Maitoallerginen vauva ja imetyksen lopetus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..

Vieras
Elikkäs meillä pian 8kk ikäinen vauva, jolla maitoallergiaa. Itse olen välttänyt kaikkea maidollista tässä pidemmän aikaa ja nyt tuntuu että oma maito alkaa hiipua. Vauva ei ole tottunut koskaan juomaan pullosta, en tiedä osaako nykyään. Nannia ynnä muitahan ei voi antaa, eli tarvittaisiin lääkärin todistuksella apteekista erityiskorvikkeita.. Mutta mitä jos ei ala juomaan pullosta? Mitä sitten annetaan? Kannattaisikohan tässä alkaa varaamaan lääkäriä tuota todistusta varten.. Jotenkin tuntuu vaikealta kaikki, kun en oikein edes usko että huolii pulloa ja korviketta..

Miten muilla?

Mitä tarkoitat maidon hiipumisella? Jos haluaisit jatkaa imetystä vielä muutaman kuukauden niin se kuulostais äkkiseltään helpoimmalta, niin että otat kuitenkin muita ruoka-aineita omaan ruokavalioosi..

Miksi lääkäri ei alunperinkään antanut sitä todistusta?
Ja opeta juomaa mistä tahansa, nokkamuki, muki, shottilasi..
Eikö teillä ruuan päälle huuhdella hampaita vedellä? Juota maito samasta mistä annat vedenkin

Joko vauvalla on ollut maitoaltistus sairaalassa? Jotta saa sen maidon korvaavuuden kelasta tarvitsee olla maitoaltistus tehtynä.

Meillä vauva alkoi kahdessa päivässä juomaan pullosta, kun lopetin imetyksen. Sitä ennen ei ollut juonut koskaan pullosta.

[QUOTE="...";28613938]Saanko kysyä miksi olet itse välttänyt "kaikkea mahdollista"?[/QUOTE]

Kaikkea MAIDOLLISTA. Ja tietysti siksi, koska maidosta vauvalle tulee oireita.

Joo tottakai haluan jatkaa imetystä ja se oiskin helpointa kun enää muutamasta kuukaudesta kyse. Mutta kun itsestä tuntuu että maito ei riitä, tissit lötköttää pehmeinä jatkuvasti.. Ehkä pitäisi itsellä vaan alkaa väkisin syömään ja juomaan enemmän, mulla paino tippuu joka päivä, varmaan just imetyksen ja tuon dieetin vuoksi. Ei hirveästi edes ole ruokahalua.

Ja ei olla käyty lääkärillä toteamassa tätä allergiaa vielä vaan ihan neuvolan th:n kanssa ollaan tultu tähän tulokseen välttämis/altistamis tyylillä. Oireet on ihan selkeät, eli ei epäilystä. Varmasti siis saadaan todistukset jos niitä tarvitaan.

Vettä juodaan yhdenlaisesta nokkamukista joka aterialla toki, mutta menee TOSI vähän sitä.. :/

NokkamukIsta tuon ikäinen juo jo.. ja miksi maidontulo hiipuu sinulla? Ei kaikkea voi vältellä.
Riisimaitoa vuoden ikäiselle. Erikoiskorvikkeet ovat kamalan makuisia.

Meillä on maitoallergikko, jolle ei pullo koskaan kelvannut.
Itse olin maidottomalla dieetillä ja imetin vajaa 3-vuotiaaksi.
Syitä pitkälle imetykselle muunmuassa:
-En halunnut kiusata lasta msitoaltistuksella, se tarvitaan kelalle erikoiskorviketta varten.
-äidinmaidossa varmasti kaikki tarvittava lapselle
-edullinen vaihtoehto, erikoiskorvike on tosi kallista

Mistä päättelet, että maito loppuu?
Lapsentahtisesti imetettynä se ei yleensä lopu, vaan vastaa lapsen tarpeita.
Ei se tuossa vaiheessa enää heru samalla tavalla kuin alussa.
Maidon tulo tasaantuu ja vastaa tarvetta niin, että rinnat harvoin ovat pinkeät.

Puolivuotiaana alettiin juoda vettä nokkamukista.
Nokkamukia suosittelen, turha pullolle opettaa tässä vaiheessa.

