Makkarakeitto/söisitkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kokkiko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kokkiko

Vieras
Makkarakeitto jäi yöksi pöydälle kattilaan ja oli vielä puolen yön aikaan lämmintä. Onkohan se pilaantunut. Söisitkö itse sitä vielä siis jos tykkäät makkarakeitosta :)?

Meillä jää useinkin ruoka yöksi lämpimään. Jos esim. kaalilaatikkoa on iltaruoaksi, niin eihän se kerkeä jäähtymään huoneenlämpöiseksi iltaan mennessä.

Maista sitä ruokaa. Todennäköisesti, noilla tiedoilla se on ihan syömäkelpoista.

Ainahan niitä saa tuntitolkulla jäähdytellä, ennen jääkaappiin laittamista. Siis kesällä, kun ei voi kattilaa tuupata lumikasaan. Maistaisin ja haistaisin vaan ensin. Todnäk ihan syömäkelpoista on.

En kyllä söisi. on muhinut mukavasti pitkään bakteerien ihanteellisella lämpötilalla.. Nyt on ainakin täällä öisin viileää, heittäisin hetkeksi ulos jäähtymään ja sitten jääkaappiin.

Kyllä söisin. Makkarakeitossa ei pitäisi olla herkästi pilaantuvia maitotuotteita ja jos raaka-aineet ovat olleet myyntipäivän sisällä ostettuja, niin pitäisi kestää. Makkarat ovat lähinnä jauhoa ja lisäaineita, joten niitä saa seisottaa aika kauan ennen kuin onnistuu saamaan ruokamyrkytyksen.

Ystäväni on elintarvikealalla tuotekehityspuolella ja kemististinä ja olen joskus tukka pystyssä kuunnellut, mitä kaikkea hän suostuu syömään ja mihin minä jo nyrpistelen nokkaani.

jotkut palstamammat olis perheineen kuollu nälkään maaseudulla 40 vuotta sitten kun ei niitä jääkaappeja ja pakastimia joka talossa ollut.

[QUOTE="vieraana";30266662]En kyllä söisi. on muhinut mukavasti pitkään bakteerien ihanteellisella lämpötilalla.. Nyt on ainakin täällä öisin viileää, heittäisin hetkeksi ulos jäähtymään ja sitten jääkaappiin.[/QUOTE]

Aika monta tuntia kestää keitto kattilassa lämpimänä, vaikka olisi ulkona viileääkin. Ei sitä kuumana voi jääkaappiin laittaa.

Ennen oltiin totuttu niihin bakteereihin ja oltais varmasti syöty. Nyt voi joku saada vatsanväännettä.
Vaarallisin lämpötila ruualla on +60 ja +8 asteen välillä. Siinä ne pöpöt kasvaa ja se väli olisi jäähdytettävä nopsaan. Niin kauan kun pysyy yli 60 astetta, ei riskiä vielä ole.
Mutta itse päätät. Jos yleensä olet yli hygieeninen siivousten yms kanssa en söisi. Jos et turhan tarkka, luultavasti maha sen kestää.

Yhteistyössä