Hae Anna.fi-sivustolta

mäkikuisma

Viestiketju osiossa 'Vaihtoehtoiset hoitomuodot' , käynnistäjänä Jouhikko, 22.03.2011.

1. Jouhikko Vierailija

Tästä luonnonlääkkeestä olen kuullut kaikenlaista. Toiset sanovat, että on todella hyvä, toiset että on silkkaa plaseboa. Mäkikuismavalmisteita on kuitenkin tutkittu aika paljon ja apteekissa sanoivat, että tämä Hyperiforce Nova on lääketuotteeksi rekisteröity. Olen itse kärsinyt nyt aika pitkään lievästä masennuksesta ja alakulosta. Pitkään tarkoittaa siis yli vuoden. Haluan tähän jotain muutosta mutta en ihan ekana haluaisi suoraan kemiallista apua kokeilla. Uskon jotenkin, että tämä on selätettävissä muilla keinoin.

Nyt sitten päätin kokeilla mäkikuismaa ja tässä ilmoittaudun samalla vapaaehtoiseksi koekaniiniksi. Raportoin täällä vaikuttaako vai ei ja mitä tuntemuksia yleensä tulee. Lupaan olla rehellinen ja kertoa myös sen, jos ei tule mitään sanottavaa vaikutusta. Apteekissa sanoivat, että noin 10 - 14 päivää yleensä menee ennenkuin vaikutus todella alkaa näkyä ja jollei noin kuukaudessa mitään vaikutusta tule tai tilanne vaikkapa vaan pahenee, on syytä lopettaa ja hakeutua lääkäriin.

Muidenkin kokemuksia olis mukava kuulla. Mulle on ihan sama onko se pilleri vai usko mikä noissa vaikuttaa, jos se vaikuttaa. 20 euroa kuussa siitä että pääsee mustasta fiiliksestä ulos omin voimin ei ole kovin iso menetys.

2. kemiaa Vierailija

Nyt sitten olet kuitenkin kokeilemassa kemiallista apua. Mikä logiikka tässä on?

3. Jouhikko Vierailija

Sorry jos en nyt eilen jaksanut ihan rautalangasta vääntää. "Kemialla" tarkoitin niitä ns. "onnellisuuspillereitä", joita tuolta mt - puolelta jaellaan. Ja EI - en ole niitä mitenkään vastaan. Olen valmis niitäkin kokeilemaan, jollei tämä auta tai jos vaikka tuun vaan huonompaan jamaan.

Haluan kokeilla näitä, koska kiinnostaa ja koska minusta vaan olisi hienoa, jos luontaislääkkeillä voisi saada itsensä virkeämmäksi, iloisemmaksi ja toimintakykyisemmäksi. Sitä tunnen tällä hetkellä eniten tarvitsevani. Haluaisin esim jaksaa harrastaa liikuntaa enemmän, koska tiedän senkin auttavan ja jaksamisen puute on henkistä. Ei fyysistä. En nimittäin kuitenkaan ole ihan rapakuntoinenkaan.

Pillerin koostumus: mäkikuismauute, mikrokiteinen selluloosa, maissitärkkelys, soijapolysakkaridi, hydrogenoitu puuvillansiemenöljy. Sanoisin, että kuitenkin vähemmän "kemiaa" kuin lääketeollisuuden valmisteet. Nähtäväksi jää auttaako. Sain itseasiassa vinkin näistä pillereistä terveydenhuollossa toimivalta ihmiseltä. Se miksi kirjoitin tänne, on se että näistä luontaistuotteista aina väännetään ja ajattelin että muitakin saattaisi kiinnostaa. Katsotaan siis miten käy, saanko apua.

Mutta olen siis käynyt työterkkarin puolella juttelemassakin ja siellä olivat sitä mieltä, että en ole oikeutettu esimerkiksi kela - korvattuun terapiaan, johon olisin ehkä kaikkein mieluiten mennyt, koska uskon ite, että napit (on ne sitten mitä tahansa) on kuitenkin vain kainalosauva. Kokonaan mulla ei ole varaa itse maksaa niitä terapioita, ovat korvattunakin siinä ja siinä. Tämä mäkikuismavalmiste on myös huimasti edullisempi.

