Maitovarastoa pakkaseen?

  • Viestiketjun aloittaja Maitokyselijä
  • Ensimmäinen viesti
Maitokyselijä
Kysyisin tällaisia:

- Paljonko rintamaitoa olet pumpannut pakastimeen, tai mikä on tavoitteesi?

- Paljonko saat päivässä pumpattua "varastoon"?

- Millaisissa tilanteissa teillä käytetään äidinmaitoa pakastimesta?

- Syötetäänkö lapsi sitten tuttipullolla vai nokkamukilla vai millä?

 
unihiekka81
Pakastimessa on ehkä reilu litra maitoa. Enää en pumppaa, luojan kiitos. Pumppasin kun vauva oli sairaalahoidossa 6 viikkoa ja maidot meni letkusta mahaan. Nyt vain imetän eikä pumppukaan enää edes tottele rintoja. :D

Aikoinaan pumppasin päivässä 800-900 ml, josta pakkaseen jäi n.1 dl/pvä.

Käytän äidinmaitoa esim.perunamössön tai vellin valmistukseen. Kun loputkin pakkasen maidot on käytetty, käytän vettä jatkeena

Nokkamukista saa vettä, maitoa tissistä.
 
vierastaja
Parhaimmillaan/pahimmillaan pumppari noin 5 dl päivässä pakkasessa ei onneksi taida olla enää kuin muutama desi. Pumppasin koska maitoa oli liikaa ja rinnat pakkautuivat ja jos en olisi pumpannut olisin saanut rintatulehduksen (ja sainkin pari kertaa). Olisin luovuttanut maitoa, mutta haavauman vuoksi maito ei kelvannut. Nyt en ole onneksi enää muutamaan kuukauteen pumpannut ollenkaan. Maito on käytety ainoastaan ns. vararavintona kun en jostain syystä ole voinut imettää eli lapsi on ollut isänsä kanssa kahden. Tuttipullosta maitoa on annettu, mutta olen kyllä samaa mieltä edellisen kanssa että maito syödään tissistä ja pullosta ja nokkamukista vettä. Jos minun ei olisi ollut pakko pumpata, en ólisi mitään "varastoa" kyllä rakentanut.
 
lumihiekka81
Samaa mieltä ...:n kanssa. Vauvan kanssa kuljen moneen paikkaan. Hän on mukana kirjastossa, kaupassa, kävelyllä, kavereilla yms. Kantoliinassa ja sylissä viihtyy jos vaunuissa olemiseen kyllästyy. Ja kun maitovarastot kulkee mukana, on vauvan kanssa meno todella helppoa.

Omiakin harrastuksia on toki, mutta tuon 2 tuntia vauva pystyy hyvin olemaan isän kanssa ilman maitoa. Pari kertaa on ollut semmoinen päivä, että harrastuksessa on mennyt 4 tuntia, ja silloin isä meni kävelylle vauvan kanssa ja toi vauvan syömään luokseni. Maksimissaan vauva on ollut 3 tuntia ilman minua.
 
diidiidii
Meillä on ollut parhaimmillaan vain ehkä 3-4 desiä pakkasessa. Pumppasin kyllä alussa aika paljon, kun vauvalle annettiin osa maidosta pullosta (pitkä tarina...) mutta jonkin ajan kuluttua alettiin pärjäämään pelkällä imetyksellä. Sitten jäi pumppailutkin aika vähiin. Pumppasin vain, jos olin lähdössä johonkin pidemmälle kuin kauppaan, jotta mies pystyi tarvittaessa antamaan vauvalle maitoa tuttipullosta. Korvikettakin meillä annettiin hätätapauksessa. Kerran vauva oli 3 kk ikäisenä mummullaan n. 3 tuntia hoidossa, ja sinne annoin pakkasesta pumpattua maitoa mukaan. Nyt isompana (9 kk) on annettu korviketta tarpeen mukaan. Kerran tässä lähiaikoina kokeilin pumpata, mutta en saanut tulemaan enää kuin ihan vähän. Alussa maito suorastaan suihkusi kun pumppasin. Jännä juttu...
 
Viola79
Mulla on tällä hetkellä vajaa litra maitoa pakkasessa ja pumppailen sitä varten, että pääsen välillä rauhassa muutamaksi tunniksi jonnekin ja isä voi sillä välin ruokkia vauvaa pullolla. Vauvan kanssa toki pääsee joka paikkaan, mutta välillä tekee hyvää viettää muutama tunti ihan omaa aikaa. Ja isän ja vauvan suhteelle tekee hyvää saada olla kahdestaankin välillä.
 
