Hae Anna.fi-sivustolta

maksa-arvo 56!

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä paniiiiiikki, 17.08.2007.

1. paniiiiiikki Vierailija

Mitähän nyt sitten oikeasti tarkoittaa, että maksa-arvo on 56. Kuulemma syömäni antibioottikuuri ja panadol särkylääkkeet voi vaikuttaa. Lääkäri sanoi, että hiukan koholla.. muilla vastaavaa?

2. siis op Vierailija

Ei kai vielä mitään hälyyttävää. Raja on 50.
    Mutta mitä tarkoittaa, jos maksa-arvo on 129 kohtuullisesti alkoholia käyttävällä miehellä ja lääkäri sanoo, että ruokavaliolla hoidetaan...

3. tai sitten näin Vierailija

Tai naisella lukema 139, joka syö terveellisesti eikä käytä lääkeaineita eikä alkoholia...
    Hepatiitti on poissuljettu, samoin sappikivet.
    ?

4. tjaa-a Vierailija

Maksa-arvot heittelehtivät. Infektio muuttaa niitä nopeasti. Yleensä tilanne korjaantuu itsestään ja kontrolliverikokeessa onkin jo parempi tulos.

5. Kivulias Vierailija

Maksa-arvot olivat 11, huolimatta jatkuvasta särkylääkkeiden käytöstä nivelrikkoon. Eivät ole arvot heitelleet.

6. Luulen ja arvailen Vierailija

E-pillerit ja ylipaino saattavat nostaa maksa-arvoja. Työkaverilla arvoja taisi nostattaa hetkeksi muutamaa kuukautta aikasemmin otettu hepatiitti rokotus.

7. juuliaana Vierailija

Yksilöllisiä nämä maksaarvojen nousut tai nousemattomuudet.

8. Mikä maksa-arvo? Vierailija

Mistä maksa-arvosta tässä mahdetaan nyt puhua? Minulla nostaa maksan alat-arvoa rasvamaksa ts. maksani on jonkun verran rasvoittunut. Terveellinen ruokavalio ja alkoholittomuus saattavat vähentää jo kerääntynyttä rasvaa (tai sitten ei). Pahimmillaan arvo oli 160.

9. paniiiiiikki Vierailija

enpä tiedä, että mikä maksa-arvo, kun enpä älynnyt kysyä. Lekuri vaan sanoi, että 56, ja hieman koholla, eikä aihetta paniikkiin ole. Mutta taisin silti pikkusen mennä.. (kts. nimimerkki) Mitataan uudestaan kuukauden päästä ja alkoholiin ei kuulemma kannattaisi koskea tänä aikana. Eipä kyllä ole halujakaan.

10. Kivulias Vierailija

Itse tarkoitin S-Alat arvoa, joka oli ihanteellinen,viitearvot lääkäriasemalla 10-46.

11. Kivulias jatkaa Vierailija

Jos joku ihmettelee omaa tyytyväisyyttäni S-Alat arvoon, se johtuu ihmettelystäni, ettei monen vuoden särky- ja kipulääkkeiden käyttö ole vaikuttanut. Siis jokapäiväinen käyttö.

12. siis op Vierailija

Jos on rasvamaksan arvo 129, onko se hälyyttävä?

13. höhlä Vierailija

mun labratuloksissa viitearvot oli 10-70.miten ne voi olla noin erit ku toisissa paikoissa?

14. höhlälle Vierailija

Maksa-arvoja on S-Alat, S-asat, eri viiterajat.

15. Vielä arvoista Vierailija

P-ALAT
    * Viitearvot 1
    o Miehet: 10–70 U/l (yksikköä litrassa)
    o Naiset: 10–45 U/l
    P-ASAT

* Viitearvot 1
    o Miehet: 15–45 U/l (yksikköä litrassa)
    o Naiset: 15–35 U/l
    terveyskirjasto.fi

16. rasvamaksa Vierailija

En ole kuullut mistään erillisistä rasvamaksa-arvoista; rasvamaksa todetaan sisäelinten ultraäänessä ja usein siihen liittyy kohonneet maksa-arvot. Ei kylläkään läheskään aina.

17. vierailija vaan Vierailija

mul otettiin just maksakokeet ja ne oli alat 139 ja asat 48....c-hepatiittiä mul epäillään ja sen tuloksen saan huomen tai yli huomen...ku siitä ekan kerran puhuin ja multa otettiin testit ne oli ihan normaalit...mut nyt ne on hieman koholla...

18. pilleristi Vierailija

Itsellä maksa-arvot (P-ALAT) 25 ja syön säännöllistä lääkitystä (ikää tosin vasta 29 vuotta).
    Naisilla raja-arvo kai 50 ja miehillä jotain 70, mutta erityisesti lihavuuden takia nuo arvot voi olla (turvallisesti) huomattavasti korkeammallakin (yli 100).

Pahoissa maksan sairauksissa nuo on voi olla jopa luokkaa 1000 joten pienet (ainakaan hetkittäiset) ylitykset tuskin on vaarallisia.

19. wier23rwer Vierailija

E-EPA auttaa/suojelee maksaa vaurioilta.

E-EPA | rasvamaksa

20. Callis Vierailija

Sappikivetkin voivat nostaa maksa-arvoja ja sitäkin hoidetaan ruokavaliolla (leikkaukseen asti).

21. kossy Vierailija

Mulla 240, pitää lopettaa viinan juonti varmaan.

22. Surffer Vierailija

Voipi olla ihan hyvä aidio.

23. jop Vierailija

Pieniä noi teitin arvot, mulla oli afos 116 ja alat 153, joten repikää siitä

24. myy10 Vierailija

ASAT alle viitearvon eli 14 ja ALAT 11. Käytän joka päivä alkoholia puolikkaasta kokonaiseen viinipulloon(eli en hirveästi, mutta viikkomääräisesti kohtalaisen paljon).

Kun tällaiset tulokset ovat jo kolmatta vuotta peräkkäin ja sama tyyli juoda ruokailun yhteydessä jatkunut viitisentoista vuotta -eli parikymppisestä asti- (noin pullo viiniä), niin menee hieman usko kyseisiin kokeisiin...täytyyhän se hyvänen aika jossain näkyä. Mutta kaikki muutkin tulokset olivat "täydellisiä".

Paino on normaali, mutta hoikan puolella (50/169). Syömme monipuolisesti ja teemme ruoat alusta loppuun itse. Emme ole kasvissyöjiä, emmekä harrasta minkäänlaisia dieettejä. Terveellistä laadukasta ruokaa alusta loppuun itse tehden ja palan painikkeeksi ihanaista viiniä.

25. Jurri Vierailija

Pieniä on noi sunkin arvot. Mulla Alat 3700 pari vuotta sitten,nyt lähes normit.
    Ei alkoholista johtuvaa , vaan autoimmuuni sairaus keliakian myötä.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri