Hae Anna.fi-sivustolta

mämmivariaatiot?

Viestiketju osiossa 'Juhlaruoka' , käynnistäjänä trulli, 03.04.2012.

1. trulli Vierailija

Pääsiäisen jälkiruokiin kuuluu oleellisesti mämmi. Minkälaisia variaatioita oletta siitä kehittäneet? Eihän pienessä perheessä edes yksi rove kulu kerralla eli jotain pitää keksiä. Minä olen sekoittanut joskus mämmiin marmeladia - appelsiini on paras, mutta aprikoosikin käy. Nyt näin jonkinlaisten pikkuleipien ohjeen (olikohan Pirkassa), onko kukaan kokeillut?

2. emma Vierailija

oo kehittänneet mittään variaatioita. mämmi niinku mämminä. se säilyy aikas niinku hyvin jääkaapisa eli heti ei tarvi syyä.

3. Pau Vierailija

Olen joskus tehnyt piirakan tai tortun mämmistä ja rahkasta. Ei ole tarkkaa ohjetta, koska "sävelsin" sen itse. Torttupohjan päälle muistaakseni laitoin ohuen rahkakerroksen, päälle parin sentin mämmikerros. Mämmin päälle sitten parin sentin rahka-kananmunaseos maustettuna vaikka vaniljalla, sitruunamehutilkalla, rusinoilla ja mistä nyt kukakin tykkää. Itse muistaaksen heitin sen seoksen joukkoon jonkinsorttista mysliä. Ei se nyt mikään gourmet-torttu ole sellaiselle ihmiselle, joka ei niin kovasti mämmistä välitä. Mutta on ainakin vähän erilainen kuin mämmikasa lautasella. Ja ihan syötävää ja monen mielestä jopa herkullista.

4. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Netistä varmankin löytyy ohjeita mitä kaikkea mämmistä voi tehdä. En nyt muista sen ulkomaalaisen nimeä, joka on ihan kirjankin kirjoittanut mämmin käytöstä. Itse syön aika vähän mämmiä ja senkin sokeritonta/imellettyä, joten ei ole tarvinnut jalostaa sitä mitenkään.

5. Saana Vierailija

Ahmed Ladarsi on kyllä tunisialaissyntyinen, mutta kyllä hänestä on tullut yli 30 vuotta Suomessa asuttuaan aivan yhtä suomalainen kuin joku anglomaaninen jinx.

Kokeilepa Ahmedin kehittämää mämmikuivakakkua. Sen rinnalla kalpenevat englantilaiset hot cross bunsit ja kaiken maailman epämääräiset muffinit.

Ahmedin haastattelu: AhmedLadars | heimeleivotaan.fi

6. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Kiitos ei. En viitsi tuon vuoksi mämmiä, jostaa ja jos ostan niin vain 500g ja sekin tulee syötyö muulla tavoin. Hot Cross buns'it ovat hyviä, mutten tee niitä itse. Tekemäni leivonnaiset eivät ole koskaan mitenkään epämääräisiä vaan erittäin hyviä jopa muffinssitkin. Jossain maassa asuminen ei tee ihmistä sen maalaista vaan syntyperälläkin on merkitystä. Sanoisin, että kyseinen henkilö on Suomessa asuva Tunisialainen ei suomalainen vaikka olisi kuinka suomalaistunut.

7. Saana Vierailija

Kovasti ihmetyttää suomen kielen oikeinkirjoituksen ontuvuus. Luepa Aleksis Kiven teoksia, niin suomesi saattaa petraantua. Toinen silmäänpistävä seikka on ennakkoluuloisuus, joka kohdistuu niin ruokaan kuin uussuomalaisiin. Taitaa olla persulaista ajattelua - tai oikeammin ajattelemattomuutta.

