Maidon mikrolämmitys

  • Viestiketjun aloittaja Korvike
  • Ensimmäinen viesti
No kylläkin
... mulle ihan terveydenhoitaja sanoi että nykyään suositellaan kyllä vesihaudetta.

Sen sijaan vaihtoehtoisessa terveydenhuollossa (jonka näkemykset siirtyvät lääketieteelle ehkä vuosien päästä) ovat se että mikro muuttaa korvikemaidon rakennetta siten, että se muutenkin vaikeasti sulava proteiini menee juustomaiseksi. Toisin sanoen voi aiheuttaa vatsanväänteitä. Eihän tätä kaikille lapsille tule, mutta herkemmille voi näin käydä.

Yksi näkemys on sitä mieltä että mikro tuhoaa ravintoaineet säteilyllään. Itse uskon tähän, koska jos miettii että ruoan maku tulee usein ravinteista ja mikroruoasta tämä maku on kadonnut kokonaan, ts. muuten lämmitetty ruoka maistuu ihan erilaiselta.

Mutta kuten sanottu, jokainen kuunnelkoon itseään ja toimikoon parhaaksi katsomallaan tavalla. Se lapsi ei mikromaitoon myöskään kuole... mutta itse välttäisin lapsen kanssa ihan kaikkea minkä kanssa on yhtään epäselvää terveysvaikutusten suhteen. Olipa tieto oikeaa tai väärää niin mielummin pelaan pienen kanssa varman päälle. Se on vain minun näkemys.
 
sekä että
korvikkeen voi lämmittää mikrossa mutta äidinmaidoa ei.
tietty jos joskus on hätäkiirepaniikki ( vauva huutaa pää punasena) niin voi sen pumpatun maidon lämmittää mikrossa. ei kukaan siihen kuole =) mutta pääsäintöisesti on äidinmaito pitäisi lämmittää vesihauteessa.

näin minulle sanottu kaikkien kolmen vauvan kanssa vaikka neuvola vaihtunut välissä.
 
me ollaan
lämmitetty mikrossa korvike. vesihauteessa menee niin kauan, että vauvalla ois menny jo moneen kertaan hermot. Ei ne ravintoaineet niin helposti kuole, ainoastaan jos liian kuumaksi kuumentaa, niin liikaa kuumuus tekee huonoa.
 
ei voi
Mikrolämmiys muuttaa korvikkeen koostumusta, proteiineja niin, että se ei sula vauvan mahassa vaan aiheuttaa vatsavaivoja. Mikrotettu korvike toisin sanoen muodostaa vauvan mahan pohjalle juustontyyppisen vaikeasti sulavan möykyn. Lämmittäminen myös tuhoaa ravintoaineita.

Voi lämmittää mikrossa, mutta ei sitten tarvitse ihmetellä, jos lapselle tulee mahavaivoja tai muita vaurioita heti tai ajan mittaan tai molempia. Valitan. Ei muuten tarvise sitten suuttua taas faktatiedosta.
 
ei voi
Tosiaan, ei kukaan siihen kuole. Onpa hyvä vauvanhoito-ohje!

Tätä ei saa edes ääneen sanoa: imettäminen suoraan rinnasta, pumppaamatta tai lämmittelemättä on paras vaihtoehto aina kuin mahdollista. Jos se ei ole mahdollista, on tietenkin pakko joskus turvautua korvaaviin vaihoehtoihin: pumpattuun lämmitettyyn äidinmaitoon ja hätätapauksessa korvikkeisiin. Kyllä nykyäänkin näistä asioista tiedetään neuvoloissakin todella vähäneikä saa sanoa, ettei joku vain pahoita mieltään. Lasten kustannuksella hyssytellään ja pimietään tietoa. Minä en suostu mukaan vasoin parempaa tietoa, sanokoot muut mitä tahansa.

