Mahataudista ei tule loppua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maria79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Maria79

Aktiivinen jäsen
26.04.2007
2 162
0
36
Poika (2 v.) alkoi oksentaa tiistai-keskiviikon välisenä yönä. Yö ja aamupäivä meni sit oksennusta siivotessa. Iltapäivän oli jo ihan ok, kunnes taas illalla oksensi ja samalla alkoi ripuli. Nyt on jatkunut ripulointi ja oksentaa vieläkin 1-2 krt vuorokaudessa. Syö, juo ja leikkii..
Tänään valitteli jo jalkakipua, kun vaippaa laiteltiin.
Päivystykseen soitettiin toki tänään, mut kun kerran on virkeä, niin ei lääkäri tee asialle mitään. Säälittää pieni poika.. Huomenna haen vaakaa lainaan (kun sellaista ei meillä ole :ashamed: ) ja punnitaan poika. Kuinkahan kauan tuota vielä jatkuu?! |O :'(

Se rota minullakin on käynyt mielessä.. Kun ei ole rokotetta saanut ja ei tietääkseni sitä ole sairastanut. Ihmettelen vaan, kun meidän vauvakin tossa oksensi kerran ja sen jälkeen uloste on ollut löysempää, et voiko sille tarttua samainen tauti? Kun kuitenkin Rota rokotteen sai.

meil 4 vuotias poika on tänään okennellut noin 5 kertaa ja ripulia on tullu ihan järkky määrä. laitettin vaippa kun meni jo 5 alushousut pyykkiin kun ei kerkee vessaan. nyt on jo vaihdettu 5 vaippaa, pelolla odottelen yötä. mut onneks juo...

tyttö selvis 12 oksentamisella ja vauva puolen päivän oksentamisella.

tsemppiä teille, tiiän miltä susta tuntuu, kamalaa katsottava!!

Oma 1-vuotiaani oli tässä juuri mahataudissa, noro-virustahan on paljon liikkeellä. Olin hermona ja soittelin ties minne ja sanottiin, että voi seurata kotina kunhan tulee pissaa vaippaan edes jonkin verran ja suun limakalvot ovat märät. Meillä oli tosi väsynyt lapsi, nukkui vain koko ajan, mutta sekin oli kuulemma ok, koska muut asiat kunnossa. Mulle kerrottiin, että pienillä lapsilla mahatauti voi kestää viikonkin, aikuisilla kun menee parissa päivässä ohi. Ja meillä myös noi, että sitten oksenteli vain enää pari kertaa vuorokaudessa, mutta tunti, ettei ikinä lopu. Kyllä se sitten loppui, kolme-neljä päivää meni. Anna hedelmäsoseita, jos syö. Ne sisältävät paljon nestettä. Ja vaikka sokerivettä, niin pahaolo helpottaa ja lapsi saa jotain syötyä sinne tyhjään mahaansa. Kun saat verensokerin vähän ensin ylös, ei ole niin paha olo.

Tsemppiä!
Meillä kuopus oksensi eilen aamulla muutaman kerran (muistaakseni 3 kertaa ) ja sitten oli jo ihan normaalisti. Tänään ripuloi kerran heti aamusta ja tohotti sitten menemään kun ennenkin.
Ei ole vielä muihin tarttunut, ja toivon ettei tartukaan!! Ja toivon myös, että huomenna ei enää tule mitään kummastakaan päästä.

Poika syö ja juo ihan hyvin. Se on tässä tilanteessa tosi helpotus ollut. Oksentamisen jälkeen suostui ottaa banaania, kaakaota ja mehua. Olen syöttänyt ja juottanut sitä mikä vaan alas menee. Peruna ruokaakin söi tänään päivällä tosi hyvin.
Päivystyksestä sanoivat, et jos vielä maanantaina on ripulia tai oksentelua, niin sit omalle lääkärille ja johonkin kokeisiin..

Alkuperäinen kirjoittaja Maria79:
Se rota minullakin on käynyt mielessä.. Kun ei ole rokotetta saanut ja ei tietääkseni sitä ole sairastanut. Ihmettelen vaan, kun meidän vauvakin tossa oksensi kerran ja sen jälkeen uloste on ollut löysempää, et voiko sille tarttua samainen tauti? Kun kuitenkin Rota rokotteen sai.

Meillä lapsi sairasti rotaviruksen 1,5 vuotiaana. Silti 4,5 vuotiaana oli jälleen tuollainen pitkä vatsatauti, tosin ei lähellekään niin paha kuin rota.

:hug: voimia ja jaksamisia sinulle, ap! Rankka tauti menossa mutta siinä mielessä tilanteenne vaikuttaa hyvältä, että lapsi syö ja juo, ennen kaikkea tuo nesteen saaminen on turvattava. Nythän on jälleen kerran liikenteessä kumpaakin viheliästä tautia - rotaa ja noroa... Aikansa toki ottaa sairastelu ja toipuminen mutta kaikki on tosiaan vielä hyvin, kun lapsi jaksaa olla ylhäällä ja ottaa vastaan/pyytää itse juomaa sekä ruokaa.

Kiitos kaikille! Kyllä on välillä tuntunut siltä, et miten ihmeessä tän jaksaa. Lapsi itkee kun oksettaa ja pylly tietysti kipeä ripulista. Minä pesen pyykkiä 24/7 ja murehdin lapsen vointia. Ensimmäinen yö meni valvoessa pojan vieressä. Onneks saan kuitenkin olla poikaa hoitamassa, eikä tartte murehtia töistä. Ja onneksi olen itse pysynyt toistaiseksi terveenä (minuun kun tarttuu herkästi kaikki), että olen jaksanut antaa syliä pojalle. Jospa tää kohta helpottais..

Yhteistyössä