Tässä Ahmedin kuuluisan kakun ohje:

MÄMMIKUIVAKAKKU

260 g mämmiä
    3 munaa
    2 dl sokeria
    100 g voita tai margariinia
    2 dl perunajauhoja
    1 dl vehnäjauhoja
    2 tl leivinjauhetta

Sekoita mämmi ja sokeri hyvin ja lisää joukkoon kolme kananmunaa. Lisää sulatettu voi tai margariini ja sekoita hyvin. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää vähitellen taikinaan. Voitele kuivakakkuvuoka ja sirottele vuokaan korppujauhoja. Kaada kakkutaikina vuokaan. Paista kakkua 185 asteessa noin 45 minuuttia.

Tämä peruskakku soveltuu pohjaksi monenlaisiin kakkuihin.

8. trulli Vierailija

Kiitos Saana vinkistä! Voisin kokeillakin.

Jx:lle: Minusta se 500 gramman rove on niin iso, ettei sitä pienessä perheessä saa syötyä. En halua syödä kuin yhdellä aterialla sitä jälkkärinä. Kolmen hengen taloudessa siitä kaksi kolmasosaa jää siten yli.

9. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Normaali esim. kymppi mämmi rove on 750 g painoinen. Minkä valmistajan mämmiä sinä ostat? En ole nähnyt kuin yhdella valmistajalla näitä pienempiä 500 g pakkauksia. Tietysti olen nähnyt näitä annoskokoja. Yhden rasian olen ostanut ja syönyt (500g) ja mahdollisesti en enää sitten pääsiäiseksi sitä osta, kun on tarkoitus tehdä pashaa. Tuosta 500 g pakkauksesta tuli 3 annosta.

10. trulli Vierailija

En minä muista merkkiä, olisko Kymppi-mämmin luomuversio ollut, mitä katsoin. Minusta reipas 150 grammaa kerralla on hurja määrä. Siinähän on kaloreitakin jo pelkässä mämmissä melkein neljäsataa ja kun se syödään usein kerman tai vaniljakastikkeen kera, kaloreita pelkässä jälkkärissä on sen verran kuin normaalisti koko ateriassa.

11. Elmo49 Vierailija

Jos nyt syö sen hurjan mämmiannoksen kerran vuodessa se tuskin vaikuttaa mihinkään. Ei juhlissa kannata laskea kaloreita, arki on erikseen.

12. trulli Vierailija

Mutta kuka jaksaa syödä tuollaisen annoksen, kun pääsiäisenä kuitenkin syödään muutenkin pitkän kaavan mukaan? Jos ajattelet, että on alkupala, pääruoka karitsasta lisukkeineen ja vielä 400-500 kaloria jälkkäristä, niin siinä tulee ähky ja menee koko päivä sulatteluun. Kyllä minulle riittää jälkkäriksi mämmistä pieni jälkiruokakulhollinen ja se on ehkä 50-70 grammaa mämmiä (silmämääräisesti, jos rasia on 500 g).

13. Saana Vierailija

Kyllä on hurjaa, kun mämmiin hukkuu ostamalla yhden ropeen vuodessa. Eikö ole päähän pälkähtänyt, että mämmiä voi käyttää leivonnassa ja ruoanlaitossa raaka-aineena? Katsopa ohjeita Ahmed Ladarsin mämmikirjasta. Mämmiletut, mämmileipä, mämmipitsa, mämmikohokas, mämmipasta, mämmikastike... Herkullisia mahdollisuuksia on monia.

Mämmileipä

5 dl vettä
    350 g mämmiä
    2 tl suolaa
    ½ dl öljyä
    1 pussi kuivahiivaa
    1 tl tuorehiivaa
    7 dl ruisjauhoja
    3-4 dl vehnäjauhoja

Lämmitä vesi ja sekoita mämmi ja tuorehiiva joukkoon. Sekoita kuivahiiva ruisjauhoihin Lisää nesteeseen jauhot sekä suola että lopussa öljy. alusta pehmeä taikina. Jää löysäksi. Kaada taikina leivinpaperoidulle uunipellille, tasoita vehnäjauhoja apuna käyttäen tasaiseksi. Jaa annospaloiksi, pistele ja nostata liinan alla n. 30-40min. Paista 225 asteessa 30-45min uunista riippuen.