Kukin tekee mitä itse voi/ päättää/ haluaa. Mutta tämä on siis oikeaa tietoa. On yksi, paras vaihtoehto, muut ovat sen korvikkeita. Korvikkeet ovat nykyään parempia kuin ennen, mutta eivät toistaiseksi lähelläkään aitoa tuotetta. Tosiaan, ei sille mitään voi vaikka nyt varmaan tulee mulle tappouhkauksia. Väärää tietoa on liikaa liikkeellä ja oikeaa vaikea saada. Tässä tuli nyt edes.
 
äläs yleistä
Mikrolämmiys muuttaa korvikkeen koostumusta, proteiineja niin, että se ei sula vauvan mahassa vaan aiheuttaa vatsavaivoja. Mikrotettu korvike toisin sanoen muodostaa vauvan mahan pohjalle juustontyyppisen vaikeasti sulavan möykyn. Lämmittäminen myös tuhoaa ravintoaineita.

Voi lämmittää mikrossa, mutta ei sitten tarvitse ihmetellä, jos lapselle tulee mahavaivoja tai muita vaurioita heti tai ajan mittaan tai molempia. Valitan. Ei muuten tarvise sitten suuttua taas faktatiedosta.

Valita vaan, mutta ei kyllä todellakaan aiheuta absoluutiona kaikille vauvoille vatsanväänteitä.

Älä viitsi olla naiivi ja yleistää omaa kokemustasi että "kaikille" muka tulee jotain VAURIOITA (voitko muuten tarkentaa mitä ihmeen vaurioita?). Jos korvikkeen mikrolämmittämisestä tulisi faktana vaurioita lapselle, se olisi kiellettyä tai ainakin suositeltaisiin muunlaista lämmitystä.

Itsellä 3 lasta jotka kaikki saaneet mikrolämmitettyä korviketta, mitään "vaurioita" eikäö edes vatsanvääneitä ei ole ollut.
 
Viimeksi muokattu:
äläs yleistä
Tosiaan, ei kukaan siihen kuole. Onpa hyvä vauvanhoito-ohje!

Tätä ei saa edes ääneen sanoa: imettäminen suoraan rinnasta, pumppaamatta tai lämmittelemättä on paras vaihtoehto aina kuin mahdollista. Jos se ei ole mahdollista, on tietenkin pakko joskus turvautua korvaaviin vaihoehtoihin: pumpattuun lämmitettyyn äidinmaitoon ja hätätapauksessa korvikkeisiin. Kyllä nykyäänkin näistä asioista tiedetään neuvoloissakin todella vähäneikä saa sanoa, ettei joku vain pahoita mieltään. Lasten kustannuksella hyssytellään ja pimietään tietoa. Minä en suostu mukaan vasoin parempaa tietoa, sanokoot muut mitä tahansa.

Kukin tekee mitä itse voi/ päättää/ haluaa. Mutta tämä on siis oikeaa tietoa. On yksi, paras vaihtoehto, muut ovat sen korvikkeita. Korvikkeet ovat nykyään parempia kuin ennen, mutta eivät toistaiseksi lähelläkään aitoa tuotetta. Tosiaan, ei sille mitään voi vaikka nyt varmaan tulee mulle tappouhkauksia. Väärää tietoa on liikaa liikkeellä ja oikeaa vaikea saada. Tässä tuli nyt edes.

Kiitos OIKEISTA tiedoista! Mielelläni lukisin tutkimukset joihin väitteesi perustat. Viitsitkö laittaa linkit tai edes lähteet, kiitos!
 
Viimeksi muokattu:
Voi * näitä fanaatikkoja!
Tosiaan, ei kukaan siihen kuole. Onpa hyvä vauvanhoito-ohje!

