Maamme laulussako vihapuheen piirteitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hra Majuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Onko isänmaallisissa lauluissa vihapuheiden piirteitä?

• Kyllä on

Ääniä: 3 11,5%
  • Ei ole

Ääniä: 24 92,3%

• Äänestäjiä yhteensä
    26
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa,
soi, sana kultainen.
Ei laaksoa, ei kukkulaa,
ei vettä, rantaa rakkaampaa,
kuin kotimaa tää pohjoinen,
maa kallis isien.

On maamme köyhä, siksi jää,
jos kultaa kaivannet.
Sen vieras kyllä hylkäjää,
mut meille kallein maa on tää,
sen salot, saaret, manteret
ne meist on kultaiset.

Ovatpa meille rakkahat
koskemme kuohuineen,
ikuisten honkain huminat,
täht´yömme, kesät kirkkahat,
kaikk´kuvineen ja lauluineen
mi painui sydämeen.

Täss auroin, miekoin, miettehin
isämme sotivat,
kum päivä piili pilvihin
tai loisti onnen paistehin,
täss Suomen kansan vaikeimmat
he vaivat kokivat.

Tään kansan taistelut ken voi
ne kertoella, ken?
Kun sota laaksoissamme soi,
ja halla näläntuskan toi,
ken mittasi sen hurmehen
ja kärsimykset sen?

Täss on sen veri virrannut
hyväksi meidänkin,
täss iloaan on nauttinut
ja murheitansa huokaillut
se kansa, jolle muinaisin
kuormamme pantihin.

Tääll´olo meill on verraton
ja kaikki suotuisaa,
vaikk onni mikä tulkohon,
maa isänmaa se meillä on.
Mi maailmass on armaampaa
ja mikä kallimpaa?

Ja tässä, täss´ on tämä maa,
sen näkee silmämme.
me kättä voimme ojentaa
ja vettä rantaa osoittaa
ja sanoa: kas tuoss´ on se,
maa armas isäimme.

Jos loistoon meitä saatettais
vaikk´ kultapilvihin,
mis itkien ei huoattais,
vaan tärkein riemun sielu sais,
ois tähän köyhään kotihin
haluamme kuitenkin.

Totuuden, runon kotimaa
maa tuhatjärvinen
miss´ elämämme suojan saa,
sa muistojen, sa toivon maa,
ain ollos, onnees tyytyen,
vapaa ja iloinen.

Sun kukoistukses kuorestaan
se kerran puhkeaa,
viel lempemme saa hehkullaan
sun toivos, riemus nousemaan,
ja kerran, laulus synnyinmaa
korkeemman kaiun saa.

Paavo Cajander

Maamme-laulu on kiellettävä heti ja välittömästi raSSistisena vihalauluna ja tilalle otettava jokin monikulttuurisuuden ihanuutta ylistävä veisu.=)

Poliisi valvoi "Kuka pelkää mustaa miestä" -tapahtumaa
Keskiviikko 24.8.2011 klo 09.17
Nuorison kokoontuminen maahanmuuttajien asuinalueelle hämmensi Lieksassa.

Pohjois-Karjalan poliisille satoi eilen vihjeitä Facebookissa leviävästä kutsusta, jossa nuorisoa pyydettiin kokoontumaan maahanmuuttajien asuinalueelle Lieksassa. Tapahtuman nimi oli "Kuka pelkää mustaa miestä".

- Kiinnostuimme tapahtumasta, koska tapahtuman nimi oli tämä. Lähtökohtaisesti voisi ajatella, että tällaiseen nimeen liittyisi rasistisia viitteitä, kertoo komisario Kimmo Wetterstrand Pohjois-Karjalan poliisista.

Wetterstrandin mukaan illan ja alkuyön aikana paikalle tuli lopulta joitakin kymmeniä nuoria. Poliisi puhutti heitä, mutta epäselväksi jäi, mikä heidän motiivinsa tulla paikalle oli.

- Sitä emme saaneet koskaan tietää, mitä olisi tapahtunut, jos poliisi ei olisi ollut paikalla.

Rikos?

Poliisi selvittää parhaillaan, täyttävätkö kutsu ja siihen liittyvä tapahtuma jonkin rikoksen tunnusmerkistön.

Lieksassa on tapahtunut viime aikoina rikoksia, joissa Wetterstandin mukaan on ollut rasistisia viitteitä.

- Kyseessä on ollut lähinnä väkivaltarikoksista ja vahingonteoista. Paikalliset ja maahanmuuttajat ovat tapelleet ja maahanmuuttajien autoja on rikottu, Wetterstand kertoo esimerkkeinä.

Poliisi muistuttaa, että "Kuka pelkää mustaa miestä" -kutsun julkaisu tuskin edistää maahanmuuttajien ja suomalaisten välistä kanssakäymistä. Pohjois-Karjalan poliisi aikoo puuttua vastaaviin kutsuihin jatkossakin.