Katriina _
Mulla oli pakkasessa parhaimmillaan jopa 3 - 4 litraa. Pumppasin yleensä aamuimetyksen jälkeen ja useimmiten sain talteenn 0,5 - 1 desiä. Imetysaikana jouduin olemaan kolme kertaa yön poissa vauvan luota, joten varastoa todellakin tarvittiin. Meillä vauva ei saanut koskaan korviketta - eikä sitä olisi voinut lehmänmaitoallergian takia antaakaan.
 
Ulpu74
Mulla tuli alussa maitoa enemmän kuin mitä vauva jaksoi syödä, joten jouduin pumppaamaan kivistäviä rintoja tyhjemmiksi. Ei mulla kuitenkaan edes parhaimmillaan ollut pakkasessa kuin jotain litran verran ehkä. Kerrallaan sain pumpattua jotain 50 - 150 ml.
Niitä käytettiin sitten, jos kävin jossain kaupoilla tai kampaajalla tms. Iskä syötti tuttipullosta.

Ainahan se on hyvä olla jonkinlainen hätävara, vaikkei äiti viipyiskään kuin tunnin, pari. Vauvoilla voi se nälkä iskeä ihan yllättäen, kelloon katsomatta. Iskäkö siinä sitten selittää vauvalle, että ei sulla voi vielä olla nälkä, vastahan sinä tunti sitten söit...
 
pumppuhirmu
Pumppailen puolisen litraa melkein päivittäin, jota sitten pullosta syötetään
-jos vauva on mummin kanssa tai iskän kanssa jossain käymässä tai jos olen itse pois
-jos haluan nukkua yön, niin iskä syöttää (usein viikonloppuisin)
-jos pitää syöttää suht pikaisesti, on esim neuvolaan lähtö tms
 
vierailija
Pumppailin tyttäreni synnyttyä pikkukeskosena maitoa hänelle ravinnoksi ja varastoon. Sairaala-aikana maitoa kertyi koko pakkasen täydeltä, kun enimmillään pumppasin 1.6 litraa päivässä. Maitoa on pakastin täynnä edelleen, kiitos maitokeittiölle joka säilöi kaiken! En tiedä paljonko tuota maitoa on mutta olisiko 20 litraa? :O Parin kuukauden ajalta. Viemäriinkin on tuota litratolkulla mennyt kun en voi luovuttaa maitoa verenpainelääkkeen takia.

Kysyisin tällaisia:

- Paljonko rintamaitoa olet pumpannut pakastimeen, tai mikä on tavoitteesi?

Nyt pumppaan pakastimeen pikkuhiljaa lisää, niin että maitoa on tulevaisuudelle jemmassa. Kaikkea en voi pakastaa, menee edelleen osa viemäriin. 2 desiä päivässä pakkaseen.



- Paljonko saat päivässä pumpattua "varastoon"?

Saisin pumpattua varastoon helpolla 5 desiä.

- Millaisissa tilanteissa teillä käytetään äidinmaitoa pakastimesta?

Otan joka päivä maitorasian sulamaan ja juotan maidot vauvalle pois ennenkö vanhenevat. Vauva saa päivässä puolet pakastettua ja puolet tuoretta.

- Syötetäänkö lapsi sitten tuttipullolla vai nokkamukilla vai millä?


Tuttipullolla mennään. Haluaisin imettää ihan rinnasta mutta hän ei oikein osaa (vielä) imeä rintaa kunnolla/tarpeeksi kauan/tehokkaasti. Tarjoan rintaa useasti päivässä ja se kelpaakin useimmiten mutta syöminen loppuu äkkiä ja siirrytään pullottelemaan.

Pumppaan päivässä nyt kokonaisuudessaan ehkä 1.3 litraa maitoa (6krt/pvä).
 
Ei viemäriin!!
Eivätkö ylimääräiset äidinmaidot kelpaa enää sairaaloille keskosten ravinnoksi? Sehän on kultaa, jota ei saa kaataa viemäriin.

Kyselkääpä vaikka neuvolasta, miten kannattaa menetellä, jotta ihan kaikki tulee käytetyksi. Minun aikanani maidosta maksettiin hyvä hinta ja annettiin niin opastus, pumput kuin säilytysastiatkin käyttöön, haettiin maito kotoa säännöllisesti ja sairaalaan keskosille ja muusta syystä heikoilla oleville vauvoille.

Kyllä vain minunkin maidollani on pelastettu monta pientä ihmisenalkua terveeseen elämään, kun heidän omalla äidillään ei maitoa tullut. Sairaala käsittelee maidot bakteeri- ja viirusvapaiksi yms., ennen kuin sitä annetaan vauvoille.
 

Yhteistyössä