Tätä ei saa edes ääneen sanoa: imettäminen suoraan rinnasta, pumppaamatta tai lämmittelemättä on paras vaihtoehto aina kuin mahdollista. Jos se ei ole mahdollista, on tietenkin pakko joskus turvautua korvaaviin vaihoehtoihin: pumpattuun lämmitettyyn äidinmaitoon ja hätätapauksessa korvikkeisiin. Kyllä nykyäänkin näistä asioista tiedetään neuvoloissakin todella vähäneikä saa sanoa, ettei joku vain pahoita mieltään. Lasten kustannuksella hyssytellään ja pimietään tietoa. Minä en suostu mukaan vasoin parempaa tietoa, sanokoot muut mitä tahansa.

Kukin tekee mitä itse voi/ päättää/ haluaa. Mutta tämä on siis oikeaa tietoa. On yksi, paras vaihtoehto, muut ovat sen korvikkeita. Korvikkeet ovat nykyään parempia kuin ennen, mutta eivät toistaiseksi lähelläkään aitoa tuotetta. Tosiaan, ei sille mitään voi vaikka nyt varmaan tulee mulle tappouhkauksia. Väärää tietoa on liikaa liikkeellä ja oikeaa vaikea saada. Tässä tuli nyt edes.
AP käsittääkseni ei kysynyt, kumpi on parempi tapa ruokkia vauvaa, äidinmaito rinnasta vai korvike. Hän kysyi, voiko rintamaidon/korvikkeen lämmittää mikrossa. Hän luultavasti ei siis kaipaa saarnaa äidinmaidon ylivertaisuudesta. Mietipä vastaaja vähän, olisiko MITENKÄÄN mahdollista, että AP ei vaikkapa VOISI syöttää lapselleen äidinmaitoa rinnasta. Mieti tosiaan hetki tykönäsi. Kun saavutat tuloksen mielessäsi, häpeä aiempaa vastaustasi. Ei tosiaan kaivata syyllistäjiä me, jotka olemme niin alhaista kastia ettemme edes pysty lastamme "luonnollisesti" ruokkimaan. Ja kyllä, TIETOA ON.
 
Viimeksi muokattu:
ohi menee taas
Joo, pitihän niitä taas tulla niitä imetysvalistajia, niinkuin jokainen ei jo nykypäivänä tietäisi miten "äidinmaito on parasta ravintoa lapselle". "Hätätapauksessa" joku tosiaan saattaa joutua turvautumaan korvikkeisiin. Huh huh! Onko sinulle koskaan tullut mieleen, että kaikki eivät vaan yksinkertaisesti PYSTY imettämään, esim. maitoa ei koskaan tullut? Ja yleistäjälle, minunkin poika on pulloruokittu mikrossa lämmitetyllä korvikkeella aina, eikä koskaan ollut mitään vatsanväänteitä tai muitakaan vaurioita. Ja muutenkin ihan terve poika tuosta on kasvanut.
 
ei voi
Vastaus kysymykseen oli siis: ei voi. Perustelut olivat faktaa.

Joo, lähdeviitteet kehiin vaan kaikille nettikeskusteluun ja varmaan muuhunkin jutusteluun.

Tutkimusten mukaan 1-3 % äideistä ei voi imettää. Täälläkö ne on aina kaikki. Jos niin vaikeaa on, suosittelen ihan itsekin ottamaan asioista selvää. Keskustelupalsta on näissä asioissa mikrottajien valtakunta,lastaan imettävä äiti on täysin hurahtanut fanaatikko, joka ei siis mitään ymmärrä mistään... Sitä voi ihan itse esim. surfata netistä, kysyä neuvolasta / lääkäreiltä (jotkut tietää näistä asioista, useimmat vähemmän) ja kirjoista. Lähdeviitteetkin viittaavat yleensä kirjoihin, artikkeleihin ym. Niitä voi lukea ihan itsekin. Niin olen minäkin tehnyt jo vuosia, koska haluan tietää asiasta, joka on tärkeä. Viitteet vain unohtui laittaa talteen. Tästä voitte aloittaa: Tiina kaitaniemi: Luonnollinen lapsuus.

