Mahtaakohan tänä vuonna perinteisestä kesälomaretkestä tulla ihan jees vai täysi katastrofi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
Tänä vuonna sattuneista syistä, en voinut varata entiseltä leirintäalueelta mökkiä minulle ja lapselle. Mutta luultavasti minulle onkin järjestymässä viikko lomaa, vaikka olenkin nyt ensimmäisen kesän töissä.

Joten siitä seuraa se, että tänä kesänä yövyn lapsen kanssa teltassa ja isovanhemmat nukkuvat perinteiseen tapaan asuntovaunussaan. Teltta on vain siinä mielessä kehna paikka, että jos tuleekin kovin sateinen keli lomaviikoksi. Niin mahtaa teltta olla kostea ja viileä paikka. Ei ole tuollaisesta silloin kovin häävi kömpiä ylös aamulla. Saatikka kun muutekin olen huono nukkumaan vieraassa paikassa, niin teltta ei siinäkään suhteessa ole häävi mesta. Kaikki yön äänet kuuluvat telttakankaan läpi sisälle telttaan ja arvaa vaan, että onko uni kaukana? Kun emme me 3 aikuista ja tenava voi yöpyä asuntovaunussakaan. Vaunu on pienehkö.

Ruoanlaitto on myös vähän niin ja näin. Ruokaa on kokattava keittokatoksessa ja säilytystilojen vähyyden vuoksi pieniä satseja kerrallaan, että kaikki tulee varmasti syödyksi kerralla. Kuitenkin pitää jääkaappeihin yrittää tunkea ainakin leipää, juustoa, leikkelemakkaraa, margariinia, maitoa, grillimakkaraa jne. eli mahtaa säilytystilat kuitenkin olla aika piukassa ruokatavaraa.

No, tuolla asenteella varmaan tuleekin. Jos olet kovin mukavuudenhaluinen niin telttailu ei varmaankaan sovi. Itse rakastan telttailua, juuri siksi ettei kaikki ole niin viimeisen päälle. Kerran heräsimme lapsen kanssa teltassa siihen että sadevettä tippui naamalle. Ei muuta kuin ylös ja leirintäalueen kahvioon lämmittelemään ja aamuohjelmia katsomaan. Teltat ovat kai nykyisin aika vedenpitäviä, joten kastumisvaaraa tuskin on. Ja makuupusseissa tuskin kesäkeleillä kylmä tulee. Eiköhän ne ruoka-asiat järjesty, ota paljon kuiva-aineita ja säilykkeitä mukaan, ja reipasta partiolaismieltä!

Extreme-reissuksi tätä retkeä jo mielessäni kutsunkin. Pitää varata muovia teltan suojaamiseksi ja kai teltan pohjallekin on laitettava jotkin pehmikkeet, ettei kosteutta tule sieltäkään kautta sisään. Mutta se nukkuminen minua mietityttää, miten mahdan saada teltassa unta? Kun joka ikinen ripsaus ja rapsaus kuuluu telttaan. Yö valvoenkin on pitkä, se on satavarma juttu.

Ruokapuoleksi olen ajatellut tyyliin perunoita, valmiita kaupan lihapullia ja ruskeakastikepussi tai sitten tillikastikepussi, kalapuikkoja ja perunoita. Tillikastikkeen joukkoon voi myös muussata keitettyjä kananmunia - tulee ruokaisampaa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23966096:
Extreme-reissuksi tätä retkeä jo mielessäni kutsunkin. Pitää varata muovia teltan suojaamiseksi ja kai teltan pohjallekin on laitettava jotkin pehmikkeet, ettei kosteutta tule sieltäkään kautta sisään. Mutta se nukkuminen minua mietityttää, miten mahdan saada teltassa unta? Kun joka ikinen ripsaus ja rapsaus kuuluu telttaan. Yö valvoenkin on pitkä, se on satavarma juttu.

Ruokapuoleksi olen ajatellut tyyliin perunoita, valmiita kaupan lihapullia ja ruskeakastikepussi tai sitten tillikastikepussi, kalapuikkoja ja perunoita. Tillikastikkeen joukkoon voi myös muussata keitettyjä kananmunia - tulee ruokaisampaa.

Se uni tulee ulkoilmassa ihan huomaamatta, kun päivän touhujen jälkeen saa itsensä vaakatasoon. Kannattaa vaan katsoa, ettei nyt kaikkein suurin käpy jää seehen teltan pohjan alle ;)

Ruokapuoleksi mie suosittelisin myös vaikka niitä pastapusseja (lisää vain vesi), joita voi esim. ruokaistaa jollain kinkkukuutioilla jne, jos tahtoo.
Säilykelihaa vaikka pottujen kaveriksi.

Me ei lähes koskaan paitsi ukkosella ja sateella siis jos oli sääksi luvattu tuollaista, niin yövyttiin mökissa lapsuudessa muutoin aina teltassa, koska se on halvempaa. Rakastin leirintäalue elämää ja pidin pomppulinnoista, joita monesti siellä oli ja muista leikkivälineistä, mitä leirintäalue tarjosi. Yöpyminenkin oli hauskaa teltassa ja ei minua ne äänet haitannut. Tuleehan sinne se hiljaisuuskin joskus ilta 11 aikaan muistaakseni tuli lapsuudessa ja silloin kyllä oli hiljasempaa. Teltan paikankinhan saa monesti itse päättää, joten laittakaa paikkaan, jossa ei ole lähellä ravintolaa/ nuorisoa/ bileväkeä.

vieras, tuo vanha leirintäalue ei ole mikään rymymesta, vaan todella kaunis paikka järven rannalla maaseudulla. aurinkokunta, pastapussit kyllä ovat muuten jees, mutta isäni ei tykkää makaronista, hän on tottunut syömään pelkästään perunaa ja jotain kastiketta sen kyytipoikana.

vieras, miksi sanoit noin? olen sitä ihmistyyppiä, joka pohtii jonkin aikaa uutta tilannetta ja aikansa pohdittuaan hyväksyy sen, sitten kaikki rullaakin mukavasti eteenpäin.

Yhteistyössä