Tilanne on pysynyt aika samana koko vuoden ja olen kelaillut paljon tässä matkan varrella kaikkia keinoja. Jos nyt saisin potkua tästä, jaksaisin tehdä asioita, ajatella asioita ihan toisella tavalla ja konkreettisesti viedä ehkä juttuja eteenpäin, että selviytyisin tästä alakulosta pihalle.

4. mm. Vierailija

kiva kun jaat kanssamme kokemasi...mielenkiinnolla seuraan tilannettasi!Tsemppiä!

5. Pajunkissa Vierailija

Olen samoin ajatellut kokeilla mäkikuismaa. Minulla on aivan samoja oireita ja toiveita kuin sinulla. En ole minäkään rapakunnossa, melkein päinvastoin, mutta saan piiskata itseäni toimintaan ja minua vaivaa, etten ole iloisempi ja aloitekykyisempi - terve ihminen. Jollain toisella on paljon isompia huolia ja on silti iloinen.

6. kemia kätketty Vierailija

Tuo ei ole ihan totta. Luettelossasi oleva "mäkikuismauute" sisältää aika montaa kemikaalia, joiden vaikutusta ihmiseen ei ole tutkittu. Maksan toimintaa kyseinen troppi tutkitusti häiritsee.

7. Jouhikko Vierailija

TOHTORI. FI:stä löytyy tällaista tietoa mäkikuismasta:

Viimeisen 10 - 15 vuoden aikana tehdyt lukuisat kliiniset tutkimukset huomattavilla potilasmäärillä (yli 3000 potilasta) ovat osoittaneet mäkikuismalla tai siitä tehdyillä valmisteilla olevan edullisia terveysvaikutuksia, kuten:

•lievä masennustiloja ehkäisevä (antidepressiivisen) vaikutus
    •tuskaa lievittävä (anksiolyyttisen) vaikutus
    •rauhoittava (sedatiivisen) vaikutus.

Mäkikuisman vaikutuksesta mm. syvä uni lisääntyy ja REM-uni vähenee (REM = rapid eye movements, silmänvärveuni) ja melatoniinin määrä lisääntyy yöaikana.

Mäkikuismavalmisteiden on todettu olevan viruksia ja baktereja tuhoavia (antiviraalisia ja antibakterisia). Niiden on todettu stimuloivan elimistön puolustusjärjestelmän valkosoluja (mononukleaarisia fagosyyttejä) ja estävän proteiinikinaasi-C:tä (PKC) sekä arakidonihapon ja leukotrieenien vapautumista. (PKC-inhibiittoreita käytetään syövän hoidossa).

Mäkikuismauutteiden on todettu vaikuttavan depressioon useilla mekanismeilla. Ne vaikuttavat sarnanaikaisest serotoniiniin, noradrenaliiniin ja lievästi MAO-efektiin, kortisolin erittymisen estoon ja estävät dopamiinin takaisinottoa. Vaikka mäkikuis-mauutteen vaikutusmekanismit, erityisesti depression hoidossa, eivät ole vielä täysin selvinneet, on kuitenkin vallitsevana käsitys, jonka mukaan mäkikuismavalmisteet vaikuttavat depression hoidossa kuten muut ei-MAO-inhibiittorilääkkeet (antidepressantit) estämällä serotoniinin ja noradrenaliinin takaisinottoa.

Mäkikuisman farmakologisten vaikutusten katsotaan johtuvan useista kasvin sisältämistä sekundaariaineista. Kasvin flavonoideista kversetiinin ja kversitriinin on todettu vaikuttavan MAO-inhibiittoreina, hyperosidi ja biapigeniini vaikuttavat sedatiivisesti. Amentoflavoni on vaikutukseltaan antidepressiivinen. Mäkikuisman ksantonit ovat sekä MAO-A että MAO-B inhibiittoreita. Hyperforiini vaikuttaa antibioottisesti. Proantosyanidiinit vaikuttavat antioksidantteina, ovat antimikrobisia, antiviraalisia ja vasorelaksantteja (verisuonisupistuksia laukaiseva). Hyperisiini, eräs dimeerinen antrakinoni, jota kasvissa on 0,1 - 0,3 %, aiheuttaa herkistymistä valolle sekä vaikuttaa serotoniinin ja melatoniinin aineenvaihduntaan.

