Maistraattivihkiminen :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naimisiin aikova :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Naimisiin aikova :)

Vieras
Jos jollakin tietoa ( joo, googletan myös mutta kokemuksia haluaisin kuulla ) Maistraattivihkimisestä niin ottaisin kiitollisena kaiken tiedon vastaan :)
Ollaan nyt mietitty että joskos mentäisiin maistraatissa naimisiin vielä ennen lapsen syntymää. Yksi lapsi on jo ennestään, isyydentunnustus tehty ja lapsella miehen sukunimi.
Nyt myös minä haluaisin miehen sukunimen ja jos kerkeis paperihommat edetä parissa kuukaudessa niin tämä tuleva saisi heti alkuun miehen nimen :)

Eli ...
Paljon Maistraatissa käynti maksaa ? Paperityökulut ja kaikki ?
Montako todistajaa tarvitsee olla ? Onko todistajan iällä väliä muuten kuin että on täysi-ikäinen ? Tarviiko olla läheinen ? Käykö esim. minun veli ja hänen ystävä ?
Kuinka kauan tilaisuus kestää ? Mitä tilaisuudessa tehdään ? Sanotaanko "tahdon" ?
Mihin kaikkialle tieto vihkimisestä maistraatista menee ? Verotoimistoon ? Kelaan ? Ja mitä kaikkea sukunimen vaihdoksen jälkeen täytyy hommata uutta ja mihin ilmoittaa itse ?
Kelakortti, passi, ajokortti, pankkikortti jne.

Meidät vihittii juuri heinäkuussa maistraatissa,kun mies ei kuulu kirkkoon.
Maistraatissa vihkiminen ei maksanut mitään, ainoa paperityö on se, että tutkivat onko teillä estettä mennä naimisiin. Se tutkintavaihe kesti jonkun viikon-kaks, sit tulee halutessa kotiin lappu, jossa teillä on "lupa" mennä naimisiin.
Kaksi todistajaa tarvii olla, halutessaan ne saa maistraatista. Meillä on mun vanhemmat.
Tilaisuus kesti vajaat 10min. Tuomari puhui kauniisti. Ja sanotaan tahdon, ja mies laittoi sormuksen sormeeni.
Nimitieto menee automaattisesti kaikkiin paikkoihin, mihin nyt normaalistikin tiedot menee maistraatista.
Esim. poliisilaitokselle (uusi ajokortti), Kelaan (soitin kyl ite, kun kesti niin kauan), verotoimistoon jne.
Kaikki kortit täytyy hommata, ajokortti, Kela-kortti, pankkikortti jne.

me mentiin maistraatissa naimisiin aikoinaan, ja jos sen tekee virka-aikana, niin ei maksa mitään. Todistajien oltava kai täysikäisiä, ja joissakin maistraateissa saa todistajat sieltä paikanpäältäkin jos haluaa, eli ei tarvitse olla mitenkään läheinen. Tilaisuus kestää n. 5min jos sitäkään. Kyllä sanotaan tahdon, ja meillä ainakin mies laittoi sormuksen mulle sormeen, mutta se koko toimitus oli niin nopee etten oikeen muista...

Verotoimistoon ja kelaan menee tiedot, kelakortti tulee automaattisesti sitten. Itse täytyy ilmoittaa ainakin pankkiin yms, ja ajokortti hommata uusi ja passi.

Alkuperäinen kirjoittaja Mii-Sa:
Maistraatissa vihkiminen ei maksanut mitään, ainoa paperityö on se, että tutkivat onko teillä estettä mennä naimisiin. Se tutkintavaihe kesti jonkun viikon-kaks, sit tulee halutessa kotiin lappu, jossa teillä on "lupa" mennä naimisiin.
Kaksi todistajaa tarvii olla, halutessaan ne saa maistraatista. Meillä on mun vanhemmat.
Tilaisuus kesti vajaat 10min. Tuomari puhui kauniisti. Ja sanotaan tahdon, ja mies laittoi sormuksen sormeeni.
Nimitieto menee automaattisesti kaikkiin paikkoihin, mihin nyt normaalistikin tiedot menee maistraatista.
Esim. poliisilaitokselle (uusi ajokortti), Kelaan (soitin kyl ite, kun kesti niin kauan), verotoimistoon jne.

