Maitoa vauvalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihan mielenkiinnosta...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihan mielenkiinnosta...

Vieras
En nyt ole tässä heti antamassa "aikuisten" maitoa vauvalle, mutta asia askarruttaa...

Siispä miksi tuota tavallista lehmän maitoa ei saa antaa kuin vasta 10 kuiselle vauvalle? Mikä siinä on sellaista, että se on kielletty? Jos vastaus on se, että vauvan masu ei kestä sitä, niin vastaus ei riitä minulle, vaan siinä tapauksessa haluan tietää, että miksei vauvan masu kestä sitä? Esim. Puuttuuko vauvalta joku pilkkova entsyymi tai jotain muuta vastaavaa...? Osaisiko joku täällä antaa jonkun hyvän kattavan vastauksen asiaan? Tai jonkun linkin jollekin hyvälle saitille tai jotain...?

Muutenkin askarruttaa, että miksi kiinteiden alottelussa ollaan niin varovaisia... Miksi ei saa antaa edes pikkasen maustettua ruokaa yms. Joku hyvä linkki missä selitetään tarkasti nämä asiat olis tosi kiva! :)

Mun mielestä mausteet ei ole kiellettyjä vauvalta, suola vaan. Kun munuaiset (?) ei vielä pysty suolaa sulattamaan. Mä annoin kyllä yrteillä ja pippurilla maustettua ruokaa vauvalle.

Just luin jostain että lehmänmaidossa on liikaa proteiinia ihmisvauvalle - se on tarkoitettu kasvattamaan vasikka nopeasti isoksi. Löysin tästä tietoa ihan googlettamalla mutta en nyt jaksa ruveta uudestaan etsimään - varmaan löydät itsekin hakemalla vaikka vauva ja lehmänmaito...

Kyllähän vauvojen purkkiruoissakin on mausteita. Kiinteät vaan aloitetaan "puhtailla" mauilla, jotta selviää ettei ole allergiaa. Siis jos annat heti kolmella mausteella maustettua sosetta ja vauva saa jonkun reaktion, joudut yksi kerrallaan selvittämään mistä se tuli. On kai siis yksinkertaisempaa ottaa kokeiluun ensin pari ruoka-ainetta ja sitten pikkuhiljaa uusia, ja niitä mausteitakin, jotta sitten allergisen reaktion ilmetessä voi tarvittaessa palata niihin joihinkin "varmoihin" ruoka-aineisiin.

Minäkin kirjoittelen "mututietoa" Olen kysynyt tuon aikoinaan mutta unohtanut :O. Mutta sen muistan että kyse on proteeiineista. Samasta syystä ei suositella korvikettakaan annettavan yli litraa päivässä. Vaan pitäisi antaa esim. maissivelliä osa. ettei vauva yhtä vierasta proteiinia liikaa.

Ennen korvikkeita annettiin jo suht pienille vauvoille yleisesti "lehmän maitoa" hieman vedellä lantrattuna. Silloinkaan ei annettu "täyttä" lehmän maitoa. Nykyisethän "tölkki" kevytmaidotkin ovat jo teollisesti "lantrattuja", rasvattomasta maidosta puhumattakaan.

Mutta itsekkin kaipailen muistin virkistämiseksi faktaa, jospa joku tietäisi ja kirjoittelisi.

Kaupan maissivelli on korvikkeeseen tehty. Vellin voi myös tehdä itse veteen maissijauhoista. Ennemmin kuitenkin suositellaan annettavan jo kiinteitä esim. perunaa tai porkkanaa, jos korviketta menee paljon (tämä siis ei-imetetyillä, yli 4 kk ikäisillä vauvoilla).

Liian aikaisen lehmän maidon antamisen on myös todetty olevan yhteydessä lapsuusiän diabeteksen puhkeamisen kanssa. Samoin kun liian aikainen viljojen anto keliakian.. Kun suolisto ei ole vielä pienellä ihmisellä tarpeeksi kehittynyt, niin ongelmia ei välttämättä tule välittömästi vaan myös vuosien kuluttua. Mä en tajua mikä ihmeen kiire monilla äideillä on aloittaa kiinteät/maito/tms jutut mahdollisimman varhain?!? Kyllä sitä ehtii myöhemminkin!!!

Vauvan munuaiset eivät kestä lehmänmaidon proteiineja, vaatii paljon työtä pilkkoutuakseen. Korvikkeet ja vellit on myös tehty tähän "tavalliseen aikuisten maitoon" mutta niistä on proteiineja pilkottu paremmin sopiviksi. Mausteita voi käyttää, itse käytin ihan alusta asti soseissa yrttejä (oregano, basilika mm.), paprika jauhetta, pippuria, suolattomia mausteseoksia, sipulia, valkosipulia, vain suola on kielletty juuri sen aiheuttaman munuais rasituksen vuoksi. Eikä käsittääkseni rasvatonta maitoa lantrata vaan siitä poistetaan rasva, samoin kuin laktoosittomasta maidosta laktoosi, sillä silloinhan tuoteseloste oli vettä, pästaroitua maitoa, d-vitamiinia kun se nyt on pästaroitu maito, d-vitamiini.

Itsekin olen pitkän imetyksen puolestapuhuja, se ihmisen maito kun on parasta ihmisen pennulle :) että kiinteitä sen kummemmin kuin vellejäkään vauva ei tarvitse, eikä oikein pysty sulattamaankaan kuin vasta puolivuotiaana.

Alkuperäinen kirjoittaja lehmänmaidosta;9371173:
Liian aikaisen lehmän maidon antamisen on myös todetty olevan yhteydessä lapsuusiän diabeteksen puhkeamisen kanssa. Samoin kun liian aikainen viljojen anto keliakian.. Kun suolisto ei ole vielä pienellä ihmisellä tarpeeksi kehittynyt, niin ongelmia ei välttämättä tule välittömästi vaan myös vuosien kuluttua. Mä en tajua mikä ihmeen kiire monilla äideillä on aloittaa kiinteät/maito/tms jutut mahdollisimman varhain?!? Kyllä sitä ehtii myöhemminkin!!!

No maidon kanssa meillä ei ole kiire, mutta kiinteät aloitettiin 2,5kk ikäisenä kaksosille koska huusivat koko ajan nälkäänsä.
Eipä huutaneet sen jälkeen.
Korviketta vetivät tuossa vaiheessa 1,2l per nenä päivässä.

Keliakia hommaan kans kommentti, että sehän voidaan testata istukan verinäytteestä jo onko se kromosomi häiriö joka altiistaa moiseen. Ei siinä auta vaikka 2v aloittaa viljat jos on se virhe olemassa.

Joo...mä kans annoin esikoiselle kiinteää kahden ja puolen kuukauden iässä...tyttö joi täydet rinnat tyhjäksi ja pumpattua pullosta päälle ja huuto vain jatkui. Mutta siihen se meteli loppu kun sai masuun vähän tukevampaa.

Kuopuksen kanssa lasketaan viikkoja kun laiskotta imeä rintaa ja äiti ei mielellään korvikkeita ostaisi. Samaa kyselin lehmän maidosta.....ja vastaus on ketjussa jo tullutkin.

Joten ei äideillä kiire vaan lapsilla!

Yhteistyössä