JA SAMASTA LÄHTEESTÄ

Mäkikuisma on yksi kaikkein eniten tutkituista ja käytetyistä depressionhoitoon tarkoitetuista rohdoskasveista. Esim. Saksassa määrättiin v. 1996 mäkikuismaa depressioläakkeenä 66 miljoonaa hoitoannosta. Laajasta käytöstä huolimatta haittavaikutuksia on havaittu vähän. Vähäisiä sivuvaikutuksia on todettu 2,4 %:lla käyttäjistä. Sivuvaikutuksina on kuvattu mm. ruuansulatuskanavan häiriöitä (0,5 %), yliherkkyysreaktioita (0,5 %), väsymystä ja heikotusta (0,4 %) ja rauhattomuutta (0,3 %). Kaikki haittavaikutukset ovat täydellisesti poistuneet käytön lopettamisen jälkeen. Lievää valolle herkistymistä on todettu, erityisesti vaaleaihoisilla. Tästä syystä on vältettävä mäkikuisman käyttöä tai ylimääräistä auringolle altistumista silloin kun nautitaan lääkkeitä jotka herkistävät valolle esim. tetrasykliini ja klorpromatsiini. Mäkikuisman käyttöä yhdessä MAO-inhibiittoreiden ja muiden masennuslääkkeiden kanssa on vältettävä; neljä viikkoa MAO-lääkityksen päättymisen jälkeen voi aloittaa mäkikuisman käytön.

Mäkikuisma voi alentaa samanaikaisesti käytettävien lääkeaineiden, esimerkiksi indinaviirin ja muiden HIV-lääkkeiden, siklosporiinin, digoksiinin, ehkäisytablettien, teofylliinin ja varfariinin, pitoisuutta plasmassa ja heikentää näiden lääkeaineiden tehoa. Yhteisvaikutus johtuu todennäköisesti mäkikuisman aiheuttamasta maksan entsyymien aktiivisuuden lisääntymisestä. Suomessa myynnissä olevia tällaisia lääkevalmisteita ovat mm. Crixivan, Digoxin, Euphyllin Retard, Marax, Marevan, Nuelin, Retafyllin, Sandimmun Neoral, Theo-Dur, Theofol ja Theophyllaminum.

Vaikuttaisi siis, että tutkimusta on tosiaankin tehty enemmän kuin keskimäärin luontaistuotteilla ja kun tietää miten nihkeästi ns. koululääketiede suhtautuu luontaislääkkeisiin, voisin kuvitella, että pelkästään apteekkitavaraksi hyväksytty tuote on aika tarkkaan syynätty. Näin ainakin kuulin, että saa ainoastaan enää apteekista.

Kun kysyin apteekissa näistä mahdollisista sivuvaikutuksista, farmaseutti sanoi suosituksen olevan, että jos on jokin säännöllinen, jokapäiväinen lääkitys, niin mäkikuismaa ei kannata käyttää ennenkuin on jutellut hoitavan lääkärin kanssa. Syy: koska se voi voimistaa tai laimentaa käytettävän lääkkeen vaikutusta sen maksan toimintaan vaikuttavan asian takia. Siis VOI. Joten ei kannata ottaa riskiä. Siis mäkikuisma ei varsinaisesti HÄIRITSE maksan toimintaa vaan vaikuttaa siihen, kuten aika monet muutkin lääkkeet.

Sama juttu on muidenkin lääkeiden kanssa - yhteensopivuus tulee aina tarkistaa. Tämä lukee myös pakkausselosteessa. Siinä on myös lueteltu ne lääkkeet, joiden kanssa ei tuotetta saa käyttää. Jos farmaseutti sanoo minulle, että hyvin siedetty ja turvallinen tuote, niin luulisin, että se on aika totta.

8. napura Vierailija

Luin mielenkiinnolla sinun tarinasi, sillä minä olen nuoren masentuneen pojan äiti. En ole koskaan kuullut mäkikuismasta, että sitäkin vois masentuneeseen asiaan käyttää. Tuli asiaa apteekkiin.

Hänkään ei haluaisi näitä "onnellisuuspillereitä" ruveta käyttämää, sillä ne tekevät ihmisestä välinpitämättömän. Kerrothan vastakin mitä sinulle kuuluu. Minä ainakin mielelläni kuulisin sinusta.

