Maitoallergia ja imetys

  • Viestiketjun aloittaja Imetys tuskastuttaa välillä
  • Ensimmäinen viesti
Imetys tuskastuttaa välillä
Miten kauan olette imettäneet maitoallergista lasta?

Itselläni ollut maidoton dieetti kohta 2 kuukautta ja se alkaa tuntua jotenkin raskaalta kun olen todella suurkuluttaja maitotuotteiden suhteen. Jogurttia, juustoja, suklaata kaipaan.. Tavallista jäätelöäkin..

Vauvani tulee viikon päästä 5 kuukautta. Maitoallergia todettiin jokin aika sitten (Kun itse tajusin aloittaa dieetin ja vaadin tutkimuksia..). Soseet jouduin aloittamaan 4,5 kk:n ikäisenä, koska paino alkoi laskea sekä pituus kärsiä allergian vuoksi. Ja kylläpä tuo kiinteä ruoka todella tytölle maistuukin! :) Yöllä likka syö jopa tunnin välein rintaa välillä, muuten melkein 2 tunnin välein edelleen.. "Koliikista" hän kärsi kolme ensimmäistä kuukautta ja meillä valvottiin itkun kanssa n. klo 22-02/04 välinen aika. Univelkaa alkaa olla nyt ihan kiitettävästi! Huomaa tämän uupumuksen oikeastaan vasta nyt. :(

Yksi hankala asia tässä on se, että tyttö ei huoli apteekin korviketta, ei pullosta eikä hörpyttämällä.. Joka päivä monta kertaa olen kokeillut. Ei kyllä minustakaan tuon Almiron Peptin maku mikään hyvä ole, joten en ihmettele. Tuskastuneena mietinkin tässä, että näinkö sitä vielä pitänee urheasti yrittää jaksaa imettää ainakin nyt siihen asti, kunnes luopuu itse rinnasta.

Kertokaa kokemuksianne jos olette olleet vastaavassa tilanteessa?
 
sudenneito81
Itse en käytä ollenkaan maitotuotteita, en ole käyttänyt missään muodossa 7 vuoteen. Tässä vinkkejä jaksaaksesi maidotonta ruokavaliota:
Osta tofu-tai kaurajäätelöä. Vaniljakastiketta on saatavana myös maidottomana, merkki Go Green. Aivan ihanaa soijakaakaota on Alpro Soyan kaakao, löytyy monesta kaupasta maitohyllystä litran tai 3 pienemmän pakkauksen paketeissa. Suklaasta voit valita tumman suklaan, esim.pandan tumma suklaa on maidotonta. Myös Wiener nougat on maidoton.
Tee pirtelöitä itsellesi marjoista ja soija-tai kauramaidosta. Ja tee ihana kermainen kastike esim.kaurakermasta. Soija-ja kauravalmiste merkkejä on esim. Oatly, Go Green, Alpro Soya.

Vauvamme eli ensimmäiset viikkonsa sairaalassa sydänvian takia ja sai kerran vahingossa väärää maitoa sairaalassa. Hänen piti saada minun omaa maitoa jota olin pumpannut, mutta hänelle annettiin epähuomiossa tuota Almiron Almiron Peptiniä. Ja hyi että mikä haju siinä oli. Haisi ihan perunan keitinvedeltä. Vauva oksensi kaikki ulos ja se oksennuskin haisi perunalta. En ihmettele jos tyttösi ei huoli sitä. Yritä vaan jaksaa maidottomalla linjalla. Se on terveellistäkin. Esim.Aasiassa käytetään paljon soijatuotteita ja hyvin vähän, jos ollenkaan maitotuotteita. Hyviä maidottomia reseptejä löytyy tällaiselta sivulta: www.oikeuttaelaimille.net/foorumi
Vaikka kyseessä onkin eläinoikeusfoorumi, siellä on todella hyviä reseptejä.
Valitse sivulta Ruoka ja Tuotteet, ja voit etsiä hyviä suolaisia tai makeita reseptejä.

Onnea ja voimia jaksamiseen! Ja kaikkea hyvää teidän perheelle!
 
Alkup. vastaa
Kiitos vinkeistä. Olenkin tutustunut jo noihin. :) Mutta en pidä noista tofujäätelöistä, en siitä kaakaojuomasta, tumma suklaa aiheuttaa päänsärkyä minulle ja lapseni reagoi ilmeisesti myös tuohon kaakaoon ihollaan. :( Ja kauraa olen myös epäillyt, että tekee oireita. :/ Nuo soijakermat on olleet ihan jees kun koko perheelle ruoka tehdään kermaan. Miehelleni alkaa kyllä sekin jo tökkiä.

Joo se haju etoo jo tuossa korvikkeessa. Yök. :( Mutta pitää nyt kattoa miten tässä käy. Oma jaksaminen kun vähän arveluttaa tässä ehkä eniten kun toivoisi jo rauhallisempia öitä. Jos tässä joku hyvä puoli pitää löytää niin se on se, että olen laihtunut raskauden lähtöpainosta n. 7 kiloa ja koko ajan paino tippuu.. Olen laihempi nyt kuin moneen vuoteen olen ollut. Ja lihava ihminen en ole koskaan ollut.


Kaikkea Hyvää Teillekin! :) Pitää katsella noita ruokavinkkejäkin vielä.
 
Ex-imettäjä
Heippa,

Minä imetin maitoallergista tyttöämme 11kuukauden ikäiseksi. Maitoallergia todettiin 2kk iässä eli olin 9kk maidottomalla dietillä. Aluksi ruokavaliostani oli karsittu myös soijatuotteet, kananmuna sekä kaikki kotimaiset viljat. Meille ei käy myöskään naudanliha, sillä tyttö oireilee siitäkin. Muutaman kuukauden jälkeen sain ruokavaliooni taas kaikki viljat ja soijan. Kananmuna altistettiin vasta 10kuukauden iässä eli käytännössä olin maidottomalla, munattomalla ja naudanlihattomalla ruokavaliolla hyvin pitkään.

En kokenut maidottomalla ruokavaliolla ongelmalliseksi kuin juuston korvaamisen. Minusta nuo gogreen-tuotteet ovat tosi hyviä ja varmasti käytän esim. vaniljakastiketta jatkossakin. Myös jäätelöt olivat hyviä ja toinen vaihtoehto on esim. riisipohjainen jäätelö!Kun käyttää mielikuvista ja etsii, niin löytää. Maitokin on loppujen lopuksi yllättävän helppo korvattava, vaikka tylsäähän tuo maidottomuus on.

No. Kaikki varmasti olemme sitä mieltä, että mikä on parasta vauvalle, on parasta myös meille. Imettää kannattaa ja pääasia, että vauva on terve ja voi hyvin.
Sitten tunnen tapauksen, joka ei aina "retkahti" maidottomuudesta ja maisteli sillon tällöin juhlissa täytekakkua jne. ja vauva oli kipeä. Jos tuntuu siltä, että ei pysty olemaan maidottomalla, niin kannattaa lopettaa imetys! Vauva voi silloin paremmin.

Minä en tällä ruokavaliolla onnistunut laihtumaan. valitettavasti päinvastoin ja lihoin muutaman kilon. syy varmaan siinä, että verrattuna aiempaan ruokavaliooni, joka sisälti runsaasti raejuustoa ja rahkaa ym. terveellistä, jouduin nyt korvaamaan näitä huonommilla ruoilla. Lisäksi naudanlihattomuus vaivasi, kun en muuta punaista lihaa syö lainkaan.

Meillä oli korvikkeena Almiron Pepti ja aluksi tein siihen puurot. Minä en ole koskaan saanut pumppaamalla mitään irti rinnoista eli oli pakkokin. Kyllä vauva siihen makuun ja hajuun tottuu!!! Enhän jätä antamatta vauvalle possuruokiakaan vaikka itse inhoan niitä. Älkää herran tähden sen takia olko antamatta kyseistä maitoa. Toisen vastaajan tapauksessa vauvan oksentelu on saattanut johtua sopimattomuudesta. Kaikki allergikot eivät tätäkään korviketta kestä. Sitten on vielä muita vaihtoehtoja kuten neocate yms.

Kun lopetin vihdoin viimein imetyksen, vauva alkoi juomaan yhä suurempia määriä korviketta ihan itsestään. Eli ei huolta siis siitä.

Viimeisen imetyksen jälkeen menin kauppaan ja ostin Valion Mustaleimaa. Oli aika pettymys, kun ei maistunutkaan taivaalliselta vaan sain muutaman suupalan jälkeen kamalan ähkyn :)

Tsemppiä ap sinulle ruokavaliosi ja allergian kanssa!!!!!
 
Huomio!
[quote="

Yksi hankala asia tässä on se, että tyttö ei huoli apteekin korviketta, ei pullosta eikä hörpyttämällä.. Joka päivä monta kertaa olen kokeillut. Ei kyllä minustakaan tuon Almiron Peptin maku mikään hyvä ole, joten en ihmettele. Tuskastuneena mietinkin tässä, että näinkö sitä vielä pitänee urheasti yrittää jaksaa imettää ainakin nyt siihen asti, kunnes luopuu itse rinnasta.
quote]

Yksi pieni huomio! Maitoallergikon tulee saada korviketta 2-vuotiaaksi asti, eli mikäli et aikonut urheasti sinne asti imettää, niin joudut joka tapauksessa korvikkeelle jossain vaiheessa!
 
ei välttämättä
Tunnen myös maitoallergikon, joka siirtyi yksivuotiaana kalsium- ja vitaaminilisälle eikä erityiskorvikkeelle. Joten erityiskorvike ei ole välttämätön, jos ruokavalio on muuten monipuolinen.

Mutta kuten täällä palstalla on ennekin kinasteltu niin lääkreillä on erilaisia näkemyksiä, minkä ikäinen lapsi pärjää ilman maitoa/maitotuotteita. Osa lääkäreista sanoo, että alle 1-vuotias ei pärjää ilman maitoa ja osa taas vaatii kaksivuotiaaksi asti korviketta.
 
Alkup. vastaa
Kiitos paljon vastauksistanne! :)

Toki sitä korviketta annettava jos alkaa raskaalta tuntua tämä imetys kaikkineen. Eihän silloin juuri merkitystä haiseeko se korvike minun nenääni pahalle. :p Olin alun perin "suunnitellut", että imettäisin tätä toistakin pikkuista puolivuotiaaksi asti niin kuin esikoistakin. Esikoinen luopui kyllä sitten jo itse rinnasta siinä vaiheessa. En siis ole mikään imetyksen väkisin kannattaja. :)

Minulla myös suuri riski sairastua 1 tyypin diabetekseen.. Haima osittain tuhoutunut ja säännöllinen syöminen olisi nyt tärkeää, vaikka eihän se taudin puhkeamista estä jos se on tullakseen. (Raskausaikana oli jo insuliinit käytössä mutta ne jäivät onneksi vielä lapsen syntymän jälkeen pois!) Oma terveydestä huolehtimien jäänyt nyt ihan olemattomiin kun pitää pikkuisen terveydestä huolehtia. Kamalan rankkaa tämä vauva-aika kaikkineen ollut, mutta nyt onneksi alkaa helpottaa!! Välillä kun toivoisi, että isäkin voisi auttaa, mutta minultakaan ei tule maitoa lypsämällä. :/

Pitää vain nyt punnita hyvät ja huonot puolet tässäkin asiassa! Vuoden iässä on meillä seuraava polikäynti ja silloin tehdään uudestaan altistuksia. Nyt siis tiedetään vain se, että maidolle on allerginen.
 
