Mahavaivoja D-vitamiinista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Zirconia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

Zirconia

Vieras
Huomenia!

Onko kellään kokemuksia D-vitamiinien ja mahavaivojen yhteydestä? Meillä esikoisella oli aikanaan tosi kovat maha- ja ilmavaivat, joiden vuoksi itkeskeli tuskaisena melkein kolme ekaa kuukautta, varsinkin öisin. Epäilimme silloin, että vaivat saattoivat johtua d-vitamiinista, mutta varmoja asiasta ei kyllä olla.

Noh, nyt aloitin tähän asti aurinkoiselle 2½ vkon ikäiselle vauvalle d-vitamiinit toissapäivänä, ja eikös alkanut heti armoton kitinä, vääntely, kääntely ja heräily puolen tunnin välein yöllä :/ Lisäksi kakka muuttui limaiseksi, samoin kuin esikoisella, joka neuvolan mukaan on ilmavaivojen merkki. Vain yhden tipan olen siis antanut nyt kahtena päivänä.

Onkohan sattumaa, vai voisko johtua noista d-vitamiineista? Uskaltaisinkohan lykätä vitamiinien aloittamista vielä vai kolkutteleeko riisitauti heti ovella...? En millään haluaisi että esikoisen vatsanväännerumba alkaisi tämänkin lapsen kanssa. Meillä on Jekovitit käytössä, auttaisikohan vaihtaminen siihen toiseen merkkiin (esikolla ei kyllä auttanut)? Onkos kellään kokemuksia?

meillä ainakin kaikille kolmelle tullut ihan kamalat masu väänteet d-tipoista. Ihan sama mitä merkkiä ja minkälaista antanut niin ovat itkeskelleet ja sen takia olenkin todella myöhään aloittanut niiden antamisen.
Nytkin tälle kolmoselle vasta kun rupes 6kk iässä kiinteitä saamaan niin silloin.
En suosittele kenellekään tätä mut meillä ei ollut muuta vaihtoehtoa kun en viittinyt moisen asian takia itkettää. Ja neuvolassa ollaan tietoisia miun toiminnasta ja olen saanut siunauksen asialle. Eikä meillä todellakaan mitään riisitautisia isäntiä olla ;)

Tuo ei taida selvitä kuin kokeilemalla. Meillä on kaikilla lapsilla sopinut nuo jekovitit, mutta sitten taas miehen siskon perheessä on neljällä lapsella käytetty deetippoja, ja ne ovat siellä sopineet parhaiten..

Tosin tuon ikäisenmä vatsavaivat sitten alkavat jos ovat alkaakseen muutenkin. Mä suosittelen lujaa ottamaan käyttöön jotkut maitohappobakteerit, myös niissä saattaa olla eroja. Toiset suosii relatippoja, mä taas suosin gefilus plus-kapseleita. Meillä poika (allergiaepäilyjä ym) lakkasi kouristelemasta mahansa kanssa kun nuo aloitin.

Meillä poika muuten aloitti vasta noin 3kuun iässä vasta d-vitamiinit, sen verran meni aikaa löytää sopiva ja pidin välillä hieman taukoa..
Meillä jo yksi tippa deetippoja viikon ajan sai pojan huhtomaan kaiket yöt ja niitä sentään annetaan muistaakseni 15tippaa per päivä..

En usko että on kauhean kova kiire noilla, kokeile pitää viikon tauko ja kokeilet sitten uudestaan, samalla tai eri merkillä.. Tuolla allergiapuolella on monia, ketkä ei ole päässyt niitä kunnolla aloittamaan vielä vuodenkaan ikäisellä.. Mutta tietty parempi mitä nopeemmin...

Toivottavasti helpottaa pian! :hug:

Meillä on vatsavaivainen poju ja alotin tipat vasta 3 kk ikäsenä. Yksikin tippa jekovitiä aiheutti aivan kamalat huudot, vaikka annoin kokonaisen viikon vain yhtä tippaa kerrallaan. Vaihdoin Devitoliin ja parissa kolmessa päivässä pystyin jo antamaan sen viisi tippaa. Esikoisella ei tullut mitään vaivoja tipoista. Erilaisia nämä vauvelit....

Moi,

ja kiitos vastauksista! Taidanpa tosiaan siirtää tippojen aloitusta ainakin seuraavaan neuvolaan asti, tippojen aloittaminen hitaammalla aikataululla ei todistettavasti siis ole mitenkään hengenvaarallista... Viime viikolla neuvolassa oli joku sijaistäti, joka ei oikein ymmärtänyt mun huolta näistä masuvaivoista, ja korosti vaan d-vitamiinin tarvetta. Mutta mä en tosiaan myöskään haluaisi ehdoin tahdoin alkaa taas itkettää vauvaa, jos ei ole ihan pakko, niin tuoreessa muistissa on nuo yöshowt.

Noita maitohappobaktereja en muistanutkaan, pitääpä siis vierailla apteekissa!

Meillä öljypohjainen devitol aiheutti mahavaivaa vauvalle heti. Fiksuna ajattelin antaa reladropseja (nekin öljypohjaisia) mahaa rauhoittamaan... Siitä seurasi kahta kauheammat huudot ja mahakrampit :kieh:

Pidettiin taukoa ja aloitettiin jekovit (vesipohjainen), joka sopi paremmin.

Niin ja todella varoen tippoja aloiteltiin, että ei vain siitä kyse...

Nyt kun muutakin ruokaa menee jo ihan kunnolla, ollaan siirrytty takaisin devitoleihin, ne kun ovat sata kertaa paremman makuisia.

Yhteistyössä