Voimia sinulle masennuksesi kanssa :)

9. Yebou Vierailija

Tulekos niitä päivityksiä?

10. ENA450 Vierailija

11. tietysti Vierailija

miksi sinulle mitään bonareita kannattaa antaa. Pitäkää ne suvussa ja ystävissä.

ps. en anna omaani tähän.

12. Jouhikko Vierailija

En vaan ehdi ihan joka päivä tänne nettiin kirjoittelemaan. Ajattelin myös, että en nyt heti toisena käyttöpäivänä tule kirjailemaan, kun tuskin siinä ajassa mitään näkyvää vielä tapahtuisi.

Mutta - nyt siis kuusi päivää mäkikuismaa takana annostuksella 1 tbl 3 kertaa päivässä (apteekin suositus, myöhemmin voi sitten vähentää). Ja jotain juttuja olen nyt havainnut. En nyt tässä väitä heti, että 100 pros varmasti mäkikuisman ansiosta mutta - ne on asioita, jotka on olleet vallitsevia lähimmät 1 - 2 vuotta ja nyt niille tapahtuu jotain.

1. Nukun levollisemmin. Yöheräilyt on loppuneet.

2. Mua todella pitkään vaivannut (siis ainakin 1,5 vuotta) takaraivolle sijoittunut päänsärky on vähitellen helpottanut. Sitä on tutkittu (magneettikuvat, neurologi, työterkkari) ja esimerkiksi jännityspäänsärkyä se ei ole. Syytä ei ole löytynyt. Nyt se on siis häviämässä. Pää tuntuu kevyemmältä.

3. Eilen aamulla jouduin tekemään yhden homman, joka AINA herättää vahvan ahdistuksen tunteen, siis niin vahvan, että joskus se jää jopa tekemättä ja koko päivä menee pilalle. Nyt tunsin että ahdistus oli tulossa mutta se jäi jotenkin tosi vaimeaksi, lipui pois.

4. Muutenkin tuntuu ihan kuin jokin pidättelisi pahaa oloa mun sisällä. Olo ei ole kadonnut kokonaan, tulee ja menee mutta joku ikäänkuin jarruttaa sitä. Se ei pääse täysillä päälle. Kumma fiilis, jota en osaa vielä tuon paremmin kuvailla. Jatkossa lisää.

En ole koneen ääressä ennen keskiviikkoa, joten sitten lisää. Kaikille kirjoittaneille kiitos ja tsemiä! Masennuksen kanssa ei ole leikkimistä mutta hienoa on, jos siihen löytää apua ennenkuin se ottaa täysin vallan elämästä. Se, että haluaa löytää apua, on jo aika hyvä merkki! Siitä on hyvä jatkaa.

13. Mietitäänpä nyt. Rohdosvalmisteesta löytyy "tietoa" epämääräiseltä mainossivustolta. Tekstin kirjoittaja ei ole viitsinyt paljastaa nimeään. Kirjoitusta ei ole päivätty eikä väitetyistä tutkimuksistakaan ole mitään viitettä. Sisällöstä päätellen teksti on kokoiltu kasaan jostain lähes kymmenen vuotta vanhoista materiaaleista. Samaa tekstinpätkää on täysin kritiikittömästi kopsailtu erilaisille keskustelupalstoille jo vuosien ajan.

14. linkkii Vierailija

15. googlettamaan Vierailija

Nyt hei oikeasti. Eikö kenenkään mieleen tullut itse tarkistaa uusimpia vakavasti otettavia tieteellisiä katsauksia, jotka löytyisivät ilmaiseksi netistä?

Esimerkiksi tällainen on julkaistu viime lokakuussa:

"Nutritional and herbal supplements for anxiety and anxiety-related disorders: systematic review"

16. Siis.. Vierailija

Olet siis sitä mieltä, että esim Yliopiston apteekin farmaseutti on puhunut minulle silkkaa soopaa kertoessaan noin vuosi sitten minulle tästä nyt kyseessä olevasta tuotteesta? Hänen kertomansa on täysin samanlaista kuin aloittajan kuulema. Tuntuisi aika utopistiselta ajatukselta, että apteekki Suomessa myisi vuodesta toiseen jotain täysin hämärää tuotetta ja vieläpä suosittelisi sitä asiakkaille.

