Maksatteko palkkaa jos tuttu tulee hoitamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii

Vieras
Meidän kaveri on tarjonnut hoitoapuaan meille pari kertaa ja nyt on tulossa hoitamaan lapsiamme (isompi täysin omatoiminen ja pienempi 1,5 v) pariksi tunniksi. Mietin vain, että pitääkö tuosta maksaa palkkaa vai miten muut ovat tehneet? Jotenkin on vähän noloa kysyä, että paljonko haluat palkkaa? Vai pitäisikö antaa vain joku summa mitään kyselemättä? Paljonko olette maksaneet hoidosta tutuillenne per tunti?

Jos on itse tarjoutunut hoitamaan, niin ei mielestäni tarvitse maksaa mitään. Varsinkaan jos kyse on satunnaisesta hoitoavusta. Kohteliasta on tietenkin, että hoitajalle on varattu ruokaa ja/tai kahvittelu evästä. Ja jos käy useammin, niin vaikka leffalippu kiitokseksi. Meidän kaveripiirissä ei ole harrastettu lahjoja, vaan kaikki perustuu periaatteeseen "Kun mä rapsutan sun selkää, niin sä rapsutat mun."

Kannattaa olla varovainen rahan antamisen kanssa! Sillä jos jotain sattuu ja vakuutusyhtiöt saavat vihiä asiasta, niin voi tulla ongelmia. Onko kyseessä silloin työsuhde?

... jotain muuta kuin ihan selkeesti rahaa. Esim. viinipullo, pari kahvipakettia, leffaliput kuten edellinenkin ehdotti tms. olisi kiva - ja näistä ilahtuisin itsekin jos tilanne ois toisinpäin.

Nuo eväsjutut ajattelin laittaa joka tapauksessa ja tuo viinipullo tai leffaliput on kyllä kanssa aika hyvä idea. Mietin vaan kun opiskelijasta on kyse, että olisko se raha kuitenkin parempi... mutta ehkä soveliaampi olis kuitenkin ne leffaliput.

Jos on muita ehdotuksia, otetaan mielellään vastaan! Ja jos joku on maksanut ihan rahaa niin olisi kiva tietää, että millaisia on taksat olleet?

Riippuu vähän siitäkin kuinka hyvä kaveri on kyseessä. Jos opiskelijabudjetti on kovinkin tiukka, eikä kaveri loukkaannu "hyväntekeväisyydestä", voisi yksi mieluinen palkinto olla vaikka ruokakassi, joka annettaisiin vuolaiden kiitosten saattelemana "haluttais jotenkin kiittää, kun tulit avuksi ja aateltiin, että nää tulis varmaan ainakin käyttöön".

Mulle olisi luonnollista tarjota rahaa. Saisi sitten kieltäytyä, jolloin mä antaisin viinipullon (ja ne tarjoilut). En oleta että opiskelija tekisi ilmaiseksi, mutta luulen ettei suostuisi rahaa vastaan ottamaan....

Kai näistä asioista pitää sopia etukäteen. Eikö ole luonnollista että kysyt hoitoapua tarjoavalta toivooko hän rahaa tai jotain muuta vastapalvelusta palkkioksi.

Jos minä tarjoaisin hoitoapua vaikkapa siskoni lapsille en missään nimessä tekisi sitä palkkion toivossa vaan auttaakseni. Mutta jos on vaikka kyse ystävästä niin on hyvä kysyä. Sukulaiseltakin voi tietenkin kysyä asiaa.

En ole koskaan maksanut hoidosta, kun tuttu on tarjoutunut. No, harvoin sellaista on ollut. Minulle henk. koht. olisi kiusallista, jos tarjoudun avuksi ja aletaan tarjota rahaa. Eri asia, jos usein/säännöllisesti pyydetään hoitajaksi tai jos tulee paikallislippua suurempia ylimääräisiä matkakuluja jne.

Ruokaa tarjoaisin ja kovasti kiittelisin. Jos säännöllistä apua kaipaisin, niin sitten sopisin taksan ihan kärkeen.

Eikö kukaan ole maksanut palkkaa tutuilleen...?

