Maidoton kuivakakku/muu tarjottava??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Captain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Captain

Jäsen
03.11.2006
413
0
16
Huomenna on tulossa tytön synttäreille vieras, jolla on tosi paha maitoallergia. (Myös omena). Mulla oli yksi hyvä kuivakakun ohje, mitä olisin voinut tehdä, mutta se on hävinnyt...:( Teen nyt maidotonta mustikkapiirakkaa, mutta vielä jotain muuta tarvitaan!!! Hän saa käyttää floran laktoositonta margarinia, mutta ei mitään muita laktosittomia tuotteita.

Eli joku helppo ja hyvä vinkki kehiin...:) :wave: :p

paholaisen kakku on helppo tehdä maidottomana, maidon voi korvata vaikka kauramaidolla, soijamaidolla, vedellä..
ja leivontaan siis käy se hopeanvärinen flora missä taitaa jopa nykyisin lukea että maidoton.

Täytekakunkin voi tehdä maidottomana, kuorrutukseen käyttää joko maidotonta kreemiä tai vaikka tuota mmf:ää mitä ite kokeilen seuraavaan kakkuun kun tuo kreemi ei oo hääppöstä..

Kaupasta saa keksejä joissa ei ole maitoa, mutta helpohan ne on itekkin tehdä. lähes ohjeen kuin ohjeen saa muutettua maidottomaksi, rasvan korvaa sopivalla ja maidon voi korvata millä vain..

tässäpä sekä munaton että maidoton jota voi varioida aika paljon vielä:

Mustikka-persikkapaistos
4 annosta
0,25 dl sokeria
0,5 dl perunajauhoja
200 g (4 dl) mustikoita
1 prk (425/240 g)
persikoita
1 rkl sitruunamehua
Muruseos:
2 dl vehnäjauhoja
0,5 dl fariinisokeria
0,5 dl sokeria
0,5 tl kanelia
100 g margariinia
Sekoita sokeri ja jauhot kulhossa. Lisää mustikat, paloitellut persikat ja sitruunanmehu. Voitele piirasvuoka tai annosvuoat. Annostele seos kuuteen kulhoon tai levitä piirasvuokaan. Valmista muruseos. Sekoita jauhot, sokerit ja kaneli kulhossa. Lisää pehmeä margariini joukkoon. Muotoile seoksesta nokareita ja nostele ne mustikka-persikka seoksen päälle. Paista pieniä vuokia uunissa 200 asteessa noin 15 minuuttia ja piirasvuokaa noin 20 minuuttia.

onnistuu myös pelkistä mustikoista eli niitä sitten enemmän, sitruunamehun ja kanelin voi jättää pois ja edelleen maistuu.
----- ihan vaan erilaisia allergioita ajatellen -----

minä korvaan maidon aina vedellä kun lapsellani on maitoallergia. ei maussa huomaa. ja käytän laktoositonta margariiniä, tietty...sen huomaa jo maussa kun leipoisin mieluummin oikeaan voihin...

kysyisin vaan et miten niin kaakaossa on maidon osia? en ole ikinä moista kuullut, pahasti maitoallerginen lapseni ei ainakaan reagoi mitenkään fazer-kaakaojauheeseen, jossa valmistusaineina lukee vain kaakaojauhe,aromi...

Ei ainakaan Dumle-kaakaossa ole maidon ainesosia, eikä mielestäni Oboyssakaan. Ja maidottoman kuivakakun saa, kun käyttää vaikka sinistä Keijua (täysin maidoton) tai tuota vaaleansinistä Floraa. Ainakaan minun sitruunakakkuohjeessani ei ole muita maidollisia ainesosia.

Alkuperäinen kirjoittaja Captain:
Teen jo mustikkapiirakan, niin joku muu olisi kiva...

Kaakao ei käy, siinä on aina jotain maidon osia!! Kananmuna käy.

Ohjeita vielä jos saisi..:)

ei kaikessa tummassa kaakaossa ole maitoa! minä käytän (en nyt muista mitä ) ja meillä käy maidottomalle. leivontakaakao ja "juontikaakao" on kaksi eri asiaa

kauramaito käy kaikkeen leivontaan ja ruoanlaittoon tavallisen maidon sijaan, eikä anna sivumakua. Soijamaidossa pieni sivumaku, mutta hyvää siitäkin saa. Kaura- ja soijavalmisteissa löytyy myös mm. ruokakermaa vastaavia juttuja, rohkeasti vaan kokeilemaan :)

Tee pieni synttärikakku "maidottomalle" vieraalle. Ihan tavissokerikakkupohja tai kääretorttupohja, josta ota kakkurinkuloita. Täytteissä voit käyttää mitä haluat ja vatkata go greenin kaurapohjaista vispikermaa kerman korvaajaksi tai maitotuotteitakin syövien suuhun maistuvaa go greenin vaniljakastiketta (kaurasta).

Netistä löytyy paljon herkkublogeja, joissa ihmiset jakavat tuotoksiensa ohjeita kuvien kera. Esim. Aatun apajilla - blogista http://chezaatu.vuodatus.net/ olen löytänyt monta herkullista ohjetta.