Tuossa yllä on sinulle myös Duodecimin linkki jonkun laittamana, se on vuodelta 2008 joten ei ihan "aataminaikuinen". Voin myös lyhyesti mainita, että itselleni mäkikuismasta on ollut todella suuri apu lievän masennuksen hoidossa ja - olen käynyt muista syistä lääkärissä, eikä mitään terveydellistä haittaa tuotteesta ole ilmennyt. Kyseessä on nimenomaan lievän masennuksen hoitoon tarkoitettu rohdos, joten jos olet syvemmällä masennuksessa, suosittelen ensin puhumaan lääkärin kanssa.

17. Mielenkiintoista. Yleensä vaihtoehtoilupalstoilla on paljonkin esitetty mielipiteitä, että myynnissä saattaisi olla valmisteita, joiden tehoa ei ole kunnolla osoitettu. Mutta hieno homma, että kaikki lääkkeet ovatkin tehokkaita.

Vaikka toisaalta kyllä minäkin olen kuullut, että joistakin apteekeista voi ostaa vaikka homeopatiaa, korvavalolamppuja tai yskänlääkkeitä. Tiedä sitten, onko totta.

18. Jouhikko Vierailija

Mä olen nimimerkin Siis.. kanssa siinä mielessä samaa mieltä, että olen aika vakuuttunut, ettei apteekit myy ainakaan mitään mikä olis vaarallista terveydelle. Jos jonkun jutun kohdalla sellainen epäilys herää, se poistuu aika nopeasti myynnistä. Voi siis olla, että kaikki jutut ei auta sen enempää kuin laastari mutta ei niistä kuitenkaan mitään haittaakaan ole, jos ohjeiden mukaan käyttää. Monet ongelmathan tulee siitä, että napsitaan oman mielen mukaan, lisätään annostuksia ja niin edelleen. Tämä sama ongelma koskee ihan niitä lääketeollisuudenkin tuotteita, jotka myydään käsikauppalääkkeinä. Kyllä aika moni niitäkin napsii itse asiassa esim sellaisiin särkyihin, jotka helpottuis jumppaamalla ja liikkumalla. Että se siitä huuhaasta...

Mutta mä olen sitä mieltä, että jos joku korvavalolamppu todella auttaa jonkun oloa, niin miksi se pitäis poistaa "huuhaana"? Se on oikeastaan ihan sama, toimiiko se niin kuin on väitetty vai toimiiko siinä sen ihmisen oma parantumiskyky - joka tapauksessa se on tarvinnut sen korvavalolampun saadakseen alun siihen olon parantamiseen. Eikös se silloin ole lunastanut paikkansa sekin?

Olen itsekin vähän skeptinen monien näiden vaihtoehtohoitojen kohdalla, myönnän rehellisesti. Mutta silleen relasti. Jos jollekin joku juttu auttaa, mikä mä olen sanomaan, että sen ei pitäisi sitä käyttää.

Ja ei kai kukaan tässä ainakaan väitä, että KAIKKI vaihtoehtolääkkeet on tehokkaita tai että kaikki apteekin myymät lääkkeet on kiistatta tehokkaita? Kysehän on nyt siitä, että tämä yksi vaihtoehtolääke saattaa hyvinkin olla toimiva, vaikka paljon huuhaatakin on liikeellä. Tuskin tämä vaihtoehtohomma on sen enempää joko - tai mustavalkoinen kuin koululääketiedekään.

Ite ajattelen niin, että kun tietää miten helevetin skeptisiä koululääketieteen edustajat Suomessa on vaihtoehtolääkitystä kohtaan, niin jo se, että ne on myöntäneen mäkikuisman vaikutusten masennuksen hoidossa olevan totta, kertoo siitä että mäkikuisma ei ole ihan huuhaata. Se on ehkä yksi parhaista todisteista.

19. Jouhikko Vierailija

päivitystä. Oli miten oli: mun olo ON parantunut. Koko ajan paranee. En ole kokenut mitään ihmevalaistumista ja ongelmien katoamista sormia napsauttamalla mutta juuri eilen tätä kelasin ja tajusin, että mulla on nyt sellainen rauhallinen, ahdistuksesta vapaa, huomattavasti vähemmän stressaantunut olo. Siis ihan ihmeellistä oikeasti! En ole tehnyt mitään erilaisemmin kuin ennen, paitsi ottanut 3 kertaa päivässä pillerin. Muruseni sanoi, että sä olet jotenkin erilainen nyt, valoisampi. Uskomatonta.

