Hae Anna.fi-sivustolta

Maca-jauhe

Viestiketju osiossa 'Vaihtoehtoiset hoitomuodot' , käynnistäjänä Tuulikka, 12.09.2009.

1. Minä olen käyttänyt macaa nyt puolentoista viikon verran, laitan 1-2 tl aamukahviin. Onkohan merkkien välissä oikeasti makueroja, minulla on tuo Cocovi (?) merkkinen ja maku on mielestäni ihan hyvä, muistuttaa ehkä maitojauhetta. Samalla tuli spirulinaa ja acai jauhetta, ne vasta maistuukin kamalalle! Homeiselle mudalle :D

Miten nopeasti olette huomanneet macan vaikutukset? Olen masentunut ja jatkuva väsymys koko ajan päällä, kaipaisi lisää energiaa kun töissä on käytävä, toistaiseksi en ole huomannut yhtään mitään muutoksia.

2. minämake Vierailija

Kun luen mitä tahansa keskustelu/kyselylinjaa löytyy lauma kirjoittajia jotka -ei tiedä-tunne asiaa, mutta vastutaa tai antaa muuten tyhmiä kannanottojaan näillä palstoilla: olen kovasti ihmetellyt onko tämä oma laji ihmiskunnassa, vai sellainen yksinäisten joukko joka hakee seuraa vaikka millä konstilla, tosin ilkeät tuskin saa ystäviä.?!

3. Ninna Vierailija

Älä välitä minämake, noita huutelijoita ja nälvijöitä on tosiaan ihan joka ikisellä keskustelusaitilla. Kaipa joku tuollainen saa jotain tyydytystä päästessään nälvimään esim. kirjoitusvirheestä, joka ei kuulu asiaan millään tavalla. Ehkä noista pääsisi parhaiten eroon siten, ettei kukaan vaivautuisi provosoitumaan heidän teksteistään;) Eli kukaan ei vastaa jos viesti on selvästi nälvivä tai epäasiallinen muutoin.

Ja tällä palstalla pitäisi keskustella vaihtoehtohoidoista. Miksi tänne vaivautuvat ihmiset, jotka ovat jo valmiiksi kaikkea vaihtoehtohoitomuotoa vastaan? Ihmettelen. Itse en vaivautuisi esim. uskisten palstalle väittelee Jeesuksesta.

Ja siitä macasta, munkin piti heittää se roskiin. En kertakaikkiaan keksinyt mitään millä oisin voinut peittää sen kammottavan maun;D

4. +++ Vierailija

Näin on. Kun palstalla kysytään käyttökokemuksia tuotteista, niin muistakaa postata vain POSITIIVISIA kokemuksia.

5. Vihtori Vierailija

Vain positiivisia kokemuksia?
    Olen käyttänyt eri maca-laatuja säännöllisesti (asianmukaisin annoksin ja tauotuksin) yli kolme vuotta. Alkuinnostuksen jälkeen en ole havainnut tuon macan vaikuttavan itseeni niin enkä näin: ei edes sitä paljon mainostettua panetusta...
    Siispä lopetin eilen macan käytön loppuiäkseni.

6. Tulotsur Vierailija

Maistuu sahanpurulle. Jauhot suuhun ja vettä perään. Oiskohan vaikutuskin sama ;)

7. Niko77 Vierailija

Itse olen ainakin saanut pientä potkua seksielämääni macalla. Tuolta muuten yleisinfoa, mikäli kiinnostaa: Maca-Jauhe

8. Acam Vierailija

Ilmeisesti on niin että joillekin maca sopii, joillekin ei. Itse kokeilin Cocovin macaa. Aloitin hyvin pienellä annoksella ja lisäsin määrää ihan hitusen. Sain kovat vatsanpoltteet. Se ei todellakaan sopinut minulle, herkkävatsaiselle. Joten tietyllä varauksella. Itselle sopivat tuotteet täytyy vain etsiä, ja minulle tämä tuote ei nyt vain käynyt.

