maitoallergia vasta 1v?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja almuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

almuska

Vieras
Hei!

Epäilen vahvasti tytöllämme 1v maito allergiaa. Voiko se ilmetä, vaikka on saanut n. 6kk iästä nan korviketta (sen jälk. ollut joskus ihottumaa, yöt aina hankalia, kakka välilä kovaa ja välillä löysää jne.), ja nyt kun saanut esin pari kk hapanmaitotuotteita yms. alkoi korvakierre ja laitettiin putket. Nyt kun hiljalleen siirrytty tavan maitoon kokonaan, alkoi laajat ihottumat pyllyyn, nokkosihottuma yms. Ja hurja itkuisuus kärttyisyys. Oireet tulevat vasta n. vrk:n sisällä tai myöhemminkin maidosta.Itse olen todennut, että on ainakin tomaatille, porkkanalle ja mansikalle allerginen.

Eli, onko teillä kellään saatu "kunnon" oireita vasta tavan maidosta, ei niinkään korvikkeesta?

nim. epätoivoinen

Meillä kyllä tuli iho-oireinen maitoallergia jo korvikkeesta 5kk ikäisenä, mutta kyllähän se voi puhjeta lapselle myöhemminkin. Sinun kertomat oireet on niin selvä merkki, että käyttäisin lasta allergiatesteissä hetimiten. Testauttaisin ainakin lehmänmaidon ja kananmunan, ne esiintyvät monesti yhdessä.

Muistaakseni joku on aiemmin sanonut että nan-korvike saattaa "peittää" allergiaoireet vaikka allerginen olisikin. Meillä oireiltiin heti kun maitoa sai muksun valmispuurosta. Jos teillä kerran on oireita jo ollut korvikkeenkin aikana hiukan ja allergia on sitten vain pahentunut sitä mukaa kun lapsi on maitoa enemmän saanut? Meillä poika oli maitotesteissä 1vuotiaana ja kesti jopa 30ml maitoa oireilematta, puolivuotiaana pelkkä kosketuskin aiheutti ihottumaa. Testin jälkeen oireilee taas pienestäkin määrästä kun altistuksesta herkistyi taas kunnolla.

Olen kuullut sellaistakin että lapsi ei pysty tavallista maitoa juomaan sen takia että lehmät syövät rypsiä ja se kulkeutuu myös siihen lehmänmaitoon. Oli siis rypsiallerginen. Teillä en usko että on kyse tästä. Kannattaa varmaan ottaa yhteyttä neuvolaan heti huomenna niin he neuvovat eteenpäin. :hug:

Kiitos teille mimmu janiina vastauksistanne! Käytiin tänään lastenlääkärillä, joka tarkisti samalla putkien toiminnan. Voi apua, mikä suhtautuminen tuohon allergia-asiaan. Kiltisti kerroin oireet ja sain vastaukseksi alentuvaan sävyyn: "jos nan käy, ei todellakaan voi olla maitoallergiaa". ARGH. Ja sitten lätinää unikoulusta, säännöllisistä iltarutiineista, temperamentti eroista lapsilla ja 1v. "uhmasta". Tuli olo, että olen tosi huono äiti, kun en lasta saa edes lohduttaa yöllä, vaikka herää 3krt tai jopa 45 min välein koko yön. sitten pieni maininta, että voithan sä tilata allergologillekin ajan, jos haluat tarhaa varten todituksen allergioista, jos niitä nyt on. Huoh ja argh. Niin ja sain fucidinia ja perusvoidetta.
Olin juuri kertonut esim. porkkanan, mansikan, herneen, omenan ja tomaatin aiheuttamkista reaktioista (iho- ja suolisto).

Siltä seisomalta tilasin allergologille ajan ja sain onneksi ensi torstaiksi. Olen kuullut tästä lääkäristä paljon hyvää. Tuli kyllä olo, että olisin jotenkin ollut vaatimassa tai mankumassa, että haluan, että lapsella on maito- tai muita allergioita. No en todellakaan sitä toivo. Juu, anteeksi valitus, mutta oikein tärisin raivosta, kun lähdin sieltä. Vaikka ei ole kysmys niin vakavista allergioista, että hengenvaaraa on meidän kohdalla, on pienen lapsen allergiat otettava todesta. Noh, kiitos, että sain purkaa tuntojani, toivottavasti menee paremmin torstaina.

