Hae Anna.fi-sivustolta

Mahatauti - mitä voin syödä?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä norolainen, 12.03.2007.

1. norolainen Vierailija

No nyt se norovirus varmaan on mulla :( Neljättä päivää tässä ripuloin ja yökkäilen. Vatsassa on jatkuva pulputus ja välillä todella kivuliaita kramppeja...Lääkäri sanoi, että jotain pitäis yrittää syödäkin, mutta kun mikään ei pysy sisällä! Tuota Osmosalia juon, ja vichya ja välillä jaffaa. Mikä olisi helposti sulavaa ruokaa, jolla kannattaisi varovasti yrittää aloitella, on näet "hiukan" heikko olo, kun olen viimeksi syönyt perjantai-iltana. Banaani kai on hyvä, entä muita?

2. Paahtoleipää Vierailija

Oksennatko yhä vai tuleeko vain ripulina? Miten olisi paahtoleipä tai suolakeksit...löysäksi keitetty kaurapuuro...gefilus/asidofilusjogurttia...mustikkakeittoa...? Paranemista!

3. norolainen Vierailija

Sekä että, enemmän kuitenkin on ripulia...Ja äsken piti oksentaa, kun tuo Osmosal on niin kauhean makuista!

4. norolainen Vierailija

Poikakaveri tekee tuossa feta-pastasalaattia. Voisinkohan yrittää syödä vähän, fetahan ainakin on suolaista ja eikös pasta ole helposti sulavaa?

5. napsus Vierailija

Mustikat ovat ihan tieteellisesti todistetusti hyviä vatsalle. Hapanmaitotuotteet myös voivat rauhoittaa oireita. hedelmistä varmaan muutkin kuin banaani käyvät jos syöt varovasti pieniä paloja.

6. Kanakeittoa Vierailija

Kaupan valmista kanakeittoa söin itse viikko sitten, kun ei mikään maistunut ja huono olo oli. Helpotti oloa kummasti, kun sain vähän syötyä keittoa. Tsemppiä! Kyllä se siitä.

7. norolainen Vierailija

Kiitos tsempistä! Yritetään kestää :)

8. melizana Vierailija

Kreikkalainen anoppini teki aina vatsatautiin riisivelliä ja vot, oli tehokasta ja helppoa syötävää. Sen voi tehdä lihaliemeen tai makeaksi.

9. neiti75 Vierailija

Itse sairastuin kyseiseen tautiin jo viimeviikon perjantaina ja edelleen pulputtelua ja löysää mahaa. Tosin minulla on menossa jo toinen kierros kyseistä tautia menossa, sairastuin maanantaita vasten yöllä uudelleen. Hommasin myös Idoform maitohappo bakteereita jostka tehoavat vasta suolistossa, jospa nämä auttaisivat edes hiukan.

Olen syönyt löysää kauravelliä, paahtoleipää, banaania juonut teetä ja jaffaa. Alussa kun tauti oli pahana, laimensin jaffankin kun tuntui porisevan korvissa asti tuo vatta.
    Mutta toivottavasti tämä menee Juhannukseen mennessä ohi :p
    Tsemppiä kaikille

10. tuulan Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    koitappa ottaa maitohappo baktee tabletteja niin tai asioduls piimää niin saat vatsan rauhottuun ja nestettä täytys juoda .juo nyt kummiskin sitä piimää miten asiduls piimän kans käy pysyykö sisällä???pikaista paranemista

11. Äippä2 Vierailija

Meillä hyväksi havaittu yhdistelmä:
    Kun mikään ei pysy sisällä otetaan teelusikankärjellinen suolaa + max teelusikallinen sokeria (korvaa osin Osmosalia) pari kertaa päivässä + koko ajan vettä tmv.nestettä teelusikallinen/pieni hörppy vähän väliä. Pysyy paremmin sisällä tai ainakin ehtii imeytyä osa.

Muuta tepsivää ovat meillä myös tiukka kuuri Idoform-maitohappobakteerikapseleita (kun syö jatkuvasti, ei tule mahatautia!), Actimeliä pullo/pvä, sokeroitua mustikkasoppaa, banaania (saa mm.kaliumia ja magnesiumia joita menettää oks.ja ripulissa). Mummoni mukaan keitetty suolattu riisi tepsii ripuliin myös. Sitä ei ole kokeiltu, kun ei pidetä riisistä sinällään yhtään.
    Otamme myös magnesiumia purkista kuurina. Ja kaikenlaista ruokaa heti kun maistuu. Mutta muutoin juotavaa, juotavaa ja juotavaa... Ja LEPOA! Tuolla reseptillä hoidimme tällä viikolla vatsataudit ja toipuminen oli nopeaa.

12. Suolatasapaino Vierailija

Liha- ja kasvisliemet ovat hyviä olon helpottijia kanssa. Ne pitävät elimistössä suolatasapainoakin ja tuntuvat tosi vahvistavilta. Edellä muita jo lueteltiinkin.

13. kysymys vaan Vierailija

Onko näillä Actimeleilla ja muilla vastaavilla (L.Casei tai AB-piimät, jogurtit tai Gefilukset) oikeasti vaikutusta siihen että taudit ei iske tai että niistä toipuu nopeammin? Kovasti niitä suositellaan, mutta onko kokemuksia?

14. Gefilusta kokeillut Vierailija

Jaa. Itse olen säännöllisesti juonut Gefilus-tehojuomaa, siis päivittäin yhden pullon. Aloitin säännöllisen käytön heti tuotteen ilmestyttyä markkinoille, sitä ennen olin jo juonut sitä Gefilus-herajuomaa (muistaakseni ensimmäinen Gefilus-tuote kaupoissa) säännöllisesti. En ole varsinaista vatsatautia sairastanut koko aikuisikänäni, nyt ikää on 40 vuotta. Viime viikolla iski sitten Noro, ja verrattuna muiden kauhukertomuksiin selvisin kenties aika vähällä, eli noin 12 tuntia vatsa toimi tehokkaasti molemmista päistä... Ehkä tämä tämänhetkinen Noro on niin voimakas, ettei Gefilus-tehosuoja sitä pystynyt kokonaan torjumaan, mutta ainakin aiemmat talvivatsatautiepidemiat olen onnistunut välttämään. Aion jatkaa tuotteen käyttöä jatkossakin. Toisaalta, eihän sitä ikinä ihan tarkkaan tiedä, mikä vaikuttaa mihinkin, eli että onko tuo ainoa syy...

15. m20 Vierailija

16. Kara2 Vierailija

Mites sitten kun ei tuu kummastakaan päästä ja kiertää aina jos syön. Mitä ja milloin uskallan syödä?

17. ... Vierailija

Itse suosin vatsataudissa ihan jaffaa, ja sitten kun olo hiukan kohenee, apteekin Addera ravintojuomaa - sisältää nopeasti imeytyvää hiilihydtaattia ja vitamiineja ja kivennäisaineita. Auttaa jaksamiseen ja olon virkistymiseen!

18. A76 Vierailija

Jaffa ei ole hyväksi vatsalle silloin kun se on sekaisin koska sen sisältämä sitrushappo ärsyttää lisää vatsaa. Cocis jostain syystä rauhoittaa sitä, kokemusta on. Eli toimii.

Banaani on yksi mitä voi nakerrella, voileipäkeksit, vaalea leipä... myös jotain suolaista kannattaa napsia esim. sipsejä mutta varovasti eli ei koko pussia kerralla. Suolakeksit on hyviä. Kaurapuuro. Gefilus-mehut... Mustikat/keitto...

19. näin on Vierailija

COCA - COLA auttaa vatsataudissa. Jo aikoinaan terveydenhoitaja kehoitti juomaan, koska se on valmistettu kasvisuutteista ja sisältää rauhoittavia kasveja. Nautitaan pieniä määriä kerrallaan.

20. dafne Vierailija

21. sffg Vierailija

Jos kovasti pulputtaa, ota Rennietä. Teetä voi juoda, samoin mieto kasvis/kanakeitto on todella hyväksi vatsalle ja parantaa usein oloa huomattavasti! En menisi syömään mitään hedelmiä, koska ne ovat vatsalle aikamoinen haaste kun se on herkimmillään. Paastoa ja juo paljon, eiköhän se siitä..!

22. Oili 2007 Vierailija

Lääkäri neuvoi, että mahataudissa voi syödä ihan mitä vaan mieli tekee. Tärkeintä on, että yrittää syödä jotakin ja jos jotakin ruokaa tekee mieli niin se tod.näk. pysyy myös, ehkä, sisälläkin.

Toki riittävästä nesteen ja suolan määrästä pitäisi pitää huolta.

Äiti syötti meille lapsena teetä ja voileipäkeksejä. Hyvin toimi :)

23. suklaata! Vierailija

minä syön suklaata mahataudissa heti kun vain mahdollista. jo muinaiset intiaanit ovat todenneet sen tervehdyttävän vaikutuksen.

24. ??? Vierailija

Mahataudissa ei pidä juoda jaffaa tai muuta kamalan sokerista.Se vaan pahentaa tilannetta.Apteekista kannattaa ostaa maitohappobakteereja.Laimea mehu ja vesi on hyviä.Kiinteemmästä puolesta näkkileivän olen kokenut hyväksi.Ja sitten vähäsokeriset marjakeitot ja kiisselit.

25. yrjö- oksanen Vierailija

ei vatsataudissa/ sen jälkeen kyllä shipsejä tms. muuta rasvaista kannata vetää. Vatsakalvot ja hapot menevät niin sekaisin oksentamisesta,että ruokavalion pitäisi olla mahd. hellä masulle tämän jälkeen. Hyviä on. keitetty riisi ( suolainen), riisin liemi ( vastenmielistä mutta tehokasta), paahtoleipä, kovat kananmunat, voileipäkeksit jne. Hiilihappo juomat ei tietty ole hyvästä hiilihapon takia, monesti saa oksentamaan entistä rajummin. Niistä kuitenkin saa sokeria, josta osa ehtii imeytyä ennen mahd. oksentamista.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri