Maidon loppuminen imettäessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maria

Vieras
Te keillä on maito loppunut suht pian synnytyksen jälkeen, niin mitä ootte silloin yrittänyt tehdä lisätäksenne sitä?
Ja ootteko ollut vaan kotona, vai hetikö olette kuitenkin uskaltautuneet kyläilemään, kauppailemaan yms?

Join mammateetä (saa luontaistuotekaupoista), tosin huonolla menestyksellä kun kolme viikkoa synnytyksestä maidontulo ehtyi kokonaan. Myös kotikaljan pitäisi auttaa, mutta se ei mulle käynyt, kun oon ohralle allerginen.

Ja toiseen kysymykseen, ekat viikot oltiin aika tiiviisti kotona vaan ei toimettomana; sankka joukko sukulaisia ja ystäviä kävi tulokasta ihailemassa. Poika taisi olla n. kolmen viikon ikäinen, kun käytiin ekan kerran yhdessä kaupassa - ja kylässä myös.

Jos lapsi saa myös korviketta, silloin helposti käy niin, ettei vauva enää huoli rintaa! Vauva yleensä saa tarpeeksi rinnasta maitoa. On normaalia, että vauva syö esim 20min välein ja on useamman tunninkin rinnalla! Ainakin ensimmäisen 3kk aikana vauvat voi syödä tosi usein.

Kannattaa lukea noita imetystukilistan sivuja..

Itse olen sitä mieltä ettei maito ihan noin vaan lopu, jos tuntuu et vauva vaatii useammin kuin normaalisti maitoa, on kyseessä vain tiheän imun kausi, jolloin maitoa "tilataan" lisää imettämällä tosi usein.

Poikkeuksiakin kyllä on..

Juo PALJON. Mulla oli tapana juoda lasi vettä ennen ja jälkeen imetyksen. Muuten ei tullut juotua tarpeeksi. Mammatee oli ihan hyvä juttu (luontaistuotekaupasta saa) ja alkoholiton olut nosti myös hyvin maitoa. Kaikkein tärkeintä on runsas juominen ja kunnon syöminen ja se, että yrittää olla turhia stressaamatta asiasta (helpommin sanottu kuin tehty). Lisämaidon antaminen saattaa tosiaan pahentaa ongelmaa, sitä kannattaa antaa harkiten. Pumpaamallakin voi yrittää lisätä maidontuloa. Öisin kannattaa aina imettää jos haluaa maidontuloa lisätä, yöllä erittyy eniten sitä imetyshormonia joten yöimetys vaikuttaa maidontuloonkin eniten. Nuo imetystukilistan sivut kannattaa lukea. =)

Mie meinasin lopettaa imetyksen ku toinen oli vasta muutaman viikon vanha. Aloin antaa korvikkeita ja oma maito alkoi vähentyä. Ja sitten tuli katumus. :D No, maidon sain takaisin vaihtamalla rintaa imettäessä. Eli imetin toisella ensin pari sekkaa, sen kauempaa ei vauva rintaa huolinut. Sitten imetin toisella pari sekkaa ja taas toiseen rintaan tuli maitoa parin sekunnin imun ajaksi. Erittäin rasittavaa ja väsyttävää, mutta koska vauva söi rintaa, alkoi maitoa taas tulla kunnolla. Jo parissa päivässä imetys normalisoitui, ei tarvinnut kauaa vaihdella. Ja imetinkin sitten 1v 2kk, eli kannatti se vaiva nähdä.

Imetä, imetä, imetä, se auttaa, kroppa tajuaa siitä imetyksen määrästä että maitoa tarvitaan. Jos taas pulloa annetaan enemmän, maito vähenee kun rinnoilla "vähemmän tehtävää".

Anteeksi jo etukäteen, tämä on turhaa purnaamista, mutta

voi taivas mulla käy hermoon ihmiset, jotka sanoo, että kyllä sitä maitoa tulee, tarjoa vaan lapselle rintaa äläkä korviketta, tiheän imun kausi se vaan on. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että kaikilta ei maitoa tule, ja jos näin on, korvikkeen antaminen on tarpeen!