Voi kiesus, mikä lääkäri teillä oli!!!! Onneksi et lannistunut vaan otit askeleen eteenpäin ja kohti allergioiden selvittämistä. Hyvä sinä!
Teidän oireet kuulostaa kamalan tutuilta... Paitsi, että meidän pojalla vasta 1/2 vuotta ikää, eikä saa korviketta enää (ennen allergiatestejä sai satunnaisesti). Mutta yöt oli yhtä huilinaa, ei niinkään itkuisia, mutta vääntöä, kääntöä ja korvien raapimista. Sitten tuli pari "lehahdusta" (kauttaaltaan kroppa punaiseksi) ja otin yhteyttä yksityiselle klinikalle.

Nyt alustavana diagnoosina peruna-, koira- ja muna-allergia. Maito ja vehnäallergiaa vielä tutkitaan verikokein ja myöhemmis altistuksen kautta.

Itse olin viljaton ja maidoton viikon verran ja molempien, sekä minun että pojan ihottuma hävisi miltei kokonaan! ... Eli varmasti on maidolla tai/ja viljoilla osuutta allergiaan, vaikka ihotestit toista väittää.

Nyt ku viime perjantaina sain luvan ottaa viljat omaan ruokavalioon takaisn, niin pojan korvantaukset aukesivat heti ja yöt muuttuivat hulinaksi!!!! Myös oma iho alkoi oirehtia.

Onneksi olit viisas ja tilasit ajan allergologille!!! Ja toivon että saatte avun pikaisesti!

t. sädetikku

Kuulostaapa tutulta! Itse olen samoja asioita pohdiskellut.
Meillä ei ole ollut pahempia ongelmia lapsen kanssa ennen, kuin vähän ennen vuoden ikää aloimme kokeilla maitotuotteita. Öisin kyllä oli aika itkuinen, ja heräili paljon kuten teillä. Nannia ollaan käytetty noin 8 kk ikäisestä asti.
Maitotuotteista meni heti maha ripulille ja pylly punaiseksi ja rakkuloille. Ja tyttö itki mahavaivoja. Ajateltiin ensin, ettei vielä kestä maitotuotteita. Koitettiin vuoden ikäisenä uudestaan eikä silloinkaan kestänyt. Aikaisemmin olin huomannut, että tytölle tuli mahavaivoja muksu-puuroista ja Tuttelikaan ei käynyt. Mutta nyt, kun maha varmaan ärtyi näistä maitokokeiluista, alkoi myös Muksu-tuotteista ja valmisruokapurkeista, jotka sisälsi maitoa jossakin muodossa, tulla pahoja oireita. Maha meni siis ripulille puolessa tunnissa. Saattoi sen jälkeen ripuloida kymmenen kertaa noin puolen tunnin välein, kunnes ei enää tullut kuin vettä. Posketkin lehahteli punaiseksi.
Ihmeteltiin kuitenkin, kun Nan-maito kävi, siitä ei mitään oireita.

Neuvolassa oli nuori poika lääkärinä, viimeisiä opintoja suorittamassa. Hän ei edes tiennyt, mitä on Nan-maito. Laittoi kuitenkin maitoallergia verikokeeseen ja kotona pidettiin oire päiväkirjaa kuukauden ajan. Ensin oltiin ilman maitoa ja sitten kokeiltiin. Sanoi, että ihotestejä ei kannata tehdä, kun oireilee suolistolla. Silloin ei niissä kokeissa näy mitään. Verikoekaan ei näyttänyt allergiaa.
Lääkäri oli sitä mieltä, että on kuitenkin allergia tai laktoosi-intoleranssi ja määräsi Nutri-Soija maitoa.Tyttö ei tätä kuitenkaan suostu millään juomaan, eikä näin pieni voi olla vielä ilman maitoakaan.

Itse olen miettinyt, että teenkö nyt väärin, kun annan kuitenkin Nannia, kun ei soijamaito kelpaa. Tekeekö se pahaa tytön suolistolle ja pahentaa vaivaa. Nyt kun luin tästä Nan-maidon "oireiden piilottelusta", niin asia alkoi vaivaamaan vain enemmän. Ois kai ollut parasta viedä lapsi allergialääkärille, tietäisi enemmän varmaan asiasta. Vai mitä mieltä olette konkarit??

No huh..eipä noi tavalliset lääkärit mitään kyllä tajua, allergologi ja vielä parempi jos on lastenallergologi vaan kehiin.

Eihän tuo Nan teille kuitenkaan näyttäisi sinällään sopivan, jos kerran yöt ovat levottomia ja oireilee suolistollaankin. Tavallisella tuttelilla tehtiin meillä tuo maitoaltistus (6kk) eli ei sitä tavallisella purkkimaidolla tehdä, ainakaan kai alle 1vuotiaille?

Mutta varmasti alkaa asiat selviämään, kun pääsette allergologille. Kärsivällisyyttä tarvitaan, on kovin hidasta hommaa tämä allergioiden selvittely.

Yhteistyössä