Mämminen pääsiäisleipä

5 dl kädenlämpöistä vettä
    50 g (paketti) hiivaa
    1 rkl suolaa
    350 g mämmiä
    1/2 dl leseitä, pellavansiemeniä tai pähkinärouhetta
    12 dl jauhoja (vehnä-, sämpylä- ja täysjyvävehnäjauhoja)

Kaikkia jauhoja ei kannata lisätä heti, vuokaleipätaikina ei saa olla liian tanakkaa. Anna nousta kaikessa rauhassa liinan alla tunnin verran. Taikina kannattaa jakaa kahteen vuokaan tasaisen kypsymisen varmistamiseksi. Paistoaika 225 asteessa noin tunti. Valmiissa mämmileivässä on rapea kuori ja ihanan pehmeä sisus.

14. fifi Vierailija

Viime viikon Seurassa näytti olevan ohje mämmikakkuun, jonka päälle tuli joku säilykepersikkakuorrute.

Lapsellista kuittailua, Saana!

15. Saana Vierailija

Ja mikä olikaan nimimerkki fifin mämmiohje? Tuli muuten mieleen, että jos yksi rove on liian valtava annos, niin voi toki valmistaa pienemmän määrän mämmiä itse. Ohessa on Kokki Kolmosen ohje, jonka pohjalta voi tehdä vaikkapa vain sata grammaa mämmiä.

Mämmi

6 l vettä
    1/2 kg ruismaltaita
    1 1/2 kg ruisjauhoja
    kahden appelsiinin kuoret
    tilkka vettä
    2 rkl sokeria

Pane poreilevaa vettä 2 litraa 10 litran teräskattilaan tai rautapataan. Sekoita jauhot ja maltaat. Vatkaa kolmannes jauhoseoksesta veteen. Levitä viidennes jäljelle jääneistä jauhoista mämmimassan pinnalle. Peitä pata liinalla ja jätä se lämpimään paikkaan. Nyt alkaa mämmin imeltymisvaihe. Tänä aikana jauhon tärkkelys muuttuu sokeriksi ja mämmistä tulee makeaa. Mämmi ei kuitenkaan saa kiehua. Ihannelämpötila imeltymiselle on noin 75 astetta. Imellyttämisen voi suorittaa myös sopivan lämpöisessä uunissa. Tunnin kuluttua pinnalla olevat jauhot sekoitetaan kuumaan mämmipohjaan. Pohjaan sekoitetaan poreilevan kuumaa vettä litran verran. Samalla pinnalle lisätään uusi kerros jauhomallasseosta. Tämä toimenpide uusitaan tunnin välein 4 - 5 kertaa. Pese appelsiini kunnolla ja kuori kellertävä kuori. Suikaloi kuori ja kiehauta suikaleet. Kaada vesi pois. Keitä suikaleita vesitilkassa sokerin kanssa pari minuuttia. Sekoita viisi tuntia imeltyneeseen mämmiin appelsiinisuikaleet. Sitä ei välttämättä tarvitse keittää. Vatkaa mämmi tasaiseksi ja siirrä se jäähtymään. Kylmä mämmi siirretään kylmällä vedellä huuhdeltuihin uunivuokiin. Mämmit pannaan alle 150-asteiseen uuniin. Siellä ne vielä imeltyvät ennen kuin ne alkavat kiehuen kypsyä. Mämmi kiehuu helposti ja menee samalla helposti vuoan reunojen yli. Mämmi saa kypsyä uunissa 2 - 4 tuntia.

16. trulli Vierailija

Juuri tästä syystä ketjun aloitin :). Eli alkuperäisessä viestissäni kyselin mämmin muita käyttömahdollisuuksia. En todellakaan halua syödä kuin sen pienen herkkupalan sellaisenaan. Eipä siitä tosin suuresti köyhdy, jos lopun laittaa biojätteeseen, mutta kun on aina opetettu, että ruokaa ei saa heittää hukkaan.

