maksut 18v. jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kyselijä

Jäsen
27.05.2004
154
0
16
Hei kaikille! Tietääkö kukaan tarvitseeko isän pakosta maksaa elatusmaksuja tai jotain muuta sen jälkeen kun lapsi täyttää 18 vuotta ja opiskelee edelleen? Me ollaan tällainen "vanha uusperhe", miehellä yksi lapsi ennestään ja neljä yhteistä ja viides tulossa.Asiat lutviutuneet ajan myötä kohdalleen, mutta nyt alkoi tällainen asia mietityttämään. Ei siinä maksamisessa muuten mitään, mutta juuri nyt miehenkin tulot ovat tippueet hänen jouduttua pitkälle sairaslomalle ja entiseen ammattiin palaamine on mahdotonta. helpottaa suunnattomasti kun elatusmaksu jää kohta pois. MUTTA OKO SE TODELLAAKIN NÄIN, ONKO KELLÄÄN KOKEMUSTA!? tuli mieleei että lapsen äiti uhkaili jo kymmenisen vuotta sitten että jos opiskelee täyttäessään 18 hän laittaa maksut jatkumaan.
voimia kaikille, osamme ei ole helppo, mutta kyllä se ajan kanssa helpottaa!

mulla olis kyllä sellanen käsitys, että elatusvelvollisuus päättyy kun laps täyttää 18v. sen jälkeenhän laps on aikuinen ja kuuluu opintotuen, asumistuen ja toimeentulotuen piiriin. ainahan miehes voi tietenkin auttaa rahallisesti vielä senkin jälkeen, kun laps 18 täyttää, mutta silloin voi rahan antaa suoraan lapselle esim. koulukirjojen ostoon. tai jeesata vuokran maksussa tai ostaa ruokaa, siis siinä tapaukses et laps muuttaa omaan kämppään. itse en kyllä rahojani ainakaan exälle jakelis, kun ei pakko ole!

Lastensuojelun Keskusliiton sivuilta voikäydä katsomassa esim.kohta elatusmaksu opiskeluajalta.
Siis ei välttämättä lopu maksaminen,sitä en tiedä millä perusteilla,mutta näin se vain on.
Sieltä sivuilta löytyy lisää tietoa näistä elatusmaksu kysymyksiin.

Sen 18 vuoden jälkeen lapselle maksetaan koulutuskorvausta (muistaakseni oli tollainen termi), jos niin sovitaan - sitä voi siis vaatia. Koulutuskorvaus maksetaan suoraan lapselle, koska hänhän on täysi-ikäinen jo. voi tosiaankin myös sopia, että hankkii lapselle bussiliput tai maksaa osan vuokrasta tms.

tää on kyllä kans hölmä juttu.
ei mulle vaan vanhemmat antanut rahaa enää sen jälkeen kun 18 täytin mutta me ei ollakkaan uusperhe.oiskohan joku voinut pakottaane antamaan mulle rahaa?
ihan kävin töissä opiskelujen ohessa.

ja joku vielä väittää ettei eroperheiden lapset oo paremmassa asemassa taloudellisesti.samat lait kaikille lapsille!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.08.2005 klo 10:05 vieras kirjoitti:
tää on kyllä kans hölmä juttu.
ei mulle vaan vanhemmat antanut rahaa enää sen jälkeen kun 18 täytin mutta me ei ollakkaan uusperhe.oiskohan joku voinut pakottaane antamaan mulle rahaa?
ihan kävin töissä opiskelujen ohessa.

ja joku vielä väittää ettei eroperheiden lapset oo paremmassa asemassa taloudellisesti.samat lait kaikille lapsille!

näinpä... kirjoitit täyttä asiaa!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.08.2005 klo 09:18 kiiks kirjoitti:
Sen 18 vuoden jälkeen lapselle maksetaan koulutuskorvausta (muistaakseni oli tollainen termi), jos niin sovitaan - sitä voi siis vaatia. Koulutuskorvaus maksetaan suoraan lapselle, koska hänhän on täysi-ikäinen jo. voi tosiaankin myös sopia, että hankkii lapselle bussiliput tai maksaa osan vuokrasta tms.