Alkup. vielä kommentoi
tuota haima asiaa, eli siis Insuliinia tuottava solukkoni on jo osittain tuhoutunut ja se voi johtaa pysyvään vaurioon jossa kaikki tämä solukko tuhoutuu. :(
 
Ex-imettäjä vielä kommentoi
Alkuun tuota korvikeasiaa eli meilläkin kyllä lääkäri ohjeistanut, että 2-vuotiaaksi pitäisi saada erityiskorviketta maitoallergisen. Näin lukee myös kaikissa Almiron Pepti / Nutrisoija / Neocate tuoteselosteissa ja -ohjeissa eli tähän neuvoon olen itse luottanut. Meilläkin kyllä kalkkilisä 10kk lähtien käytössä. En ole vielä tavannut lääkäriä, jonka mielestä korvikkeen saanti EI olisi ollut tärkeää kaksivuotiaaksi asti.. ja ekaan vuoteen on mahtunut todella monta lääkärikäyntiä.

Sitten itse asiaan eli ap:lle. Mikäli imetys tuntuu hankalalta ja saattaa vaarantaa oman terveytysi, suosittelen vakavissani imetyksen lopettamista. Tai sitten, että suhtaudut asiaan, niin että lopetat, kun et enää jaksa. Minulla vaihteli jaksaminen ja suhtautuminen imetykseen kausittain. Puolen vuoden iässä harkitsin tosissani lopettamista, mutta sitten se meni ohi. 11kk iässä tuli vaihe, jolloin mietin töihin palaamista ja siksi vieroitin. Kävi todella helposti vaikka tyttö oli koko elämänsä ollut todellinen tissitakiainen. Öisinkin aina tissillä 9kk ikään asti...

Imetysdiettaaminen on suuri uhraus, vaikka se ulkopuolisen korviin ei ensialkuun välttämättä siltä kuulostakaan. Helppo sanoa, että onkos tuo nyt juttu tai mikään, mutta karsihan itse ruokavaliosi ja yritä noudattaa sitä, niin johan ymmärtää, kuinka vaikeasta asiasta on kyse. Ei todella kannata leikkiä sankari-imettäjää, jos ei jaksa/halua imettää tällaisessa tilanteessa. Meillä allergialääkärit ovat kaikki ymmärtäneet tämän ja jokaisella lääkärikäynnillä kyseltiin, että miten äiti jaksaa ja jaksatko vielä imettää.

Tsemppiä edelleen sinulle. Jos alkaa tuntua raskaalta, voit myös kysyä allergialääkärin tai neuvolan mielipidettä ja apua asiaan!
 
1+2=3?
Alkuperäinen kirjoittaja Huomio!:
[quote="

Yksi hankala asia tässä on se, että tyttö ei huoli apteekin korviketta, ei pullosta eikä hörpyttämällä.. Joka päivä monta kertaa olen kokeillut. Ei kyllä minustakaan tuon Almiron Peptin maku mikään hyvä ole, joten en ihmettele. Tuskastuneena mietinkin tässä, että näinkö sitä vielä pitänee urheasti yrittää jaksaa imettää ainakin nyt siihen asti, kunnes luopuu itse rinnasta.
quote]

Yksi pieni huomio! Maitoallergikon tulee saada korviketta 2-vuotiaaksi asti, eli mikäli et aikonut urheasti sinne asti imettää, niin joudut joka tapauksessa korvikkeelle jossain vaiheessa!
Tulee ja tulee. Perustele, eikä perusteeksi nyt riitä pelkästään se että lääkäri on näin sanonut.

Meillä terve koululainen, rintaruokinnalla 8kk (myös kiinteitä norm), allergioita selviteltiin ja maidosta löytyi syy. Hän ei syönyt/juonut/hörppinyt maitoa missään muodossa.
Maidon tärkein tehtävä on enegian saanti lapselle. Korvikkeiden kalsiumin arvo ei ole mikään suuri (maidon kalsiumi ei imeydy kunnolla, lisätyistä D ja B vitamiineistä huolimatta.) verrattuna muihin ruokiin.
Otin itse selvää maidosta, sen käytön ja kulutuksen historiasta ja ajattelin ihan itse.
Valio on aikanaan meidän terveydenhuollon avulla lyönyt läpi luulon, että maito on ihan ehdoton meidän ruokavaliossa. No, näin ei ole, etsivä löytää.
Kuinka moni antaa ruoan kanssa maitoa lapselle? Näinhän ei juuri saisi tehdä.
 
