Maissivelli

  • Viestiketjun aloittaja Maalisprinssi
  • Ensimmäinen viesti
Maalisprinssi
Heippa Ellit!
Oisko kokemuksia maissivellin antamisen aloituksesta? Ajateltiin ruveta iltaisin antamaan pojalle maissivelliä. Tuntuu tuota tuttelia meinaan menevän(osittain imetän) :). Meillä poika nyt semmoset 3kk ja viikon vanha.
Lähinnä niistä määristä..... ja ""laimennitteko"" sitä aluksi tuttelilla. Millä määrällä pitäisi kokeilu aloittaa?
Kuinkas teillä vaikutti yöuniin??? Meillä muutenkin ihan kiva rytmi tällä hetkellä. Nukahtaa n.klo 20.30 ja eka yösyöttö 3 ja sitten klo 6.
Kertokaapahan vinkkejä tälle äidille!
 
Pami
Minun kokemuksen mukaan ihan turha juttu. Annoin pojalle kun täytti 4kk eikä mitään vaikutusta mihinkään. Samalla tavalla heräilee usein edelleenkin. Lopetinkin vellin annon ja odottelen, että saisi aloittaa puurot, niistä voisikin jotain apua olla. Mielestäni sinun lapsesi ei paljon yöllä heräile, joten itse ainakin malttaisin odotella tuonne 4kk ikään asti ennen kuin koittaisin antaa mitään muuta kuin korviketta / rintaa.
 
Äippä82
Minä kans aloin antaa maissivelliä, ajattelin että hieman paremmin pitäisi nälkää. No ei pitänyt ihan samanlailla poika heräili syömään.
Jos sitä selostetta lukee niin samanlaista on kuin tutteli ravintoarvoltaan.
Rupea ennemmin vaikka antaa päivällä pieniämääriä perunaa, pitää paremmin nälkää. Toki yöllä saa syöttää, mutta olette jo puuroikään mennessä hyvässä vauhdissa noiden kiinteiden kanssa.

Meillä poika oli 3kk ja aloitin perunalla ja kun poika oli 5kk ruettiin syömään kaurapuuroa ja pikkuhiljaa siinä lopettelin yösyöttöjä.

Nyt iltaisin iso lautanen puuroa ja sitten aamulla syödään seuraavan kerran ja hyvin paino nousee. Poika nyt 8kk.

Mutta jos haluat kokeilla sitä velliä, niin minä sekoitin tutteliin ensin 10ml ja loput tuttelia ja hiljalleen lisäsin määrää.

Ja tuo 4kk on vain EU:n mukana tullut määräys...ihan hyvin voi kiinteitä aloitella hiljalleen 3kk...ainakin mun mielestä.
 
Pami
Nykyäänhän suositellaan 6kk täysimetystä.

Sikäli en ymmärää miksi vauvalle annettaisiin aiemmin lisäruokaa kuin tuo 4kk mikä on ollut ennen suositus. Vauvan elimistö on herkkä joten itse en käsitä miksi rasittaa sitä turhaan liian aikaisin kiinteillä. Kyllä niitä ehtii antamaan, antaa vauvan nauttia maidosta rauhassa. Ja pieni vauva saakin herätä öisin syömään, sitten kun täyttää 6kk niin voi alkaakin ""odottamaan"" että vauva nukkuisi yöt (jos hyvin käy). Korostan edelleen, että vauvasi herää VAIN kaksi kertaa yössä syömään joka on mielestäni loistavaa noin pieneltä, anna vain mennä samaa rataa ja aloita sitten muutaman viikon päästä kiinteiden kokeilu kun vauva on tarpeeksi vanha.

No, jokainen päättä itse asioistaan, mutta unohtakaa turha kiirehtiminen vauvojen kanssa. Kyllä se vielä joskus yöt nukkuu heräämättä ja syö itse lusikalla.
 
Maalisprinssi
Juu, ei oolutkaan kysymys öistä. Olenkin ollut ihan tyytyväinen tuohon 2 kertaa syöntiin.
Tuo tuttelin määrä vaan päivässä kummastuttaa. Olen joskus kuullut sen määrän, minkä saa päivässä periaatteessa antaa. Voi ruveta vaikuttamaan munuaisiin liika määrä.
Lähinnä sen takia tuota lisäravintoa ajattelin. Täytyypä ens viikolla vaikka soittaa neuvolatädille.
Kiitoksia kaikille vastauksista :)
 
No
Eli kysymys on ""vieraasta"" proteeiinista. Eli mikäli vauva juo yli litran päivässä korviketta, niin olisi hyvä antaa myös esim. maissivelliä.

Munuaisiin ei vaikuta vaan lähinnä juuri vatsaan/suoliston toiminnalle, ja vauva voi herkistyä jollekkin tietylle ruokaaineelle, jos sitä tulee ""liian"" paljon.

Eli on parempi että vauva saa esim kahta eri proteiinia vähemmän kuin yhtä hirveän paljon. Eli jos menee yli litra korviketta, suositus on antaa ""loput"" esim. maissivellinä.

Yösyömisiin ei nyt vaikuta kukun kukkua, meidän vaavi ""syö"" ainakin kerran, yleensä kaksi kertaa yössä, siitä huolimatta että meillä on käytössä ollut jo pitkään VESIPULLO! Vauva on 10kk.
 
No jatkaa
Niin yritykset yöjuomisen vähentämiseksi jatkuvat, yritetään korvata sitä tutilla jne.

Mutta itse aloitin vellit/soseet tai ylipäätään kaikki muutokset todella pikkuhiljaa. Eli taisin juuri aloittaa siten etä puolet ja puolet ja siitä ihan pikkuhiljaa lisäsin vellin määrää. Samaten soseissa. Ensin laimensin ihan velliksi, sitten pikkuhiljaa vähensin korviketta ja lopulta annoin tietysti pelkkää sosetta.

Nyt meillä totutellaan pikkuhiljaa syömään ""klönttiruokaa"". Pikkuvauva soseet menee hyvin, klönttisoseet ei niinkään maistu mutta pikkuhiljaa taas totutellaan. Kohta syödään toivottavasti pelkkää ""klönttiruokaa"" =)
 
*
Tarvittavan maidon määrä päivässä on kuudesosa vauvan painosta eli 6500g painava vauva tarvii päivässä n. 1.1l . Syöttökertojen määrä tietenkin määrä kuinka paljon kerralla.

Luulisi tuon litran korviketta riittävän, kun kerran imetätkin jos vauvasi painaa keksimäärin sen mitä 3 kk ikäinen, eri asia jos kysymyksessä on 8kg painava:)
 
Niin
Hmm. pitäisi riittää?? Meidän vauva oli todella pieniruokainen ja kyllä jo 3kk tietämillä alkoi mennä yli litra maitoa päivässä. Jos on isompiruokainen ja isokokoinen vauva, tuo litra voi mennä kevyesti vaikka olisikin osittaisimetyksellä.
 

Yhteistyössä