Maidon pakastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiedoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiedoton

Vieras
Hei!Te jotka olette pakastaneet äidinmaitoa, niin kuinka isoissa erissä?Siis paljon olette laittanut per pussi?Mulla ei ole hajuakaan paljon vauva syö, koska tississä ei ole mittataulukkoa, niin olisi kiva tietää että paljon pakastaa per pussi, ettei sitten sulatusvaiheessa jäisi paljon maitoa ylimääräiseksi ja menis hukkaan..Säilyykö muuten pakastettu kertaallen sulatettu maito jääkapissa yhtään?Jos olette luovuttanut maitoa sairaalalle, niin mistä olette huomannut että maitoa tulee "liikaa"? Mulla rinnat ei ihan kamalan pinkeiksi tule vaikka vauva nukkuu pitkiäkin pätkiä, mutta pumppaamalla tulee silti ihan hyvin. Luovuttaminen kiinnostaisi, mutta mistä ihmeestä tiedän että maitoa riittää luovutettavaksi?Vaavi on rintaruokinnalla kasvanut rutkasti tähän asti, viikossa paino noussut 200g. Nyt vauva on 2,5 viikoa..

Tyhmiä kysymyksiä varmaan, mutta jos joku fiksumpi auttais ;)

50-100ml on sopiva määrä/pussi. Ei mene sitten niin paljon hukkaan jos ei jaksakaan syödä isoa määrää. Jos olet sulattanut maidon hauteessa lämpimäksi, sitä ei saa enää laittaa jääkaappiin. Mutta jääkaapissa sulatettu maito säilyy muistaakseni vuorokauden. Itse olen luovuttanut, mutta multa suihkusi maito todella runsaana jo synnytyssalissa, joten en oikein osaa vastata tuohon sinun kysymykseesi. Eiköhän se, että jos vauva saa mahansa täyteen, on tyytyväinen ja maitoa tulisi vieläkin lisää, ole oikea peruste luovuttamiselle.

Jääpalapussit olivat minusta parhaita tuohon tarkoitukseen. Sulavat paloina nopeammin ja niillä saa sitten annosta säädettyä sopivaksi. Tosin pakastetut jäi pitkälti käyttämättä, kun maito riitti kuitenkin vaaville loppuun asti, oli sitä sitten hätävarana. 100 ml olisi varmaan tollaiselle pienelle aikast hyvä määrä, muutaman kuukauden ikäiselle 200 ml... mut kai ne jokainen syö vähän erilailla.

Itse huomasin liian maidon tulon jatkuvista rintatulehduksista. Vaavi ei vaan syönyt niin paljon kuin rinnat vaativat tyhjentymistä :( Nyt kun pumppaat niin seuraat kuin paljon sitä jää yli. Jos n. 500 ml/vrk, lienee aika sopiva määrä luovutusta ajatellen (ainakin meidän alueella oli tuo rajana).

Okei, kiitoksia vastauksista. Eli kannattaa pumpata heti sen jälkeen kun vauva on saanut massun täyteen, ja katsoa paljon tulee?Ja vain siitä rinnasta mitä vauva on imenyt vai molemmista?Imetän siis yhden rinnan per imetys..

Meilläpäin rajana oli 500 ml/2 vrk. Auto kävi hakemassa ma, ke, pe ja siis puoli litraa oli minimi, mitä piti olla. Itselläni parhaimmillaan tuli 750 ml/päivä ylimääräistä...

Mulla liikoja maitoja tuli jo synnärillä. Eka rintatulehdus tuli alle viikon päästä vauvan syntymästä. Ja mulla myös suihkusi maito rinnoista. Kun syötin vauvaa toisesta rinnasta, niin toisesta herui ja valui maidonkerääjään parhaimmillaan 100 ml/syöttö. Kyllä siinä tunsi itsensä melkolailla lehmäksi ;).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meilläpäin rajana oli 500 ml/2 vrk. Auto kävi hakemassa ma, ke, pe ja siis puoli litraa oli minimi, mitä piti olla. Itselläni parhaimmillaan tuli 750 ml/päivä ylimääräistä...

No ilmankos täällä sairaalan maitokeskuksenväki on lehdessä asti itkenyt pulaa luovutettavasta maidosta.... Taitaisivat saada huomattavasti enemmän jos laskisivat vaatimustaan myös tuohon 500 ml/vrk.

Muutenkin asenne tuntui kauhean torjuvalta. Ekasta luovutin, toisesta luovutukset jäivät luovuttamatta... Osastolta kätilö ohjasi suoraan maitokeskukseen hakemaan vermeitä, mutta eivätpä antaneet vaan käski tulla uudelleen muutaman viikon päästä jos maitoa riittää. Kyllä se siitä kuulemma tasaantuu. No eipä tasaantunut. Sen verran herkkyyksissäni suivaannuin, että jäi menemättä....eka rintatulehdus tuli heti kotiutumisviikonloppuna kunnei mistään sitten siihen hätään herunut kunnon pumppua. Kotona olevaan käsipumppuun ei riittänyt enää energiat jne. Hukkaan menneistä olisi riittänyt monelle pienelle vastasynytyneelle maidot... Ja seuraavan päivän lehdessä teksti, että pula äidinmaidosta!

Yhteistyössä