17. Saana Vierailija

Sinulle on annettu useita mämmiin perustuvia ohjeita ja jopa mämmin ohje. Eivätkö ne reseptit vieläkään riitä? Valiolla on mämmikohokkaan ohje.

18. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Jos 500 g pakkaus mämmiä on sinulle liian iso määrä koko perheelle osta sitten pienempi pakkaus. Kaupoissa on pienempiäkin pakkauksia. Minä tosiaan sain tuosta 500g pakkauksesta imelelttyä mämmiä vain kolme annosta eli tuo 500 g on sopiva määrä noin neljälle ainoaksi jälkiruuaksi ison aterian jälkeen.

19. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Miksi minulle vastasit, ei minulla mämmiä jää yli pääsiäisesta. Yhden 500g laatikon ostin ja se on syöty. Todennäköisesti en enempää edes osta, kun teen tuon mainitsemani pashan.

Last edited: 04.04.2012
  20. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Tässä ketjun aloittajalle sopivan kokoinen mämmirasia, ettei jää tähteitä kuljeksimaan.

Kymppi Pikari Mämmi 100g

EAN KOODI 6420260812009[​IMG]Ainekset: vesi, ruisjauho, ruismallas, siirappi, suola, pomeranssinkuori, säilöntäaine (E202).

Runsaskuitupitoinen. Yhdestä Kymppi Pikari mämmistä saat 30% päivän kuitutarpeesta.

Ravintosisältö 100 g:ssa tuotetta keskimäärin:
    energiaa 908 KJ (216 Kcal), proteiinia 4,5 g, hiilihydraatteja 47,2 g, sokereita 25,8 g, laktoosia 0,0 rasvaa, 0,9 g, josta tyydyttyneitä 0,1 g, ravintokuitua 7,5 g, natriumia 0,1 g.

Kymppi Mämmi PIKARI on herkullinen kerta-annos, pikariin on jätetty tilaa kerman / maidon ja sokerin lisäykseen. Pikariin voit pursottaa myös esim. kermavaahtoruusun.

21. Saana Vierailija

"Miksi minulle vastasin...?" Luo virke on loogisesti mahdoton. Opettele kirjoittamaan ymmärrettävästi ja leivo samalla niitä mämmileipiä.

22. trulli Vierailija

Ystävä hyvä, vastasin vain sinulle, kun kirjoitit "Kyllä on hurjaa, kun mämmiin hukkuu ostamalla yhden ropeen vuodessa. Eikö ole päähän pälkähtänyt, että mämmiä voi käyttää leivonnassa ja ruoanlaitossa raaka-aineena?" Eli että juuri siitä syystä ketjun aloitin. Olen saanut hyviä vinkkejä ja jossain vaiheessa heitin jo kiitoksiakin kehiin ;)

23. trulli Vierailija

Ystävä hyvä, rautalangastako pitää vääntää. Meitä on kolme syöjää. 100 gramman rasia ehkä käy jo vähän pieneksi. Sanoin, että sopiva annoskoko mielestäni on 50-70 grammaa. Jos sinä pystyt syömään melkein 200 grammaa raskaan aterian päätteeksi jälkkärinä, ok, mutta minulla se ei mene.

Osaltani keskustelu päättyy tähän! Kiitos Saanalle uudemman kerran vinkeistä!

24. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ei ole tarvis leipoa mämmistä mitään, kun sitä ei yli jää.

Lasted edited by : 04.04.2012
  25. fifi Vierailija

Nimimerkki fifi vinkkasi aloittajalle viime viikon Seurasta löytyvää mämmikakun ohjetta. Nimimerkki fifi ei voi itse näpytellä ohjetta tänne, koska kyseistä lehteä ei ole juuri nyt käsillä.

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri