssin perässä nuin kauas, jos leikataan niin kai sitä pitää mennä huomenna katsomaan, en vain tiedä miten selviän automatkoista. Toki jos synnytys alkaa niin voin jäädä sinne sairaalaan synnyttämään, vaikka se ei olekkaan se sairaala mihin olen muuten menossa, vaan tuo on tuossa 50km päässä. Mutta se tässä juuri riepoo, kun EN HALUA MENNÄ YKSIN SYNNYTTÄMÄÄN! En en en. Vaikka ei kai se auta, eihän kukaan voi valita milloin sairastuu, mutta kyllä osui nyt pahimpaan mahdolliseen aikaan. Toivottavasti mieheni vaan toipuisi nyt kovin nopsasti ja pääsisi synnyttämään, vaikka meidän tuurilla se on turha luulo ja vauva syntyy ens yönä.

Vielä ei ole siis tietoa, milloin mies pääsee kotiin tai siis mitä nyt tästä eteenpäin. Seurataan, ja jos kivut vaan jatkuu niin sitten leikataan. Ja jos leikataan, niin se tietää semmoista viikon sairaalassaoloaikaa vähintään, eli sinä aikana vauva ainakin ihan varmasti syntyy.. Ja tietenkin tänään on nyt päivän supistellut ja ollut outo olo, kun aikaisemmin ei mitään. No, ei tässä vielä mihinkään lähdetä, pitää koittaa nukkua nyt kun tuli viime yö valvottua niiden miehen kipujen kanssa. Mutta tuli siis ihan nyt semmoinen olo, että viikonloppuna tapahtuu. Siis että syntyy nyt vklp, mutta saapa nähdä.. Tiistaina sitten viimeistään kun on se äippäpoli käynti, ja varmaan käynnistävät kun on niin iso vauva. Ja aion kyllä vaatia myös sitä. Pitää vaan yrittää nyt selvitä yksin täällä. Jos tulee kovin kiire lähtö tai jotain ongelmia, niin voin kai soittaa ambulanssin tai jotain, ei varmaan kannata lähteä itsekseen ajeleen sitä 50 kilsaa..

Äh, on varmaan kovin sekavaa sepustusta, oon väsynyt ja tietty ihan omissa ajatuksissa nyt ton asian kans, että miten miehen käy ja miten käy mun synnytyksen. Taidan mennä saunan kautta nukkumaan..

-lusiina rv 41+0
 
minä-75.
Lusiina-raukka, voi hyvänen aika, kaikkea sitä voiki sattua.
Ei kyllä noin viimesillään tollasia ikäviä juttuja kaipais ja varsinki ku sä oot ensisynnyttäjä! Voimia kovasti sinne sulle!
Ja toivotaan nyt, ettei teiän vauva kiirehtis maailmaan sit kuitenkaan ennen tiistaita, että mies pääsis kans mukaan synnytykseen. Ois se aika rankkaa yksin ekaa synnyttää, mutta eihän tilanteelle tietenkään mitään vois jos niin kävis.Pidän peukkuja,että vauva oottelee vielä hetken ja miehesi pääsee mukaan...Tai sit teet vararatkasun ja pyydät jotain kaveriasi mukaan,jos miehesi ei pääse.Onnistuisko sellanen? Eihän se oo kovin kivaa,mut jos sul ois joku hyvä ystävä,jonka voisit tueks ottaa,ni suosittelisin,ennemmin ku että oot ihan yksin synnyttämässä.
Ja toivottavasti miehelläsi ei olis mitään vakavempaa ongelmaa mahassa.No onneks pääs nopsaan hoitoon ja varmasti kaikki mahollinen tutkitaan.
 
lusiina
Jep, eihän se auta ko toivoo parasta.. Eipä tuosta sen mahasta oikein osata sanoa mikä siinä on, vuosi sitte oli leikkauksessa sen kans ja sillon tehtiin myös monta ambulanssi reissua, mut ei se sillon niin tuntunu pahalta ku ite jakso olla mukana mutta ei sitä tässä tilassa taho jaksaa.. Joo, oma äitini on luvannu tulla mukaan jos lähtö tulee nyt, onneksi asuu tuossa matkan varrella sairaalaan. Mieluummin otan sen ku kaverin, koska ei kavereista oo kukaan synnyttäny (paitsi yks mutta sitä en todellakaan halua mukaan. :D) niin epäilen että oisko heistä samalaista apua kuitenkaan.. Varmasti olisivat ihan tosissaan mukana jne, mutta kuitenkin oma äiti on synnyttänyt monta kertaa niin jotenkin sitä luottaa sitten siihen paremmin..

Mietin itekkin että jos kaikki menee hyvin, niin saadaan mieheltä kivut loppumaan ja leikkausta ei tarvi ja pääsee kotiin ja vauvakin jaksaa odotella vaikka sinne tiistaille, että oltais kumpikin mukana.. Mutta toisaalta jos mies nyt leikataan, ei varmaan pääse kotiin tiistaiksi, eli sitten ihan mielellään synnyttäisin vauvan jo viikonloppuna jos kuitenkin joudun sen ilman miestä tekemään, kun tuo on jo niin iso ja kasvaa kovaa vauhtia. :) Vaikka ei mua edes jaksa enää se koko pelottaa, kylläpä ne ammattilaiset sitten osaa siellä katsoa missä mennään.

Äskön soitteli mies että nyt ei ainakaan yötä myöten aleta mitään tekemään, mennään kipulääkkeillä ja jos aamulla vielä jatkuu niin sitten päätetään siitä leikkauksesta. Nenä-maha-letkussa se raukka siellä nyt makoilee.. Jos huomenna leikataan niin haluaisin kyllä mennä käymään siellä sitten, kuskejakin on onneksi jo lupautunut ettei tarvi lähtä yksin ajelemaan sitä 150kilsaa ees taas.. Ja voinhan tietty sitten sinne sairaalaan jäädä synnyttämään, jos niin sattuisi käymään.. Siellä sitä sitten oltaisiin kumpikin sairaalassa, eri osastoilla. :p

Alkaa kuulostaan kyllä jo vähän hassulta.. Jospa sitä koittaisi taas saada vähän unta..
 

Yhteistyössä