I
Meillä 6kk iässä luovuin imetyksestä, kun allergioiden syyt eivät selvinneet 3kk imetysdieetin avulla. Ruokavaliossani oli 26 ruoka-ainetta, suola, mustapippuri ja sokeri. Lopettaessani imetyksen, tarjosin ensin pullosta korviketta (almiron pepti) ja jos ei kelvannut, tarjosin puolen tunnin päästä uudestaan. En tarjonnut välissä rintaa tai kiinteitä. Väliajan pidin lapsen touhukkaana, ettei nälkä aiheuttanut mielipahaa. Tarjotessani pulloa uudestaan, suostui juomaan jonkun verran. Seuraavalla ruoalla kiinteitä ja rintaa normaali ja taas sitä seuraavalla annoin ennen kiinteiden antamista ensin pullosta korviketta. Jos ei suostunut ottamaan, tein saman uudestaan: 30min. odotus ja pullon tarjoilu uudestaan. Ei mitään muuta ruokaa tai juomaa sillä välillä. Poika oppi todella nopeasti pullolle, vaikka ei ollut siitä ennen juonut ja hyväksyi myös korvikkeen samalla. Vaikeaa oli ainoastaan oma luopuminen imetyksestä, kun olisin halunnut jatkaa. Näin siis meillä, kun muita näkökantoja olet jo saanutkin.
 
I
Ja vielä lisään, että meillä annettiin korviketta 2v ikään saakka. 1v9kk ikään pullosta ja sitten mukista (joskaan ei paljoa juonut, niin laitettiin puuroon). Kalkkilisää tablettina 10kk iästä alkaen. Edelleen syötän tabletteja, koska poika (2v9kk) on vieläkin maidolle allerginen.
 
Alkup. vastaa
Alkuperäinen kirjoittaja I:
Ja vielä lisään, että meillä annettiin korviketta 2v ikään saakka. 1v9kk ikään pullosta ja sitten mukista (joskaan ei paljoa juonut, niin laitettiin puuroon). Kalkkilisää tablettina 10kk iästä alkaen. Edelleen syötän tabletteja, koska poika (2v9kk) on vieläkin maidolle allerginen.
Kiitos paljon hyvästä vinkistä!! Pitääpä tuota kokeilla meilläkin! Pitkäänhän hän on joutunut korviketta sitten käyttämään. :( Tiedän, että tuon korvikkeen anto tulee kuitenkin jossakin vaiheessa eteen meilläkin ja haluaisinkin sen jo kohta tässä aloittaa. Minä kärsin myös kahden viikon välein (osittain johtuu kun yöllä imetän) migreenikohtauksista ja ne eivät ole ottaneet laantuakseen. :( Silloin menee vuorokausi oksennellessa ja sängyssä maaten. Migreenilääkkeitä en voi käyttää imetyksen takia. Sekin yksi syy miksi lopetus käy aika ajoin mielessä. Paljon siis kaikenlaista tässä omassa terveydessä ja jaksamisessa. Tuntuu, että tuo maitoallergian toteaminen lapsellani olikin sitten se viimeinen niitti, että alkaa riittää tämä imetys. Varmasti tulee taas haikea mieli kun imetys loppuu, mutta niin on ehkä minulle ja meille kuitenkin parasta. Sitten pitääkin alkaa seurata tätä omaa terveyttä vähän paremmin. Verensokeriarvoja pitäisi seurata useamman kerran kuukauteen, mutta en ole saanut edes mittaria vielä hankituksi.

Mutta tästä on hyvä jatkaa harjoittelua. Kiitos kaikille vastanneille vielä! :)
 

Yhteistyössä