9. Hihiii Vierailija

10. Sisunna Vierailija

Kokeilin suosituksesta Macaa. Olen vaihdevuosien kynnyksellä (42), tosin FSH arvon mukaan ei pitäisi vielä oireilla. Niin tai näin, kokeilin Macaa . Käytin sitä aamuisin reilu t - lusikallinen ihan vaan veteen sekoitin. Noin 2 kk myöhemmin verikokeissa, ihan rutiini sellaisissa, sain suureksi yllätyksekseni kilpirauhasarvon, joka oli mittaamattomattoman alhainen. Menin varuiksi ottamaan sen uudelleen ja oikeassa se oli. Jatkotutkimuksia siis kehiin. Tulos kilpirauhasen liikatoiminta. Tutkimukset tosin jatkuu vielä(tarkempia kokeita), mutta tämä kaikki Macan käytön jälkeen. Olisi pitänyt minun vähän paremmin tutustua kyseiseen jahuheeseen, eikä vaan summanmutikassa alkaa lappaa ääntä kohti kun niin kehotetaan....tutkin asiaa lisää, ja minulla on perinnöllisenä tekijänä tosiaan tuo liikatoiminta isäni puolelta. Noin vuosi sitten otetuissa arvoissa ei ollut mitään häikkää ja nyt tämä Maca oli sitten se laukaisin sille sairaudelle. Olisiko tullut ilman Macaa, sitä ei voi koskaan tietää.

11. JUJUBE Vierailija

JUJUBE – Yksi parhaimmista hedelmistä
    JUJUBE, jota sanotaan myös kiinalaiseksi taateliksi ja punaiseksi taateliksi, tunnettiin Kiinassa jo kauan aikaa sitten. Sitä on käytetty kiinalaisena lääkkeenä ja terveysruokana yli 2500 vuotta.
    Kiinalaisen sanonnan mukaan kuusi jujubea päivässä säilyttää terveyden ja nuorekkuuden koko eliniän. Jujubea nimitetään “luonnon vitamiiniksi”. Siinä on C-vitamiinia 70-80 kertainen määrä verrattuna greippeihin ja appelsiineihin ja siinä on myös A-, B1- ja B2-vitamiinia, proteiinia, kalsiumia, fosforia, rautaa ja magneesiumia. Jujuben sanotaan myös lisäävän valkosolujen määrää, mikä parantaa immuniteettia, ja alentavan kolesterolia. Antioksidanttien tapaan niiden uskotaan tukahduttavan syöpäsoluja. Jujuben sanotaan myös auttavan monissa vaivoissa ja sen sanotaan myös estävän sappikivien syntymistä. Fosfori ja rauta ovat tärkeitä osteoporoosin ja anemian ehkäisyssä. Tätä moniravineista jujube -hedelmää pidetään Kiinassa terveysvaikutteisena. Niinpä Kiinassa erityisesti naiset pitävät jujubesta, koska sillä uskotaan olevan vaikutusta kauneuteen ja terveyteen.
    Tuore jujube -hedelmä on vihreä ja raikas kuin omena, mutta paljon pienempi. Se kuivuu luonnollisesti, kun se jätetään puuhun. Kuivuttuaan se tulee punaiseksi ja makeaksi. Se säilyy huoneenlämmössä yhden vuoden.
    Jujubesta on monia eri lajeja. Xingjiang -jujuben uskotaan olevan paras, koska siellä lämpötila on korkea, päivät ovat aurinkoisia ja yöllä on viileää. Sen vuoksi Xingjiang -jujube on makeampi kuin muualla kasvaneet. Tärkein asia on kuitenkin se, ettei Xingjiangissa ole saasteita.
    Me tuomme Pohjoismaihin Xingjiang -jujubea, parasta hedelmää parhaimmalta alueelta. Oy Nordic-Asia Consulting Ltd, Sähköposti: [email protected] .

12. Hansu Vierailija

Ostinpa sitten maca-jauhetta testatakseni olisiko siitä mitään apua yht'äkkiä ilmenneisiin kamaliin PMS oireisiini. Ennen maistamista luin kauhuissani tätä ketjua, ja äsken uskaltauduin maistamaan n. 1/4 tl. Ihmetyksekseni maca tuoksui minusta hyvinkin miellyttävälle, ja makua en erottanut ollenkaan kun sekoitin jauheen jogurttiin. Määrä oli toki hyvin pieni, mutta hyvä fiilis itselleni tuosta jäi. Nyt toivotaan että maca edes hieman tasoittaisi hormonitoimintaani, varmuuden vuoksi aloittelen nyt hyvin pienillä annoksilla jauheen käytön.

13. rinmppu Vierailija

Varoitus! Ethän syö macaa raakana

Maailmalla ja Suomessa on joku outo raakahippi ilmiö, kaikki mitä suuhusi pistät pitää olla raakaa. Vaikka joidenkin ruokien syönti raakana on järkevää, tiettyjen kasvien/juureksien kuten macan syöminen raakana on täyttä typeryyttä ja haitallista terveydelle. Maca pitää paahtaa tai lämmittää ennen käyttöä tai ainakin tehdä se kuumaan juomaan.