[QUOTE="vieras";24480417]Mitä mieltä palstan monikulttuurifanaatikot ovat Maamme-laulun sanomasta, sisältääkö se vihalaulua vai ylistääkö se monikulttuurisuuden ihanuutta?[/QUOTE]

Noh tuon Suomen kansallislaulun kirjoitti ruotsiksi Runeberg ja sen suomensi joko Cajander tai viipurilaissyntyinen Krohn. (Krohn kai oikeasti, vaikka Cajanderin piikkiin usein pannaankin.
Sen sävelsi saksalaissyntyinen Pacius ja kyseessä on sama melodia kuin myös Viron kansallislaulussa.
Eli kyllä se oman aikansa monikulttuurisuutta edustaa.
:)

No siis mitä hevonv***nhel***iä?!?!

Voi elämä, kele ja tana...

Anteeksi, tällainen aihe laukaisee vihapuhekeskukseni..

*"#¤%%!!

Olen sanaton. Ai kun mua nyppii nää vihapuhejutut.. Ja mua myös rassaa se että isänmaallisuudesta on pikkuhiljaa muodostumassa myös kirosana. Kuten olen tupannut huomaamaan että suomileijonaakin pidetään koko ajan enemmän rasistin merkkinä, no minä en omastani luovu, enkä varmasti selittele sitä enää yhdellekään ihmiselle joka ei tajua.

Mitähän mä taas aloin jaarittelemaan... Aiku mua ärsyttää....

*"#¤%%!!

Olen sanaton. Ai kun mua nyppii nää vihapuhejutut.. Ja mua myös rassaa se että isänmaallisuudesta on pikkuhiljaa muodostumassa myös kirosana. Kuten olen tupannut huomaamaan että suomileijonaakin pidetään koko ajan enemmän rasistin merkkinä, no minä en omastani luovu, enkä varmasti selittele sitä enää yhdellekään ihmiselle joka ei tajua.

Spontaani tulivuorenpurkaus :D Ei vaan, ymmärrettävää polttaa päreet, rasismi on muotisana, se liitetään nykyään kaikkeen sellaiseen missä halutaan että muut eivät ole eri mieltä. Olkoon yhteys hatara tai ei.

Spontaani tulivuorenpurkaus :D Ei vaan, ymmärrettävää polttaa päreet, rasismi on muotisana, se liitetään nykyään kaikkeen sellaiseen missä halutaan että muut eivät ole eri mieltä. Olkoon yhteys hatara tai ei.

Niinpä.. Lampaita on niin suuri osa ihmisistä...

"Tämä on yleinen mielipide, minun varmastikin täytyy olla samaa mieltä ettei minua vain häädettäisi laumasta"

Tai jotain... Äh, pah..

*"#¤%%!!

Niin, eihän enää voi olla edes ylpeä suomalaisuudestaan, heti ollaan leimaamassa rasistiksi!

Että kuka tässä oikeastaan on se rasisti? Sekö, joka on ylpeä juuristaan, vai se joka tuomitsee nämä ylpeät?

Jokaisen pitää olla vähän nationalisti, ei siitä mitään tule jos omaa maataan ei halua puolustaa...vähän vierestä :) Maammelaulut ovat joka maassa nationalistisia ja tietenkin se oma maa on paras paikka. Mielestäni isänmaallisuus kuulukin näkyä varsinkin maammelaulussa, sehän on sen tarkoituskin. Jos nyt joissain lauluissa veisataan väkivaltaa niin silloinhan on tilanne toinen mutta maammelaulu...pöh, ei siinä väärää ole.

[QUOTE="vieras";24480577]Niin, eihän enää voi olla edes ylpeä suomalaisuudestaan, heti ollaan leimaamassa rasistiksi!

Että kuka tässä oikeastaan on se rasisti? Sekö, joka on ylpeä juuristaan, vai se joka tuomitsee nämä ylpeät?[/QUOTE]

Aivan..

Totta helvetissä on, ihan yhtäpaljon kuin esim. Joulurauhan julistuksessa.. Koko suomi pelkkää vihapuhetta.. V**tu, siel on taas joku maahanmuuttaja parkunu.. ÄÄÄÄÄÄÄÄÄrsyttävää!!

Jos ei jumalauta kelpaa, ni muuttaakoot vi**uun täältä... :headwall: :mad:

Ja kyllä, mua ottaa muutenkin kaikki päähän ja tää tästä vielä puuttu.... :mad:

• Tykkää
Reactions: Peppi1981
Jokaisen pitää olla vähän nationalisti, ei siitä mitään tule jos omaa maataan ei halua puolustaa...vähän vierestä :) Maammelaulut ovat joka maassa nationalistisia ja tietenkin se oma maa on paras paikka. Mielestäni isänmaallisuus kuulukin näkyä varsinkin maammelaulussa, sehän on sen tarkoituskin. Jos nyt joissain lauluissa veisataan väkivaltaa niin silloinhan on tilanne toinen mutta maammelaulu...pöh, ei siinä väärää ole.

Oko juutalaisella isänmaata ja jos on niin mikä?

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24480370:
Kyllähän maammelaulu on törkeän rasistinen ja vihaa leimuava biisi.
Tästä biisistä voitaisiin tehdä Suomen uusi kansallislaulu.

ihan kuningas idea!! Tätä vaan kaikki joikhaamaan tuonne kylille ja urheilu tapahtumiin jne... Nyt pitäis pikkuhiljaa rakentaa se joikhaus torni jossa täälä puhuttiin jokuaika sitten ja alkaa levittää Suomen ilosanomaa kaikelle kansalle!

Yhteistyössä