Mahdollisia ongelmia ja neuvola ei vastaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kirsi_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kirsi_

Vieras
Ahdistavaa on tämä. Jouduin käymään eilen sairaalassa päivystyksessä, kun alavatsassa oli vihlovaa kipua, joka ei lähtenyt hetkeksikään pois. Viisi päivää olin vuotanut ruskeaa vuotoa, lähinnä vessassa käynnin yhteydessä. Soitin ensin sairaalaan ja käskivät tulemaan sinne. Lääkäri ei löytänyt mitään akuuttia vikaa, mutta käski soittamaan heti aamusta neuvolaan, että järjestävät ultran samalle päivälle. Sanoin, että neuvolaan on soittoaika, mutta käski siitä huolimatta soittaa välittömästi aamulla ja sanoi vielä lähettävänsä sinne viestin, jotta tietävät mikä on tilanne. Niin ja rv 12 on menossa.

No, olen soitellut neuvolaan ja eivät vastaa puhelimeen. Yhden kerran sain yhteyden johonkin vaihteeseen, mutta tyttö vain käski soittaa soittoaikaan uudestaan vaikka selitin tilanteen!

Ihme touhua. Lääkäri on antanut ohjeet ja sitten neuvolaan ei saa edes yhteyttä...

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsi_:
Ahdistavaa on tämä. Jouduin käymään eilen sairaalassa päivystyksessä, kun alavatsassa oli vihlovaa kipua, joka ei lähtenyt hetkeksikään pois. Viisi päivää olin vuotanut ruskeaa vuotoa, lähinnä vessassa käynnin yhteydessä. Soitin ensin sairaalaan ja käskivät tulemaan sinne. Lääkäri ei löytänyt mitään akuuttia vikaa, mutta käski soittamaan heti aamusta neuvolaan, että järjestävät ultran samalle päivälle. Sanoin, että neuvolaan on soittoaika, mutta käski siitä huolimatta soittaa välittömästi aamulla ja sanoi vielä lähettävänsä sinne viestin, jotta tietävät mikä on tilanne. Niin ja rv 12 on menossa.

No, olen soitellut neuvolaan ja eivät vastaa puhelimeen. Yhden kerran sain yhteyden johonkin vaihteeseen, mutta tyttö vain käski soittaa soittoaikaan uudestaan vaikka selitin tilanteen!

Ihme touhua. Lääkäri on antanut ohjeet ja sitten neuvolaan ei saa edes yhteyttä...

Minä menisin tuossa tilanteessa ihan heti yksityiselle gynelle tutkimaan asiaa sen kummemmin neuvolan vastaamista odottamatta. Ei yksityisellä käyminen niin paljon maksa kuitenkaan ja saapahan mielenrauhan nopeammin.

Neuvolasta nyt ei muutenkaan mitään neuvoja saa... Tapaaminen kestää tuskin edes puolta tuntia ja pakollisten punnituksen, sydänäänten, kohdunpohja- ja verenpainemittauksen jälkeen ei kyllä montaa minuuttia jää kysymyksille. Joka kerran jälkeen muistan, että ainiin, siitähän mun ois pitänyt kysyä. Ja kaiken lisäksi olen vielä oikein reippaasti asiat puheeksi ottava ihminen, enkä minäkään ehdi käytännössä mitään kysyä, niin miten sitten joku ujompi ihminen?

Sitten vielä ihmetellään, kun ihmiset niin hanakasti hankkivat tietoa ja mukatietoa netistä - mitä muuta voi tehdä, kun ei neuvolassa mitään ehdi jutella???

edelliselle: No sehän on iha ittestä kiinni muistaako kysyä mitä haluaa :) Kyllä meijän neuvolassa aina kuunnellaan ja kysellään vointia. Eikä koskaan kiireellä niitä asioita tehdä...

Mutta ap, jos nlaan et pääse niin ihmeessä yksityiselle.

Kun ei se ole ihan itestä kiinni, kun kiire on niin älytön. Varmaan tässäkin paikkakuntakohtaisia eroja, mutta ainakin meidän isossa helsinkiläisneuvolassa tapaamiset vain juostaan läpi.

Alkuperäinen kirjoittaja mimamomi:
edelliselle: No sehän on iha ittestä kiinni muistaako kysyä mitä haluaa :) Kyllä meijän neuvolassa aina kuunnellaan ja kysellään vointia. Eikä koskaan kiireellä niitä asioita tehdä...

Mutta ap, jos nlaan et pääse niin ihmeessä yksityiselle.

Neuvoloita on erilaisia. Mulla oli ekassa raskaudessa ihana kuunteleva neuvolan "täti" mutta kahdessa seuraavassa semmoinen, joka ei edes suunnilleen kuule tai ainakaan vastaa mitään järkevää jos siltä jotain erehtyy kysymään. Mutta ap:n sijassa menisin yksityiselle myös, voi olla että kun neuvolaan pääset lopulta puhelimella läpi niin sanovat että ei ole ultra-aikoja tms.

että Neuvolaan sai soitella viisi tuntia ja sanoivat voivoi, ei ole mahdollista päästä, haluaisitko verikokeeseen?