Perinteisesti maca on aina valmistettu joko keittämällä tai paahtamalla, eikä sitä ole koskaan syöty raakana. Raaka maca sisältää ihmiselle sopimattomia entsyymejä ja antiravinteita, jotka voivat aiheuttaa erittäin pahoja vatsakramppeja, kuumetta ja heikentää muiden ravinteiden imeytymistä (tämän takia useat saavat macasta vatsavaivoja ja ties mitä muuta). Ihmiskeho ei osaa hyödyntää macaa raakana, se ei imeydy kunnolla, toisin sanoen sen biosaatavuus on heikko.

Paahtaminen, kuumentaminen (gelatinointi) heikentää haitallisia entsyymeja jonka jälkeen maca on turvallista syödä. Kuumennus vähentää macasta vain proteiineja, vitamiineja, hiilihydraatteja ja itseasiassa parantaa macassa olevia sekundaarimetaboliitteja, joista macan terveysvaikutukset tulevat. Kun kuumennat macaa sen sekundaarimetaboliittien biosaatavuus parantuu ja ihmiskeho pystyy hyödyntämään ne paremmin. Näin saat macan hyödyt paremmin, ilman haitallisia entsyymejä tai antiravinteita.

Jos joku ei ymmärtänyt mistä on kyse… Kun kasvi kasvaa vaikeassa olosuhteissa kuten maca, kasviin syntyy sellaisia aineosia mitä se kasvi ei tarvitse normaaleissa olosuhteissa, näitä aineosia kutsutaan sekundaarimetaboliiteiksi. Tunnetuin sekundaarimetaboliitti jonka kaikki luultavasti tuntee on kokaiini, joka muodostuu kokapensaan lehteen. Useista kasveista eristetään näitä aineosia lääkkeiksi ja huumeiksi. Macasta kuitenkaan ei vielä ole eristetty yhtäkään lääkettä tai huumetta, joten se on edelleen sallittu markkinoilla ja normaalit kuluttajat voivat hyötyä siitä.

”Primary metabolites in maca are the proteins, carbohydrates, fibers, fats, vitamins, and minerals while secondary metabolites relate to the medicinal properties, although exact mechanisms are still largely unknown. The secondary metabolites of maca include macaridine, macaene, macamides, and maca alkaloids, which are only found in the Maca plant. Other secondary metabolites include glucosinolates and sterols.” – Hyvä artikkeli macasta: An Ancient Superfood!

Kuumenettu maca on tehokkaampaa ja ihmiskeho pystyy hyödyntämään sen paremmin.

Harmillista että Maca kauppiaat Suomessa eivät ole merkinneet pakkaukseen tätä ja useat saavat oireita macan käytöstä. Suomessa harva kauppias näyttää olevan kiinnostunut tuotteen laadusta tai oikeasta käyttötavasta, heitä kiinnostaa vain raha… Käy sääliksi niitä superfood innostuksessa olevia, jotka poimii kaupasta halpaa maca jauhoa. Super-ruoka innostus voi lopahtaa nopeasti kun makaat viikon kuumeessa ja vatsakivuissa. Samalla kun luet ne kuuluisat sanat ”ei välttämättä toimi kaikilla…” No ei tietenkään toimi, ellet käytä sitä niin kuin se on tarkoitettu käytettävän. Vaikka et saisi mitään ongelmia raa’asta macasta, se kannattaa silti kuumentaa, jotta et rasita kehoa turhaan ja saat macan hyödyt paremmin irti.

Biohakkeri Dave Asprey kertoo totuuden macasta suositussa Joe Rogan Podcastissa:

”A lot of stuff, like Maca root. Maca root is really good for you but you want to cook Maca root. I actually was about to launch Maca root. But the source I had was super high end, it was raw, hand crafted all that stuff. And then I did the research and it turns out raw Maca is not safe to consume. And traditional people always gelatinize it. They cook the heck out of it.” – Kuuntele lisää aiheesta: JRE #361 – Dave Asprey, Tait Fletcher 53:36

Jos olet jo ostanut raakaa macaa, ei hätää. Voit helposti paahtaa macan itse. Kaada pussi pellille tai vuokaan ja heitä uuniin ~100-150 astetta ja anna olla ~10 minuuttia (kunnes se muuttuu tummaksi, älä kuitenkaan polta sitä mustaksi). Testaa vaikka aluksi pienellä määrällä, tai ota mallia tästä videosta. Tämä varmasti tuhoaa jotain vitamiineja ja ravinteita, mutta macan hyödyt eivät tule vitamiineista vaikka joku raakahippi muuta väittäisi.