Kävitkö sitten esim. pankissa sanomassa että tarvitset uuden toisella sukunimellä ? Tuleeko esim. ajokortti suoraan kotiin vai pitikö sitäkin käydä pyytämässä ? Entä paljon maksoi uusi ajokortti ?
Tuo kuullostaa hyvältä että todistajat saa myös maistraatista, täytyy siis vielä miettiä että ottaisiko veljen ystävineen vai sieltä ihan vieraat ihmiset kun haluttaisiin kertoa vasta jälkeenpäin suvulle että ollaan naimisissa :)

Eli maistraatissa vihkiminen ei maksanut mitään ? Entä tuo "esteiden" etsiminen ? Maksoiko se ?
Jos soitan torstaina maistraattiin niin lähteekö se homma siitä sitten etenemään ?

Alkuperäinen kirjoittaja :
menisittekin naimisiin ennen lapsen syntymää, pitää miehen kuitenkin tunnustaa lapsi. koska se on saanut alkunsa avioliiton ulkopuolella.

Aijaa :) No ei se mikään ongelma ole :D Ei sen takia kuitenkaan olla naimisiin päätetty mennä että tuolta hommalta vältyttäis :D
Eli sitten tunnustetaan kuitenkin :)

menisittekin naimisiin ennen lapsen syntymää, pitää miehen kuitenkin tunnustaa lapsi. koska se on saanut alkunsa avioliiton ulkopuolella.

ei meijän tarttenu mitään miehen tunnustuksia lapsesta,kun mentiin naimisiin ennen tytön syntymää.

muoks: ja maistraatissa mentiin,toimitus kesti 5min.

Alkuperäinen kirjoittaja niinukka:

ei meijän tarttenu mitään miehen tunnustuksia lapsesta,kun mentiin naimisiin ennen tytön syntymää.

täytyy tunnustaa..

Joku uus juttu vai? Tai sitten meidän esikoinen ei ole virallisesti mun miehen :whistle:

Ei pidä paikkaansa. Mentiin syksyllä naimisiin kuukautta ennen laskettua aikaa ja ei ole tarvinnut isyyttä todistella, koska lapsi syntyy avioliitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Joku uus juttu vai? Tai sitten meidän esikoinen ei ole virallisesti mun miehen :whistle:

ei se mikään uus juttu oo. lain mukaan avioliiton ulkopulella syntynyt tai alkunsa saanut lapsi pitää isän tunnustaa omakseen. kandeis varmaan ottaa yhteyttä lastenvalvojaan, on vissiin sattunu pikku fiba siellä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei pidä paikkaansa. Mentiin syksyllä naimisiin kuukautta ennen laskettua aikaa ja ei ole tarvinnut isyyttä todistella, koska lapsi syntyy avioliitoon.

mun sisko meni naimisiin odottaessaan lasta ja mies joutui sen tunnustaan..

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:

ei se mikään uus juttu oo. lain mukaan avioliiton ulkopulella syntynyt tai alkunsa saanut lapsi pitää isän tunnustaa omakseen. kandeis varmaan ottaa yhteyttä lastenvalvojaan, on vissiin sattunu pikku fiba siellä...

7 vuotta sitten :whistle:

Menette maistraattiin ja saatte sieltä sen esteettömyys todistuksen minkä voitte vaikka heti paikanpäällä allekirjoittaa, ja siinä menee n. pari viikkoa ja teille tulee se postissa sitten kotiin. Mikään ei maksa mitään jos sen tekee virka-aikana. Varaat vaan ajan milloin haluat että teidät vihitään ja se on siinä. Todella simppeliä!

Ajokorttia pitää itse hakea, ja maksaa n. 50e ja uudet passikuvat pitää ottaa. Pankkiin kävin ilmoittamassa uuden nimen ja sain sitten postissa kotiin uuden kortin, mulla ei ollut vielä uudella nimellä mitään papereita, niin näytin vihkitodistuksen ja ottivat siitä kopion. Eli sitä vihkitodistusta kannattaa aluksi raahata mukana että voit todistaa nimesi muuttuneen.