Imetystukilista on siis kielletty sana täällä, missä aiheena on "vauvan hoito". Kuka niitä nyt imetellä viitsii ja miksi ihmeessä! Meneekö tissitkin pilalle. Onneksi on korvikkeet, muuten lapsenne eivät olisi jääneet eloon.

Jos maito ei riitä, tarvitaan apua imettämiseen. Siinä ei tarvita tuttipulloja eikä mikroja ollenkaan eikä muuten rahaakaan. Ei tarvi sitten kysellä turhia keskustelupalstoilla ja vaatia lähdeviitteitä.

Tämä tästä mun puolesta, ei tuota ainaista hyökkäilyä vastaan jaksa puolustautua. Haukkukaa nyt ihan keskenänne kaikki imettäjät, jos ei teillä parempaa tekemistä ja tietoa ole. Tyhmyydestä kärsii koko kroppa, myös lapsen.
 
***
Vastaus kysymykseen oli siis: ei voi. Perustelut olivat faktaa.

Joo, lähdeviitteet kehiin vaan kaikille nettikeskusteluun ja varmaan muuhunkin jutusteluun.

Tutkimusten mukaan 1-3 % äideistä ei voi imettää. Täälläkö ne on aina kaikki. Jos niin vaikeaa on, suosittelen ihan itsekin ottamaan asioista selvää. Keskustelupalsta on näissä asioissa mikrottajien valtakunta,lastaan imettävä äiti on täysin hurahtanut fanaatikko, joka ei siis mitään ymmärrä mistään... Sitä voi ihan itse esim. surfata netistä, kysyä neuvolasta / lääkäreiltä (jotkut tietää näistä asioista, useimmat vähemmän) ja kirjoista. Lähdeviitteetkin viittaavat yleensä kirjoihin, artikkeleihin ym. Niitä voi lukea ihan itsekin. Niin olen minäkin tehnyt jo vuosia, koska haluan tietää asiasta, joka on tärkeä. Viitteet vain unohtui laittaa talteen. Tästä voitte aloittaa: Tiina kaitaniemi: Luonnollinen lapsuus.

Imetystukilista on siis kielletty sana täällä, missä aiheena on "vauvan hoito". Kuka niitä nyt imetellä viitsii ja miksi ihmeessä! Meneekö tissitkin pilalle. Onneksi on korvikkeet, muuten lapsenne eivät olisi jääneet eloon.

Jos maito ei riitä, tarvitaan apua imettämiseen. Siinä ei tarvita tuttipulloja eikä mikroja ollenkaan eikä muuten rahaakaan. Ei tarvi sitten kysellä turhia keskustelupalstoilla ja vaatia lähdeviitteitä.

Tämä tästä mun puolesta, ei tuota ainaista hyökkäilyä vastaan jaksa puolustautua. Haukkukaa nyt ihan keskenänne kaikki imettäjät, jos ei teillä parempaa tekemistä ja tietoa ole. Tyhmyydestä kärsii koko kroppa, myös lapsen.

Ja tämä se vasta syyllistämistä on. Miten helppo onkaan syyttää äitejä huonosta tiedonhausta ja laiskuudesta jos imetys ei onnistu. Itse ainakin tein kaiken mahdollisen onnistumisen eteen, hain tietoa jo ennen synnytystä, soitin imetystukipuhelimeen, koetin kaikki keinot maidon lisäämiseen, mutta ei. Ja lopulta otin tuttipullot ja korvikkeen kehiin hyvällä omallatunnolla ja itseäni syyllistämättä, mutta onneksi muut tekee sen mun puolesta. Mä taas en voi ymmärtää miten se voi olla niin vaikeaa jonkun ymmärtää että KAIKKI EIVÄT VOI IMETTÄÄ? Mulle eräskin kätilö sanoi, että todennäköisesti rinnoissani ei ole tarpeeksi maitorauhasia, jotta tuottaisivat maitoa tarpeeksi. Kauhea rikos se onkin joutua antamaan lapselle korviketta, hui kamala! Kannattaisi vähän miettiä mitä suustaan päästää!
 