18 vuotiaan pitää itse hakea elatusta etävanhemmaltaan... mutta siihenkin vaikkutta opiskelijan taloudellinen tilanne... tiedän yhden tytön joka haki eltausta, äitinsä usuttamana isältään , mutta isä ei suostunut ja eikä hänen tarvinnut sitä maksaa... tyttön katsottiin saavan riittävä tuki muutenkin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.08.2005 klo 18:26 kyselijä kirjoitti:
Hei kaikille! Tietääkö kukaan tarvitseeko isän pakosta maksaa elatusmaksuja tai jotain muuta sen jälkeen kun lapsi täyttää 18 vuotta ja opiskelee edelleen? Me ollaan tällainen "vanha uusperhe", miehellä yksi lapsi ennestään ja neljä yhteistä ja viides tulossa.Asiat lutviutuneet ajan myötä kohdalleen, mutta nyt alkoi tällainen asia mietityttämään. Ei siinä maksamisessa muuten mitään, mutta juuri nyt miehenkin tulot ovat tippueet hänen jouduttua pitkälle sairaslomalle ja entiseen ammattiin palaamine on mahdotonta. helpottaa suunnattomasti kun elatusmaksu jää kohta pois. MUTTA OKO SE TODELLAAKIN NÄIN, ONKO KELLÄÄN KOKEMUSTA!? tuli mieleei että lapsen äiti uhkaili jo kymmenisen vuotta sitten että jos opiskelee täyttäessään 18 hän laittaa maksut jatkumaan.
voimia kaikille, osamme ei ole helppo, mutta kyllä se ajan kanssa helpottaa!

äiti ei voi hakea eltusmaksuja lapsen täyttäessä 18v, siis tämä lähivanhempi. Lpasen pit itse hakea riittävin ja hyvin perustein. yleensä harvoin käytettyä, ja aika vaikea saada läpi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.08.2005 klo 13:55 eräs kirjoitti:
äiti ei voi hakea eltusmaksuja lapsen täyttäessä 18v, siis tämä lähivanhempi. Lpasen pit itse hakea riittävin ja hyvin perustein. yleensä harvoin käytettyä, ja aika vaikea saada läpi.
Äiti voi sopia lapsensa koulutustuesta ennenkuin lapsi täyttää 18v. Kun lapsi opiskelee, se on selvä syy saada elatusta. Voihan asian viedä tuomioistuimeenkin, mutta helpompi lienee sopia asia.

Kannattaa soittaa lastenvalvojalle ja ottaa selvää, miten asia helpoimmalla selviää.

ei meillä ainakaan tuolle 18 vuotiaalle kukaan muu maksa kuin kela opintotukea mutta siihen opintotukeen ei 18 vuotiaalla vaikuta kuin biologisen äidin tulot tai siis biologisen vanhemman tulot jonka luona lapsi asuu.

Meille sanottiin virastosta aikoinaan, että elatusmaksu, koulunkäyntiavustus tms. on täysin vapaaehtoinen sen jälk. kun lapsi täyttää 18 v. Jos elatusvelvollinen haluaa osallistua koulutukseen tms. on se hänen ja LAPSEN välinen asia....eli mahd. avustus kannattaa antaa lapselle esim. kirjoihin (jos lapsi on niin vastuullinen, että käyttää rahat oikein) Mutta kannattaa sosiaalivirastosta kysellä, sieltä selviää viimeinen fakta.

Kiitos kaikille vastanneille! Mielellään isä varmaan osallistuisikin koulumenoihin, mutta ongelmana todellakin on ettei sitä rahaa meillä ole, juuri ja juuri sen verran, että nämä kotona olevat lapset saa kaiken välttämättömän mitä tarvii. Meille kieltämättä olisi mukavaa jos se mitä ollaan aiemmin maksettu elatusmaksuja jäisi jatkossa "oman perheen" käyttöön. Ollaan kyllä oltu alusta saakka taloudellisesti todella tiukoilla ( kuten varmaan moni muukin uusperhe jossa vain yhteisiä lapsia kotona) ja monesta mukavasta jouduttu luopumaan suosiolla vuosien varrella.
Olen kyllä samaa mieltä muutaman vastanneen kanssa siitä,että uusperheessä syntyneillä lapsilla ei ole samoja oikeuksia kuin "erolapsilla" heille jo laki takaa riittävän elatuksen, mutta kukaan ei tule kyselemään jääkö sen jälkeen niille kotona asuville lapsille tarpeeksi rahaa. No selvitty ollaan kuitenkin...mukavaa alkavaa syksyä kaikille!

Yhteistyössä