Hae Anna.fi-sivustolta

Madeira

Viestiketju osiossa 'Rantalomat' , käynnistäjänä Matilda, 14.12.2009.

1. Matilda Vierailija

Mitähän "tavallinen" keski-ikäinen pari tekee Madeiralla? Levadat ei kiinnosta, liian paljon kävelemistä. Haluaisimme vähän lämpöä ja aurinkoa, hyvää ruokaa, istua ravintolassa, kuunnella musiikkia ja ottaa iisisti muuten vaan. Emme ole kiinnostuneita mistään rannalla makaamisesta, siksi valitsimme Madeiraa talvilomakohteeksi.(Tammikuu). Nyt vähän mietityttää että oliko oikea kohde. Mielipiteitä ja kokemuksia...onko kellään?

2. Tavallinen Vierailija

Olemme olleet kolmesti Madeiralla joulukuussa, yhteensä 5 vkoa. Kyllä se on juuri luonto ja siellä liikkuminen, mikä siellä on parasta. Funchal on tietysti ihan kiva kaupunki kulkea ja istuskella kahviloissa, samoin voi bussilla matkustaa ympäri saarta ja vierailla pikkukylissä. Itse harrastamme levadavaelluksia. Ilmat on talvella epävakaat. Ensimmäisellä kerralla olimme joulu-uudenvuoden 2 vkoa ja silloin oli suht mukavat säät, ei satanut juuri lainkaan. Mutta sitten yksi jouluviikko satoi lähes päivittäin ja nyt viimeksi vuosi sitten olimme 2 vkoa ja jälkimmäinen niistä oli tosi sateinen. Eli emme enää sinne lähde. Lämmintä kannattaa varata mukaan, samoin sateensuojat ja paljon hyvää lukemista.

3. Mies 64 v Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hei,

Olimme Madeiralla hieman vajaa 4 v sitten viikon 60 v päiviäni viettämässä.

Ei pidetty ko paikasta erityisesti .Jotenkin jäi tylsä maku.

Kävimme levadaretkellä, joka oli mukava.

Sen jälkeen olemme käyneet kerran Puerto De La Cruzsisa Teneriffalla.
    Lähdemme sinne uudestaan synttärimatkallani 2010.
    Jos terveys sallii, niin sinne uudestaan joka talvi.

Makuasioita nämä matkatkohteet:)

4. Numeroitu juoppo Vierailija

Niin hieno saari kun Madeira onkin, on talvikuukausien sää epävarma. Ottakaa kunnon sadevarusteet mukaan. Me olimme joulukuussa, äitini tammikuussa, ja ihan kunnon suomalaisia kumisaappaita kaivattiin. Kun vettä tulee sitä tulee kunnolla ja voi tosiaan tulla päiväkausia, mutta säällehän ei voi mitään. Sää myöskin vaihtelee paljon, päivisin voi sataa ripsauttaa monta kertaa.
    Vuoristossa satoi jopa lunta ! Hyvät vedenpitävät kengät ja tuulta pitävä kevyt takki on hyvät varusteet.

Meillä oli koko viikon vuokra-auto ja ajelimme joka päivä, saari tuli koluttua. Mieheni sanoi, että ei tartte enää tulla, saari on nähty, mutta minä voisin kyllä mennä uudelleen - mutta keväällä !
    Madeiran hintataso oli yllättävän kova, jos vertaa esim. Lissaboniin jossa olemme olleet Jouluna, ja sää oli mitä parhain, söimme jouluaterian Cascaisissa terassilla + 20 lämpöä ja aurinko paistoi.
    Suunnittelemme nyt matkaa Azoreille....

5. Madeirankävijä Vierailija

Azoreille kannattaa ottaa myös kumpparit mukaan! Sää ei ole yhtään sen parempi tai huonompi, kuin Madeiralla. (Kokemusta on usemmalta matkalta ja kummastakin kohteesta).

6. Barbeito Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Noista vastauksista saa minusta vähän väärän kuvan paikasta tuona vuodenaikana. En nimittäin jaksa uskoa, että minulla, jolla ei koskaan mitään tuuria ole missään asiassa, olisi Madeiran vuodenvaihteen säiden suhteen ollut ilmiömäinen säkä. Olen ollut siellä uudenvuoden aikoihin (eli lähinnä tammikuun puolella) kolme kertaa eli yhteensä kuusi viikkoa enkä ole tosiaan kumisaappaita tarvinnut. Yhtenä kertana sää oli (paikallistenkin mielestä) poikkeuksellisen epävakaata ja silloin jo mietittiin pitääkö ostaa yksi kappale sateenvarjoja. Ei sitten kuitenkaan ostettu vaan aina kuuron yllättäessä pelastauduttiin lähimpään baariin. Eikä oikeasti kastuttu kertaakaan.