Viimeksi muokattu:
ruutupaitis
Itse imetin ylpeänä puolisen vuotta ja sen jälkeen ruokin lapseni pullomaidolla puolisen vuotta ennen kuin siirryttiin tavalliseen maitoon. Minä pelkäsin sitä, että kuumentaminen (mikrossa) tuhoaa maidon proteiineja ja niitä hyödyllisiä ainesosia, joten siksi kuumensin maitoa ainoastaan vesihauteessa. Jos vauva huusi pää punaisena maitoa, niin en kuumentanut maitoa ollenkaan, vaan avasin Tuttelin, kaadoin sen pulloon ja tarjosin vauvalle. Itse asiassa alkutotuttelun jälkeen tuollaiselle vähän isommalle vauvalle se huoneenlämpöinen maito sopi ihan OK. Tietysti jos kyseessä oli vajaa purkki (jääkaappisäilytyksessä), niin sen sitten lämmitin kädenlämpöiseksi vesihauteessa.

Vasta varmaankin vuosi myöhemmin kuulin eräiden kaksosten äidiltä, että hän teki samalla tavalla eli kahden huutavan vauvan kanssa pisti vain korvikkeet pulloon ja pullot suuhun ilman mitään lämmittelyjä. Jos ei lämmitä, ei tarvitse ainakaan miettiä, että onko maidon kuumentaminen tuhonnut jotain vai ei.
 
Voi * näitä fanaatikkoja!
Vastaus kysymykseen oli siis: ei voi. Perustelut olivat faktaa.

Joo, lähdeviitteet kehiin vaan kaikille nettikeskusteluun ja varmaan muuhunkin jutusteluun.

Tutkimusten mukaan 1-3 % äideistä ei voi imettää. Täälläkö ne on aina kaikki. Jos niin vaikeaa on, suosittelen ihan itsekin ottamaan asioista selvää. Keskustelupalsta on näissä asioissa mikrottajien valtakunta,lastaan imettävä äiti on täysin hurahtanut fanaatikko, joka ei siis mitään ymmärrä mistään... Sitä voi ihan itse esim. surfata netistä, kysyä neuvolasta / lääkäreiltä (jotkut tietää näistä asioista, useimmat vähemmän) ja kirjoista. Lähdeviitteetkin viittaavat yleensä kirjoihin, artikkeleihin ym. Niitä voi lukea ihan itsekin. Niin olen minäkin tehnyt jo vuosia, koska haluan tietää asiasta, joka on tärkeä. Viitteet vain unohtui laittaa talteen. Tästä voitte aloittaa: Tiina kaitaniemi: Luonnollinen lapsuus.

Imetystukilista on siis kielletty sana täällä, missä aiheena on "vauvan hoito". Kuka niitä nyt imetellä viitsii ja miksi ihmeessä! Meneekö tissitkin pilalle. Onneksi on korvikkeet, muuten lapsenne eivät olisi jääneet eloon.

Jos maito ei riitä, tarvitaan apua imettämiseen. Siinä ei tarvita tuttipulloja eikä mikroja ollenkaan eikä muuten rahaakaan. Ei tarvi sitten kysellä turhia keskustelupalstoilla ja vaatia lähdeviitteitä.

Tämä tästä mun puolesta, ei tuota ainaista hyökkäilyä vastaan jaksa puolustautua. Haukkukaa nyt ihan keskenänne kaikki imettäjät, jos ei teillä parempaa tekemistä ja tietoa ole. Tyhmyydestä kärsii koko kroppa, myös lapsen.
Minä nimitän sinua fanaatikoksi sen takia, että tulet esittämään mielipiteitäsi imettämisestä ketjuun, jossa ei asiasta ole laisinkaan kyse. That's it. Älä viitsi tuoda typeriä näkemyksiäsi imettämättömien äitien syistä esille. Usko pois, ne ovat suurimman osan kohdalla täysin vääriä. Sanonpa tosiaan minäkin, että onneksi on ne korvikkeet! Pitäisikö minun vauvani sinun mielestäsi mieluummin kuolla, kun en kerran pysty häntä äidinmaidolla rinnasta syöttämään? Ja tiedoksesi, pelkkä "apu" ei lisää maidontuotantoa.