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:

7 vuotta sitten :whistle:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1975/19750700 Kohdassa 2 selviää ;)

eihän tyttöä olis sitten pystynyt kastamaankaan..mutta pappipa kasto..eikä kysellyt mitään isyystodistuksia..kun oltiin naimisissa...
kysy ristiäisaikaa sovittaessa että ollaanko naimisissa,ja kun sanoin et ollaan.niin se siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja naimisiin aikova :):
Alkuperäinen kirjoittaja Mii-Sa:

Kävitkö sitten esim. pankissa sanomassa että tarvitset uuden toisella sukunimellä ? Tuleeko esim. ajokortti suoraan kotiin vai pitikö sitäkin käydä pyytämässä ? Entä paljon maksoi uusi ajokortti ?
Tuo kuullostaa hyvältä että todistajat saa myös maistraatista, täytyy siis vielä miettiä että ottaisiko veljen ystävineen vai sieltä ihan vieraat ihmiset kun haluttaisiin kertoa vasta jälkeenpäin suvulle että ollaan naimisissa :)

Eli maistraatissa vihkiminen ei maksanut mitään ? Entä tuo "esteiden" etsiminen ? Maksoiko se ?
Jos soitan torstaina maistraattiin niin lähteekö se homma siitä sitten etenemään ?

Pankissa täytyy itse käydä hoitamassa nuo korttien uusiminen. Ei maksanut ainakaan Sammossa mitään. Ajokortti ja passi täytyy käydä itse hoitamassa poliisilaitoksella. Oli aika kallista, mutta tarkkoja hintoja en muista. Muistaakseni ei tuo esteettömyystodistus maksanut mitään. Kannattaa käydä siellä maistaraatissa itse paikanpäällä. Pitää täyttää lomake sitä esteettömyystutkintaa varten. Samalla voi jo varata vihkimisajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Naimisiin aikova :):
Eli ...
0 euroa. Ilmaista huvia se on.

Montako todistajaa tarvitsee olla ? Onko todistajan iällä väliä muuten kuin että on täysi-ikäinen ? Tarviiko olla läheinen ? Käykö esim. minun veli ja hänen ystävä ?
2 todistajaa tarvitaan, ne saa "talon puolesta" jos ei ole omia. Täysi-ikäisiä pitää olla, muuten ei mitään väliä ketä on.

Kuinka kauan tilaisuus kestää ?
Alle 5 minuuttia.

Mitä tilaisuudessa tehdään ?
Täytetään paperi todistajista, tervehditään vihkijää, vihkijä lukee kaavan, sanotaan tahdon kun kysytään, vihkijä käskee pariskunnan suudella, vihkijä onnittelee. Siinä se, sitten saa vihkimistodistuksen ja voi lähteä.

Sanotaanko "tahdon" ?
Kyllä

Mihin kaikkialle tieto vihkimisestä maistraatista menee ? Verotoimistoon ? Kelaan ?
Verotoimistoon ja kelaan sekä väestörekisteriin. Ei kai muualle.

Ja mitä kaikkea sukunimen vaihdoksen jälkeen täytyy hommata uutta ja mihin ilmoittaa itse ?
Itse pitää ilmoittaa kaikkialle muualle paitsi kelalle, verottajalle ja postiin. Ne saa tietää asiasta ja nimenvaihdoksesta. Ajokortti ja passi pitää vaihtaa, kelakortti tulee automaattisesti. Pankkikorttia ei tarvitse vaihtaa. Se on hyvä vaihtaa mutta ei ole pakko. Nimenvaihdoksesta pitää ilmoittaa sähkölaitokselle, vuokranantajalle, vakuutusyhtiölle... jne jne. Kaikkiin sellaisiin paikkoihin joista tulee laskuja.

Esteiden tutkiminen ei maksa. Ajokortin uusiminen maksaa 40 euroa plus uusien passikuvien hinta 10-20 euroa. Pankkikortti saattaa maksaa, riippuu pankin käytännöistä ja siitä minkälainen kortti sulla on.

VIhkimisajan voi varata aikaisintaan viikon päähän tai korkeintaan 4 kk etukäteen. Eivät ota siis vaikka vuoden päähän varauksia.

Alkuperäinen kirjoittaja vasta vihitty:
Alkuperäinen kirjoittaja Naimisiin aikova :):
Eli ...
0 euroa. Ilmaista huvia se on.

2 todistajaa tarvitaan, ne saa "talon puolesta" jos ei ole omia. Täysi-ikäisiä pitää olla, muuten ei mitään väliä ketä on.

Kuinka kauan tilaisuus kestää ?
Alle 5 minuuttia.

Mitä tilaisuudessa tehdään ?
Täytetään paperi todistajista, tervehditään vihkijää, vihkijä lukee kaavan, sanotaan tahdon kun kysytään, vihkijä käskee pariskunnan suudella, vihkijä onnittelee. Siinä se, sitten saa vihkimistodistuksen ja voi lähteä.

Sanotaanko "tahdon" ?
Kyllä

Mihin kaikkialle tieto vihkimisestä maistraatista menee ? Verotoimistoon ? Kelaan ?
Verotoimistoon ja kelaan sekä väestörekisteriin. Ei kai muualle.

Ja mitä kaikkea sukunimen vaihdoksen jälkeen täytyy hommata uutta ja mihin ilmoittaa itse ?
Itse pitää ilmoittaa kaikkialle muualle paitsi kelalle, verottajalle ja postiin. Ne saa tietää asiasta ja nimenvaihdoksesta. Ajokortti ja passi pitää vaihtaa, kelakortti tulee automaattisesti. Pankkikorttia ei tarvitse vaihtaa. Se on hyvä vaihtaa mutta ei ole pakko. Nimenvaihdoksesta pitää ilmoittaa sähkölaitokselle, vuokranantajalle, vakuutusyhtiölle... jne jne. Kaikkiin sellaisiin paikkoihin joista tulee laskuja.

ja terveyskeskukseen oli nimen muutos mennyt kanssa.

Pitääkö siis ilmoittaa vakuutusyhtiöön jne. vaikka laskut tulisivat miehen nimellä ?
Meillä sen verran pitkä matka maistraattiin että ei pääse paikanpäälle käymään. Eli jos soitan sinne niin ne laittaa hakemuksen postitse meille kotiin, täytetään se, lähetetään takaisin ja sieltä sitten tulee päätös ja voidaan varata päivä ? Vai ?

Alkuperäinen kirjoittaja naimisiin aikova:
Pitääkö siis ilmoittaa vakuutusyhtiöön jne. vaikka laskut tulisivat miehen nimellä ?
Meillä sen verran pitkä matka maistraattiin että ei pääse paikanpäälle käymään. Eli jos soitan sinne niin ne laittaa hakemuksen postitse meille kotiin, täytetään se, lähetetään takaisin ja sieltä sitten tulee päätös ja voidaan varata päivä ? Vai ?

Päivän voitte varata vaikka esteitä ei ole tutkittu. Se sitten vaan perutaan, jos olisittekin sisaruksia. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja naimisiin aikova:

Meille tuli kans postissa se esteettömyyslomake, täytin sen ja vietiin sitten maistraattiin. Se täytyy itse viedä, kummankin allekirjoittaa siinä virkailijan läsnäollessa tai jos postittaa sinne, niin täytyy olla kaden todistajan allekirjoitukset, että olette oikeasti itse allekirjoittaneet sen lapun.
Me vietiin se ite ja varattiin päivä samalla. Meidät vihittiin torstai-päivänä.
Jos haluaa esim. viikonloppuna, niin maksaa erikseen. Tai jos haluaa vihkijän johonkin muualle.
Voithan sä ilmoittaa vakuutusyhtiöön, vaikka laskut tulisivatkin miehen nimellä. Mä ainakin ilmottelin joka paikkaan ite, sanoivat jos oli jo tieto tullut.

Yhteistyössä