Tämä nyt on meille vain yksittäinen kerta, mutta olisi kiva jos saataisiin sama hoitamaan joskus uudelleenkin, jos kaikki menee hyvin. Ei ole kuitenkaan kovin läheinen kaveri, joten en osaa yhtään arvioida että mitä hän odottaa ja kun ei ole aavistustakaan, että mikä tällaisissa asioissa on oikea protokolla...

Tällä kaverilla ei ole lapsia, joten ei voida oikein tarjota vastapalvelusta. Ehkä minä kuitenkin tarjoan jonkun summan mitään kummempia kyselemättä ja jos ei välttämättä halua sitä ottaa niin ok.

Minä hoidin opiskeluaikoinani monenkin tuttuni lapsia, koska olin rahan tarpeessa. En olisi sitä ilmaiseksi halunnut tehdä, vaikka itse tarjouduinkin "töihin". Jos siitä ei olisi maksettu, en olisi mennyt toista kertaa. Mll:n hoitajat maksaa tietäääkseni noin 8 e tunti.

Nyt olen itse äiti ja käytän yhtä tuttua nuorta apunani.
Itse maksan parista tunnista kympin tunti, mutta jos aika on pidempi esim. koko päivä sovimme hinnan olevat noin 50 e per päivä. Irrallisista parituntisista maksan siksi enemmän, koska hoitajalta menee aikaa matkoihin ym. eikä sitä kehtaa ihan pikkurahalla edes pyytää paikalle.

Minusta on hyvä maksaa tuo 8 euroa tunti. Sillä varmistaa että hoitoapua saa jatkossakin. Onhan tärkeää että lapset ovat parhaassa mahdollisessa hoidossa kun vanhemmilla on menoa.

Mitenkähän minun pitäisi nyt suhtautua... nimittäin sen mun kaverin mieskin on tulossa "hoitajaksi" eli tulevat yhdessä. Eli pitääkö mun nyt maksaa kummallekin vai olisko se viinipullo sittenkin järkevin?

Mä olen aina maksanut, ja aina myös olettanut, että mulle maksetaan, jos olen mennyt hoitamaan toisten lapsia. Lastenhoito kun käy ihan työstä, enkä siitä lapsettomana erityisesti kyllä fiiliksiä saanut.
Olen maksanut lahjakorteilla ja leffalipuilla, jos olen epäillyt, että hoitaja ei ottaisi rahaa vastaan. AINA kuitenkin muistanut jotenkin. Mulle on ihan selvää, että jos en korvaisi, niin saisin hyväksikäyttäjän maineen, ja syystä. :D

Oli minullakin joskus poikaystävä mukana, mutta minä sain palkan, kska tein työn. Poikystäväni ei tullut lasten vaan minun takiani.

Samoin nykyiselle "lastenhoitajalleni" olen luvannut että yksi ystävä, poikystävä tms. voi tulla kotiini, mutta hän on sitten vastuussa ja palkaa en maksa kuin sille jota pyysin. Ovat käytännössä olleet kuitenkinkaikki yhdessä, mutta ei se poikaystävä yksin olisi tullut...eikä vastuuta kanna.

Tässä on varmasti monta hyvää tapaa, kuten on monta erilaista ihmissuhdettakin. Ap:n ensimmäisessä viestistä käsitin, että on kyse ap:n omasta kaverista, jolloin ajattelen omien kaverisuhteideni pohjalta, että henkilö haluaa auttaa Vanhempia = kaveriaan tavalla, jonka arvelee olevan mieleinen. Sama kuin menisi auttamaan kaveria muutossa tai jossain talkoissa, ruokapalkalla. Työtä se on tottakai, mutta kaverin vuoksi sitä voi tehdä ilmaiseksi.

Minusta on ihan eri asia ottaa joku teini/nuorempi tuttava hoitamaan, silloin voin ajatella, että hän on tarjoutunut nimenomaan palkan ja mahdollisen pitempiaikaisenkin sivutulon tai kuukausirahan toivossa eikä pelkästään auttamismielessä. Olen itsekin teininä hoitanut tuttavaperheiden lapsia rahasta ja motiivi oli nimenomaan ansaita rahaa ihan ok työllä eli saada molemminpuolista hyötyä. Vaikka olin tuntenut vanhemmat entuudestaan ja ollut hyvissä väleissä, en kutsuisi itseäni heidän kaverikseen.

Yhteistyössä