Olin kuitenkin siihen mennessä jo soitellut muuallekin, mutta mihinkään ei pääse. Kipu on lakannut, mutta vuoto jatkuu, niukkana kuitenkin. Olen jutellut monen lääkärin kanssa jo puhelimessa. Sanovat, että on joko kohdunulkoinen tai keskenmeno, jos se jotain on ja silloin mitään ei ole kuitenkaan tehtävissä. Eli meneminen ultraan on turhaa. Onneksi minulla on keskiviikolle alkuperäinen aika varattuna. Nyt joudun sitten viikon jännittämään. :(

No pakkohan se on ultrata että saadaan varmuus onko esim. km!Sekin on mahdollista että vuoto ja kivut ovat ihan jotain muuta kun km. Sinuna en jäis odottelee!Koskaan kun ei tiedä onko tuo vaarallista sinulle itselles/lapselle!
Mä henk. koht. marssisin neuvolaan, antaisin siellä henkilökunnan kuulla kunniansa ja kieltäytyisin lähtemästä ennen tutkimusta. Tuollanen juttu ei ole mikään leikinasia!
Jos päivän päätteeks ei edelleenkään mitään tehtäisi, tekisin valituksen siitä ja menisin yksityiselle, minun mielestä pieni hinta terveydestä ja tiedosta.

Jotenkin tuntuu omituiselta sekään että olis km, ite oon sellaisen saanu eikä se todellakaan ollu mitään pientä ruskeaa tiputtelua vaan veren tulo alkoi kuin joku olis kääntäny hanan päälle ja loppui kyllä ihan tasan tarkkaan yhtä nopeasti, mut on kai noissakin eroja...
Mutta suosittelen että menet ja VAADIT hoitoa, ei sinne soitella kannata jos asenne on tuo.

... mitäs te siihen sitten sanoisitte kun olette viettämässä sitä omaa puolituntistanne neuvolassa ja täti vastailisi jatkuvasti puhelimeen kun joillain on huoli? Sitä varten ne soittoajat ovat että puhelinasiat hoidetaan silloin Ja jos on jotain todlella akuuttia niin silloin tosiaan asia hoidetaan sairaalan päivystyspolin, ei neuvolan kautta.

Tiedän tunteen, itselläni oli alkuraskaudessa kanssa vuotoja ja epäilyjä kohdunulkoisesta ja tuli tunne että haluan vastauksen kaikkeen nyt jä heti. Mutta jos ei ole mitään superakuuttia niin silloin voi aivan hyvin odottaa sen aikaa että saa neuvolasta ajan.

jos olisin sinä, menisin päivystykseen ja valittaisin kovaa kipua. (vaikkei siis olisikaan) Niin he ottavat melkein heti sisään sut tutkittavaksi! Kaikki keinot on sallittuja että saa hoitoa ja pääsee mieli rauhaan!

Mene hyvä ihminen nyt päivystykseen valittamaan todella kovaa kipua ja vuotoa..ettet kestä enää. Silloin lääkäri tekee ultran ja saat tietoa. Kyllä-ei mitään muttia vaan nyt sinne!!! Mitä edes mietit ja pähkäät täällä..nyt järki käteen ja tekemään asioiden eteen lisää. Ei tuo terveyskeskus toiminta koskaan ole kummoista ollut ja arvaukseksi usein menee ja vähättelyksi. Ensiavussa joutuvat selvittämään tilannetta varmasti kun kerrot olevasi nyt ihan kipeä ym. Äläkä anna periksi vaan vaadi ultra!!! Muista tämä ohje-vaadi ultra!!!

Ellet mene ea, mene yksityinen heti. Jotkut päivystävät jopa öisin. Ja ellei niiin heti aamulla!
Tsemppiä nyt sinne!

Menisin yksityiselle.Kaksi keskenmenoa kokeneena toisella kerralla en jäänyt tk:n palvelujen varaan vaan menin yksityiselle.Tk:ssa sai käydä ainakin kahdella lääkärillä ennekuin sain lähetteen ultraan.Ja siinä vaiheessa kun sinne ultraan ekalla kerralla pääsin niin kohdussa ei ollut jäljellä enää kuin tippa verta.Toisella kerralla soitin heti yksityiselle ajan ja sain sen samalle päivälle joka laittoi heti lähetteen naistentautienpolille ja siellä ultrattiin heti seuraavana päivänä.Silloin todettiin kohdunulkoinen ja pääsin heti seurantaan ja sain tarvittavat hoidot.
Nyt tästä toisestakin keskenmenosta on kohta kulunut vuosi ja olen tällä hetkellä raskaana raskausviikolla 27.

Meidän neuvolassa aika varataann keskitetyn palvelun kautta. Terkkareilla on puhelintunti 12-13 mutta äitiysneuvolanterkka pitää aamulla heti puhelinta auki juurikin tällaisten kiirellisten juttujen varalta...sitten jossain vaiheessa laittaa linjat kiinni...ja hänet saa hyvin kiinni puhelintunnilla. Meillä kyllä myös voi jättää soittopyyntöä tuon keskitetynpalvelun kautta ja terkka sitten yleensä aika pian ottaa yhteyttä.
Olen ollut tosi tyytyväinen meidän palveluun. Harmi ettei jokapaikassa toimi yhtä hyvin.

Yhteistyössä