Lämpöä on ollut aina minulle mukavan kesäisen tuntuisesti: shortsit ja t-paita asuna päiväsaikaan enkä illallakaan ole koskaan pitkiä housuja ja villatakkia kummempaa tarvinnut, eikä aina niitäkään. En tosin pidäkään kovin kuumasta, joku Thaimaa oli minulle aika kauhistus. Parhaimmillaan siellä voi tuohonkin aikaan vuodesta tulla ihan hiki, mutta tyypillisempää on ehkä meikäläistä tavanomaista kesäsäätä vastaava olotila. Ulkona tarkenee siis aivan hyvin käpytellä ja istuskella ulkoilmakuppiloissa.

Meikäläisen päähuvit siellä ovatkin kaupungilla käpyttely, syöminen ja juominen ja ympäristön ihailu ja toisaalta sitten saaren kiertely vuokra-autolla. Levadoille minäkään en ole viitsinyt lähteä tarpomaan (no jotain kaupunkilevadan pätkän kävelyä lukuunottamatta). Ja totta, ylhäällä voi hyvinkin olla lunta mutta eipä niinä kertoina kun moista on tapahtunut ole alhaalla tarvinnut vilusta kärvistellä silloinkaan.

Uimalassakaan ei ole tullut käytyä läheskään joka kerta. Se vähä mitä joskus on meressä käynyt keväällä niin melko vilakkaahan Atlantin vesi on silloinkin, eli rantapaikkahan Madeira ei missään mielessä ole. Yksi minua miellyttävä seikka sekin.

Että oleilua ja luonnon ja maisemien ihailua.

7. Madeiranmatkaaja Vierailija

Olen myös ollut joulu-tammikuussa Madeiralla ja säätila on ollut yleensä erinomainen (= lämpöasteita parikymmentä ja pääsääntöisesti aurinkoista). Yhden kerran on joulukuun alussa osunut huono viikko, mutta sekään ei ollut kaatosadetta aamusta iltaan.

Azoreiden ja Madeiran sääolot ovat hyvin samankaltaiset, kuten tuossa aiemmassa viestissäni mainitsin.

8. Matilda Vierailija

Kiitos teille vastanneille ja erityisesti Barbeitolle!
    Kyllä minä nyt uskon että reissusta tulee erinomainen. Olemme kaksi viikkoa, jos joku päivä sataa se ei ole niin kauheaa!

9. Helmi- Orvokki 60 v Vierailija

Hei !
    Olin viime tammikuussa Madeiralla ja aion lähteä uudelleen tammikuussa. Siisti paikka, ei rikollisuutta. Lämpötila oli noin + 20. Aurinko paistoi joka päivä lomallamme. Kaupoissa kovat ale-myynnit. Sai merkkitavaraa edullisesti nuorisolle.

10. ninna Vierailija

No otatte ensinnäkin Norwegianin uusilla koneilla lennot ja saatte wifin mitä esim. TUIlla ei ole. Älkää mättäkö lentokonesapuskaa vaan ostatte kentältä herkulliset voileivät reppuihin. Madeiralla on ihana ilmasto ja kaunista. Saarelaiset hymyileviä. Oltiin just viikko Sao Martinhon alueella, mitä suosittelen enemmän kuin Lidoa, joka ihan täynnä turisteja. Kuljeskelette vanhassa kaupungissa, teette kaapalihissillä ja korivaunuilla retken, kuuntelette ravintoloissa fadoa tai muuta ja syötte hyvin, lähellä paljon maksullisia kivoja merivesiuimaloita ja Praia Formosan hiekkaranta. Bussillakin köröttelee kivoihin paikkoihin. Gabo Ciraon näköalajyrkänteelle vaikka taksilla. On edullista. Kaunis saari, loisto mereneläväruokaa.

11. heguli Vierailija

Kolmas reissu, kaksi ensimmäistä kuukauden pituisia, tämä viimmeinen alkava 23.1.2017 kaksi viikkoa. Olen myöskin tyytyväinen saaren ilmastoon, en todellakaan kaipaa helventinmoista hellettä. Suomenkin helteitä, joita oli menneinä vuosina jopa +35, liika on liikaa. Sirius hotelli aamupalalla netistä ja samoin Finnairin suora lento. Että eiköhän se siitä..kohta lennetään...

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri