Mahan tärinä

  • Viestiketjun aloittaja Mistä johtuu??
  • Ensimmäinen viesti
Mistä johtuu??
Onko kellään vastaavaa, siis ikään kuin olisi pieni värinähälytin mahassa, joka värähtää hetken jossain tietyssä kohtaa. Mielestäni tuntuu enemmän ylhäällä (vauva jo RT:ssä), hetken kun oli perätilassa värinäkin tuntui alhaalla. Värinä alkoi muistaakseni joskus viikoilla 25 tai jotain. Esikoisesta ei vastaavaa ollut.
 
heinis07
Musta oli mukavampi ekaa odottaessa ajatella, että vauva siellä pissaa. Mulla värinä tuntu niin pienen aikaa, eikä suinkaan ollu koko vauva ku tärisi. Musta ap:nki "vaiva" kuulostais just siltä pissaamiselta. Itellä ei oo vielä tässä tokassa tuntunu. En muista millä viikoilla alko ekasta tuntumaan.
 
es
Tutulta kuulostaa. Sain esikoisen viime kesänä ja odotusaikana tuntui vatsassa aina silloin tällöin (lähes päivittäin) kuvailemasi tuntuista värinää. Tätä oli etenkin raskauden loppuvaiheessa. Kysyin asiaa myös neuvolassa, mutta pitivät sitä vaarattomana.
 
alk.per.
Kiitos vastauksista! Sitä vaan ihmettelen, että miksi värinä tuntuu vain ikäänkuin "piikkinä" yhdessä kohtaa, ei niinkään, että koko vauva tärisisi. Juuri niinkuin heiniskin kirjoitti. Ehkä se sitten on pissaamista! Eka oli tyttö, tästä toisesta ei ole tietoa.. Neuvolassa kätilö ei osannut ottaa asiaan ollenkaan kantaa..
 
heinis07
Hmmm... mielenkiintosta, mulla esikoinen oli poika ja sitä värinää tosiaan tuntu varmastikkin päivittäin. Jospa pojan pissaaminen aiheuttaa enemmän värinää lapsivedessä ja siks se tuntuis. Ja mulla se värinä ei tuntunu ulospäin. Poika oli varmaan puolesta välistä rt:ssa ja värehdintä tuntu aina ylhäällä. Saatan olla ihan väärässä, mutta pidän kiinni kannastani, et ois pissaamista :) Luulen, että hermostovärinässä koko lapsi tosiaan värisee ja sellasta en viimeks tuntenu. Sukupuolesta ei nytkään oo tietoa, mut mielenkiinnolla seurailen, jos alkais värinää tuntumaan. Jospa tää sittenkin ois poika... ja jos värinää ei tunnu, oiskohan tyttö =)
 
alk.per.
Sama juttu mulla, eli ei tunnu ulospäin ja ihan päivittäistä on. No, viimeistään huhtikuussa selviää, liittyikö sukupuoliasiaan, siihen asti täytyy jännätä!
 
hermostovärinästä
Hermostovärinä on sellaista kuin kissa ravistelisi tassustaan vettä pois:)) Samoin lapsi ravistaa raajojaan:)Tuntuu todella siltä kuin nahanalla joku värisisi.
Helppo havaita esim. keskosilla kun ovat keskoskaapissa.
Tuo pissaaminen voi tietysti olla vähän samanlaista. Jompsin kumpsin.
 
heinis07
Nostelen keskustelua, josko olis jo selvinny, kumpi ap:lle synty. Oliko pojan pissimistä vai mitä? Mulla on nyt ollu tota hermostovärinää vauvalla ja on kyllä täysin eri tunne ku se "pissaaminen".
 
Syysrinsessa
Ihmettelin aiemmin että mistä te mahdatte puhua kun tuommosesta "värinästä" höpötätte.. Tänään tunsin itse sen ensimmäistä kertaa, ja ensin en osannut edes paikantaa sitä tarkkaan, mietin jopa että jossain omien keuhkojen pohjalla "rahisee" sitten huomasin ettei se liity hengittämiseen mitenkään.. Oikealla puolella tuntuu, ehkä juuri niillä main missä kohdun pohjan tällä hetkellä on.

Sitä ihmettelen edelleen täällä että miten se voisi mitenkään liittyä sukupuoleen?
 
heinis07
Hermostovärinää on varmasti molemmilla sukupuolilla, mutta tota ihmeellistä lepatusta... en tiedä. Ajattelin mielenkiinnosta huhuilla ap:tä, koska esikoinen hänellä on ollu tyttö, eikä sitä tärinää sillon havainnu ja tässä toisessa sellasta oli. Mulla itelläni ekassa sitä tuntu ja esikoinen oli poika. Tässä raskaudessa taas en oo tuntenu muuta ku hermostovärinää. Kun jotenki ajattelisin, et jos se on millään tavalla sukupuoleen sidonnainen juttu, niin pippelistähän tulee pissa eri tavalla, kun pimpistä. Eli siis jos vois päätellä sukupuolta silläkin perusteella (ainahan näitä hömppäveikkauksia sukupuolesta on).
 
Jeps vanhempi..
Täällä on monesti ihmetelty samaa. Itsekkin kysyin asiaa lääkäriltä, ei osannut sanoa yhtään mitään. Monet vauvat vaan "tärisevät" masussa. Ei imeisesti vaarallista tai suht tavallista ainakin on. Itsekkin mietin, että onko lapsi epileptikko vai mikä on. Mutta kaikki oli kunnossa. Vieläkään en tiedä mistä tuo tärinä sitten johtuu.
 
heinis07
Nimenomaan lapsi lilluu lapsivedessä ja jos sinne pissaa, väreilee se vesi hetken. Koitappa vaikka laittaa vettä ämpäriin ja sitte jollain ruitalla laitat vettä paineella sinne veden sekaan. Se ämpärissä oleva vesi väreilee. Saman jutun voi varmasti tuntea lapsen pissiessä lapsiveteen, mutta se, tuntuuko se vaan pojasta ja miksi toiset sen tuntee on aika merkillistä. Se (ilmeisesti pissaaminen) ei tunnu varsinaiselta tärinältä, vaan sellaselta oudolta...värinältä. Vaikea selittää. Kukaan ei varmasti tunnetta ymmärrä, ennen ku ite sen kokee. Kaikki ei tunne sitä "pissaamisvärinää", eikä kaikki tunne sitä hermostovärinää. Mä tunsin ekasta "pissaamisen", mutta tässä tokassa sitä ei tunnu vaan selvästi sitä hermostovärinää.
 
...
Meidän tyttö värisi myös mahassa ollessaan. Synnyttyään makoilimme vieretysten saman peiton alla ja sama,tuttu värinä alkoi taas. Rummutti jalallaan kuinrumpali. Tuntui ihmeellisen ihanalta kun oivalsi yhteyden! =)
 
Syysrinsessa
Tota sukupuoliasiaa ihmettelin siksi, että mielestäni pissaaminen veteen ei vastaa pissaamista lapsiveteen, koska lapsiveden tiheys on suurempi.. Eli siis se on "paksumpaa" joten ei ehkä värise samalla tavoin kuin pelkkä tavallinen vesi lapsen pissatessa..?

Toi hermostovärinä on jotenkin loogisempi selitys.
 
heinis07
En nyt tahtois vänkää, mutta vänkään silti :) Eli siis on kahdesta TÄYSIN eri asiasta kyse. Se "pissaaminen" tuntuu aivan vaan pienen hetken (mitä nyt pissaaminen kestää) ja tietyssä kohdassa, kun taas hermostovärinässä se koko lapsi tärisee ihan kunnolla. Molemmat kokeneena tiedän mistä puhun. Tiedän myös, että lapsi saattaa nyt syntymän jälkeenki täristä ja se loppuu aikanaan. Se hermostovärinä kun saattaa jatkua vielä sitteki. Vauva ei viimeks tärissy syntymän jälkeenkään, koska sillä ei ollu tällasta tärinää, vaan se oli sitä "pissaamista".
 
heinis07
Nostelen tätä taas. Tosin meille on nyt näillä näkymin toinen poika tulossa, joten ei se värinä taidakkaan sitte siihen sukupuoleen liittyä. Se hermostovärinähän ei vaarallista oo. Vauva saattaa välillä täristä vielä syntymänki jälkeen.
 

Yhteistyössä