Eräs lastenlääkäri sanoi, että tämän nykyisen imetysvouhotuksen seurauksena sairaaloihin tulee yhä useammin aliravittuja ja kuivuneita vastasyntyneitä, kun äidit eivät uskalla antaa korviketta lapselle vaikka maitoa ei selvästikään tule tarpeeksi!

Totta kai maidontuloa kannattaa yrittää lisätä kaikin mahdollisin konstein, mutta vastaan voi tulla myös se hetki, jolloin on parempi luovuttaa.

Mä ajattelin vaan, että oisko joku yhteys sillä, jos ei ns keskity siihen imettämiseen, vaan "ramppaa" ympäriinsä, tai että aina on kotona joku vieras. Voisko se vaikuttaa siihen vähenemiseen / loppumiseen, kun laps ei ole "koko ajan" rinnalla tilaamassa sitä maitoa?
Kun mun kaveri, joka imetti 1,5-vuotiaaksi asti lastaan, oli varmaan ekan kuukauden makoilemassa vaan kotona sen vauvan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja SolAngel:

voi taivas mulla käy hermoon ihmiset, jotka sanoo, että kyllä sitä maitoa tulee, tarjoa vaan lapselle rintaa äläkä korviketta, tiheän imun kausi se vaan on. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että kaikilta ei maitoa tule, ja jos näin on, korvikkeen antaminen on tarpeen!

Eräs lastenlääkäri sanoi, että tämän nykyisen imetysvouhotuksen seurauksena sairaaloihin tulee yhä useammin aliravittuja ja kuivuneita vastasyntyneitä, kun äidit eivät uskalla antaa korviketta lapselle vaikka maitoa ei selvästikään tule tarpeeksi!

Totta kai maidontuloa kannattaa yrittää lisätä kaikin mahdollisin konstein, mutta vastaan voi tulla myös se hetki, jolloin on parempi luovuttaa.

Joo meilläkin vaan imetin ja imetin kun neuvolatäti sanoi, että kyllä sitä maitoa alkaa tulla-->tyttö laihtui viikossa niin paljon, että pakko oli neuvolatätinkin käskeä antaa korviketta. Siihen loppui lapsen itkut (oli ollut raukka nälissään!) ja hyvin alkoi kasvaa. Eikä ole mitään allergioita tullut, nyt 9 v.
Eikä muuten maitoa tullut kakkosenkaan kanssa, onneksi nyt tiesin mitä tehdä ja neuvolassakin oli toinen täti :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Joo meilläkin vaan imetin ja imetin kun neuvolatäti sanoi, että kyllä sitä maitoa alkaa tulla-->tyttö laihtui viikossa niin paljon, että pakko oli neuvolatätinkin käskeä antaa korviketta. Siihen loppui lapsen itkut (oli ollut raukka nälissään!) ja hyvin alkoi kasvaa. Eikä ole mitään allergioita tullut, nyt 9 v.
Eikä muuten maitoa tullut kakkosenkaan kanssa, onneksi nyt tiesin mitä tehdä ja neuvolassakin oli toinen täti :)

Tottahan se on että rajansa kaikella. Mutta usein imetys kaatuu ihan silkkaan tietämättömyyteen, kun äidit ei uskalla luottaa itseensä ja siihen että pystyvät ruokkimaan lapsensa imettämällä. Tottakai on myös niitä tapauksia, ettei maitoa vaan riitä. Jos oikein epäillyttää niin ehkäpä olisi mahdollista tehdä ylimääräinen punnituskäynti neuvolaan, niin näkisi miten paino kehittyy? =)

Niin ja lisäyksenä vielä että itselläni oli vaikea imetys alusta loppuun, ja ellen olisi imetystukilistan sivuja lukenut ja muuten asiaan tutustunut niin olisi jäänyt imetys kokonaan, en olisi osannut ja uskaltanut. Mutta alkuun pääsemisen jälkeen imetin lopulta 9 kk, joten kannatti taistella. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Tottahan se on että rajansa kaikella. Mutta usein imetys kaatuu ihan silkkaan tietämättömyyteen, kun äidit ei uskalla luottaa itseensä ja siihen että pystyvät ruokkimaan lapsensa imettämällä. Tottakai on myös niitä tapauksia, ettei maitoa vaan riitä. Jos oikein epäillyttää niin ehkäpä olisi mahdollista tehdä ylimääräinen punnituskäynti neuvolaan, niin näkisi miten paino kehittyy? =)