Äsken juuri mietin, että alan saada myös vähä kerrallaan aloitekykyänikin takaisin. Olen käynyt kahtena päivänä lenkillä, vaikka selkä on kipeä. Olin äitini luona kylässä ja se on asia, joka AINA aiheuttaa mulle sekä ahdistusta jo siellä ollessa että notkauttaa mielialan pitkäksi aikaa - nyt olin siellä ihan rauhallinen, oikein etsin sitä ahdistusta itsestäni mutta EI. Ei mitään. Ja nyt kotiin tultuani ei merkkiäkään siitä, että menis siipi maata laahaten. Alan ihan oikeasti (varovasti) uskoa, että mäkikuisma on oikea lääke mulle.

Ja mikä ihan konkreettisesti helpotus - riivaava päänsärky on todella helpottunut! Sitä ei enää ole. Se on ehkä kaikista vaikein uskoa mutta näin on. Mä olen odottanut monta päivää että tuleeko se mutta ei ole tullut ainakaan vielä. Ja se on tosiaan vaivannut mua pitkään. Pelkästään jo se helpottaa elämääni uskomattoman paljon - aamulla heti inhottavaan päänsärkyyn herääminen ei ainakaan vähennä stressiä.

20. Jouhikko Vierailija

Kiitos! Tätä linkkiä en ite löytänyt. Duodecim on aika täpäkkää tavaraa. :)

21. Pajunkissa Vierailija

Kiitos että viitsit kirjoittaa meille kokemuksistasi.

22. Jouhikko Vierailija

Terve kaikille. Ajattelin nyt tällaisen pitemmän aikavälin jälkeen vähän kertoilla kokemuksia kiinnostuneille. Olen nyt käyttänyt mäkikuismaa kolmisen kuukautta annostuksella 3 tbl / vuorokausi.

Omalla kohdallani ei ole tarvinnut pettyä. En odottanut ihmeitä, eikä tämä tuote ihmeitä teekään. MUTTA. Ahdistukseni ON poissa. Alakuloni ON poissa. Tarkalleen ottaen kuvailisin vaikutusta niin, että mielialani on tasainen ja rauhallinen, eikä sellaiset asiat, jotka ovat aiemmin saaneet suoran pudotuksen aikaan, vaikuta kovinkaan paljon. Jos jokin ahdistaa, ahdistus jää laimeaksi ja ikäänkuin poispyyhittävälle tasolle. Sen tunteen kanssa voi elää ja se ei hallitse tilanteita. Olen todellakin pystynyt aloittamaan ja viemään eteenpäin asioita, jotka vain jäivät tuon mitä väliä - tuntemuksen takia. Olen myös pystynyt ajattelemaan ja käsittelemään asioita, jotka ovat olleet vähän liian kipeitä käsiteltäväksi masentumisen pelossa. Nyt olen päässyt eteenpäin ja se helpottaa entistä enemmän oloa. Joten olen tyytyväinen ja nyt olen ajatellut, että vähentäisin annostuksen 2 tabl / kuukaudessa. Ylläpitoannokseksi.

Ja korostan nyt edelleen, että minun ahdistukseni ja masennusoireeni ovat siis olleet lieviä ja lievähköjä, joten pahasta masennuksesta kärsiville suosittelen minäkin sitä lääkäriä.

23. mietiskelijä Vierailija

Hei mahtava juttu, että olet löytäny avun mielialaasi luontaispuolelta. Itse olen jo pitkään halunnut etsiä luontaislääkkeen lievään masennukseeni synteettisten lääkkeiden tilalle ja tämä rohkaisi minua etsinnöissäni! Kiitos!

24. artsilain Vierailija

mäkikuisma tuntuu kohottavan mielialaa vähän niin kuin kirkasvalolamppu. Rentouttavaa/rauhoittavaa vaikutusta en ole huomannut. Sivuvaikutukset todella vähäiset.

25. Sem Voima kanssamme

Saadut tykkäykset:
    19
    Omega kolmoset ovat myös mainio apuväline ja lisäksi magnesium unta parantamaan lisäapuna.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri