Maksa-arvot koholla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mis"

Vieras
Olin tänään työterveystarkastuksessa ja ilmeni, että maksa-arvot on koholla. Huomenna meen vielä lääkärillä käymään ja myöhemmin kontrolliin, josko selviäis mistä johtuu.
Mutta nyt tässä odotellessa ajattelin kysellä, onko täällä tietoa, mistä vois johtua?
Alkoholia menee tosiaan hurjaa kahen siiderin kuukausitahtia, että ei se varmaan siitä ainakaan oo kiinni..

[QUOTE="vieras";28908954]Syötkö erittäin epäterveellisesti, oletko ylipainoinen tai onko lääkitystä?[/QUOTE]

Ylipainoinen olen kyllä, mutta en mitenkään erityisen epäterveellisesti syö, liikaa vaan.
Muut arvot oli ihan kohdillaan. Siis kolesterolit, sokerit, yms. Mitä kaikkee siinä nyt olikaan. Ainoostaan toi toinen maksa-arvo oli 74, kun "sallittu" olis alle 45.

Voi olla rasvamaksa, joka tulee myös ilman alkoa. Meillä oli terkalla rasvamaksa ja se ei kyllä ollut kuin ihan 5 kg ylipainoinen, ruokavaliosta kuulemma tulee.

Ookoo, jotenkin aattelis vaan, et jos ruokavalio on ihan päin peetä, niin sit ois häikkää noissa muissakin. Mutta tosiaan, en mä mikään terveyden perikuva elintapoineni ole, yritän kyllä kovasti :D

Vyötärölihavuus vaikuttaa etenkin rasvamaksan muodostumiseen eli se vyötärölihavuus rasittaa hyvin paljon sisäelimiä. Ei siis tosiaan tarvita alkoholia maksan saattamiseksi pinteeseen. Enkä sano, että sinulla rasvamaksa on ja vaikka olisikin, että se johtuu "tästä tai tuosta", lääkärihän sitä nyt tutkii. Toivottavasti on kaikki hyvin.

[QUOTE="Mis";28909010]Ookoo, jotenkin aattelis vaan, et jos ruokavalio on ihan päin peetä, niin sit ois häikkää noissa muissakin. Mutta tosiaan, en mä mikään terveyden perikuva elintapoineni ole, yritän kyllä kovasti :D[/QUOTE]

Näinhän se menee. Harvoin kolmi-nelikymppisenä vielä on ongelmaa vaikka elintavat ois minkälaiset. Iän mukana ne kolesterolit, sokerit ja verenpaineet sitten kiipii ylös jos sama tahti jatkuu.

Yhteistyössä