Niin ja lisäyksenä vielä että itselläni oli vaikea imetys alusta loppuun, ja ellen olisi imetystukilistan sivuja lukenut ja muuten asiaan tutustunut niin olisi jäänyt imetys kokonaan, en olisi osannut ja uskaltanut. Mutta alkuun pääsemisen jälkeen imetin lopulta 9 kk, joten kannatti taistella. =)

Juu tuntuu että moni ei oikein ymmärrä korvikkeiden antamisen yhteyttä maidon riittävyyteen. :/

Korvikkeet tarpeen toki jos imetyksestä huolimatta vauva laihtuu ja kuivuu, mutta väittäisin että monella se maito loppuu siksi, että pienenkin ongelman tultua luullaan että korviketta tarvitsee antaa, eikä sitä vaivaa haluta nähdä...

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Korvikkeet tarpeen toki jos imetyksestä huolimatta vauva laihtuu ja kuivuu, mutta väittäisin että monella se maito loppuu siksi, että pienenkin ongelman tultua luullaan että korviketta tarvitsee antaa, eikä sitä vaivaa haluta nähdä...

Olen tuossa kyllä samoilla linjoilla.
Aika moni mun tuttu, on het kun vauva on itkenyt 2 minuuttia rinnalla, ollut varmoja ettei vauva saa tarpeeksi maitoa, ja antanut korviketta. Ja siitä se imetys on sitten loppunut.

Ja ap:lle vastaan, että mä ainakin olin kotona ja join join join, imetin imetin imetin, ja vaan makasin, enkä liikkunut mihinkään (ei voinut kun vauva oli suunnilleen koko ajan tissillä ainakin pari viikkoa). Ja vieläkin imetän, taaperoa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Maria:
Mä ajattelin vaan, että oisko joku yhteys sillä, jos ei ns keskity siihen imettämiseen, vaan "ramppaa" ympäriinsä, tai että aina on kotona joku vieras. Voisko se vaikuttaa siihen vähenemiseen / loppumiseen, kun laps ei ole "koko ajan" rinnalla tilaamassa sitä maitoa?
Kun mun kaveri, joka imetti 1,5-vuotiaaksi asti lastaan, oli varmaan ekan kuukauden makoilemassa vaan kotona sen vauvan kanssa.

Tavallaan tossa voi olla jotain perääkin. Jos kotona on vaikka innokkaita isovanhempia ottamassa pientä syliin tai jos itse käy kaupassa ja herkästi yrittää vaientaa vauvan ensin tutilla, niin ei siinä tule tarjottua niin usein rintaa kuin jos olisi vauvan kanssa kotona ja keskittyis tähän itse.

Niin muuten unohtui sanoa että olin myös ekat viikot/kuukaudet kotona, vaikka vieraita kävi kyllä tiheästi. Olin sektion jälkeen sen verran kipeä ettei tehnyt mielikään lähteä mihinkään, ja sitten alkoikin koliikkiaika. Mutta varmasti siinä on asiayhteys, että jos ei ehdi keskittyä imettämiseen niin se alkuun pääseminen on vaikeaa. Jos vieraita käy paljon, niin itse menin makkariin imettämään ja vedin oven kiinni, tajusivat kyllä vihjeestä että kaipaan omaa rauhaa. =)

Itselläni maito ei noussu kunnolla rintoihin.
Korviketta tuli käytettyä päivisin ja öisin sitten
imetin.Oma lapseni ei kyllä hylännyt rintaa vaikka
pullosta syötinkin.Puoli vuotta sinnittelin yömaidon
kanssa ja sitten poika itse päätti lopettaa rinnalla
roikkumisen.Kaikilla ei riitä maitoa joten sitä varten
korvikkeita on=]

Yhteistyössä