Maitoallergia
Maitoallergia on eri asia kuin laktoosi-intoleranssi. Maitoallergian oireet johtuvat maidon proteiinista, kun taas laktoosi-intoleranssissa on kyse maitosokerin heikentyneestä imeytymisestä.
Maitoallergia ei ole kovin yleistä: arviolta noin 2-3 prosenttia pikkulapsista saa allergisia oireita lehmänmaidosta.

Maitoallergia on useimmiten ohimenevä vaiva. Yleensä se paranee ennen kolmen vuoden ikää, mutta joillakin vasta kouluikään mennessä. Allergia voi ilmetä suolisto-oireina, mutta myös iho- tai hengitystieoireina.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Maitoallergia
Maitoallergia on eri asia kuin laktoosi-intoleranssi. Maitoallergian oireet johtuvat maidon proteiinista, kun taas laktoosi-intoleranssissa on kyse maitosokerin heikentyneestä imeytymisestä.
Maitoallergia ei ole kovin yleistä: arviolta noin 2-3 prosenttia pikkulapsista saa allergisia oireita lehmänmaidosta.

Maitoallergia on useimmiten ohimenevä vaiva. Yleensä se paranee ennen kolmen vuoden ikää, mutta joillakin vasta kouluikään mennessä. Allergia voi ilmetä suolisto-oireina, mutta myös iho- tai hengitystieoireina.
Mikä olikin suora kopio Valion sivuilta, Mikset kopioinut koko tekstiä?

En lähtis ihan oman päätelmän mukaan dieettaamaan kaikkea mahdollista.

Oma lapseni on ollut maitoallerginen ja allergologi kielsi ehdottomasti kaikki imetysdieetit. Pieni maitoproteiinialtistus joka MAHDOLLISESTI tulee äidinmaidon kautta auttaa lasta siedättymään allergeenille. Täydellinen allergeenien välttely vain pitkittää ja pahentaa lapsen tilannetta. Meilllä allergiat väistyivät 2v mennessä (vaikkakin imetystä jatkettiin vielä pari vuotta sen jälkeenkin :-))

Suosittelen heittämään ne omat mutu-tuntumat roskakoriin ja tilaamaan ajan lasten allergologille ja maitoaltistukseen. Vain sitä kautta saat varmuuden allergiasta ja OIKEASTI oikeat toimintaohjeet. Usko tai älä, mutta neuvolan tädillä on tiedot allergioista samaa luokkaa kuin sullakin..

Rintojen lötköltä tuntuminen ei kerro maidon määrästä mitään. Mulla pikkasen nuorempi vauva ja heruminen ei tunnu enää ollenkaan ja rinnat tuntuu tyhjiltä, silti maitoa tuntuu tulevan hyvin. Jos yksi rinta tyhjenee niin sillä aikaa kun imettää toisesta, ehtii toiseen jo muodostua uutta maitoa, ja tätä voi jatkaa lähes loputtomiin. Jos vauva vaan suostuu imemään vanhaan tapaansa niin kyllä sitä maitoa pitäis tulla yhtä paljon kuin sitä poistuukin.

Oma lapseni on ollut maitoallerginen ja allergologi kielsi ehdottomasti kaikki imetysdieetit. Pieni maitoproteiinialtistus joka MAHDOLLISESTI tulee äidinmaidon kautta auttaa lasta siedättymään allergeenille. Täydellinen allergeenien välttely vain pitkittää ja pahentaa lapsen tilannetta. Meilllä allergiat väistyivät 2v mennessä (vaikkakin imetystä jatkettiin vielä pari vuotta sen jälkeenkin :-))

Suosittelen heittämään ne omat mutu-tuntumat roskakoriin ja tilaamaan ajan lasten allergologille ja maitoaltistukseen. Vain sitä kautta saat varmuuden allergiasta ja OIKEASTI oikeat toimintaohjeet. Usko tai älä, mutta neuvolan tädillä on tiedot allergioista samaa luokkaa kuin sullakin..

Höpön höpön. Neuvolan täti on ammattilainen ja hänellä itselläänkin maitoallerginen lapsi..

Tiedän tasan tarkkaan lapseni oireet ja että sen aiheuttaa maito. Myös itselläni on ollut vauvana sama homma. Että ei ole mitään keltanokkien mututuntumaa.

Niin ja en todellakaan vältä KAIKKEA kuten jo sanoin, vaan ainoastaan maitoproteiinia.

Piti vielä lisätä tuosta terkkarista. Hänen mukaansa lapsellani ei voinut ollut maitoallergiaa, koska hän tiputti maitoa lapseni rinnalle eikä siihen tullut ihottumaa. No pidin pääni ja vein yksityiselle, jossa maitoaltistus lopetettiin ekan annoksen jälkeen kun huulet turposivat tipastakin maitoa.

Eli älkää luottako kaikkeen mitä ne neuvolassa sanovat.

Höpön höpön. Neuvolan täti on ammattilainen ja hänellä itselläänkin maitoallerginen lapsi..

Tiedän tasan tarkkaan lapseni oireet ja että sen aiheuttaa maito. Myös itselläni on ollut vauvana sama homma. Että ei ole mitään keltanokkien mututuntumaa.

Niin ja en todellakaan vältä KAIKKEA kuten jo sanoin, vaan ainoastaan maitoproteiinia.

..joo.. neuvolan täti ei todellakaan ole ammattilainen allergioissa. Ja usko tai älä, niin ei myöskään imetyksessä.

Mutta voithan sä siellä pilvilinnoissa elää ja uskoa kaikkeen mitä kuulet :) Mutta suosittelen sitä lasten allergialääkäriä.

Rintojen lötköltä tuntuminen ei kerro maidon määrästä mitään. Mulla pikkasen nuorempi vauva ja heruminen ei tunnu enää ollenkaan ja rinnat tuntuu tyhjiltä, silti maitoa tuntuu tulevan hyvin. Jos yksi rinta tyhjenee niin sillä aikaa kun imettää toisesta, ehtii toiseen jo muodostua uutta maitoa, ja tätä voi jatkaa lähes loputtomiin. Jos vauva vaan suostuu imemään vanhaan tapaansa niin kyllä sitä maitoa pitäis tulla yhtä paljon kuin sitä poistuukin.

Pakko kai se on tähän luottaa sitten kun näin niin monet sanoo! :) En tosiaan haluaisikaan alkaa korvikkeiden kanssa häsläämään ja jos sitä ei tarvita niin ei tarvita niitä todistuksia ja täten altistuksiakaan.. Maitoallergia kun on sitä sorttia että poistuu parivuotiaana suunnilleen viimeistään.

..joo.. neuvolan täti ei todellakaan ole ammattilainen allergioissa. Ja usko tai älä, niin ei myöskään imetyksessä.

Mutta voithan sä siellä pilvilinnoissa elää ja uskoa kaikkeen mitä kuulet :) Mutta suosittelen sitä lasten allergialääkäriä.

Höh, no ei allergioissa vaan omassa työssään, luotan häneen ja pidän hänestä! En kuitenkaan luule että yksi ihminen, edes allergialääkäri osaa sanoa minulle kaikesta kaiken oikein ja just nyt heti kun haluan. Luotan myös omaan järkeeni ja vaistooni ja tietooni lapsestani.

Mitä allergialääkäri sitten voisi tehdä? Juottaa maitoa vauvalleni? Kun minulle sanotaan ettei alle vuoden ikäisillä näy verikokeissakaan kunnolla nuo?

Piti vielä lisätä tuosta terkkarista. Hänen mukaansa lapsellani ei voinut ollut maitoallergiaa, koska hän tiputti maitoa lapseni rinnalle eikä siihen tullut ihottumaa. No pidin pääni ja vein yksityiselle, jossa maitoaltistus lopetettiin ekan annoksen jälkeen kun huulet turposivat tipastakin maitoa.

Eli älkää luottako kaikkeen mitä ne neuvolassa sanovat.

No ei ihme jos sulla on luotto mennyt neuvolan täteihin.. Mulle taas terveyskeskuslääkäri oli ihmeissään että mitä, rintamaidostako menee vauvaan maidon ainesosia? Kuuli ekaa kertaa minulta ikinä että näin on, tarkisti netistä ja myönsi mun olevan oikeassa :O Olin melkein raivona, miten voi olla noin ammattitaidotonta väkeä lääkäreissä!

Yhteistyössä