Voit oppia lisää tekemällä raa’an macan haitoista Google haun: raw maca not healthy. HALUISIN KYSYÄ KUN OSTIN TÄNÄÄN EKAN KERRAN MACAJAUHETTA NIIN KUULUUKO SE NYT KUUMENTAA VAI SYÖDÄ RAAKANA? KUN ITE PISTIN MACAN PUUROHIUTALEITTEN SEKAAN JA MIKROON JÄLKEEN PÄIN VAST MIETIN ET TUHOSINKO NYT KAIKKI RAVINTEET MACASTA KUUMENTAMALLA?

14. moimoi Vierailija

Upup! Mäkin haluaisin tietää tuosta, kuinka macaa käytetään. Voiko sitä esimerkiksi sekoittaa aamupuuroon? Pystyykö macan ravintoaineet käyttämään paremmin raakana vai kypsennettynä? Olisi kivaa lukea lisää kokemuksia macasta. Mä tilasin sitä juuri. :) Hyvinvointia Hyvinvoinnin Tavaratalosta | Saletisti ale

15. Irmeli Vierailija

16. Irmeli Vierailija

No nii olen syöny macaa nyt viikon. Panettaa hirveästi ihan kokoajan. Antaisin kyllä pillua ihan kelle vaan ja koska vaan kun tajuaisivat kysyä!
    Jatkuvasti on dildo käynnissä. Ja jos olen kaupungilla tms. on pakko tungea jotain sisään - pikkarit, kuulia tai ihan mitä vaan...
    Hyvä jauhoa on

17. Maca kannattaa ehdottomasti kuumentaa kiehuvassa vedessä tai paistinpannulla. Näin ravinteet vapautuvat ja imeytyvät erittäin tehokkaasti. Itse keitän maca jauhetta n.15min. ja annan jäähtyä ennen syöntiä

18. viisikulma Vierailija

minä olen ottanut 1 tl maca jauhetta reilun viikon ajan aina jugurtin kanssa. 8 päivänä otinkin tyhjään mahaan maca jauheen ja alkoi hirveät mahanväänteet jotka kesti yli 3 tuntia. no seuraavana päivänä otin sitten 1 tl jugurtin seassa , ruoan päätteeksi ja alkoi taas pahat mahanväänteet kunnes oksensin. ihmettelen miksi vatsaongelmaa ei aluksi ollut?

19. c33e33 Vierailija

http://dealerschoice.fi/ suosittelen tutustumaan sivuun jos musta kulta kiinnostaa. aitoa ja alkuperästä suoraan andeilta. puhtaampaa kun muut macat ja vaikutukset nään ainakin henk koht!

20. Petri Vierailija

Kuulostaa ihan miehen kirjoitukselta, mutta jos on nainen kyseessä niin kannattaa ehkä vähän pienentää annostusta =).

21. böö Vierailija

aaaaahahahaaaaaa nyt osu ja uppos

22. Timpputi Vierailija

Lisää vinkkejä macan käyttöön löytyy täältä: maca jauhe

23. Halut takas Vierailija

Hei, olen tilannut pussin cocovin luomu macaa. Miehen haluttomuuteen. Miten se kuumennus tai paahtaminen? Arveluttaa koko mömmön käyttö kun saa lukea niin paljon vatsanväänteistä. Ajaako saman asian jos kuumaan kahviin laittaa? Sen pitäis varmaan hautuakkin hetken. Mies kuitenkin kippaa maitoa sen verran sekaan ettei ole kauaa kuumaa. Miten se kiehautus tehdään?

24. Halut takas Vierailija

Käykö ve
    Laitanko vedenkeittimeen vettä ja jauhe lasiin. Sit odottaa että jäähtyy sen verran et saa alas.

25. vierailija Vierailija

NÄYTÄTKÖ TOTEEN YHDENKIN TUTKIMUKSEN MAAILMALTA MISSÄ ANTIOKSIDANTIT EDISTÄÄ KUOLLEISUUTTA? OLISIN ERITTÄIN KIINNOSTUNUT NÄKEMÄÄN!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri