Maito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LTO
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

LTO

Vieras
Pakko kysyä nyt vielä teiltä eli:

Meillä ollut tosi paljon vaikeuksia maidon suhteen, ainoa joka sopii on NAN-jauhe. Nyt tyttö alkaa lähestyä sitä maagista ikää et sais alkaa kokeilemaan hapanmaitotuotteita. Mitä mun pitäis tehdä kun pelkään sitä sessiota? Yosa jugurtteja ollaan syöty. Miten saisin kerättyä itseni niin et uskaltaisin kokeilla? Nyt varmaan joku sanoo et oletpa nysverö, niin olenkin. Kuuntelimme 6kk lapsen tuskaista huutoa ja diagnoosi oli suolen epäkypsyys lehmänmaidolle- ei allergiaa.

Toinen kyssäri liittyy isovanhempiin eli mieheni isään ja äitipuoleen. Kuten jo kerroin he ovat aina tunkeneet vauvan suuhun vaikka mitä. Kunnes sitten minulta paloi hihat kun tytöllä oli Iso Jaffakeksi suussa (7kk). Sanoin et en pidä kun laitatte tytön suuhun kaikkea lupaa kysymättä, siihen vaari tokaisi et noh tyttö olen kolme lasta kasvattanut. Siihen minä sit sanoin et niin olet nyt on mun vuoro. Emme ole käyneet siellä enää ja mieheni on heille sanonut et tullaan kunhan saadaan itse päättää mitä syö. Tiedätte senkin et tyttö täyttää 1v 24.8 ja nyt jo hermoan et minkälaisen kakun teen ettei nämä syöttäjät tunge tyttöön koko kermakakkua. Silloinhan saa vasta alkaa kokeilee sitä lehmänmaitoa. Onko kenelläkään jotain ohjetta mihin ei tulis niin paljon tuota kermaa. En kehtaa sanoa niille ettei saa tulla.

LTO, sä olet aikunen ihminen, kyllä sä tiedät miten pitää toimia. Älä heittäydy typeräksi tai hysteeriseksi :-) Tai sitten tää on provo... MITEN voit päräjätä lastentarhassa tai nuorisotyössä jos olet noin epävarma? Järki käteen, nainen! :-)

Anna maitotuotteita vähän kerrallaan, esim. pikku nuolaisu jugurttia, ja jos ei tule oireita, seuraavana päivänä vähän enemmän jne. Ei sun tyttö ole lasista tehty, vaikkei sietänytkään ihan pienenä lehmänmaitoa.

Isovanhempien kanssa pärjäämisestä: sun lapsi, sinä päätät. Ellei se heille sovi, älä pidä yhteyttä. Tee suklaakakku, niin ei tarvii kermavaahtoa.

Jaa no, meillä sai maistaa pikkuriikkisen palan kakkua 7 kk ja jädeäkin alettiin maistelemaan jo 10 kk vanhana.
1 v synttäreinä syötiin ihan omaa kermatäytekakkua.

Hänellä ei kyllä ole ollut mahavaivoja eikä maitoallergiaa, että siksi aloitettiin maitotuotteet vähän ennen 1 v.

Eihän sen kakun tarvi olla kermakakku. Voin yrittää kaivaa sulle porkkanakakun ohjeen. Siihen ei tule päälle kermaa. meillä aikuiset tykkäsi siitä erittäin paljon. (ei siis ole kakku missä on porkkanoita pystyssä=) Ja tyttösikin voi sitä syödä jos antaa vaan sitä itse kakkuosaa.

Paljon vinkkejä minulla ei ole antaa. Me, kun siirryimme vastikkeesta lehmänmaitoon, ongelmia tuli. Poika on nyt 1,5 vuotta ja vieläkään ei sovi kuin hyla-tuotteet eli hapanmaitotuotteistakin kannattaa varmaan aloitella noilla hyla-tuotteilla.

Mitä isovanhempiin tulee minusta heillä ei ole oikeutta antaa lapsellesi mitä haluavat -varsinkin, kun noita vatsaongelmia on. Helpommin sanoittu kuin tehty, mutta tämä kommentti enemmänkin siksi, että jaksat puolustaa omaa mielipidettäsi, joka on minusta aivan oikea.

Arvasinhan minä! Täällä ei saa epävarma ihminen kun paskat niskaan. Minkä tarhaan tulee niin 2-6v lapsilla on yleensä jo diagnoosi tai selvät sävelet mikä sopii mikä ei. Siellä annetaan sitä mikä sopii. Luulen aikuinen nainen et jos teillä ois huudettu yhtäjaksoisesti 8h/päivä olisit yhtä epäileväinen kuin minä tai sit et ole valmis äidiksi. Kuten jo sanoin tuo nimimerkki ei tarkoita ettenkö ois ihan samalla tasolla kun te muut. Yhtä huolissani lapsestani ja yhtä epävarma. Se että hoidat 21 vierasta isoa lasta ei tarkoita sitä että olet yhtään sen varmempi oman ensimmäisen lapsen kanssa. Tuollaisella tavalla kun kohtelet kanssaihmisiä ja autat heitä maailmalla niin saan kohta korjata sinun lapset pois kadulta sammuneena.

Hei,
ensinnäkin olen muiden kanssa samaa mieltä, että sinä (ja miehesi) päätät, mitä lapsesi syö. Mutta, oma lapseni oli kanssa tosi herkkävatsainen. NAN-korvike kävi, Tuttelista tuli pahat mahapurut. Yllätys oli, kun joskus vähän ennen 10 kk päivää aloin antamaan jugurttia, rahkaa, jätskiäkin joskus, ei tullut vaivoja. Vähän alle vuoden ikäisenä alettiin pikkuhiljaa siirtyä oikeaan maitoon, ja mitä enemmän annoin tavallista ja mitä vähemmän korviketta, sitä vähemmän oli mahavaivoja. Lopulta heitin korvikkeet mäkeen, ja samantien sanottiin hei heit kaiken maailman kipristyksille.
Toivon, että teillä käy yhtä hyvin!

Koitin kyllä pehmentää sanomaani noilla hymiöillä, ei olut tarkoitus suututtaa. Kyllä mä tiedän omasta kokemuksesta ettei ""ammattilainen"" ole ammattilainen kun on oma lapsi kyseessä. Ei sitä silti tarvii tehdä niin kauheaa draamaa ja kaaosta joka pikku asiasta! Kyllä äiti tuntee lapsensa ja huomaa jos jotain on huonosti, esim. ne jugurtit ei sovi. Ja silloin niitä ei sitten vielä anneta enempää. Usko pois äläkä vauhkoa. Sille ei voi mitään että teillä oli vaikea alku, mutta se on ohi, älä anna sen enää pilata teidän elämää.

T. oivoi

Ps. Jos olet oikeasti noin äkkipikainen ja stressaantunut, niin kyllä ne taitaa sun lapset päätyä mun hoitoon ensin... ;-) No joo, nälvintä sikseen, usko itseesi ja rauhoitu niin asiat sujuu paljon helpommin!

Jätän suosiolla tuon maito jutun väliin kun itse painin saman asian kanssa. Tosin raejuusto on sopinut meille ja se on suurta herkkua. Bulgarian jukkeakin jo maistettiin ja ei mitään ihmeellistä tapahtunut. Mutta ilme oli aika hauska =).

Tuosta kakusta kyllä ajattelin kirjoittaa:
Eli tee hedelmä kakku, mikään ei pakota sitä kermaa siihen laittamaan.
Väliin voi laittaa vaikka banskua ja jotain vauvan marjasosetta tai hedelmä sosetta(esim.Kuningatar/paratiisi).
Pinnalle sellaisia hedelmiä mitä tyttö on muutenkin syönyt, leikkaa niistä koviollisia(esim.pieni piparkakkumuotti) ja asettelee kivasti ne siihen päälle. ""liimaksi"" käyttää vaaleaa sosetta tai hilloa(Omena, päärynä). Reunat myös vaatealla soseella ja sellainen ihan reilu kerros. Soseen päälle siihen reunoille voi heitellä vailla pähkinää, mut vauvaa ajatellen laittaisin vaikka jotain vehnärouhetta tai vaikka kaurahiutaleita. Mutta vain vähän muutama sinne tänne.
Tätä mä itse olen tehnyt laysin laktoosittomille vieraille ja tilauksiin...

Kokeile gefilus-tuotteita. Meillä tavallinen jugurtti saa ihon kutisemaan, mutta Kidius Gefilus jugurtti sopii hyvin. Lactobasillus bakteereja kannattaa antaa vauvalle maitoon totuttautumisen yhteydessä.
Maidoissa kannattaa kokeilla Luomu-maitoa kun siihen saakka pääsette.

Kermakakkua kevyemmän kakun saa rahkakermakakusta. Liivatteen avulla hyydyttää sokerikakkupohjan väliin kermarahkan. Päälle myös kermarahkaa, hyydyttämättä. Terveellistä ja kevyttä. Jos mausteena on mustaherukkamehua (eli sulatat liivatteen lämpöiseen mustaherukkamehuun ja sekoitat sen kermarahkan joukkoon) niin maku voi olla pikemminkin 'aikuinen' kuin lapsen mieleen joten ei lapsi ainakaan paljoa sitä syö. Päärynä tai persikkanektarista saat sitten makeamman makuista rahkaa.. Kermarahkaanhan voi alkaa jo 10kk iästä totuttamaan lasta.

Piltti kakku on loistavan hyvääääää! Voi nam..

Nimimerkillä: sellaista syönyt =)

Ja noita hedelmäpilttejä on joka lähtöön. Kokeile persikka tai aprikoosi pilttia, kivan värinen kakku, kellertävä ja siihen päälle hedelmiä tai pursota erivärisellä soseella kuorrutus, tai ""kirjoita"" nimi, ikä jne. Myös lasten kynttilät ( tai kynttilä, 1 v.) on kakussa kiva piristys.

""Liivate eli gelatiini on sian tai naudan sidekudoksesta eristetty proteiini. Sitä valmistetaan eläimen nahasta, luista ja jänteistä. Gelatiinia käytetään lukuisissa eri elintarvikkeissa, muun muassa lihahyytelöissä, konditoriatuotteissa, makeisissa, vanukkaissa ja kevytjugurteissa, kevytjäätelöissä ja mehujäissä, joissakin tilaviineissä kirkasteena, lääkkeissä ja lääkkeenomaisissa tuotteissa ja jopa valokuvapapereissa ja filmeissä.""

MPR rokotteessakin on mukana liivatetta.
(lähde www.rokotusinfo.fi)

""Sidekudosproteiini"" on lähinnä kollageenia. Sitä on luissa, rustoissa, jänteissä, lihaskalvoissa, verisuonten seinissä jne jne, eli oikeastaan koko elimistössä. Pihvistä ei saa edes mikroskoopilla karsittua kaikkia kalvoja ja suonia pois. Saatte siis samaa lehmä/sikaproteiinia vaikka jättäisittekin luut kaluamatta :-)

Rakastan salmiakkia ja olen käsittänyt että siinäkin on liivatetta?? Ei ole kasvanut ylimääräisiä sarvia vaikka olenkin sitä syönyt ylettömät määrät koko ikäni:)

Kieltämättä tuo liivatteen koostumus ällöttää..

Liivatteen sijaan voi käyttää hyytelösokeria, jos elukka-ajatus ällöttää :)

Maidosta: Meillä oli korvikkeena Nan, 10 kk:n iässä aloitettiin hapanmaitotuotteet kuten reajuusto, viili ja jogurtti, mutta kun tuli alussa vähän vatsavaivoja niin kaikki hylana, se auttoi. Tavalliseen maitoon yritimme siirtyä vuoden iässä, maha meni ihan löysälle ja muutenkin lapsi oli vatsavaivaisen oloinen. Aloimme antaa täysin laktoositonta maitojuomaa eikä ollut enää mitään ongelmia. 1v 2kk iässä pikkuhiljaa aloitimme taas tavallisen maidon kokeilun ja tällä kertaa meni ihan ilman vatsavaivoja ja nyt 1v 4 kk on kokonaan tavallisella maidolla ja kaikki maitotuotteet käyvät. Neuvolassa sanoivat että tuo maitojuoma sopii usein jos tavallisesta maidosta tulee vielä vaivoja, suolisto kun ei ole siihen laktoosiin aina valmis.