Minulla ei ole kerta kaikkiaan mitään imettäjiä vastaan. Tuollaista puusilmäistä syyllistäjäfanaatikkoa sen sijaan en siedä edes netissä (reaalimaailmassa olisit jo sanaut sellaisen läksytyksen, että oksat pois). KUKAAN ei hyökkäile imettäjiä kohtaan, joten ilmeisen yksinkertaisuutesi lisäksi lienet melko vainoharhainen ihminen. Eipä sekään hyvää lupaa lapsesi tulevaisuutta ajatellen...
 
Viimeksi muokattu:
meillä
Itse luotan siihen, mitä Kätilöopistolla hoitajat sanoivat. Suosittelevat vesihaudetta sen vuoksi, että mikrossa lämmitettynä maito voi vahingossa kuumeta liikaa. Mistään koostumuksen muutoksesta eivät sanoneet mitään. Ollaan käytetty kumpaakin vaihtoehtoa riippuen tilanteesta. Hyvinhän tuolle vauvalle näyttää maistuvan ja mitään vatsanväänteitä yms. ei ole ilmennyt.
 
mikrottaja
Kiitos kommenteista! Vielä yks juttu: onko se siis liian kuumaksi lämmitys, joka tuhoaa (joidenkin mielestä) maidon proteiinikoostumuksen vai nimenomaan mikron säteily?
Meillä lämmitetään rintamaito joko mikrossa tai vesihauteessa. Molemmat kädenlämpöisiksi. Ei ylikuumenneta, etteivät hyvät ainekset mene pilalle. Mikrossa lämmitetään 5-15 sek kerrallaan ja huljutellaan, että maito lämpenisi tasaisesti, ettei a) mene mistään kohdasta ylikuumaksi tai b) polta lapsen suuta. Mikron lämmityshän perustuu vesimolekyylien värähtelyyn. Ollaan miehen (DI, minä LL) kanssa tutkittu aiheesta tieteellisiä julkaisuja eikä mistään olla löydetty tieteellistä faktaa siitä, että mikro tuhoaisi ravinto- tai vasta-aineita muutoin kuin ylikuumennuksen seurauksena.
 
Viimeksi muokattu:
vieras
Satuin löytämään tämän keskustelun, kun meidän mikro hajos tänä aamuna ja mietimme ostammeko uutta vai pärjäämmekö ilman, joten googletin mikron haittavaikutuksista ja löysin samalla tälläiset linkit:

Luontais Prisma | www.luontaisnetti.fi |

The Hidden Hazards Of Microwave Cooking

Meillä myös kaksi osittain korvikkeella ruokittua lasta ja kyllä vesihauteessa on maidot lämmitetty, vain kerhoissa tms missä ei ole ollut vesihaude mahdollisuutta, niin silloin mikrossa.
 
vierailija
.. näkemys on sitä mieltä että mikro tuhoaa ravintoaineet säteilyllään. Itse uskon tähän, koska jos miettii että ruoan maku tulee usein ravinteista ja mikroruoasta tämä maku on kadonnut kokonaan, ts. muuten lämmitetty ruoka maistuu ihan erilaiselta.
Höpö höpö, eihän mikrosta tule mitään myrkyllistä säteilyä vaan "mikroaaltoja" jotka toimii siten että laittaa ruuan molekyylit värähtelemään kun aallot kulkevat niiden läpi/välistä ja siten lämpenee kitkan voimalla. Sama kuin hierot käsiäsi nopeasti yhteen niin käddt lämpenevät...

Eli mikrossa EI ole mitään MYRKYLLISTÄ säteilyä ja se ruoka on ihan samaa kuin sinne laittaessa.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä